Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:52

Als ik kinderen zou willen, zou ik die rond mijn 26ste willen. Dat is over 3 jaar al en ik heb nog geen eens een vriend. Maar ik wil dus ook eigenlijk helemaal geen kinderen, dus zit ik er niet zo mee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:52

Samantha_ schreef:
Ik zei altijd, voor m'n 30e.
Ik was net 29 toen mijn zoon werd geboren, hij is nu ruim 9 maanden.
Achteraf gezien valt het me allemaal zo mee, hij is ook heel makkelijk, dat ik denk waarom zijn we niet eerder begonnen. ;)

Maar de voorwaarde voor ons was ook een huis en geen flatje/appartement.
Toen wij net samen woonden hadden we een appartement, toen we 25 waren gingen we naar een eengezinswoning. Die moest (en nog steeds) verbouwd worden, dus eigenlijk kon het ook niet veel eerder, misschien 1-2 jaar eerder ofzo.

Nu wil ik wel een 2e, maar manlief niet.
Maar ik wil wel voor m'n 32/33e een 2e, wil geen oude moeder zijn.

Dat riep ik ook altijd, heb het net op de valreep gehaald. Koter 10 jaar geleden in november geboren, ik in januari dat jaar daarop 30 geworden. Bij mij was het medisch gezien erop of eronder, soms heb je niets te kiezen maar wordt je domweg voor de keuze gesteld. Wij waren er eigenlijk nog niet echt mee bezig. Tweede hoeft voor mij niet, heb hier al mijn handjes aan vol samen met mijn paard. :D

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:53

Ik wil ze pas op m'n dertigste.
Ben nu twintig en wil zeker nog 10 jaar onafgebroken in de sport meedraaien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:54

als het aan mijn moeder ligt, wacht ik tot mijn 40ste, die wil niet dat haar kleine meid volwassen word :P

ponymeid1

In ieder geval na mijn studie. Ben nu 20 en moet nog 2 en half jaar.

Tsja, en dan krijg je de keuze, carrière of kind. Ik wil het combineren. Maar tegen die tijd, zien we wel weer he :+
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 07-04-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Verder vind ik dat leeftijd niet zo een rol speelt, responsiviteit en sensiviteit heeft een kind meer aan dan een 30 jarige moeder of een 45 jarige moeder.
Dan maakt leeftijd geen verschil

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:55

Wendy schreef:
LauraMc schreef:
Hoe volwassen je ook overkomt op je 18e, je komt in principe nog maar net kijken in de 'grote mensenwereld'.

Mee eens :j

Ligt dat ook niet aan de persoon.
Ik ken mensen van 18 die al zoveel hebben meegemaakt dat ze een stuk volwassener en wijzer zijn dan andere van 30. Dat deze mensen ook eerder klaar zijn voor kinderen kan ik dan ook best wel snappen.
Al zou ik ook het advies geven ga nog lekker even onbezorgt leven.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:55

Ik wil ze helemaal nooit :D

Wil veeeeel liever de hele wereld blijven zien; schitterende luxe paarden hebben en een mooie sportauto onder mn kont, dan een geld- en energieslurpende krijsende zeurende koter ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:57

Twiggy2008 schreef:
[
[***], ik weet dat veel vrouwen en mannen sowieso vruchtbaarheidsproblemen hebben, helaas. De meesten zijn wat ouder, maar ik ken ook jongere mensen die dit probleem helaas hebben. Dat is heel verdrietig, als de kinderwens groot is. Een van mijn beste vriendinnen was rond haar 25e al in de overgang en het is haar niet gegeven om moeder te worden, terwijl ze zo'n geweldige mama zou zijn....

Maar....... Ik ken ook zat mensen die rond hun 40e rustig zwanger worden. Ik kan nu ook een heel verhaal over mijn persoonlijke situatie gaan vertellen, maar dat is me te prive. ;)

En juist omdat het zo lastig en onvoorspelbaar is denk ik dat als je de wens hebt, de vent hebt en de financien er naar zijn je er voor moet gaan en niet moet gaan wachten tot je die 20000 euro voor een bruiloft bij elkaar gespaard hebt, dat mooie vrijstaande huis eindelijk kan betalen, die nieuwe grote auto hebt gekocht, eindelijk al die promoties hebt gemaakt etc.

Breghje

kimnytocize schreef:

Wil veeeeel liever de hele wereld blijven zien; schitterende luxe paarden hebben en een mooie sportauto onder mn kont, dan een geld- en energieslurpende krijsende zeurende koter ;)

Daar komt ook een stukkie opvoeding kijken hoor vanuit de ouders... ;)

PoelieWoelie

kazary schreef:
Wendy schreef:
Mee eens :j

Ligt dat ook niet aan de persoon.
Ik ken mensen van 18 die al zoveel hebben meegemaakt dat ze een stuk volwassener en wijzer zijn dan andere van 30. Dat deze mensen ook eerder klaar zijn voor kinderen kan ik dan ook best wel snappen.
Al zou ik ook het advies geven ga nog lekker even onbezorgt leven.

