hele hoge energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: hele hoge energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:44

Bij ons is het 22.3°, wij zetten de verwarming nooit op. Dit is het resultaat van de zon die de hele dag op de ramen schijnt :)
Wel gemakkelijk zo :)

Kan iemand me even uitleggen wat er bedoeld wordt met voorschot en terugbetaling? Wij geven per maand 64€ uit aan gas en elektriciteit maar hebben geen voorschot betaald
Onze rekening was eerst 70€, daarna zijn we bewust minder gaan verbruiken en zitten dus op 64, het zakt dus met het verbruik

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:54

ik geloof dat ik het probleem ontdekt heb, voel me een beetje dom, maar hieruit blijkt dat beide maatschappijen langs elkaar communiceren. Nuon heeft een verkeerde beginstand, en eindstand lijkt mij ook niet te kloppen, Nuon heeft de beginstand van het moment dat wij in dit huis kwamen, 9 maanden eerder dus. en vraag me niet hoe ze aan die eindstand komen....

wie moet ik nu bellen, diegene met de verkeerde standen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:55

@Armaris: Wij betalen hier maandelijks een voorschot dat per jaar wordt vastgesteld n.a.v. het gebruik daarvoor. Dus als je veel meer verstookt dan waar je op geraamd bent, ben je de pineut want dan moet je in één keer bijbetalen. Dan wordt je maandelijkse voorschot verhoogd zodat je hopelijk niet opnieuw in de problemen komt. Dat voorschot is dus een raming van je gebruik.

Je moet je huidige energieleverancier bellen Heyitsme, laat hun het maar oplossen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:03

Ik zou er toch even zelf achteraan heyitsme...energiemaatschappijen zijn werkelijk niet te vertrouwen. Zorg dat de Nuon de beginstand aanpast en waarschijnlijk heeft je leverancier de eindstand gewoon geschat (heb je wel op tijd gereageerd toen je meterstanden moest doorgeven?).

Ik zou ze gewoon beiden even bellen. Just in case.

Armaris: ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland betalen we elke maand een vast bedrag en aan het eind van het jaar moeten we de meterstanden doorgeven en dan krijg je een eindafrekening. Dit geldt in principe voor alles, gas, water en elektra.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:07

Wij betalen geen vast bedrag, zoals ik al zei is het bij mij 6€ gedaald. Ga wel eens kijken wat we deze maand moeten betalen maar zo te zien is het bij ons anders?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:39

Zou hier ook wel een uitkomst zijn, gewoon datgene wat je verbruikt elke maand betalen :j

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:54

XoNo schreef:
Ik zou er toch even zelf achteraan heyitsme...energiemaatschappijen zijn werkelijk niet te vertrouwen. Zorg dat de Nuon de beginstand aanpast en waarschijnlijk heeft je leverancier de eindstand gewoon geschat (heb je wel op tijd gereageerd toen je meterstanden moest doorgeven?).

Ik zou ze gewoon beiden even bellen. Just in case.

Armaris: ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland betalen we elke maand een vast bedrag en aan het eind van het jaar moeten we de meterstanden doorgeven en dan krijg je een eindafrekening. Dit geldt in principe voor alles, gas, water en elektra.

ik kan me niet meer herinneren dat ze zijn geweest in die periode voor een eindstand...

maar wat kan ik het beste doen, beide bellen?? of alleen waar de fout zit, dus bij NUON

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:46

XoNo schreef:
Zou hier ook wel een uitkomst zijn, gewoon datgene wat je verbruikt elke maand betalen :j

En dan maar hopen dat in de koudste maand van het jaar niet net je koelkast/auto/wasmachine het begeeft want dan ben je direct failliet :D

Wel lekker in de zomer, heb je geld over om met vakantie te gaan!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 05:46

:)) Idd Yessy, daar heb je weer een punt, aan de andere kant zou ik zelf de maandelijke voorschot sowieso opzij zetten, ook al zit je lager qua verbruik, maar dan word je niet meer genaaid door de maatschappijen. Ze hebben bij mij weleens 3x het voorschot geïncasseerd |o

Maar eeh, woon jij in Boston? 8-) Gaaf, onze pup heet officieel Boston op zijn stamboom (zelf uitgezocht :D).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:29

poes schreef:
Ik heb eigenlijk ook ieder jaar het vermoeden dat het gewoon niet kan... ik kan het wel niet zo nakijken zoals jij, ik zit in een appartement, en hier wordt de energiefactuur gebaseerd op apparaatjes die aan de verwarmingselementen zelf hangen. Maar werkelijk, rotdingen staan zelden op, echt hele dagen aan een stuk gewoon niet in de winter en nu alweer enkele maanden helemaal niet meer. En toch de hoogste rekening van het gebouw, echt zot.

