De eerste keer ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Re: De eerste keer ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:16

Ik vond de eerste keer scooteren vreselijk eng. Ik zat bijna tegen het muurtje van ons huis aan. :o
Tranen met tuiten en ik heb er 2 weken niet meer naar gekeken. :+
Uiteindelijk is het bij mij goed gekomen door te beginnen met lange stukken te rijden, zonder bochtjes, heuvels enz.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:23

Bij nader inzien is dat verplichte praktijk examen met de bijbehorende lessen voor de scooter/brommer rijden helemaal geen slecht idee.

Het klinkt wel heel grappig allemaal, maar die keer dat ik zo'n stomme muts heb die het bochtje verkeerd neemt en voor me uitglijdt moet ik remmen met de auto. En als ik dat om wat voor een reden dan ook niet op tijd doe ben IK de klos. En dan zegt die muts nog: 'heb hem nog maar net, kan er niets aan doen'. Joh, ga dan niet de openbare weg op als je het ding niet recht kan houden. Levensgevaarlijk!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:37

@ Femke, ergens heb je wel een punt.

Maar mensen op de fiets zijn minstens zo gevaarlijk. Nog even snel door rood, hand niet uitsteken, blijven hangen in een trambaan etc. En hoe vaak ik op de fiets al wel niet bijna ben aangereden door een auto terwijl ik toch echt voorrang heb. 'zag je niet' Nee, dan moet je beter opletten! Of nog beter, ik word verrot gescholden terwijl de ander toch echt geen voorrang verleende.

Uitglijden kan ook op de fiets gebeuren en ook op een brommer als je hem wel onder controle hebt. Daarbij vind ik dat goede praktijk lessen voor fietsers ook niet verkeerd zou zijn. Zijn er maar weinig die de verkeersregels kennen. Autorij en fiets elke dag door hartje amsterdam de dingen die ik al meegemaakt en gezien heb daar kan ik een heeeeeeel dik boek over schrijven.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:52

girlyggirl schreef:
je moet in de bochten iets naar buiten hangen ipv naar binnen :D klinkt gek maar is echt zo ;) beetje met je zit sturen zeg maar

ik leun met de bocht mee.. mijne loopt wel ietsjes harder rond de 65 a 70 km per uur

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:01

in de bochten kijken waar je naartoe wil (dus NIET naar de berm kijken)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:01

Ik heb 5 jaar met een scooter gereden, B klasse maar ging nét wat sneller als de toegelaten snelheid :+

Idd als je een bocht naar rechts neemt ook naar rechts 'hangen' zoals je doet als je paardrijdt :) . Als het geregent had of de baan was nat dan moest ik gegarandeerd opletten dat ik mijn bocht niet te snel en te scherp nam of ik lag op mijn zij :D Maar dat is dan ook weer afhankelijk van het merk en type scooter.Ik had een Sym Jet! :)
Geregeld je bandenspanning laten nakijken of zelf even bekijken, met banden die te weinig druk hebben heb je heel snel kans om te schuiven of op je kant te vallen! Ook olie goed bijhouden, van zodra je blauwe damp eruit ziet komen...Sniegood :D

Ohja...Altijd correct tanken anders bol je maar 100m meer :o :+ Spreekt uit ervaring :D

En verder kan je thuis of op een grote parking lekker oefenen met slalom en tussen flessen rijden die je op een recht lijn hebt gezet, altijd goed om je evenwicht te leren hebben/houden.Ik kon met mijn brommer zonder handen rijden en hem op gewicht zelf een grote bocht insturen maar dat raad ik niemand aan ;)