Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:01

_Noraly schreef:
het gebeurt dus echt zo vaak tussen almelo en deventer (vaak bij wierden)
ik heb in een halfjaar tijd al 12 keer vertraging gehad omdat in dit traject (rijssen-almelo in mijn geval) er iemand voor is gesprongen

ik denk dat ik mijn mening verder maar voor me laat, er zijn toch bokkers genoeg die het beter weten ;)

Dit is een vrij land, je mag je mening uiten hoor. Teminste, van mij wel :j.

WillemYntJee

Misschien is het een idee om hier niet de hele zelfmoordiscussie te gaan voeren!? Denk niet dat TS daar om gevraagd heeft :)
Oh en TS klinkt misschien heel raar, maar vul een vertragingsformulier in van de NS, dan krijg je je geld terug :)

Cynn
Fotograaf

Ik vind het heel moeilijk om te reageren aangezien er veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn..

Het ís ook heel erg voor de machinest, treinreizigers en de anderen. Dat is gewoon zo. Kan ik geen ongelijk in geven.
Maar de mensen die springen zijn, zoals al eerder gezegd, zo in de war en kunnen niets goeds meer zien in hun leven.
Die willen gewoon echt niet meer. Ze zijn geestelijk en misschien ook inmiddels lichamelijk op en kunnen niet meer.
Je springt echt niet zomaar 'ff'. Dat is belachelijk.
En sommige mensen die wíllen ook gewoon niets anders meer. Beginnen gewoon van vooraf aan als de poging is mislukt.
Probeer het er dan nog maar eens uit te praten.. dat lukt je niet. Ze hebben dan idd een heel weloverwogen, bewuste keuze.
En er zijn ook andere manieren, natuurlijk, maar voor de trein springen is het meest effectief dus gebeurd dat.

Ik vind het voor alle mensen vreselijk. Óók voor de persoon in kwestie die springt.
Om met zó'n gevoel te moeten rondlopen, dat alles en iedereen tegen je is, niets lukt, niets meer gaat en je niet meer wil.. en dan zo'n einde; is ook vreselijk!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:02

Pff bah! In 't afgelopen jaar al 2 personen voor de trein gesprongen die ik gewoon van gezicht/naam kende en nu alweer iemand zo dichtbij in de buurt weer. Zijn er alleen behalve die 2 volgens mij, het laatste jaar wel erg veel hier in de buurt voorgesprongen. Vind 't allemaal nog wel wat. Vooral voor de machinist.. Weet je ook waar ergens tussen Almelo en Deventer, of niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:04

Als je kanker hebt en er niks meer aan te doen valt, je dus langzaam dood zou moeten gaan en met pijn... Dat kun je niet oplossen.
En ik snap echt wel dat er mensen zijn die niet meer kunnen/willen.

Maar dan is het nog niet redelijk om het voor een trein te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:05

mistery schreef:
Dat het om een weloverwogen keuze kan gaan wil niet zeggen dat de persoon ook in staat is om aan de gevolgen kan denken die het voor anderen heeft.
Vaak zien ze toch alleen hun eigen ellende en hoewel ze misschien ergens wel weten dat het traumatisch is voor anderen kunnen ze er toch niet echt over nadenken.
Alleen hun eigen problemen waar ze aan willen ontsnappen kunnen ze nog zien

Hoeft ook niet zo te zijn... Mensen kunnen het ook doen ondanks dat ze weten wat en wie ze achterlaten en wat ze wellicht aanrichten.

mistery schreef:
Hoewel ook dit natuurlijk niet de oplossing is want zo krijg je ook mensen die eigenlijk om 'niets' ervoor kiezen om niet meer te willen leven

Wat 'niets' voor de één is, is alles voor een ander. En dan nog, nu zijn er ook de impulszelfdodingen die bv. voor een trein springen. Blijft hetzelfde.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:10

Ik bedoelde met niets eigenlijk dat iemand met een probleem sneller voor euthanasie zal kiezen dan eerst zal proberen het probleem om te lossen.
En of het hetzelfde blijft, springen of euthanasie. Ik denk het niet.. euthanasie is 'makkelijker' met begeleiding (aangezien er iemand bij is). Voor een trein springen doe je in je eentje en is toch een grotere engere stap. Denk ik tenminste..

Maar je hebt gelijk, het hoeft niet zo te zijn. Er zijn mensen die inderdaad heel goed weten wat ze aanrichten wat ze doen. Maar alsnog blijf ik er begrip voor hebben omdat ik weet hoe het voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:16

mistery schreef:
Ik bedoelde met niets eigenlijk dat iemand met een probleem sneller voor euthanasie zal kiezen dan eerst zal proberen het probleem om te lossen.

