Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:24

@ Anna. Je hebt gelijk, ik heb het erg luxe :o

ik betaal ong. 350 euro p.m. aan stalling. Dat zou in principe (als ik niet zo verwend was) voor veel minder kunnen. Hetzelfde met privéles. Ik heb nu elke week een uur les, in plaats van een half uur. De auto zou de deur uit kunnen, alleen wonen mijn ouders 120km verderop (niet handig met auto lenen voor wedstrijd / training).

Ik zit krap bij kas, maar dat word nu al iets beter (eerste half jaar na oplevering van een nieuwbouw huis is echt reteduur :+ ). Daarentegen zou ik eigelijk niets willen inleveren.

Dan maar korten op mijn eten, benzine (doe nu alles met de fiets, mits het niet regent). Ik ben weer stevig aan het lijnen (14 eraf, nog 8 te gaan) dus lekkere dingen zitten er toch niet in voor mij ;)

BraveSpots

Re: Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:27

@ mo_van_dijk: je kan toch niet blijven teren op je vaders geld?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:27

Liezel1 schreef:
Hou er wel rekening mee dat als je alles "een stapje minder" doet, het je op den duur nog wel eens zou kunnen irriteren....

Ik denk dat dat best mee zal vallen.
En dat je t er ook best voor over hebt.

En waarom een dure auto als een goedkopere ook prima rijdt,
trailer hoef ik ook echt nog niet.
Hele luxe pensionstal ook niet.

Zeg niet dat je meteen naar een klein goedkoop autootje, een mini flatje en je paard op een weiland zonder faciliteiten moet (ik weet ook dat voor sommige mensen dat juist alles is) Er zitten nog heel wat stappen tussen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:31

Ik vind het salaris nogal aan de hoge kant en ergens weet ik dat je niet veel meer omhoog gaat.

Als je dus 2175 bruto hebt is dat rond de 1450 netto.
Een huisje kost gauw 450 euro gas, licht water en je betaald in het begin altijd teveel voorschot.
Is toch al gauw rond de 180 euro per maand

Auto verzekering, wegenwacht reken ook maar op 100 per maand
Eten stel 60 euro per week x 4.5 week (sommige maanden hebben 5 weken)270 euro aan eten

Zitten wel al op de 1000 euro
Ziektenkosten ong 100 dus 1100

Heb je dus een buffer over van 350 euro heb ik nog niet de telefoon en inboedelverzekering, wa verzekering mee genomen en wat ook belangrijk is waterschap en gemeentelijk heffingen

En eigen geld om benzine te betalen, kleding, boeken, enz enz ik zou zeggen NEE

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:37

http://www.straksvoordeklas.nl/index.ph ... dossier/29

OMG dit is echt niet waar vergeet het maar wat een leugensite zeg de top van een basis onderwijs is ong 2550 euro dat stond paar weken geleden ook in de AD

Ik heb vriendinnen die dus lerares zijn, ze hebben hard gelachen om de site, geloof hier aub niet in

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:38

60 euro per week aan eten in de 1tje? Denk dat dat wel wat lager ligt.

als je maar 1450 over houd per maand zal het wel een stuk krapper worden ben ik bang

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:40

Is het echt zo dat je van 2175 maar 1450 netto overhoud???

Lijkt me sterk..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:43

Ik zou gewoon rustig afwachten tot als je vast werk hebt en dan even aankijken de eerste maanden hoeveel je kwijt bent aan vaste kosten (huur huis en/of afbetaling als je een koopt, de kosten voor je wagen,eten,...) En dan kijken wat je overhoud op de maand en of dit voldoende is om een paard te kunnen kopen en ook onderhouden!
Bovendien kan het ook best zijn dat je de eerste jaren niet fulltime aan de slag kunt en/of een andere job vind die minder betaald.Ik zou me echt niet baseren op iets wat 'misschien' is.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:45

Ladygiroc schreef:

Lijkt me sterk..

Ik vind een loon van 1450€ netto al erg veel :) Er zijn zat mensen die een veel lager loon hebben. Mezelf even bijgerekend :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:53

ik denk niet dat je het van 1450 gaat redden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:56

_Moonwalker_ schreef:
Ladygiroc schreef:

Lijkt me sterk..

