Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 05:50

Saskiaatje, zeker geschikt voor langere én 'grotere' mensen. Uit onderzoek blijft dat smarts ook uitermate geschikt zijn voor dikkere mensen die moeilijk de auto in en uit kunnen komen. De smart is praktisch gezien één en al deur en je hebt ruimte genoeg omdat er geen achterbank in zit :j

cctje, smarts hebben niet zoveel pk :P Ligt eraan welke motoruitvoering je kiest. De brabus uitvoering heeft 98pk, maargoed, ze wegen ook geen reet natuurlijk, dus die is wel lekker vlug. 9,9 seconde op de 100. Ik heb een Mondeo met (helaas) maar 90 PK en die doet er ruim 13 seconde over. Scheelt maar 8 PK, maar toch wel wat secondes!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 05:52

Oh en de dieselvariant heeft 45 pk en doet er bijna 20 sec over :o :\

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:15

Thnx voor de info iig!

De fiat 500 en de Suzuki swift vind ik ook wel geinig.
Toyota aygo zag ik gister rijden en is ook geen verkeerde auto.

Denk dat ik gewoon wat auto's ga uitproberen en proefrijden.

De smart die ik gezien had was overigens van 2004 en had andere koplampen dan de smart van 2001 die ik had gezien. Dus wss is die van 2004 het nieuwe model?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:20

XoNo schreef:

Ja das wel zo, eens hij draait gaat hij sneller. Maar je hebt zo momenten wanneer je naar beneden moet schakelen dat het echt "lang" duurt voor je weer sneller kunt gaan :+
En smart heeft ook een vreselijke claxon := schaamtelijk eend geluid :=

Veel succes jibbel

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:24

wat denk je van de hyundai i10. heb hem zelf ook en je kan er best zuinig mee rijden 1:18. nieuw in de aanschap heb je voor 7500 euro echt een leuke auto.
stoelen zitten heerlijk en hij rijdt super.
groetjes

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:25

Heb een Smart gehad, geweldige auto! Zou het zo weerdoen als ik er eentje tegenkwam.
Let wel, de oudere modellen stoppen bij 100.000km op de teller.. gaat olie lekken en kost duizenden euro's om te fixen.

Smart :+: rpachtige wagen! Overigens reed ik bijna iedereen eruit met mijn Smartie :Y) combinatie van tijdig je gas eventjes loslaten en het lichte gewicht... brrroooeeeemmmm

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:27

katiavl schreef:
XoNo schreef:

Ja das wel zo, eens hij draait gaat hij sneller. Maar je hebt zo momenten wanneer je naar beneden moet schakelen dat het echt "lang" duurt voor je weer sneller kunt gaan :+

Hihi, dat probleem speelt hier ook wel eens, automatisch geschakeld blijft hij wel eens een beetje hangen voor hij op/terug schakeld. Heb je echt een soort van haperingetje.
Maar handgeschakeld is het prima, het turbotje doet dan echt zijn werk!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:27

Ik heb ook ooit proef gereden in een Smart. Het is echt niet mijn ding. De stoelen zijn heerlijk en de ruimte ook maar ik had het gevoel dat je elk hobbeltje voelde onder de auto omdat je met zo'n korte wielbasis toch een stukje vering mist voor mijn gevoel.

Een leuke zuinige auto is de VW Lupo. Heerlijk bakkie, had er laatst een toen mijn auto bij de garage stond. Weet alleen niet wat daar de prijzen van zijn.

Zou als ik jou was zoals je aangeeft gewoon eens gaan proef rijden met verschillende auto's. Wat voor de 1 een heerlijke auto is vind de ander niets.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:28

Dat komt omdat je dan je gas te ver vasthoud. Op het moment dat hij gaat schakelen, moet jij je gas even terugnemen. Als je m daarna gewoon weer plankt ( :D ) voel je amper iets van het schakelen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:43

Elaine schreef:
Dat komt omdat je dan je gas te ver vasthoud. Op het moment dat hij gaat schakelen, moet jij je gas even terugnemen. Als je m daarna gewoon weer plankt ( :D ) voel je amper iets van het schakelen.

