Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:59

Mensen selecteren hun partner toch ook op het krijgen van een sterk nageslacht?

Zwanen? Zijn die echt hun hele leven monogaam?

Ik zag laatst in het park een groepsverkrachting van een vrouwtjeseend door zeker 5 mannetjes. Eend verdronk bijna omdat het steeds onder water werd gehouden...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:02

interessant topic

Eigenlijk klinkt het heel logisch wat de meeste van jullie hier melden, interessant ik ga het volgen !
Ben benieuwd naar de verschillende theorieën

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:04

Wat god/goden betreft, god/goden is (zijn) geen mens(en), dus is/zijn ook geen man of vrouw.

Er is trouwens een groot percentage mensen M/V dat voelt dat zij een vaste partner NODIG hebben. Neem het woord "wederhelft". Ze zijn niet "heel" als ze geen ander hebben.
Je moet niet elk een ( en ) zijn en samen een 0, maar gewoon zelf een 0...

En ja, ik bedoelde niet dat iemand gedwongen wordt om te trouwen, maar dat ik niet vind dat je openbaar beloftes af hoeft te leggen en verantwoording naar de kerk bv om bij iemand te blijven.
Als trouwen niet bestond, zouden er echt niet minder stellen rondlopen en was men ook niet trouwer of minder trouw dan nu. De keus om bij iemand te komen en te blijven zit niet vast aan een contract. Het is ook geen garantie voor geluk en eeuwig samenzijn. Sterker nog, ik heb het idee dat er mensen zijn die hun partner denken te hebben "aangeschaft" door te trouwen en dat er dus niks meer in de weg zit, waardoor ze de relatie verslappen, wat dan weer voor problemen zorgt (waaronder buitenechtelijk relaties).

Winged

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:09

Zo interessante discussie dit. Sluit wel een beetje aan op de discussie die een aantal vriendinnen en ik laatst hadden, over dat 9 van de 10 mannen vreemd zou gaan. Ja/Nee.

Eigenlijk als je gaat nadenken dat we misschien nooit monogaam zijn geweest is het ook logisch dat er vreemd wordt gegaan.

Misschien klopt het wel dat monogaam eigenlijk een aangeleerd iets is onder het mom van 'het hoort zo.' Tel eens na hoe vaak je verliefd bent geweest en hoe vaak deze toch is overgegaan. Terwijl je nog zo dacht dat je niet zonder die persoon kon en samen wou zijn enzovoorts.

Staat wel tegenover dat ik vreemdgaan absoluut not done vind trouwens.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:10

@Lusitana: Heel mooi gesproken!
Laatst zag ik een aflevering van dr. Phil over een getrouwd stel.
De man was al 8 keer vreemdgegaan, en zij deed hier vrijwel niks aan!
Het enige wat zij deed was er voor zorgen dat er nog een kind bij kwam en zo hoopte ze dat d'r man bij haar terugkeerde.

Raar dat het brein van sommige mensen zo redeneert

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:14

Lusitana schreef:
Wat god/goden betreft, god/goden is (zijn) geen mens(en), dus is/zijn ook geen man of vrouw.

Er is trouwens een groot percentage mensen M/V dat voelt dat zij een vaste partner NODIG hebben. Neem het woord "wederhelft". Ze zijn niet "heel" als ze geen ander hebben.

En ja, ik bedoelde niet dat iemand gedwongen wordt om te trouwen, maar dat ik niet vind dat je openbaar beloftes af hoeft te leggen en verantwoording naar de kerk bv om bij iemand te blijven.
Als trouwen niet bestond, zouden er echt niet minder stellen rondlopen en was men ook niet trouwer of minder trouw dan nu. De keus om bij iemand te komen en te blijven zit niet vast aan een contract. Het is ook geen garantie voor geluk en eeuwig samenzijn. Sterker nog, ik heb het idee dat er mensen zijn die hun partner denken te hebben "aangeschaft" door te trouwen en dat er dus niks meer in de weg zit, waardoor ze de relatie verslappen, wat dan weer voor problemen zorgt (waaronder buitenechtelijk relaties).

Alleen een kerkelijk huwelijk is niet eens geldig...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:16

Je kunt ook binnen een relatie toestemmen om een andere partner (of meerdere) te hebben en dan is het geen vreemdgaan meer. Vreemdgaan heeft alles te maken met stiekem.

Lyonesse schreef:

Nee, maar je hóeft niet OOK in de kerk te trouwen... Het ging in die post erom dat ik het onzin vind dat je verantwoording af moet leggen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:21

Het ging mij er om dat je het eerst over katholieken hebt en daarna een bv kerkelijk huwelijk.

