Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:52

Mijn vriend heeft hetzelfde meegemaakt. Auto verkocht voor 950 euro (15 jaar oud) en prima. Bij die mensen is de uitlaat er na 1 dag onder weg gevallen (naar hun zeggen). Hij had ook besloten toen ze belden hier niks mee te doen. Alleen toen begonnen die mensen echter behoorlijk te dreigen en vaak te bellen en toen heeft hij uiteindelijk 50 euro teruggegeven.
Een auto van 600 euro is geen dure reparatie meer waard. Als je een auto koopt van 17 jaar oud, wat kun je dan nog verwachten. Dan weet je dat er onderhoud en dure kosten kunnen komen. Jij hebt geluk gehad dat het niet bij jou is gebeurd. Het is het risico van de mensen die hem gekocht hebben en ze hadden zoiets kunnen incalculeren. Dan moeten ze hem maar naar de sloop brengen.

Succes!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:06

Ik had liever gehad dat het bij mij was gebeurt dan had ik hem naar de sloop gedaan. Maken vind ik het niet waard wil toch een andere auto die een paardetrailer kan trekken daarom stond de mijne te koop.
Ik ga ze zo even bellen. Mits ze het op papier hebben van de ANWB of de andere garage waar ze zijn geweest wil ik ze nog wel 100 euro tegemoet komen maar meer ook niet.
Bedoel als ik straks een auto koop en deze gaat kapot kan ik het toch ook niet verhalen. Zo blijf je aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:09

Als dit probleem al voor de koop was geweest had jij dat met een beetje kennis moeten kunnen zien, anders is het een verbrogen gebrek en dat is zelfs strafbaar.
Maar aan de andere kant hadden ze ook zelf hun ogen blijkbaar in hun zak zitten dus snijdt het mes aan twee kanten.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:14

Bij mij was er echt 100% niks meer aan de hand.

Heb net even gebeld. Schijnt dat het lampje van de temparatuur al was gaan branden. Iemand die toevallig er was heeft de zekering vervangen die was door. Schijnt dat ze koelvloeistof gevuld hebben maar dat die na een tijd toch aan de kook ging. Ze weten niet zeker op de koppakking kapot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:20

Zekering vervangen als de motor aan de kook gaat is volstrekt zinloos, als het de zekering was geweest hadden er meer meters moeten zijn uitgevallen en geen meter die aan de kook is, want dan doet ie het gewoon.

Waarom hebben ze koelwater bijgevult, mss ook intererssant voor het verhaal, spoot het er ergens uit of braakte hij witte wolken via de uitlaat uit?
Feit is, dat bijvullen is niet goed!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:22

De zekering schijnt voor dit hele verhaal vervangen te zijn want de aanjager deed het niet volgens hun.
Heb het net me vader verteld. En die zegt als hun de verkeerde zekering hebben vervangen en de aanjager het nog niet doet is het logisch dat die auto aan de kook is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:32

O dan is dus dat het probleem geweest...
Grote kans dat hij het bij jou ook niet heeft gedaan maar door de hogere temperaturen van gister heb je de vin natuurlijk nodig....
Maar dan een ander verhaal. Zij hebben toen moeten zien dat de temp omhoog is geschoten, blijkbaar zijn ze hier gewoon mee doorgereden.
Stom van hun, want daardoor is de koppakking dr uitgevlogen!
Met als gevolg koelwater lekkage.
Dan hebben ze het zelf dus gedaan, eigen schuld dus ogen in hun broekzak gehad. Had jou ook kunnen overkomen dus.
Alleen had jij mss wel sneller ingegrepen.

2misty2 schreef:
En die zegt als hun de verkeerde zekering hebben vervangen en de aanjager het nog niet doet is het logisch dat die auto aan de kook is gegaan.

Een vin gaat niet kapot of zou niet kunnen werken door een verkeerde zekering hoor. ;)
Je haalt er een blauwe zekering uit, stop dr dan ook weer een blauwe in (Ampèrage staat er op)
Wss is de stekker van de vin gewoon wat gecorrodeerd, gebeurd wel vaker en was een spuitje contactspray voldoende geweest.
Wat een sukkels, ze hebben dit toch echt aan hun eigen gepruts te danken, zou mn handen dr maar snel van af trekken als ik jou was.