Ik vind een loon van 1450€ netto al erg veel :) Er zijn zat mensen die een veel lager loon hebben. Mezelf even bijgerekend :)

Voor een hbo opleiding is dat wel een normaal startsalaris hoor!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:57

Ik merk t al. Ik had nooit moeten stoppen met mijn vorige opleiding :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:00

nouja je moet iets doen wat je leuk vind he anders houd je het ook niet vol :D

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:02

precies, en dan had ik waarschijnlijk geen tijd meer gehad voor een paard :+

(Ik studeerde eerst industrieel product ontwerp)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:02

@ Nathalie: dat kun je best wel hoor, als je maar weet hoe je je geld moet beheren :) Ik heb een fulltime job en verdien geen 1450€/maand, ik heb een auto op afbetaling, verzekering te betalen, 2 paarden te onderhouden en ik kan maandelijks een aardig bedrag sparen.Ik woon nog thuis nu maar betaal ook daar huur voor kost en inwoon :j Dat is misschien niet zoveel als je een huis gaat huren maar met het bedrag dat ik maandelijk overhoud kan ik prima alleen gaan wonen én mijn paarden blijven onderhouden.Enkel mijn wagen moet ik dan inruilen tegen een lichter model :+

Welshcobfan: ik zei niet dat het geen normaal startsalaris is voor een hbo opleiding, enkel dat ik het al een aardig mooi loon vind.Zeker als je als afgestudeerde pas begint te werken :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:04

je betaald vast geen 700 euro aan kost en inwoon?

Ik leef verre van duur, en ik heb dat met mijn uitgave vergeleken en zou dat echt niet kunnen redden hoor!

en wat versta je onder een aardig bedrag sparen?

daarbij zal ze hem hier in de buurt niet voor minder als 150 kunnen stallen tenzij ze hem alleen in de wei zet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:08

Ik denk dat het wel reeel is dat je 1450 overhoudt van 2175...
Ongeveer 1/3 gaat naar de belasting..
Wat je voor een huurhuis kwijt bent weet ik niet, kopen kan je niet zo heel veel met 2175 per maand... (max hypotheek zal zo rond de 137000 incl kk liggen)
Hoeveel je auto kost ligt echt aan de auto en aan de reisafstand, naar je werk maar ook naar je paard.. Ik rij op dit moment een tank in de week en dat is toch iedere keer bijna 50 euro, vorig jaar 60... (heb wel een behoorlijk zuinige auto)
Maar 60 euro verzekering per maand ben je zo kwijt, 100 euro gas/elektra/water..
Telefoon (mobiel en/of vast)? Internet? kleding? cadeautjes?
Voor niets gaat helaas alleen de zon op..
Ik denk dat het niet gemakkelijk gaat worden, maar het ligt er maar net aan hoe je instelling is...
Ook denk ik dat Nathalie gelijk heeft dat je op ong 700 euro huur+verzekering+gas ed moet rekenen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:12

Ik heb het allemaal en besef zelf goed wat een luxe het is :j
Ik krijg zo'n €1600 netto per maand aan salaris (ziekenverzorgende in bejaardehuis), hypotheek: €435 netto (krijg koopsubsidie), andere vaste lasten €500 (incl boodschappen) ,mijn auto kost geen drol, ik tank maar eens per 4 weken, dus totaal zo'n €60 per maand, paard gem: €200 en dan kan ik zelfs nog af en toe wat leuks doen en op vakantie :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:13

als je hier in de buurt wil wonen anne moet je ook een wage huren net als ik! staan met regelmaat wagens te huur, die liggen rond de 500 per maand. Maar dat moet je wel echt willen.
Huur huis zijn wij niet aan begonnen, te duur.
Wij sparen liever door om te kunnen kopen.

Overigens kun je hier pas kopen vanaf 230.000 en dan heb je een mini huisje :+

of je moet een andere richting op gaan, zoals richting dronten/swifterband is een stuk goedkoper
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 21-04-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:14

x_Anne_x schreef:
Ik weet dat er al heel veel topics zijn over kosten van een huis, kosten van een auto en de kosten van een paard.
Maar hier worden altijd zulke ruime schattingen gegeven dat ik t even niet meer volg.

je kunt alleen maar ruime schattingen geven, afhankelijk hoe duur het huis is weet je ook wat je verder kunt betalen. Huur of koophuis, groot of klein, daarbij hoeveel energiekosten enz enz

Veel mensen in mijn omgeving (geen paarden mensen) zeggen dat dat nooit genoeg gaat zijn om een paard en een huis en een auto te kunnen onderhouden.