Ontopic: Ik vraag mij nog steeds af waarom bijna iedereen zich diep gekwetst voelt wanneer zijn partner een ander heeft of dat nu stiekem is, of dat je het weet (wanneer je daar geen afspraak over hebt) als mensen van nature niet monogaam zijn.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 13-05-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:22

Silvaantje schreef:
ik denk dat een mens niet monogaam is. heb nu geen relatie maar ik denk ook dat liefde en sex heel goed gescheiden kunnen worden en dat je best eens naast je relatie met iemand anders naar bed kan gaan. zolang het maar alleen puur lust is en er geen gevoelens bij komen kijken en het niet een soort verhouding ernaast word zeg maar..

Is dat zo? Als er bij mij geen sprake is van liefde kan er al helemaal geen lust zijn. Ik kan iemand wel aantrekkelijk vinden, gewoon een mooie vent, maar ik zou der nooit van mijn leven mee in bed kunnen duiken zonder iets van liefde (mocht ik vrijgezel zijn uiteraard :+ ). Dan klap ik dicht denk ik.

Maar mss ben ik nog te jong voor dit soort dingen ;) .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:25

Lyonesse schreef:
Het ging mij er om dat je het eerst over katholieken hebt en daarna een bv kerkelijk huwelijk.

Ontopic: Ik vraag mij nog steeds af waarom bijna iedereen zich diep gekwetst voelt wanneer zijn partner een ander heeft of dat nu stiekem is, of dat je het weet (wanneer je daar geen afspraak over hebt) als mensen van nature niet monogaam zijn.

Om voor mezelf te spreken denk ik dat het vooral een emotie is. Jij bent trouw aan iemand, wil met diegene jou leven delen, geeft hem/haar alle vertrouwen. En die ander gaat vreemd. Vertrouwen weg, alles weg. Een vrije relatie bestaat ook voor een groot deel uit vertrouwen. Als iemand jou zonder een afspraak daarover heeft gemaakt vreemd gaat is dat toch een flinke deuk. Denk ik.

BraveSpots Ik zou dat ook zeker niet kunnen. Klap sowieso in dat soort dingen al erg snel dicht, laat ook zeker niet snel mensen te dichtbij komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:31

Oef moeilijk zeg. Of mensen wel of niet monogaam zijn van nature.. geen idee, maar ik vind gewoon dat je dat wél moet zijn. Ik zal van m'n leven niet kunnen vreemdgaan en dus niet niet monogaam kunnen zijn (klopt dat nu? :+ ). Moet er níet aan denken. Ik ben zelf onwijs trouw aan 1 persoon en ik weet zelf maar al te goed hoe pijn het doet als je partner vreemdgaat. Dat zou ik iemand al niet kunnen aandoen. Ook al is het niet natuurlijk, je moet maar gewoon monogaam zijn. Klaar.. :Y)

@ lyonesse: pijn en gekwetst zijn is een gevoel en ook al is niet monogaam zijn nog zo natuurlijk dan kan 't nog pijn doen. Omdat dat dus een gevoel is daar heb je niks over te zeggen ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:43

Petite schreef:
Hihi dat is lastig he, in alle situaties kun je dingen van verschillende kanten bekijken en begrijpen, dat je soms uiteindelijk zelf niet meer weet wat je nou denkt. :+
Edit: Over God gesproken, als hij de mens monogaam heeft gemaakt, waarom heeft hij dan zelf geen vriendin. Dit vraag ik me al een tijdje af :Y)

Daar heb ik best een theorie over, maar dat is nogal eh... off topic ;)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:44

ikdoemaarwat schreef:
er zijn wel degelijk monogame mensen :j
al zijn ze wel in de minderheid :+
voila, hier nog eentje :j
Ben echt vies van vreemdgaan. Het maakt zoveel kapot... nee dan ben ik liever monogaam of je blijft vrijgezel.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:45

Absoluut,
wie heeft monogamie verzonnen? Wie heeft sowieso bedacht dat je maar van een iemand kan houden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:47

Het gaat niet specifiek om vreemdgaan!
Niet monogaam zijn kan ook gaan om meerder partners in een leven hebben, of meerdere partners in een levensfase waarbij men gewoon bij elkaar woont bv.

Stel, je hebt een leuke vriend en hij wil een ander erbij en jij wilt hem niet kwijt. Schop je hem dan weg, of wil je dat wat je met hem hebt houden en kan er een bij?

Die zeggen monogaam te zijn, zijn die echt nog bij hun eerste vriendje/vriendinnetje en blijven ze dat tot hun dood?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-09 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:48

Lyonesse schreef:
Lusitana schreef:

Dat hangt af van het land waar je trouwt ;) In bv. Engeland is een kerkelijk huwelijk wel degelijk geldig.