Liezel1

Re: Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:35

Nu je het zegt...
Temperatuur van mijn auto was gister ook hoger dan voorgaande dagen... (nog steeds onder de 90 hoor)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:36

Niets betalen! Het is het risico van het kopen van een auto, soms heb je pech en soms geluk.
Jammer voor hen, maar van een oude auto (en soms zelfs een nieuwe) kun je verwachten dat er wel eens iets stuk gaat of soms al stuk is zonder dat je er weet van hebt. Erge pech, maar niets aan te doen.
Voor jou wel heel vervelend, want zo had je het liever niet gehad natuurlijk.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:20

Nu je meer weet is het duidelijk dat je niet mee moet betalen of 100,- teruggeven. Met die temperatuur van gisteren kun je een beetje verwachten dat bij zo'n oude auto de temperatuur oploopt, ze weten niet eens zeker of het de koppakking is dus trek je handen er vanaf, ze hebben hem nu eenmaal ongekeurd gekocht. Als jij zelf zo'n auto zou kopen en hij stort de volgende dag in elkaar dan zegt de verkoper zeer waarschijnlijk ook garantie tot aan de weg dus pech gehad.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:32

Voor hetzelfde geldt hebben ze hem zelf flink "doorgetrapt" en daardoor zelf de koppakking eruit geblazen. Als het een langzaamaan onstaan probleem was, kan je dat meestal al zien. Ten eerste merk je het aan de koelvloeistof, die kan dan "teruglopen" en vaak zit er "smudge" op de oliedop. Ik neem aan dat als je een auto koopt dat je wel ff onder de motorkap kijkt. dus niets betalen

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:53

Chiqa schreef:
Grote kans dat hij het bij jou ook niet heeft gedaan maar door de hogere temperaturen van gister heb je de vin natuurlijk nodig....

Bij mij deed de aanjager het perfect.
Toen die man me auto kwam halen zei ik nog tegen hem moet je horen wat een lawaai de aanjager om te koelen doet het ook goed.

Dit komt allemaal in elk geval niet door mijn nalatigheid ben hier ook 100% van overtuigd!!!
Hij is altijd prima onderhouden en alles werd gerepareerd. Ik denk indd ook zoals sommige zeggen dat ze het hadden kunnen zien en niet gereageerd hebben direct. Ze hebben indd tevens onder de motorkap gekeken toen ze de auto kwamen bekijken.

Liezel : Zoiets dacht ik indd ook. Dan zouden ze hem hebben vervangen en ervan uitgegaan zijn dat het weer oke was. Toen is misschien de aanjager niet aangeslagen en indd aan de kook gegaan.

Maar toen ik problemen had met de radiator ging mijn lampje optijd branden en had ik mijn auto nog lang niet aan de kook. Toen is mijn radiator vervangen en heb toen weer weken gereden en auto mankeerde niks. Dus ik weet ook 100% zeker dat het lampje het doet. Voor mezelf wel erg prettig zo heb ik tenminste geen schuld gevoel maar vind het wel erg banketstaaf.
Laatst bijgewerkt door 2misty2 op 11-04-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:55

Is het dan niet de zekering die geknapt is waardoor de aanjager het niet meer deed.... waarop de motor te warm is geworden?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:04

Ze gaan nu iemand die ze kennen ernaar laten kijken en kijken wat er precies kapot is.
Mochten die er niet uit komen heb ik gezegd breng hem maar naar de garage waar ik hem in onderhoud heb gehad.
Mijn vader gaat er dan naar kijken samen met een monteur daar. Dan zullen we verder zien.
Maar ben zeker niet van plan om meer dan € 100 tegemoet te komen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:36

2misty2 schreef:
Ze gaan nu iemand die ze kennen ernaar laten kijken en kijken wat er precies kapot is.
Mochten die er niet uit komen heb ik gezegd breng hem maar naar de garage waar ik hem in onderhoud heb gehad.
Mijn vader gaat er dan naar kijken samen met een monteur daar. Dan zullen we verder zien.
Maar ben zeker niet van plan om meer dan € 100 tegemoet te komen.

Je bent veel te goeiig, je moet helemaal niets betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:08

Je HOEFT ze zelfs niet eens te betalen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:18

Citaat:
Bij mij deed de aanjager het perfect.
Toen die man me auto kwam halen zei ik nog tegen hem moet je horen wat een lawaai de aanjager om te koelen doet het ook goed.

Maar wat voor lawaai was het..?
Lawaai wat zo hoort, of lawaai dat aangeeft dat iets aan het verslijten is??
Een leek zal het verschil niet horen, maar een beetje techneut wel!!

Zoals ik het nu zie, heeft de koper gewoon een gevalletje pech (evt door onkunde)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:22

Jeetje wat een verhaal.
Je bent inderdaad veel te goed dat je ze 100,- tegemoed wil komen (maar wel netjes hoor!).
Ik ben benieuwd wat eruit komt als je vader en de monteur ernaar gekeken hebben!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:25

Chiqa schreef:
Maar dan een ander verhaal. Zij hebben toen moeten zien dat de temp omhoog is geschoten, blijkbaar zijn ze hier gewoon mee doorgereden.
Stom van hun, want daardoor is de koppakking dr uitgevlogen!
Met als gevolg koelwater lekkage.
Dan hebben ze het zelf dus gedaan, eigen schuld dus ogen in hun broekzak gehad. Had jou ook kunnen overkomen dus.
Alleen had jij mss wel sneller ingegrepen.

