het sloopt me, hoe moet ik het hem duidelijk maken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:13

Saskia9 schreef:
Ik vind het best schokkend dat sommige mensen gewoon hardop zeggen dat het aan zijn buitenlandse afkomst ligt..

Ik vind het zelf nogal schokkend dat er zo spastisch gereageerd wordt als iemand een probleem door cultuurverschil benoemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:19

nou inderdaad ik had ooit met een jongen uit Baarn, was echt een verschil tussen mij en hen in manier van doen en denken enzo. Niet alleen met hem, maar met alle mensen om hem heen.
andere humor, andere normen en waarden.... enz

Saskia9

Re: het sloopt me, hoe moet ik het hem duidelijk maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:52

Natuurlijk..dat houdt je altijd... maar die reacties van het zal wel daaraan liggen,daar kan ik niet tegen!
Niet elke brabander is hetzelfde,en niet elke hagenees... iedereen heeft zijn normen en waarden,word anders opgevoed..maar dat wil niet zeggen dat ook daar het probleem ligt toch?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:06

Ik ben het totaal eens met wat Moelie op de eerste pagina zegt!
Ts lijkt je dat wat om eens te proberen?
Iedereen roep hier wel heel hard dumpen die handel, maar dat doe je ook niet zomaar na 2 jaar.. Wat is jouwn eigen gedachten nu? heb je al een "plan" ?

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

Als je niet voldoende respect voor jezelf hebt, hoe kun je dan verwachten dat een ander dat voor je heeft. Het klinkt misschien erg hard, maar je moet ook jezelf voorop kunnen zetten en jezelf niet als minder inschatten. Als ik zie hoe je je wegcijfert en toch steeds maar weer je naar hem richt ben je niet trouw aan jezelf.
Natuurlijk wil je niet meteen je vriend dumpen, maar stel jezelf ook eens tevreden in plaats van hem. Kan hij daar niet in meegaan, dan weet je genoeg. Geef hem wel tijd om aan de nieuwe jij te wennen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:38

Ik heb inderdaad heel weinig zelfrespect en weinig zelfvertrouwen, dit komt door iets wat een aantal jaar geleden is gebeurd en ik ben daarvoor onder behandeling bij de psycholoog. Ik probeerde namelijk iedereen altijd tegemoet te komen en voel mezelf eigenlijk altijd minders als iemand anders.
Echt een plan heb ik zelf niet, maar heb in ieder geval al besloten nog eens goed met hem te gaan praten. Ook laat ik hem denk ik dit topic lezen want naar mij luisteren doet hij waarschijnlijk niet maar als hij ziet dat er een heleboel mensen zijn die ook vinden dat het niet normaal is hoe hij doet dan ziet hij het misschien in. Ook ga ik proberen mijn leven niet meer om hem in te plannen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag de hele dag gewerkt en ga vanavond lekker naar mijn paard. Als hij mee wil mag dat en anders heeft hij pech..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:58

feliciaa ik wil je even ergens naar laten kijken:

Een relatie (ieder soort; vriendschap, familie, en liefdesrelatie) betaat ALTIJD uit drie kerndelen.

Stel je zelf een driehoek voor.

Aan iedere hoek staat een woord.

1.) Affiniteit.
Het graag bij iemand zijn, knuffelen, een kus, een aai over je bolletje, een arm om je heen, sex, enz.

2.) Realiteit.
Dingen wat je samen hebt . Gedeelde interesses, hobby's, vrienden, spelletjes, geloof enz enz

3.) Communicatie.
Het met elkaar kunnen praten.

Al deze factoren hangen samen. Wordt er door 1 iemand minder besteed aan 1 van deze factoren zakken de andere twee ook naar beneden. Ze hangen samen. Als jij niet met hem kan praten, vervalt je communicatie. Je hebt daardoor ook geen of minder gedeelde realiteit ( je kan er immers niet samen over praten.) Automatisch heb je ook geen zin om heel dicht bij diegene in de buurt te zijn.

De driehoek, oftewel relatie kan niet blijven bestaan zonder een van deze punten, dan is het immers geen driehoek of relatie meer. Vat je me?