Overigens geeft dat bij mij geen enkel gevoel van dwang. Het is wel zo dat ik het gevoel mooi vond en vind, dat je vast wilt leggen dat je zoveel van elkaar houdt dat je het aandurft om elkaar te beloven dat je altijd bij elkaar blijft. Het hebben van een kind samen zou voor mij op zich een veel grotere drempel zijn om uit elkaar te gaan - al hou ik er helemaal niet van om beloften te verbreken. Maar er zijn genoeg mensen die daar heel anders over denken.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:49

Lusitana schreef:
Stel, je hebt ene leuke vriend en hij wil een ander erbij en jij wilt hem niet kwijt. Schop je hem dan weg, of wil je dat wat je met hem hebt houden en kan er een bij?
Die leuke vriend mag dan van mij vertrekken :j :evaw:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:50

Hmm op die fiets. Tja, ik weet niet ik ben zelf heel trouw aan 1 persoon en het liefst blijf ik bij de eerste de beste persoon en dan blijf ik héél lang aan die persoon 'hangen' dus als de relatie over is dat ik nog hele lange tijd 'trouw' ben aan die persoon en daar gevoelens voor heb en niet huppakee met beide benen in de volgende relatie stap. Persoonlijk vind ik ook dat je een relatie pas aangaat of dát je een relatie aangaat met het idee dat het voor altijd is. Je gaat een relatie niet aan met het idee, 'volgende week is het alweer over'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:50

@Passionata:
Van mij ook :j

Edit: kwoot verkl**t ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:51

Als je iemand eruit schopt die er een bij wil, houd je dus per definitie NIET van hem....
Het ligt niet zoooo makkelijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:52

laetitia schreef:
Mensen selecteren hun partner toch ook op het krijgen van een sterk nageslacht?

Zwanen? Zijn die echt hun hele leven monogaam?

Ik zag laatst in het park een groepsverkrachting van een vrouwtjeseend door zeker 5 mannetjes. Eend verdronk bijna omdat het steeds onder water werd gehouden...

Zwanen zijn absoluut niet monogaam, geloof dat gemiddeld bijna de helft van zwanenbaby's niet van de papa is ;)
Aan de andere kant blijven papa en mama wel samen, ze gaan alleen zo nu en dan met iemand anders 'uit eten' :D

Ik denk dat mensen van oorsprong niet monogaam zijn, net zoals bijna alle andere diersoorten.

Overigens ben ik erg benieuwd wat ik van vriendlief vind als ik stop met de pil :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:54

Lusitana schreef:
Als je iemand eruit schopt die er een bij wil, houd je dus per definitie NIET van hem....

Ik zou toch echt zeggen dat ik dat niet wil. En zolang hij er niks mee heeft gedaan is het aan hem de keuze (helaas) of hij mij verlaat ja of nee. (mocht ik een vriend hebben dan, ben single)
Liever een gebroken hart dan een relatie die eraan onderdoor gaat omdat ik dat niet ga trekken. Ben ik veels te jaloers, te wraakzuchtig en te bezitterig voor :D

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:56

Lusitana schreef:
Mss hou ik dan wel TEVEEL van hem..
Iemand waarvan ik niet zou houden zou ik er dan ook (waarschijnlijk) niet zoveel moeite mee hebben.
Liefde/haat en jaloezie liggen nou eenmaal kort bij elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:00

Maartje1990 schreef:
Persoonlijk vind ik ook dat je een relatie pas aangaat of dát je een relatie aangaat met het idee dat het voor altijd is. Je gaat een relatie niet aan met het idee, 'volgende week is het alweer over'.
Dan kun je ook niet echt van een relatie spreken. Dan heb je gewoon sex (gehad) met elkaar. Een relatie houdt meteen in dat het min of meer bindend is voor enige duur.
Een gesloten relatie houdt in dat je alleen met elkaar sex hebt. Een open relatie betekent dat jij en je partner ook sex met een ander kunnen hebben, een polygamische relatie wil zeggen dat je je partner deelt met (een) andere vaste partner(s) met medeweten van die partners, meestal woont men ook samen of in de buurt. Overigens ontstaan die in veel culturen uit zorg voor vrouwen die alleen zijn.
Deze kunnen allemáál zeer langdurig zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:10

Passionata schreef:
Lusitana schreef:
Stel, je hebt ene leuke vriend en hij wil een ander erbij en jij wilt hem niet kwijt. Schop je hem dan weg, of wil je dat wat je met hem hebt houden en kan er een bij?
Die leuke vriend mag dan van mij vertrekken :j :evaw:

Bij mij ook.