Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:58

3x jouw minimum eis is dat 60.000 euro? Ik vraag mij af of ik dit wel kan geloven. Overigens denk ik dat je nog een jonge meid bent met weinig tot geen verplichtingen en dito lage maandlast.

Leuk als je straks een leuk huisje gaat kopen en eigen geldje in kan leggen, dan is het sparen ook wel verleden tijd.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:59

Roddel achtig? Ik noem toch geen namen? Het fascineert mij gewoon. Omdat ik me niet kan voorstellen dat mensen zo kunnen leven. Maar dat ligt dan aan mijn opvoeding denk ik.

@Russel. Jonge meid? Haha was dat maar waar. De 4 komt echt in zicht hoor...... En heb al bijna 20 jaar een eigen huis.
Laatst bijgewerkt door HenrietteM op 29-04-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:59

HenrietteM schreef:
@ Shadow. Dat is inderdaad wat ik bedoel en ook om mij heen zie. Mensen die riant leven. Bijvoorbeeld man met een salaris van 80 - 100.000 per jaar. Vrouw die ook 3 dagen werkt. Mooi huis (600.000 of meer), 2 auto's, 2x per jaar (minimaal) op vakantie. 2 kinderen volop in de merkkleding. En dan raakt hij zijn baan kwijt en kunnen ze niet eens 1 maand overbruggen zonder in de problemen te komen. Snap ik dus niet.

Lijkt me niet zo moeilijk?! Die mensen denken nooit hun baan kwijt te raken en zijn redelijk tot zeeer goed gelovig.. Kijken ook niet verder. Zo kan iemand zich arm voelen met een huis van een paar ton en een flatscreen van dik een meter. Snap jij het nog? Ik heb het al vaker meegemaakt met ons bedrijf, mensen geen geld voor een wasmachine, maar wel een dikke tv en auto en dure vakantie.. :roll:
Zelf geven we gelukkig niet zoveel om materie en kunnen daarom redelijk snel sparen. Al vind ik ook dat je er van moet genieten, want met een bos rozen op je buik heb je er ook niets meer aan toch?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:00

Ja tegenwoordig word het je wel lastig gemaakt om goed te kunnen sparen.. Vaste lasten die jaarlijk veel omhoog gaan. Boodschappen die alsmaar duurder worden enz En bovendien viond ik lekker leven ook wel heel belangrijk. Want ik heb geen zin om op een houtje te bijten want voor het zelfde geld ben ik morgen dood. Maar de laatste jaren hebben we redelijk kunnen sparen. We willen graag een kindje en dan vind ik het wel belangrijk dat ik ook een mooi kamertje kan inrichten. Maandelijks als we helemaal niets doen(niet buiten de deur eten enz..) dan kunnen we ongeveer 800 euro sparen. We hebben nu ongeveer 17.000 euro gespaard

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:01

HenrietteM schreef:
@ Myrano. Ik ben niet van rijke afkomst hoor (tenminste ik weet niet wat jouw definitie daarvan is, maar geen Quote 500 zeg maar). Ik heb op dit moment zo'n 3x mijn eigen minimumeis gespaard. Dat voelt erg comfortabel nu. Ik snap best dat dit veel is, maar het gaat mij dus om goed verdienende mensen die niet eens 1 maandsalaris aan spaargeld hebben. Ik maak andere keuzes. Hoef je niet rijk voor te zijn.
Als je al 3x je eigen minimumbedrag bij elkaar gespaard hebt ben je idd goed bezig ;)
Ik kan ook zeggen dat ik tevreden ben over mijn spaarboekje.
Ja, die goed verdieners die niets overhouden heb je altijd, zijn mensen die denken dat hun niks kapot kan. Moeten ze zelf weten, zijn toch oud genoeg ? Daar maar ik me niet druk om :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:01

Nee, je noemt geen namen.
maar je hebt het maar wat druk met oordelen over het leven van een ander.
Ik denk niet dat je ooit hebt mogen kijken wat er op hun loonstrook staat en wat er op de bank staat.

En dat zou zeker aan de opvoeding kunnen liggen.
Ik heb geleerd dat als ik me bezig houd met mijn eigen ding dat ik het dan meer dan druk genoeg heb. :)

HenrietteM

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:03

Ik oordeel niet, ik verbaas me. En ja ik heb erg vaak gezien wat er op de loonstrook van mensen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:05

Waarom zou iemand met een hoog salaris en een groot huis die in de financiële problemen komt eigenlijk meteen niet met geld om kunnen gaan en als naief bestempeld moeten worden? Beetje pech met een paar investeringen/beleggingen kan iedereen overkomen...
Of wat dacht je van ondernemers die tot het uiterste gaan omdat ze ook de verantwoording voelen over een aantal werknemers, die koste wat kost proberen om te redden wat er te redden valt, en het uiteindelijk niet redden?

Nee sorry, ik vind echt dat er behoorlijk kortzichtig gekeken wordt in dit topic...

Anoniem

TS als je opvoeding goed is geweest, dan weet je ook dat opscheppen not done is :D

ninja2

ik vind ook dat dit topic een beetje overkomt van....ik ben beter als andere want ik heb een dikke spaarrekening. Iedereen die moet leven zoals ie wil leven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:06

Als dat vaak genoeg is ben je dan hun boekhouder?