Ik quote mezelf nog even :P
Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat je op je 18e nog niet genoeg levenservaring hebt om te kunnen zeggen dat je volwassen bent. Ik ben zelf 19, bijna 20, maar ik vind mijzelf nog lang niet volwassen en heb vergeleken met wat oudere mensen gewoon minder levenservaring, dat is een feit. Ik vind het persoonlijk juist onvolwassen overkomen als mensen van rond de 18 zeggen dat ze volwassen zijn Vaak noemen ze als reden 'ik heb een moeilijke jeugd gehad' of 'ik heb behoorlijk wat meegemaakt', maar dan nog denk ik dat je niet volwassen genoeg bent op die leeftijd. Ik heb ook dingen meegemaakt die een behoorlijke impact hebben gemaakt op mijn leven, maar dat wil niet zeggen dat ik nu volwassen ben

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:58

minimaal 25. en het liefst voor m'n 31e.
Ik wil wel graag kinderen (nu nog niet) maar het is natuurlijk ook maar de vraag of ik (en m'n vriend) die kunnen krijgen.
Je kan er wel vanuit gaan dat je wel zwanger wordt maar er zijn genoeg stellen die er jaren over doen.
Daar hou ik ook rekening mee.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:00

LauraMc, ik ben zelf ondertussen van de leeftijd dat ik eerder aan een tweede jeugd moet gaan denken dan dat ik pas 18 ben. :D Dus ik ben geen grietje dat van zichzelf denkt volwassen te zijn.
Ik zie het gewoon zo om me heen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:02

odetteke schreef:
En juist omdat het zo lastig en onvoorspelbaar is denk ik dat als je de wens hebt, de vent hebt en de financien er naar zijn je er voor moet gaan en niet moet gaan wachten tot je die 20000 euro voor een bruiloft bij elkaar gespaard hebt, dat mooie vrijstaande huis eindelijk kan betalen, die nieuwe grote auto hebt gekocht, eindelijk al die promoties hebt gemaakt etc.

Heb ik ook niet gedaan, hoor. ;)
In mijn eigen geval: De vader van mijn kind ontmoette ik pas op 32-jarige leeftijd, we hebben helemaal geen vrijstaand huis en ik ben mijn carriere zelfs mede gestopt voor mijn kind. Een nieuwe auto hebben we wel, maar geen grote, want dat wilden we helemaal niet. En getrouwd zijn we ook al niet. ;)

Ik denk verder dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken hoe hij dit onderwerp aan wil pakken, mits er maar op een verantwoorde manier mee omgegaan wordt, want de zorg voor een kind duurt jarenlang en daarbij ben je voor altijd met elkaar verbonden als ouders, als je samen kinderen krijgt. Of je nou samen blijft of alsnog uit elkaar gaat.......

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:02

Ik zei altijd rond mijn 22ste en dan het liefst een stuk of 4. Ik ben nu 22 en heb mijn mening herzien. :D Ik vind kids heel leuk maar (nog) niet voor mezelf. :)
Misschien als ik tussen de 25 of de 30 ben...en dan eentje of 2. :P
Maar voor hetzelfde geld lukt het helemaal niet, dus ik loop niet te hard van stapel, alles kan gebeuren.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:03

Breghje schreef:
kimnytocize schreef:

Klopt, maar in principe krijsen kinders als ze baby zijn ;) Slapeloze nachten in de baby-tijd, vakanties die niet meer JOU vakantie kunnen zijn omdat je je koters 24/7 in het oog moet houden, als ze wat ouder zijn de pubertijd (ook errug leuk, not); ik zou er echt niet aan moeten denken! :D

Maar natuurlijk moet iedereen zelf weten vanaf wanneer hij / zij kindjes wilt, zolang je er goed voor zorgt en zo'n kleintje liefde en aandacht geeft maakt het niet uit hoe oud of jong je bent. Ik heb bij een meisje in de klas gezeten die op haar 14e in verwachting raakte, ze heeft het kindje toch laten komen en zorgt er heel goed voor, het jongetje ziet er blij en gelukkig uit en is een schatje. Om dan maar te zeggen; 'ze had het moeten laten weghalen omdat ze zelf te jong is', vind ik dan weer onzin; ze heeft er zelf voor gekozen, zorgt er goed voor en is er heel gelukkig mee.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:05

Na mijn studie, dus op z'n vroegst als ik 22 ben. Maar ik denk pas later, omdat ik nog zoveel wil doen (rondreizen door heel Groot Brittanië, paardje kopen en vanaf nul trainen..) En natuurlijk moet ik een vriend hebben die ook aan kids toe is ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:07

Sjah er zijn ook gevaren bij een moeilijke jeugd en volwassen op achtien dus klaar voor een baby. Vaak zijn ze nog psychologisch onstabiel (niet allemaal natuurlijk) maar ik zie veel gevallen waar de baby gebruikt word als veilige haven.
Daarom vind ik voor die mensen ook een paar jaartjes wachten waard.
Natuurlijk is het geen regel als iemand een kindje een goeie thuis geeft op zijn 18, 30, 50 is dat goed.
Leeftijd staat echt niet in correlatie met goed voor het kind pedagogische vaardigheden wel.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:07

Rond mijn 25e wil ik graag kinderen :j Ik ben ong. 22 als ik klaar ben met mn studie en daarna wil ik eerst een poosje werken.