2misty2 schreef:
En die zegt als hun de verkeerde zekering hebben vervangen en de aanjager het nog niet doet is het logisch dat die auto aan de kook is gegaan.

Een vin gaat niet kapot of zou niet kunnen werken door een verkeerde zekering hoor. ;)
Je haalt er een blauwe zekering uit, stop dr dan ook weer een blauwe in (Ampèrage staat er op)
Wss is de stekker van de vin gewoon wat gecorrodeerd, gebeurd wel vaker en was een spuitje contactspray voldoende geweest.
Wat een sukkels, ze hebben dit toch echt aan hun eigen gepruts te danken, zou mn handen dr maar snel van af trekken als ik jou was.

Het kan ook gewoon de stekker van je vin zijn, die kan er ok 1 2 3 mee ophouden. (spreek uit ervaring) Ik zag de temperatuur oplopen en heb gelijk de ANWB gebeld. De dag daarvoor was er niets aan de hand, toen ineens wel en dan loopt je temperatuur echt snel op en moet je er bij zijn.

Zodoende zou ik ze ook niet tegemoet komen, het is een oude auto dan gebeuren zulke dingen van de ene op andere dag dat kun je ook weten als je een oude auto koopt. Jij hebt hem in goede staat verkocht en dit is het risico's van oude auto's. Als de kopers zeker hadden willen zijn hadden ze naar een garage moeten gaan en daar een duurdere nieuwere auto moeten kopen. Maar het zijn vast Nederlanders. ;)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:26

ik zou de auto eerst zelf controleren, is er echt wat kapot of is dit een praatje om wat geld terug te winnen?

als je particulier koopt is het eigen risico voor de koper. Jij hoeft hier niks voor te betalen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:44

Marije88 schreef:
Het kan ook gewoon de stekker van je vin zijn, die kan er ok 1 2 3 mee ophouden.

Dat zei ik toch al?

2misty2; zíj hebben de boel laten koken, nogmaals di tis niet jou verantwoording. Als zij niet hadden lopen prutsen en niet met een kokende motor hadden gereden was e rniets aan de hand geweest.
Nogmaals dit hoef jij niet te betalen, is hun eigen verantwording geweest.
Als jij een lekker band rijdt met een fiets hoeft je buurman toch ook geen rekening te betalen? ;)

Ben benieuwd wat er allemaal aan de hand is met die auto.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:58

beste TS, je bent veel te aardig! Hier hoef je echt geen energie meer aan te verspillen, de auto is verkocht, niet meer jouw zorg (in theorie, ik snap best dat je het je aantrekt), maar die van de koper. Dit is gewoon het risico van het kopen van een tweedehands auto. Als je ze 100 euro zou willen geven op een aankoopbedrag van 600 euro vind ik dat wel heel erg veel hoor! Echt, niet doen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 01:38

Ach, als ik bij een oude auto de temperatuur zie oplopen zet ik de radiator hoog (vol verwarmen dus) en de ramen open. Niet comfortabel, maar werkt wel. Ben er een hele warme zomer (paar jaar geleden) verder probleemloos mee doorgekomen.

Een fan kan er inderdaad van het ene op het andere moment mee stoppen. Maar dat is hoe dan ook geen reden om mee te gaan betalen aan die reparatie. Zij willen een goedkope auto, dan loop je gewoon een risico. Klaar. Als ze geen risico willen lopen moeten ze maar sparen voor een nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 02:37

mick75 schreef:
Ach, als ik bij een oude auto de temperatuur zie oplopen zet ik de radiator hoog (vol verwarmen dus) en de ramen open. Niet comfortabel, maar werkt wel. Ben er een hele warme zomer (paar jaar geleden) verder probleemloos mee doorgekomen.

Dit is beslist af te raden, hoe wil je mensen op het verkeerde been helpen, en ze opzadelen met onnodige hoge reparatiekosten.

Als de motortemperatuur hoog oploopt, ga dan alsjelbieft niet lopen medderen met een kachel die hoger moet, maar zoek de oorzaak op.
Vaak is het een simpel lekje of een thermostaatje waarvan het bimetaal niet meer goed werkt.
Ben je met een paar tientjes klaar.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:01

Ik zou zo ook beslist niet lang doorrrijden :n Alleen om thuis te komen...