Op die manier. :) Ik denk dat het ongeveer hetzelfde blijft eigenlijk. De mensen die er nu voor kiezen om voor de trein te springen zullen dan misschien voor euthanasie gaan. Ik denk dat het dan niet laagdrempeliger wordt om zelfmoord te plegen voor de grootse groep mensen die het uiteindelijk toch wel doet.

mistery schreef:
Maar je hebt gelijk, het hoeft niet zo te zijn. Er zijn mensen die inderdaad heel goed weten wat ze aanrichten wat ze doen. Maar alsnog blijf ik er begrip voor hebben omdat ik weet hoe het voelt.

:j Ik wil er niet te veel over kwijt maar van een goede vriendin weet ik dat als zij het ooit doet (ze leeft nog, maar heeft het door een psychische stoornis regelmatig heel moeilijk) ze het doet ondanks de wetenschap dat ze mij en veel anderen veel verdriet zal aandoen. Maar ze zou dan voor zichzelf kiezen en dat begrijp ik heel erg goed.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:19

Cynn_x schreef:
Ik vind het heel moeilijk om te reageren aangezien er veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn..

Het ís ook heel erg voor de machinest, treinreizigers en de anderen. Dat is gewoon zo. Kan ik geen ongelijk in geven.
Maar de mensen die springen zijn, zoals al eerder gezegd, zo in de war en kunnen niets goeds meer zien in hun leven.
Die willen gewoon echt niet meer. Ze zijn geestelijk en misschien ook inmiddels lichamelijk op en kunnen niet meer.
Je springt echt niet zomaar 'ff'. Dat is belachelijk.
En sommige mensen die wíllen ook gewoon niets anders meer. Beginnen gewoon van vooraf aan als de poging is mislukt.
Probeer het er dan nog maar eens uit te praten.. dat lukt je niet. Ze hebben dan idd een heel weloverwogen, bewuste keuze.
En er zijn ook andere manieren, natuurlijk, maar voor de trein springen is het meest effectief dus gebeurd dat.

Ik vind het voor alle mensen vreselijk. Óók voor de persoon in kwestie die springt.
Om met zó'n gevoel te moeten rondlopen, dat alles en iedereen tegen je is, niets lukt, niets meer gaat en je niet meer wil.. en dan zo'n einde; is ook vreselijk!

Helemaal mee eens. Sommige bokkers kunnen wel makkelijk praten over tja eigen keuze, maar als iemand zoiets doet doet diegene dat omdat, hij echt geen uitweg meer ziet en niet van goh laat ik maar is voor de trein springen nee zeker niet. Er zal een heel lang verhaal achter zitten.

Ik kan er over mee praten en als je in zo'n situatie zit dan kan je niet meer denken wat voor ellende je andere mensen daardoor mee bezorgt zoals de machinist
Laatst bijgewerkt door haf2008 op 31-03-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:19

Ik heb het ook een keer meegemaakt, ook in de trein van Almelo naar Deventer! Dat is iets meer dan een jaar geleden.

De trein ging toen ook opeens in de remmen en we merken een soort 'hobbel'.. Nja niet dat de trein omhoog kwam, maar dat hij plots iets meer afgeremd werd dan dat ie al deed. Dan merk je dat het iets groots is waar de trein tegenaan kwam. En toen begonnen de meeste uit de coupon opeens te schreeuwen dat het een mens was en dat het zelfmoord was. Er werd omgeroepen dat we een aanrijding hadden gehad en daardoor niet verder konden rijden. En toen kwam er politie en brandweer. Nja toen wist ik het ook zeker.

Ik zat toen vrij ver voorin in de trein.. maar ik durfde niet naar buiten te kijken (niet op de grond/naar voren). Dus heb niks gezien gelukkig. Ook zag ik toen een machinist die opgevangen werd door een van zijn collega's voor hulp. Er was ook slachtofferhulp. Ze vroegen mij of ik iets gezien had en of ik daarover wou praten. Maar gelukkig hoefde dat niet!

TS het is heel naar om mee te maken! Sterkte in ieder geval :(:)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:26

RedPassion schreef:
Op die manier. :) Ik denk dat het ongeveer hetzelfde blijft eigenlijk. De mensen die er nu voor kiezen om voor de trein te springen zullen dan misschien voor euthanasie gaan. Ik denk dat het dan niet laagdrempeliger wordt om zelfmoord te plegen voor de grootse groep mensen die het uiteindelijk toch wel doet.

:j Ik wil er niet te veel over kwijt maar van een goede vriendin weet ik dat als zij het ooit doet (ze leeft nog, maar heeft het door een psychische stoornis regelmatig heel moeilijk) ze het doet ondanks de wetenschap dat ze mij en veel anderen veel verdriet zal aandoen. Maar ze zou dan voor zichzelf kiezen en dat begrijp ik heel erg goed.

Als ik vorig jaar de keuze had gehad voor euthanasie dan was ik er nu denk ik niet meer geweest. Vandaar dat ik het zei dat ik denk dat meer mensen er dan makkelijker voor zullen kiezen. ik heb 1 poging gedaan (die dus mislukt is :+) maar ik ben heel blij dat ik er nog steeds ben.

De situatie van jouw vriendin herken ik van de situatie met mijn vader. Ik weet dat hij dood zal gaan door zelfmoord, de vraag is echter wanneer. En ook hij weet wat hij aan zal richten maar zal ook voor zichzelf kiezen.

Mensen zijn écht ingewikkeld.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:28

ik hoorde op het station al dat de treinen niet reden naar deventer door een aanrijding.
Is wel schrikken ofniet !! Ik vind het vooral erg voor de machinist !!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:32

Jammer genoeg komt dit veel te vaak voor en is het de familie die voor de kosten moet opdraaien.

Als dochter van een stationchef eerste klasse heb ik al meerdere mensen zien springen, zich zien bedenken, de overblijfselen over 200m zien liggen. En ik kan je zeggen, elke keer raakt het me weer maar langs de andere kant ben ik nu al lang niet meer zo schrikkerig als de eerste keer. Het 'verbaasd' me niet altijd meer. Mensen doen dit omdat het een snelle pijnloze dood is, maar toch...

Het is altijd schrikken en rot voor de nabestaanden.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:33

veraA schreef:
:\

Zat vanmiddag in de intercity, zaten net tussen Almelo en Deventer en toen sprong er dus iemand voor. De stoptrein die ons tegemoed kwam op het spoor naast ons, is er vervolgens ook nog overheen gereden :\
We hebben uiteindelijk 2u stilgestaan en zijn toen in een slakkentempo naar Deventer gereden, waar de trein meteen werd opgeheven.

Had er natuurlijk wel vaak van gehoord maar 't is toch wel heel erg schrikken als je het zelf meemaakt hoor..

Iemand die er ook al iets over heeft gehoord? Of enig idee wie het is? Ze riepen om dat het een man was, maar weet niet of dat echt zo is..

Ik zat in die stoptrein...! Er zaten brutale jochies in de trein die direct vroegen wie het was. Een man van rond de 50 zei de conducteur toen...
Even erg blijft het natuurlijk!
Sterkte voor de nabestaande!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:38

Zo meid dat is echt even schrikken! :(:)
Ik ga niet in op die discussie, maar wat Noraly zegt ga ik mee... Hier gebeurt het vaak.. Ik zou ook een keer naar huis gaan met de trein van almelo naar nijverdal, maar de treinen reden v.a. almelo niet meer, zowel richting deventer als zwolle niet, heb toen m'n fiets van het station gepakt, kwartier te laat op het werk, maar vond het vooral erg voor diegene.. en op de terugweg moest ik het spoor over waar het dus gebeurd was.. Wist ik veel, kwam aanfietsen politie, trein stil, ben me kapot geschrokken..

Weet wel dat v.a. wierden naar rijssen toe, als je net van het station komt de trein een vrij scherpe bocht maakt, en vlak na die bocht is een overgang, kan me voorstellen dat je daar héél makkelijk zelf moord kunt plegen.. en dat was dus laatst precies op dat punt gebeurd.. Kom er nog elke keer over heen met m'n scooter, en elke keer denk ik er toch nog wel even aan.. :\ Zat dus niet in de trein, maar heb wel de politie, brandweer gezien incl. stilstaande trein.. gelukkig verder niet enge dingen...

_Anouck

Re: Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:42

Ja het traject Enschede-Apeldoorn...En vooral tussen Wierden en Colmschate springen echt veel mensen! Erg sneu allemaal....

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:51

chipieke schreef:
Jammer genoeg komt dit veel te vaak voor en is het de familie die voor de kosten moet opdraaien.

Als dochter van een stationchef eerste klasse heb ik al meerdere mensen zien springen, zich zien bedenken, de overblijfselen over 200m zien liggen. En ik kan je zeggen, elke keer raakt het me weer maar langs de andere kant ben ik nu al lang niet meer zo schrikkerig als de eerste keer. Het 'verbaasd' me niet altijd meer. Mensen doen dit omdat het een snelle pijnloze dood is, maar toch...

Het is altijd schrikken en rot voor de nabestaanden.

Ik vind dit, als zus van iemand die er onder lag (geen zelfdoding), eigenlijk behoorlijk walgelijk om te lezen.
En 'schrikken en rot' is de understatement van het jaar... je kan je nl niet voorstellen wat voor een impact dit op je leven heeft, als je het zelf niet hebt meegemaakt.

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar het komt zo nuchter over...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:54

Schrikken zeg... Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik in de trein zat.
Wel liep ik een paar weken geleden het perron op toen er net een aanrijding was geweest op het station (stoptreinen-station, dus de intercity's rijden hier door). De politie kwam er net aan en ik moest het perron weer af. Ik wist wel dat ik niet richting de voorkant van de trein moest kijken, maar op de een of andere manier doe je dat toch.. had ik beter niet kunnen doen ;(

Toen ik 16 was fietste ik ook langs het station toen er net een aanrijding was geweest, ik heb toen alleen gezien dat mensen op het spoor bezig waren, verder niks.. maar achteraf bleek dat een vriendinnetje te zijn waarmee ik al jaren samen naar school fietste.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden dat mensen op deze manier zelfmoord plegen.. Je moet wel zo veel haat voelen naar je medemens om zoiets te kunnen doen, ik kan dat niet begrijpen.

Hier gebeurt het helaas heel regelmatig.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:57

Ik ben bang dat het nog veel meer gaat gebeuren, hier is vorige week een jongen van 30 voor de trein gesprongen..

Vind het zo sneu voor de nabestaanden en die machinist he..

@ Noekiej: Dat is inderdaad écht zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:00

Jeetje ts, wat erg dat je zoiets moet meemaken. Ik zou denk ik gillend gek worden als ik in die trein zat. Vanmiddag ben ik perongeluk ( was zo in gesprek met mn vriendin ) een spoorweg overgang overgestoken waar geen slagbomen waren, zonder dat ik naar de lichten keek of omkeek of er wat aan kwam! Zo stom dat ik niet oplette ( heb er nu nog de bibbers van ) maar gelukkig geen trein!

Over de zelfdoding heb ik gemengde gevoelens. Ik snap wel dat t persoon misschien zo in de war is en echt een einde wil maken en dit zo effectief mogelijk wilt doen. en ja voor de trein springen overleef je denk ik minder snel dan van aan flat springen.
Maar de zelfdoder is van zijn zorgen af ( gelukkig dan voor hem ) maar hij laat zoveel getraumatiseerde mensen achter!
Ik heb eens op tv een machinist gezien die 9 keer iemand onder zijn trein had gehad...die man was zwaar getraumatiseerd.

@ TS reed de trein nog met jullie verder naar t volgens station joh?
Niet eerst schoongemaakt?
mn beste vriendin heeft dit ook eens meegemaakt ( zat ook in een trein die iemand aanreed ) en de pagagiers moesten blijven zitten en werd de trein helemaal schoongemaakt van de buitenkant, ze mochten er niet uit!.
Zij heeft overigens ook de *opruiming* van lichaamsdelen gezien...

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:07

@ cinnepin...volgens mij is die trein wel schoongemaakt...!
Ik heb namelijk ongelooflijk veel brandweer(wagens/lieden) gezien...veel politie, ambulancepersoneel een ns-medewerkers. Maar met name door de vele brandweer (wagens/lieden) neem ik aan dat die intercity is schoongemaakt! Hoop ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:10

hahaha ok, ja want wat ik begreep van mn vriendin mag zo'n *vieze* trein ook niet verder rijden. Bij mn vriendin duurde t ongeveer ene half uur tot uur

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:11

Pfff ik heb het ook 2 keer gehad toen ik in de trein zat, reed elke dag over een traject waar ook een psychiatrische inrichting naast lag.
Ook heb ik iemand er een keer voor zien *springen*
Ik heb over jou verhaal niks gehoord Ts... maar zoiets zie je ook meestal niet in de krant oid..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:12

chipieke schreef:

Dit is geloof ik alleen in België zo...
Vreselijk nare ervaring TS! :(:) Goed dat slachtofferhulp langs geweest is, mocht je je later bedenken dat je toch wel wilt praten kan je ze altijd bellen :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:13

@ Linda, is dat niet het traject.. en ik weet dus niet meer waar het ligt he.. waar machinisten zelfs extra geld krijgen omdat de kans zo groot is dat er iemand voor de trein springt..
Ook bij een psychiatrische inrichting..

Wel héél naar, als je iemand ziet springen zeg..