Doe er je voordeel mee meissie. In ieder onzekere vrouw schuilt een HELE sterke wil.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:58

Feliciaa, als je eens wilt praten, me pb staat open, en ik zie dat je vlak bij me woont :)

Hoe gaat het nu ?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:58

Ik heb hem vandaag niet gezien. Ik belde hem vanmiddag op en vertelde dat ik naar mijn paard ging en dat hij wel mee kon, hij kwam zoals gewoonlijk weer met allemaal smoesjes. Ik heb toen gelijk gezegd, oke dan niet dan zie ik je morgen wel en daar was hij volgens mij nogal verbaast over. Want hij bood metteen aan om een andere dag mee te gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:07

Zoals jij het op de beginpagina omschrijft vind ik het meer een algemeen "mannelijk" probleem.

Heb ruime ervaring met vriendjes, zowel Marokkaans als Hollands, en zie in wat jij omschrijft vooral iets heel mannelijks. Mijn huidige oerHollandse vent interesseert zich ook voor geen meter voor mijn paard, vraagt er nooit naar en gaat zeker nooit mee (hoewel hij een goed fotograaf is en ik eens goede rijfoto's wil, niet door een stalgenoot vanaf haar eigen paard geschoten kiekjes). Mijn Marokkaanse ex ging daarintegen regelmatig mee en reed zelf ook heel aardig. Dat dat over ging had niets met zijn achtergrond of geloof te maken. Mijn huidige vriend heeft zowiezo weinig met veel van mijn hobby's.

Mijn huidige vriend doet ook weinig in het huishouden, is druk met zijn hobby's die altijd voorrang lijken te hebben op de mijne en ga zo maar door. Hij doet trouwens precies genoeg om te zorgen dat ik me niet al te veel erger. (oeps, nu lijkt het alsof onze relatie heel slecht is, dat valt best mee in de praktijk).

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:37

Ik heb ook ervaring met een relatie met iemand van Egyptische afkomst (geen moslim maar orthodox christen). Ook hier was het cultuurverschil té groot. Daar is de relatie op stuk gelopen. Je bent in zo'n verschillende wereld groot gebracht. Hij was wel heel geinteresseerd in mij, maar als het puntje bij het paaltje kwam was de mening van zijn familie (met name zijn moeder) doorslaggevend. Hij was gelukkig wel geinteresseerd in mij, maar meid een jongen die geen interesse voor je toont zou ik me bij afvragen of ik daar wel mee verder wil.

Mijn huidige vriend komt uit midden nederland (ik friesland) en zelfs daar zie je verschillen. Maar we staan voor elkaar open en respecteren elkaar. Van beide kanten oprecht geinteresseerd en dat maakt een relatie gelijkwaardiger.

En ja, het kan komen van een buitenlandse afkomst. Naast mijn eigen ervaring heb ik ook kennissen die daar 'last' van hebben. Altijd maar gedacht dat hij wel zou veranderen, maar mensen veranderen niet zo snel... En als ze hetzelfde probleem had gehad met een Nederlandse jongen dan had ik ook het advies gegeven om er toch maar over na te denken om aan de relatie een einde te maken.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:01

Ik ben als vrijwiligster werkzaam geweest voor de stichting LAWINE (voor nederlandse vrouwen met een niet-nederlandse partner) en kan je vertellen dat veel vrouwen met een buitenlandse partner (inclusief ondergetekende) te maken hebben (gehad) met wat jij beschrijft. Extrapoleer wat je nu ervaart naar je toekomst en vraag je af of je zo door het leven wilt. Veel mannen uit niet-westerse culturen hebben tòch een ander beeld mbt een vrouw en hun verwachtingen daarvan. Dat begint zelfs al in zuid-europa.
Verwacht niet dat hij zich gaat aanpassen. Op de langere termijn zouden zijn beloftes in die richting een grote teleurstelling kunnen vormen. Het is verder heel normaal dat in arabische en afrikaanse culturen een man bepaalde zaken die wij vanzelfsprekend vinden niet met een vrouw bespreekt of dat hij zich gaat verdiepen in jouw leven en wat jou interesseert. Tenminste niet op een manier zoals wij dat graag zouden willen en gezien hebben bij mensen uit onze eigen cultuur.
Veel relaties en huwelijken van vrouwen met een man uit een andere cultuur houden o.a. om deze reden op den duur geen stand. Ook (grote) verschillen in bijvoorbeeld normen en waarden kunnen met name op de langere termijn gaan opbreken. Soms heb je daar pas daadwerkelijk besef van als er kinderen zijn geboren.
Het verloop binnen de stichting was enorm. Ik denk dat dit mede te wijten was aan het feit dat veel vrouwen zeer enthousiast aan de relatie met hun buitenlandse partner werken (inclusief het oplossen van aanverwante formaliteiten bij het IND, issues met schoonfamilie etc etc), om vervolgens, soms pas na jaren, tot de conclusie te komen dat zo'n relatie een bijna onmogelijke opgave is, waar vooral ZIJ in heeft moeten investeren.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:07