Dit was bij mijn benzine inderdaad dé oplossing, maar met de turbo in de diesel werkt dit niet meer.
Het duurt net iets te lang voor die inkomt
(zou best een instellingsverhaaltje kunnen zijn trouwens, maar ik erger me niet aan en anders schakel ik zelf)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:45

ik heb twee smarts gehad
de for two en de for four
die kleine was echt een lekker autootje, lekker zuinig
de veiligheid??? tja daar zijn de meningen over verdeeld door zijn korte voorkant bij frontale botsingen, erg kwetsbaar
de forfour was echt super fijne auto, lekker wegligging, zuinig, comfortabel voor lage afstanden

ik heb nu een kia picanto
lekker zuinig zeker niet duur in de aanschaf
ligt lekker op de weg en zit super

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:08

Chiqa schreef:
luxx schreef:
Zou persoonlijk en zeker voor die prijs toch voor een wat grotere auto gaan..

Dan denk ik dat je je iets meer had moeten verdiepen in dit filmpje voor je dit onzinnige oordeel velt, je ziet immers toch dat de kooiconstructie nog geheel in takt is?

Wbt de Smart, ga niet voor het oudere type, ze zijn niet voor niets zo goedkoop, motoren zijn geheel afgetrapt.
Met een 70.000 km zijn deze al aan revisie toe en dan staan ze bij de handelaar gedumpt.....Erg slechte constructie, motoren zijn niet gebouwd op het vermogen wat er aan board van dit kleine autootje zit :D

Wat dat eerste betreft ben ik het niet helemaal met je eens, een goede kooiconstructie is heel belangrijk, maar omdat de Smart geen/zeer weinig kreukelzone heeft worden alle G krachten op het lichaam van de inzittenden uitgeoefend en niet op de kreukelzone. Dan kan je auto nog wel in tact zijn, maar als je maag dan in je hoofd belandt (bij wijze van spreken ;) ) kun je het alsnog niet navertellen.

Wat dat 2e betreft ben ik het inderdaad met je eens, de auto Smartjes zijn niet gebouwd voor vele km's.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:43

Rinske schreef:
Wat dat 2e betreft ben ik het inderdaad met je eens, de auto Smartjes zijn niet gebouwd voor vele km's.

Hier hebben jullie inderdaad een punt, het zijn dan ook stadsauto's

Maar neem het verschil tussen de dieseltjes en de benzine's hier wel in ogenschouw.
een dieselmotor is in essentie nl wel gemaakt voor lange ritten en veel km, die doet het pas lekker als hij goed warm is en niet vaak, maar lang draait.

Je moet er dus achter zien te komen bij hogere km stand of het véél korte ritjes waren of minder, maar lekkere lange.
Anders niet voor een té hoge km stand gaan.
Hoewel er toch wel smarts bekend zijn waar een flinke tellerstand op zit en die het nog feiloos doen, de mijne bijvoorbeeld :D (maar die heb ik er zelf opgereden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:20

Rinske schreef:
Wat dat eerste betreft ben ik het niet helemaal met je eens, een goede kooiconstructie is heel belangrijk, maar omdat de Smart geen/zeer weinig kreukelzone heeft worden alle G krachten op het lichaam van de inzittenden uitgeoefend en niet op de kreukelzone.

Smart heeft dit op een hele andere manier aangepakt hoor, dus dat er helemaal geen kreukelzone is, of nauwelijks heeft hier weinig mee te maken.
Zijn hebben achetrin crashboksen die de krachten absorberen, tevens wordt door de korte wielbasis altijd wel een wiel geraakt, de ophangen van de wielen is zo geconstrueerd dat de energie die tijdens een botsing wordt vervoorzaakt wordt afgevloeid via de wielophangen.
De veiligheidsgordels zijn voorzien van een spansysteem en tevens een intelligent gordelkracht begrenzer, die exact uit kan rekenen hoe hard de klap is en dit afstemd op het gewicht en grootte van de passagier,
hierdoor worden de G krachten toch niet geheel verwaarloosbaar zomaar even weggeveegd.

Geen kreukelzone zegt dus niets over de verdere cosntructie van de auto, de veiligheidskooi vervormd nauwelijks tot niet, en samen met de veiligheidsstoelen, sandwichsysteem (Passagiers zitten hoog) en de airbags is het een zeer veilige auto.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:05

Ik heb ook een smart fortwo, vind het een heerlijk autotje!
Rijdt 1 op 20, en ook de stoelen vind ik lekker zitten hoor....

Makkelijk parkeren ;) snelweg is ook geen probleem, rijd gewoon 120 en met 140 gaat m'n smartje ook niet trillen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:48

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:03

Foto doet het niet -O-
Maar gefeliciteerd!!! :j

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:38

wat een gave! heerlijk zo'n open dakkie! Gefeliciteerd met je smartje

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:42

Hihi, dankje! :D

Alleen reageert 'ie in z'n Automaat-stand niet zo snel bij optrekken. Je kunt je gaspedaal volledig induwen, dan nog trekt 'ie erg langzaam op. Volgens die vent trekt 'ie sneller op in z'n Schakel-stand, maar dat durfde ik nog niet aan, omdat dat met die tikjes werkt en dat vind 'k eng. _O-

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:42

Ik heb 3 weken terug een ongeluk gehad, en ik leef nog doordat ik een goede stevige auto heb. Met 120 tegen de vangrail gaat best hard zeg maar ;)
Ik had een VW polo, niet heel zuinig, maar wel een superstevig 'frame'.
Ik heb nu een VW Lupo 1.0, rijdt superzuinig, en is goed stevig, en bied bescherming. Begrijp nu pas hoe belangrijk dat is....

edit;zie dat je inmiddels een smart gekocht hebt, hij is wel erg stoer trouwens ;) veel plezier ermee, en voorzichtig rijden ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:24

Saskiaatje schreef:
Hihi, dankje! :D

Alleen reageert 'ie in z'n Automaat-stand niet zo snel bij optrekken. Je kunt je gaspedaal volledig induwen, dan nog trekt 'ie erg langzaam op. Volgens die vent trekt 'ie sneller op in z'n Schakel-stand, maar dat durfde ik nog niet aan, omdat dat met die tikjes werkt en dat vind 'k eng. _O-

:)) Gewoon gasgeven en als je moet opschakelen duw je hem een tikje naar voren. Je hoeft je gas niet los te laten, gewoon gaan :)
Volgens mij hoef je bij smarts ook niet terug te schakelen, dat doetie geloof ik zelf. Veel makkelijker kan het bijna niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:47

Gewoon lekker handschakelen ;) Rijdt veel lekkerder, geen gehoor die hoge toeren.

Kytha schreef:
Ik heb 3 weken terug een ongeluk gehad, en ik leef nog doordat ik een goede stevige auto heb. Met 120 tegen de vangrail gaat best hard zeg maar
Ik had een VW polo, niet heel zuinig, maar wel een superstevig 'frame'.

Ehm, wat heeft dit met dit topic te maken? :?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:57

En op de snelweg rijdt de Smart ook fijn? O:)

Sorry, ik vraag veel, maar ik ben zo benieuwd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:58

Op de snelweg rijdt hij ook fijn, althans ik heb er geen problemen mee ondervonden had het gevoel dat ik in een normale middenklasser zat.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:01

Oké. :j Ja, ik heb gelest in twee verschillende VW Golf's en een Polo en ik rijd nu in m'n moeder's Fiat Punto Sport.