Waarom zou het niet kunnen? ligt er ook aan of je samen of alleen een huis kunt bewonen natuurlijk. Ben je alleen moet je alles zelf betalen anders kun je het nog delen. Scheelt ook flink.

Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje of jullie denken dat je t daar mee red.
Ik woon nu nog op kamers in utrecht maar ik ben niet van plan daar eeuwig te blijven.
Het idee nu is een leuk klein appartementje/huisje ergens op de veluwe te gaan zoeken als ik klaar ben met studeren.
Ik zou eerst gaan werken, dan zorgen voor een huis en dan zie je wat je per maand over hebt. Ga zo eerst een paar maanden door zodat je zekerheid hebt en wat reserve kunt opbouwen. Afhankelijk wat je over hebt kun je kijken wat voor auto je kunt betalen en of je genoeg geld hebt om ook een paard te betalen.

Ik zou overigens mijn paard wel graag op een pensionstal/manege willen hebben staan omdat ik zeker in t begin wat begeleiding nodig zal hebben en ik dat ook gewoon erg leuk en gezellig vind.
Hierin schelen de kosten ook weer heel erg. Dus vooral tegen die tijd goed zoeken.
Is dit haalbaar?
Haalbaar kan het wel zijn, is van veel dingen afhankelijk maar ook van jouw wensen. Maakt het iets voor je uit als je dingen moet laten? wil je perse op dure vakanties? wil je luxe leven?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:15

Ik verdien ook zo'n beetje om en nabij de 1400 per maand netto.

Ik kan je zeggen dat het lastig is om goed rond te komen, maar het ligt er ook zeer zeker aan waar je je prioriteiten stelt.
Ik ben bijvoorbeeld een roker en hou van gezelligheid in het weekend. Kost me al aardig wat per maand. Zou je in het weekend thuis een glaasje wijn/water/whatever drinken, ben je natuurlijk al een stuk goedkoper uit. Zo ook als je niet rookt.

Ik betaal een schijntje aan huur, namelijk € 350.- per maand. Dan heb ik de stalling van mijn paard: € 250.- per maand, exclusief voer, wormenkuren, entingen, DA-kosten, hoefsmid etc. Ik heb uitgerekend dat ik als ik alles bij elkaar optel, zonder dierenartskosten, ik gemiddeld rond de €400.- zit.
Dan heb ik nog m'n boodschappen, mijn auto (wegenbelasting, benzine, APK, enz.), regiokosten (gemeentebelasting, vuildinges?, etc.) je verzekeringen, eneco, water...
Om een heel lang verhaal kort te maken: ik kom de ene maand goed uit, de andere maand sta ik rond de 100 euro in het rood.
Gelukkig compenseerd te maand erna het wel. Maar helaas zit bijvoorbeeld een vakantie er dit jaar voor mij niet in...

Mijn vaste lasten van mijn huis zitten inclusief alles rond de € 900.-, paard is € 250.-. Reken dus maar uit wat ik voor mezelf te besteden heb.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:30

Nathalie: ik betaal idd geen 700€ huur, ik betaal echter wel kosten zoals dokter, medicijnen,gsm ook zelf. Onder een aardig bedrag sparen versta ik rond de 300-500€, afhankelijk van maand tot maand uiteraard.Hier in België kan je wonen met alle vaste kosten voor 400€.Uiteraard moet je dan geen luxe huis verwachten. Een vriendin van me huurt een woning voor 600€ + vaste kosten, grote tuin, zwembad,garage en super ligging dus het kan best :)

Ik betaal voor mijn 2 paarden jaarlijks nog geen 500€ om hen te kunnen stallen, dit zonder eten en DA/smid kosten.In de zomer grote weide en in de winter heb ik 2 nette stallen ter beschikking , licht en water en een stuk weide waar ze lekker kunnen racen!Enkel geen piste of rijmogelijkheid dus in de winter moet ik me behelpen met veel te gaan wandelen :)