feliciaa schreef:
Ik heb inderdaad heel weinig zelfrespect en weinig zelfvertrouwen, dit komt door iets wat een aantal jaar geleden is gebeurd en ik ben daarvoor onder behandeling bij de psycholoog. Ik probeerde namelijk iedereen altijd tegemoet te komen en voel mezelf eigenlijk altijd minders als iemand anders.
Echt een plan heb ik zelf niet, maar heb in ieder geval al besloten nog eens goed met hem te gaan praten. Ook laat ik hem denk ik dit topic lezen want naar mij luisteren doet hij waarschijnlijk niet maar als hij ziet dat er een heleboel mensen zijn die ook vinden dat het niet normaal is hoe hij doet dan ziet hij het misschien in. Ook ga ik proberen mijn leven niet meer om hem in te plannen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag de hele dag gewerkt en ga vanavond lekker naar mijn paard. Als hij mee wil mag dat en anders heeft hij pech..

Dit zijn weer dingen die jíj moet doen om jóuw relatie te redden. Laat hem maar eens wat doen en als 'ie dat niet kan, dan moet je hem dumpen. Hij toont echt weinig tot geen interesse, vind ik, in jou.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:12

Zoals al overal vermeld wordt, het ligt aan het karakter/opvoeding vd jongen/man.
Je moet zeker jezelf niet laten vallen, blijf doen wat je leuk vind, vraag jij iets en hij zegt nee, oke pech, doe je lekker wat je ging doen.

Mannen denken heel anders, eerst hunzelf dan vrienden, familie en dan pas kom jij. Eigenlijk moeten wij ook zo denken. En er lopen er veel rond en niet iedereen is hetzelfde er zal er zeker 1 tussen zitten die wel meer aan jou denkt.

Beslis voor jezelf, en denk aan jezelf.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:13

feliciaa schreef:

Hij is heel normaal hoor, binnen de context van zíjn cultuur. Dingen als zomaar je spullen pakken om een paar dagen naar je zus te gaan, eten als je honger hebt in plaats van omdat het 18 uur is en niet met een vrouw praten over haar breiwerk (bij wijze van spreke dan) zijn heel normaal in zijn cultuur. Ik denk dat zelfs als hij dat graag zou willen, dat je niet moet verwachten dat hij dat zomaar even gaat veranderen. Dat heeft niets met jou te maken, maar zo is hij al 20 jaar (hoe oud is hij?) geconditioneerd. Je moet elkaar niet willen veranderen. De enige manier waarop zo'n relatie kan functioneren is van elkaar accepteren hoe je bent. Jij moet zèlf zorgen dat je aan je trekken komt (doet hij ook) en als jij jouw grenzen overschrijdt, omdat je meent dat jij je continu aan hem moet aanpassen dan is dat jouw eigen keuze. Meer dan dat hij zou moeten veranderen denk ik dat jij wat zou kunnen doen aan je onzekerheid, je eigen leven inrichten (dus niet afstemmen op dat van hem) en je daarbij afvragen of dat wel hand in hand gaat met een relatie met deze man. Alleen van de liefde kun je niet leven.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:17

wat goed dat je al weer wat meer voor jezelf kiest.
Je zou ook eens wat oude vriendinnen kunnen bellen of nieuwe maken en daar lekker mee gaan stappen. dan ben je niet zo afhankelijk van hem. Stel dat het dan uit gaat hoef je ook niet de hele dag thuis te zitten.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:19

feliciaa schreef:
Ik heb hem vandaag niet gezien. Ik belde hem vanmiddag op en vertelde dat ik naar mijn paard ging en dat hij wel mee kon, hij kwam zoals gewoonlijk weer met allemaal smoesjes. Ik heb toen gelijk gezegd, oke dan niet dan zie ik je morgen wel en daar was hij volgens mij nogal verbaast over. Want hij bood metteen aan om een andere dag mee te gaan.