Sluit me aan bij Sonja en russel

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:07

nou ja, opscheppen. Ik geef gewoon eerlijk antwoord. En ik noem niet eens een bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:08

Je hebt al een behoorlijke schets van jezelf gegeven. Je baan, de kringen waar je je begeeft, je leeftijd, je inkomen, je spaargeld en ook je vooroordelen. ;)

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:09

aha vertel. wat voor baan heb ik dan? En in welke kringen begeef ik me? Hoeveel spaargeld heb ik? Het zit allemaal in jouw eigen hoofd...

Ik vroeg me gewoon iets af, maar laat maar weer. Sorry dat ik jullie heb lastig gevallen..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:12

HenrietteM schreef:
nou ja, opscheppen. Ik geef gewoon eerlijk antwoord. En ik noem niet eens een bedrag.
Maar je vraagt in je beginpost wel hoeveel geld wij op onze rekening hebben staan.
ninja2 schreef:
ik vind ook dat dit topic een beetje overkomt van....ik ben beter als andere want ik heb een dikke spaarrekening. Iedereen die moet leven zoals ie wil leven.
Hier ga ik volledig in mee.
Wat een ander heeft of niet heeft boeit me niet.

Anoniem

Jij bent Consultant, bijna 40 jaar, kent veel mensen met huizen van 6 ton en inkomens van 1 ton per jaar, jouw norm was in je beginpost 20.000 en je hebt 3 x jouw norm....

Hoezo opscheppen :P

Bijzonder dat iemand van jouw leeftijd behoefte heeft aan zo een topic, dus ik denk dat de grote duim vanavond even mocht typen...

diana1

even een citaat:

Ik werk als consultant. Lekker veel verdienen en veel minder hard werken dan ik hiervoor deed als manager van een afdeling.

nu nog de pin???

je was net even te snel Russel :D
Laatst bijgewerkt door diana1 op 29-04-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Sonja schreef:
Waarom zou iemand met een hoog salaris en een groot huis die in de financiële problemen komt eigenlijk meteen niet met geld om kunnen gaan en als naief bestempeld moeten worden? Beetje pech met een paar investeringen/beleggingen kan iedereen overkomen...
Of wat dacht je van ondernemers die tot het uiterste gaan omdat ze ook de verantwoording voelen over een aantal werknemers, die koste wat kost proberen om te redden wat er te redden valt, en het uiteindelijk niet redden?

Nee sorry, ik vind echt dat er behoorlijk kortzichtig gekeken wordt in dit topic...

Ik voel me een beetje aangesproken :D En ik zeg dit alleen omdat het mij opvalt, daarnaast gebeurt het helaas ook bij veel mensen die niet het geld hebben maar toch willen kopen om mee te kunnen en willen doen. En misschien kan dat iedereen overkomen maar mij lijkt het verschil wel in keuzes maken.. En tuurlijk kun je veel tegenslagen hebben waardoor dat niet kan, maar waar ik over spreek is dat imo niet het geval.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:14

Sonja schreef:

Zijn dat nou juist niet de dingen waar je rekening mee moet houden? Nooit zoveel geld in beleggingen steken dat het je wakker houdt als je het verliest is de stelregel toch?

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:14

Als je in de Randstad woont ken je al snel veel mensen met een huis van 6 ton hoor. Dat is echt niet bijzonder hier.

Oeps, nu weet je ook al waar ik woon ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:15

Boeiend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:16

O ja? Ach ik heb jaren in de Randstad gewoond en ik ken ze niet, nu woon ik buiten en ja ik heb ook een kiet en veel huizen hier worden idd nu 4, 5 of 6 ton geschat, maar dat hebben ze er niet voor betaald toen ze het kochten....Die mensen verdienen ook geen ton per jaar, maar de buitenwacht zal dat wel denken zo....

Ik vind je uitspraken erg naïf en kinderlijk. Ik denk dat je maar een puppie bent en je groter voor doet dan je bent.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:21

kazary schreef:
Leonie, zou het verstandig zijn hoerover te spreken als je zelf alles betaald?
Want als 13 jarige is alles toch wel anders heb ik het idee.Niet rot bedoel hoor :)

Pardon, 16 jaar, danku. En jij kent me niet, dus jij hebt geen idee wat ik weet van geldzaken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:22

we sparen ons arm :) maar om 20.000 op de bank te krijgen is ons nog niet gelukt hoor. we hebben dubbel inkomen, maar ook 2 kindjes, hypotheek, etc etc. we sparen wel een redelijk groot bedrag voor de pensioenen, maar daar kunnen we niet direct aankomen.
de kinderen hebben onderhand een grotere spaarrekening dan wij zelf haha.
aan de andere kant hebben we gelukkig ook geen leningen. Ik zou noooit lenen voor een auto, vakantie of ander gebruiksartikel.. daar spaar ik dus wel voor.. maar daar spreek ik dus de spaarrekening ook voor aan, dus die verschilt nogal.. ik wil een minimumbedrag van 2000 erop houden, dat lukt aardig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:22

Sja... ik heb jaren simpelweg geen geld gehad om te sparen, was allang blij als ik uberhaupt nog te eten had! Erg rot om met je laatste tientje nog eten voor jezelf, voor je dieren en benzine te kopen (omdat je toch naar je werk moet). Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen tegenwoordig minder geld overhouden om te sparen. Mijn vriend en ik hebben wel wat spaargeld, wat je achter de hand 'moet' houden is psychisch.

Hanneke84 schreef:
Al vind ik ook dat je er van moet genieten, want met een bos rozen op je buik heb je er ook niets meer aan toch?

Dan heb jij flink gespaard, want ik denk dat ik maar een enkele roos mee krijg! (of een madeliefje, gister geplukt).