Dat zijn van die ondingen inderdaad! Bij ons meet dat ding dat we in de keuken ook de verwarming gebruiken terwijl dat ding al jaren niet is aangeweest. En in de woonkamer zou de verwarming nooit zijn aangeweest :+

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:43

trouwens 800m3 gebruik in 3 maanden lijkt me ook veel.
beiden bedrijven bellen! en voortaan de stand zelf bijhouden per maand.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:01

@ XoNo: Je hebt PB :D

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:19

Ik heb ook een hele hoge afrekening gehad. Nu moet ik maandelijks 189,- betalen. Ik woon samen met mijn vriend in een appartement van 50 m2 op 4 hoog. We worden altijd warm gehouden door de buren, dus de verwarming staat zelden aan. Verder doe ik altijd alles uit als ik weg ga, wat de normaalste zaak is imo. Toch moet ik dus nu 189,- betalen en is het verbruik torenhoog.

Mensen hebben mij het advies gegeven de ketel te controleren, of een nieuwe aan te schaffen (van die prijzen wordt ik nu al misselijk).

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:32

wij hebben weliswaar eenhoekwoning, maar dan nog, we zijn overdag altijd weg, en ja, toen het zo koud was, hebben we de kachel wel op 22 gehad. maar dat was 's avonds, en 's nacht weer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:46

Als het koud is doen we een dik vest aan, de kachel hoeft daarbij niet op 22. Dat is een gevoelstemperatuur die er niet toe doet of het nu zomer is of winter. 19 graden is 19 graden en met een wintertrui is het nog steeds prima te doen. Maar als je met een bloesje in de winter wilt rondlopen door je hele huis.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:08

Wij hebben ook een hoekwoning. Wel goed geïsoleerd, dat scheelt, maargoed, je hebt altijd verlies van warmte.
Overigens hebben wij ook vloerverwarming en de vloer is niet al te best geïsoleerd, dus dat gaan we nog even aanpakken :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:31

Ik heb nu een appartement op de 4e etage van een flatgebouw, ik weet nog niet wat mijn voorschot hier zal worden per maand. Ik weet wel dat ik bijzonder weinig thuis ben, niet een uur onder de douche sta, een hele nieuwe, uitermate zuinige ketel heb met cv en dat mijn huis is voorzien van dubbel glas rondom :) Ik heb in de slaapkamer nooit verwarming aan en slaap in de winter ook gewoon met een raam open :z In de huiskamer heb ik ook altijd kaarsen aan, hoe meer kaarsjes, hoe minder je hoeft te verstoken, die dingen brengen ook warmte namelijk :D

Oh, en de zon staat de hele dag binnen in mijn huiskamer :P

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:33

intussen is het gecoorigeerd met nuon en heb ik het ter,mijnbedrag bij eneco maar laten verhogen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:37

Beter dat je iets terugkrijgt als dat je moet betalen ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:47

ik heb ook een toren hoge rekening gehad -O-
dat terwijl ik bijna nooit thuis ben,alleen 's avonds,kachel niet aan heb,wel gehad maar dan alleen 's avonds een paar uurtjes..
wat ik nog het vreemdste vind is dat ik vorig jaar +/- 600 euro terugkreeg en nu datzelfde bedrag moet gaan betalen een jaar later :?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:36

Een vriendin van mij kreeg vorig jaar 1250 euro terug en moest het dit jaar bijbetalen :?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:37

XoNo schreef:
Een vriendin van mij kreeg vorig jaar 1250 euro terug en moest het dit jaar bijbetalen :?

Daar zit je ook niet op te wachten zeg maar :+

btw, hoe is het met Buddy?? ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:57

Buddy?! :D Geen idee, die heb ik al jaaren geleden verkocht :P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:58

XoNo schreef:
Buddy?! :D Geen idee, die heb ik al jaaren geleden verkocht :P

Aww, en ik vond um juist zo leuk :+

Sorry, was even off topic peeps :D Zal me weer gedragen :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:04

Wassie ook hoor :j Maar helaas kon hij niet meedraaien op het niveau waar ik heen wilde, dus heb ik de keus gemaakt om dit met een ander paard te doen. Hij is nu bij een stel die hem alleen maar lief vindt en niet teveel van hem vragen. :+:

Nu weer ontopic :P Bij welke energiemaatschappij zitten jullie eigenlijk?