Sinds ik vorig jaar afgestudeerd ben en afhankelijk ben van mijn eigen inkomen besef ik maar al te goed hoe duur het leven is hoor ;) Zo willen mijn vriend en ik begin volgend jaar beginnen verbouwen boven mijn schoonouders en weet ik dat ik mijn wagen zal moeten verkopen en zorgen dat mijn lening tegen dan zo goed als rond is en me een lichte bak aanschaffen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:40

pff het is net wat je er voor over hebt. en wat je prioriteiten zijn
goed ik ga graag stappen
mijn eerste paard kocht ik toen ik 19 was en maar 24 uur werkte zeg maa 750 netto
ging huur ( 350,-) paard ( 100) en verzekeringen en eten en dinken af.
verder had ik nog een goedkoop autootje voor woon werk verkeer.
wel maakte ik vaak een paardje voor een ander zadelmak, en eigenlijk onderhield ik daar mijn paard van. paard zat in de verzekering ook voor ziektekosten.
nu verdien ik gelukkig wat meer heb ik een auto van de zaak bijtelling 125 euro;)
werk ik fulltime voor een baas en werk ik ook nog veel freelance
heb helaas 2 huizen een koophuis en een huurhuis,en heb nu even wweinig geld, maar als ik dat koophuis net er nog bij zou hebben zou ik prima een paard all in kunnen stallen en zou ik ook nog redelijk wat geld hebben voor leuke dingen.
dus het ligt ook aan je sociale leven buiten paarden wat je onkoste zijn
daarbij zegt brutto loon erg weinig, mijn bruttoloon is bijna even hoog als mijn netto loon. ( ligt er aan hoe opgebouwd)
maar jou startsalaris ligt dan een dtuk hoger dan mijn bruttosalaris.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:41

Moonwalker, ik vind het knap hoor.
En ik vraag me af of je ook wel echt met alle kosten rekening houdt. Bij je ouders inwonen en alles zelf moeten betalen is toch nog net wat anders. Bij mij kwamen er een hoop kosten bij die ik even 'vergeten' was mee te rekenen, en daardoor zit ik zo alweer een paar honderd hoger per maand...

Ik heb dan een koopwoning, gekocht op 1 salaris, ik betaal 595 per maand hypotheek bruto en 100 euro g/w/l, 200 aan de auto, 250 boodschappen, 170 roken, gsm kosten 50 euro, televisie 40 euro, internet 30 euro, VVE 100 euro.. En zo zijn er nog een hele hoop dingen op te noemen! En nu zit ik al op meer dan 1500 euro... (jee ik schrik er zelf nog van ;) ) Dus nee ik zou met 1400 euro nog niet eens rond kunnen komen! := (nu woon ik natuurlijk samen met vriendlief)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:43

_Moonwalker_ schreef:
Nathalie: ik betaal idd geen 700€ huur, ik betaal echter wel kosten zoals dokter, medicijnen,gsm ook zelf. Onder een aardig bedrag sparen versta ik rond de 300-500€, afhankelijk van maand tot maand uiteraard.Hier in België kan je wonen met alle vaste kosten voor 400€.Uiteraard moet je dan geen luxe huis verwachten. Een vriendin van me huurt een woning voor 600€ + vaste kosten, grote tuin, zwembad,garage en super ligging dus het kan best :)

Ik betaal voor mijn 2 paarden jaarlijks nog geen 500€ om hen te kunnen stallen, dit zonder eten en DA/smid kosten.In de zomer grote weide en in de winter heb ik 2 nette stallen ter beschikking , licht en water en een stuk weide waar ze lekker kunnen racen!Enkel geen piste of rijmogelijkheid dus in de winter moet ik me behelpen met veel te gaan wandelen :)

Sinds ik vorig jaar afgestudeerd ben en afhankelijk ben van mijn eigen inkomen besef ik maar al te goed hoe duur het leven is hoor ;) Zo willen mijn vriend en ik begin volgend jaar beginnen verbouwen boven mijn schoonouders en weet ik dat ik mijn wagen zal moeten verkopen en zorgen dat mijn lening tegen dan zo goed als rond is en me een lichte bak aanschaffen.

je moet dan wel vergelijken met wat ts kwijt zal zijn natuurlijk.
Je kunt hier niet voor 250 euro per jaar je paard kwijt en zeker niet voor 400 al in huren ;)