Sowieso wil ik graag eerst trouwen, huisje alles op orde.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

kimnytocize schreef:

Aan de ene kant denk ik ook wel eens: als ik geen kinderen neem heb ik lekker veel geld, lekker vaak op vakantie, elke dag naar m'n paard kunnen gaan enz. Maar de liefde die je van een kind terug krijgt is ook geweldig (lijkt mij). En hem zien opgroeien. En het is ook wel fijn dat als ik later oud ben ik m'n kinderen nog heb die dingen voor me regelen / mee gaan naar het ziekenhuis ofzo.

En als iedereen er zo over zou denken dan zou ons ras uitsterven want dan worden er geen nieuwe babys geboren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:12

kimnytocize schreef:
Breghje schreef:

Klopt, maar in principe krijsen kinders als ze baby zijn ;) Slapeloze nachten in de baby-tijd, vakanties die niet meer JOU vakantie kunnen zijn omdat je je koters 24/7 in het oog moet houden, als ze wat ouder zijn de pubertijd (ook errug leuk, not); ik zou er echt niet aan moeten denken! :D

Maar natuurlijk moet iedereen zelf weten vanaf wanneer hij / zij kindjes wilt, zolang je er goed voor zorgt en zo'n kleintje liefde en aandacht geeft maakt het niet uit hoe oud of jong je bent. Ik heb bij een meisje in de klas gezeten die op haar 14e in verwachting raakte, ze heeft het kindje toch laten komen en zorgt er heel goed voor, het jongetje ziet er blij en gelukkig uit en is een schatje. Om dan maar te zeggen; 'ze had het moeten laten weghalen omdat ze zelf te jong is', vind ik dan weer onzin; ze heeft er zelf voor gekozen, zorgt er goed voor en is er heel gelukkig mee.

Wahahaaha, ja dat klopt, ik heb idd ook wel eens visioenen gehad als ik weer eens uit mijn slaap werdt gehaald dat ik mijn blaag in de kliko deed op ophaaldag en dan heeeeerlijk van de rust ging genieten :D . Aan de andere kant, buiten dat ongemak hebben wij gewoon vakantie gevierd (goed, je sleept een hoop extra zooi mee eerlijk is eerlijk) maar we hebben niet echt belemmering daarvan ondervonden, moet ik zeggen dat wij nogal van de makkelijke zijn, blaag is vaker vies dan schoon en heeft al heel vroeg zijn zwemdiploma's gehaald. Pubertijd kom ik nu bijna, hij is nu tiener en ik vind het buiten de grote monden die erbij horen ook heel erg leuk die ontwikkeling te zien van een totaal afhankelijke zuigeling tot een zelfstandig denkend individu in opleiding zeg maar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

Ik denk rond m'n 27e. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

katiavl schreef:
Sjah er zijn ook gevaren bij een moeilijke jeugd en volwassen op achtien dus klaar voor een baby. Vaak zijn ze nog psychologisch onstabiel (niet allemaal natuurlijk) maar ik zie veel gevallen waar de baby gebruikt word als veilige haven.
Daarom vind ik voor die mensen ook een paar jaartjes wachten waard.
Natuurlijk is het geen regel als iemand een kindje een goeie thuis geeft op zijn 18, 30, 50 is dat goed.
Leeftijd staat echt niet in correlatie met goed voor het kind pedagogische vaardigheden wel.

Nouja, 50 vind ik toch wel heeeel bezwaarlijk! Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar de kans dat iemand die 50 is overlijdt voordat zijn kind volwassen is, is vele malen groter dan wanneer iemand op zijn 25e een kind krijgt. Als iemand onder die omstandigheden een kind krijgt, wetende dat de kans behoorlijk groot hij en/of zij het kind niet kunnen steunen tot het volwassen is getuigt in mijn ogen van puur egoisme. De verhalen van vrouwen van 65 die zwanger zijn met hulp van een wonderdokter :r

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:22

Tja, die vele vakanties, dat extra geld van een fulltime baan e.d. wegen toch echt niet op tegen de liefde voor en van mijn kind, hoor. :D

En ik ga elke dag naar mijn paard toe en sta soms ook samen met mijn kind te tutten bij ons paard. Geweldig juist om dat samen te delen. :j

Maar goed, ieder zijn manier van leven verder, hoor. Wil je ze niet, dan begin je er gewoon lekker niet aan. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:22

Hahahah bedoelde niet kind krijgen maar dat ze al een kind heeft zoals eerder gezegd dat (extreem) een 15 jarige een 50 jarige mama heeft. Dat er kans is dat die 50 jarige de 16 jarige beter kan ondersteunen dan een 30 jarige

50 is voor mij ook te ver hoor :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-04-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt