Leren, hoelang van te voren beginnen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:10

Nimmy schreef:
martina1 schreef:
Nu ik op het HBO zit, is de hoeveelheid stof veel groter ( gemiddeld 200 tot 300 blz per tentamen) Meestal neem ik me dan voor om heel ver van te voren te beginnen, omdat het zoveel is.

200/300 blz per keer, mazzelaar! ik mag hele boeken leren...

Dat is ook het hele boek :p Maar ik moet zeggen dat het niveau niet heel erg hoog ligt voor mijn gevoel. Op de havo had ik moeite om goede cijfers te halen, nu totaal niet meer.

Nimmy

Re: Leren, hoelang van te voren beginnen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:13

hmm dan heb je dunne boeken... meeste boeken bij mij zijn toch 2 of meer keer zo dik ;)...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:33

Jaduuh schreef:
lucasjuh schreef:
Het gevolg van vantevoren leren is bij mij dat ik denk 'ooh tijd zat', maar mn weekend meestal volgepland heb om 'te ontspannen', zodat ik nog weinig gedaan heb :P
Op zulke momenten denk ik dat ik vet goed bezig ben geweest, maar als ik er later op terugkijk blijkt dat ik nog vrij weinig uitgevoerd heb ;)

Oeh, dat is érg herkenbaar. :))

haha dat is voor mij ook te herkenbaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:50

1 avond van te voren :o
verklaart meteen mijn (hele slechte.) cijfers :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:46

Op het allerlaatste moment :+
Máár heb wel altijd heel goede cijfers :j
Meestal is het bij mij een beetje doorlezen en dan blijft het wel ergens hangen :D

Maar stel dat het echt écht iets heel belangrijks is dan maak ik een uitzondering ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:59

Ik begin eigenlijk 10 weken van tevoren al, ik lees en leer de stof echt het hele kwartaal door (zit op HBO) en ik hou alles heel goed bij. De week voor de toetsweek is de herkansingsweek, heb je geen herkansingen (heb ik nooit) dan heb je die week vrij en dan stamp ik alles er nog even extra goed in die tijd.
Vind het altijd een lekker gevoel om je tentamen in te gaan met het gevoel dat je echt goed geleerd hebt en er alles aan gedaan hebt. Heb ook nog nooit een onvoldoende gehaald sinds ik op het HBO zit (2e jaars)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:46

Ik begin meestal 2 dagen vantevoren. Het scheelt dat ik in de meeste lessen wel op let, anders zou ik veel eerder moeten beginnen.
En het ging prima, zonder blijven zitten van de brugklas naar 6VWO gekomen met die tactiek.
Nu zit ik voor examens over 5 weken, maar dan begin ik nu al met regelmatig doorlezen en sommige dingen al een beetje leren ;)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:50

Over het algemeen begin ik een dag van te voren. Maar dingen waar ik moeite mee heb, of wat heel veel is dan begin ik wel eens een paar dagen ervoor.
Maar eigenlijk nooit meer dan een week van te voren en dat komt maar heel zelden voor.
Gelukkig gaat het dit jaar erg goed, dus is het niet erg dat ik laat begin :).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:00

Mas schreef:
Ik begin eigenlijk 10 weken van tevoren al, ik lees en leer de stof echt het hele kwartaal door (zit op HBO) en ik hou alles heel goed bij. De week voor de toetsweek is de herkansingsweek, heb je geen herkansingen (heb ik nooit) dan heb je die week vrij en dan stamp ik alles er nog even extra goed in die tijd.
Vind het altijd een lekker gevoel om je tentamen in te gaan met het gevoel dat je echt goed geleerd hebt en er alles aan gedaan hebt. Heb ook nog nooit een onvoldoende gehaald sinds ik op het HBO zit (2e jaars)

Knap dat je dat volhoudt, want ik kan dat dus echt niet..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:12

Ik leer op dit moment 2/3 dagen van te voren, voor een so van engels.(bij duits etc een 1 van te voren)

Bij echte proefwerken, begin ik langzamerhand 1 week van te voren al. En dan is nog maar 1 hoofdstuk.
Ik heb moeite met leren, vandaar dat ik ook zo vroeg begin, dan hoef ik me niet te stressen, dan weet ik zeker dat ik het heb geprobeerd.