Kijk eens hoe snel hij ineens wel belangstelling voor je heeft. Hoe meer je je best doet om je ten koste van jezelf aan hem aan te passen hoe minder hij zijn best voor je gaat doen. Nu kies je een keer voor jezelf en de situatie verandert als een blad aan de boom.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:29

Ik las dat je hem dit topic wilt laten lezen: zou ik zelf NOOIT voor kiezen.

Ik vind internet prima om wat meer informatie en meningen van af te halen, en ervaringsverhalen, maar ik denk toch niet dat ik zo blij zou zijn als mijn vriend me ( "min of meer onverwacht" ) ineens een topic voorschotelt met "Kijk, zij vinden je ook een luie huisvrouw!!" of ik noem maar wat.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:12

Snadrem schreef:
Ik las dat je hem dit topic wilt laten lezen: zou ik zelf NOOIT voor kiezen.

Ik vind internet prima om wat meer informatie en meningen van af te halen, en ervaringsverhalen, maar ik denk toch niet dat ik zo blij zou zijn als mijn vriend me ( "min of meer onverwacht" ) ineens een topic voorschotelt met "Kijk, zij vinden je ook een luie huisvrouw!!" of ik noem maar wat.

Bovendien begrijpt hij het toch niet. Je kunt hem niet veranderen. Neem hem zoals hij is of laat het erbij zitten zou ik zeggen, dan bespaar je jezelf een heleboel frustraties.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:20

Ik ben het met bovenstaande eens! Mijn ervaring is dat mannen zich er nogal eens aan kunnen ergeren hoe open wij vrouwen kunnen zijn over dingen, en tegen hoeveel mensen we soms zo open zijn :P Ik zou me dus kunnen voorstellen dat hij het niet echt leuk vind als jij een probleem (waarvan hij niet eens weet dat het voor jou een probleem is) op internet zet. Begrijp me niet verkeerd.. ik stort hier ook wel eens mijn hart uit, en dat is prima, alleen ik denk dat je dat beter niet aan je vriend kan vertellen :P

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:08

hmm, ik zeg ook dumpen!
niet normaal hoor!
ben benieuwd !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:09

ik denk dat als je hem dit laat lezen dat je dan een bak ellende krijgt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:49

Ik zou het hem ook niet laten lezen.
1) als iemand op deze manier mij op internet neerzet kan diegene dat maar beter voor zich houden, ik zou dan echt heel pissig zijn.
2) je wilt het hem laten lezen omdat hij anders niet gelooft dat jij de enige bent die dit geen normaal gedrag vindt. Ik denk dat het punt hier vooral is, dat hij niet zomaar iets van jou aanneemt. Kom op: je bent geen klein kind meer! Als het jou ergert, moeten jullie daar samen iets aan veranderen, zegt hij dat je je aanstelt dan zou ik toch ernstig aan m'n relatie twijfelen. Hij wil toch dat jij gelukkig bent? Dat jullie samen gelukkig zijn?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:47

Oke, ik zal het hem niet laten lezen. Daar had ik niet zo snel bij na gedacht, maar jullie hebben geleik.
Het heeft geloof ik wel geholpen gister, hij is me vandaag zelfs lopend op komen halen van mijn werk (zo'n 5 km van zijn huis), dit had ik eigenlijk niet verwacht al had ik het wel zelf gevraagd.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:24

Dat lijkt dan de goeie kant op te gaan.. MAAR hoop niet te snel! Hou het nog wel even vol.. jou leven draait niet om hem, net zo min als zijn leven om jou draait. In een relatie is het de kunst om samen te leven terwijl je daarnaast ook allebei je eigen dingen nog hebt :)