Maar ik kan er ook niet tegen, als ik slechte cijfers haal, dan voel ik me zo rot echt heel rot.
En ik wil altijd hoger en hoger :o

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:44

Dagen van tevoren leren, ik heb het nooit gekund :n Gelukkig blijft bij mij eigenlijk alles altijd al hangen na één keer goed lezen en ontdek ik tijdens het lezen verbanden, die ik dan meestal kort opschrijf d.m.v schema's. Door ook tijdens de lessen al verbanden te leggen en aantekeningen te maken, was/is het leren van toetsen vooral nalezen en ophalen voor mij. Zeker bij zaakvakken als aardrijkskunde en geschiedenis op de middelbare, maar ook pedagogiek en onderwijskunde nu op de PABO, werkt dit perfect voor mij en het kost eigenlijk vrij weinig tijd :j

Talen leerde ik vooral door woordjes over te schrijven, wiskunde was echt het enige vak dat ik regelmatig moest oefenen om een voldoende te halen :j Maar verder heb ik betrekkelijk weinig hoeven leren om mijn VWO-diploma met behoorlijke cijfers te halen (één 6 voor wiskunde dus) en ook nu op het HBO leer ik véél minder lang voor tentamens dan studenten om me heen :)

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik pas de neiging heb iets uit te gaan voeren als ik druk voel, en die druk voel ik meestal pas een dag van tevoren bij leerexamens :+ Ik heb het heus wel geprobeerd: eerder leren, vooral op de middelbare, maar meestal was ik binnen een kwartier weer afgeleid en zat ik uiteindelijk alsnog pas de dag van tevoren in de boeken ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:47

Ligt eraan wat voor toets het was :D
Bij een niet al te moeilijk vak ging ik meestal 3 dagen van te voren leren.
Nouja ik las de eerste twee dagen het alleen even door en de laatste dag nam ik het pas echt goed door.

Binnenkort heb ik mijn theorie voor mijn beveiligings examen.
Dit gaat over rechten enz.
Hier ga ik heel erg serieus voor leren :+

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:49

Altijd te laat :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:31

Dat hangt er erg vanaf. Bij vakken die ik makkelijk vind (klassieke talen, frans, engels, dat soort dingen) een dag van tevoren, bij bètavakken vaak een week, bij Biologie (wat onmenselijke hoeveelheden stof opgeeft) schrijf ik de hele periode mee in mijn samenvatting en begin ik anderhalve week van tevoren met leren.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:38

Hanmar schreef:
Dat hangt er erg vanaf. Bij vakken die ik makkelijk vind (klassieke talen, frans, engels, dat soort dingen) een dag van tevoren, bij bètavakken vaak een week, bij Biologie (wat onmenselijke hoeveelheden stof opgeeft) schrijf ik de hele periode mee in mijn samenvatting en begin ik anderhalve week van tevoren met leren.

Geldt voor mij hetzelfde, alleen vind ik dan de bètavakken weer makkelijk. Bij de moeilijke vakken of wanneer we heeel veel moeten leren begin ik zo'n 3 dagen van tevoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:42

Wat zijn bètavakken? :o

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:43

Ik neem me altijd voor om een week van te voren te beginnen.
Maar uiteindelijk begin ik pas 2 dagen van te voren te leren :=
Ik heb tot nu toe heel het jaar nog geen 1 onvoldoende gehaald, maar het zijn ook geen hele hoge punten, meestal tussen de 6 en de 7. En ik weet dat ik dus veel beter kan, maar ik heb er gewoon geen zin meer in

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:48

Rebeccaa schreef:

Alle exacte vakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:20

ik leer eigelijk zelden. vorig jaar leerde ik juist wel, maar ik zat schijnbaar op een te hoog nivo (havo/vwo) nu zit ik op vmbo-tl en ik leer eigenlijk niks en ik kan met gemak over :)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:21

uuuhhhhh...... 2 minuten van tevoren :+ :+ :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:23

Je moet doen wat het beste bij jezelf past, wat je fijn vindt en wat resultaten levert. Voor de een is dit een dag van de voren, voor een ander meer dagen van te voren.

Sommige mensen studeren ook max. 3 uur per dag of met veel onderbrekingen, andere (ik kan dat ook) kunnen 8 uur of langer zonder echte pause leren.

Er bestaat eigenlijk geen goed of fout qua leren, alleen handig of niet handig, succesvol per individu of juist niet...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:33

Te laat :P.
Ik kan makkelijk de dingen onthouden als ik ze vlak van te voren nog repeteer met klasgenoten. Ideaal is dus als je een tussenuur hebt, gooien we elkaar helemaal dood met termen. Werken doet het zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:28

Vera_noes schreef:
Rebeccaa schreef:

Alle exacte vakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. ;)

Aardrijkskunde dan toch ook?
Of zeg ik nou iets heel.. stoms? :')

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:33

Ik leer eigenlijk niet... Ik maak een samenvatting een dag van tevoren, en lees die een paar keer door. In de les let ik ook nooit op, behalve als er aantekeningen gemaakt worden.

Ik zou er misschien wel bij moeten vertellen dat ik in 4 Havo zit, maar eigenlijk op atheneum zou moeten zitten...(ik ben zoiemand die alleen werkt als er een doel is, mij is een verkeerd doel gegeven, en het resultaat is dat ik nu op havo zit, lang leve de mentoren zeggen we dan... :D )

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:41

Wow, ik kan alleen leren met tijdsdruk. Dus ik begin de avond om half 10 te leren :D

En Haal altijd de hoogste cijfers van de klas :D