Italiaanse hapjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:40

1)
Naar idee van Lielle (en nog bedankt :D), nl. bitterkoekjes met Amaretto. Lekker! :D
Ik heb er een beetje m'n eigen draai aan gegeven. Eerst de bitterkoekjes verkruimeld (anderhalf pak), daar een klein flesje Amaretto doorheen gemengd. Van het mengsel heb ik een soort bitterballen gedraaid en die op bakpapier gelegd.
Een paar grote repen pure chocolade gesmolten en die eroverheen gelepeld. Afgemaakt met wat nougatine en amandelschaafsel. Daarna nog een half uurtje in de koelkast :)

De ingredienten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7X3XLPOJ-D.jpg
Bitterkoekjes mengen met Amaretto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UVZLGEGH-D.jpg
Het resultaat:
Afbeelding

2)
Frittata, wederom naar idee van..... juist ja :))
Ik ben maar eens begonnen met wat simpele ingredienten, eens kijken hoe dat smaakte en wat er evt. nog ontbrak. Om alvast een beetje in de praktische sferen te komen heb ik het klaargemaakt in een grote ovenschaal. Deze ovenschaal/bakblik heeft een afmeting van 45x60 cm., er moet dus heel wat in om een beetje omelet/frittata te krijgen:
- 20 eieren
- 1 grote salamiworst
- een grote zak Italiaanse roerbakgroenten, aangevuld met nog wat extra champignons en wat Italiaanse ( :P ) kruiden, extra knoflook en wat peper en zout.
Ik heb eerst de oven voorverwarmd en er een laagje eiermengsel in gegoten zodat de bodem wat steviger en makkelijker te snijden zou worden, daarna kort in de oven gezet zodat het iets ging stollen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PMFQFGRB-D.jpg
Na het iets stollen van de bodem de ingredienten er overheen gedaan:
Afbeelding
Hierover de rest van het eiermengsel gegoten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AFTIUDCH-D.jpg
Nog een kwartiertje in de oven om te garen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOSZCVVY-D.jpg
Tsja, en dan zit je met een giga-omelet te kijken :D We hebben dus 2 dagen omelet/frittata gegeten, dit keer met een ciabatta-broodje :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IFRMJBOD-D.jpg

Siempie

Re: Italiaanse hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:43

En was het te eten :D?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:53

Ja, het was heel goed te eten :j
Die koekjes waren echt super. Zo op het bakpapier (en nog niet gedroogd) zien ze er niet zo bijzonder uit, maar op een mooi schaaltje + vlaggetje waren ze wel heel apart en feestelijk :)
Wel heel machtig trouwens, dit zijn geen koekjes waar je er een stuk of 10 van naar binnen jaagt :D

De omelet was ook lekker (tot zondag dan, want toen kwam ie m'n neus uit :D). Hij had nog iets meer Italiaans gemogen. Ik had me een beetje verkeken op de hoeveelheid die nodig was om zo'n schaal te vullen, alleen die bodem was al iets van 7 of 8 eieren. Er had ook wel iets meer salami in gemogen. Ik zoek eigenlijk nog iets om hem wat 'Italiaanser' te krijgen. Smaak was prima, maar iets te Hollands ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:55

parmezaanse kaas erdoor/erover. (ik krijg mijn zin wel :)) )

het ziet er super uit, blij dat iig de koekjes al een succes zijn :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:11

Ik vrees dat ik je toch gelijk moet gaan geven hoor, want er miste iets :)) En nu weet ik ook weer wat :D

Koekjes waren echt heel lekker, ik denk dat ze het ook goed doen bij een dessert. Als je een paar koekjes neemt en er een bolletje ijs + wat slagroom bij doet, dan denk ik dat je best een leuk nagerechtje hebt :)

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:33

Die koekjes zien er echt zalig uit! En wat je zegt, het is hartstikke feestelijk.

Lielle, ik denk dat ik dat recept ook van je ga lenen. Deze vraagt er echt om om geproeft te worden! :9

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:18

Nog meer hapjestips (alles van de Lidl...lekker goedkoop ;) )

Bleekselderijstengels snijden en vullen met gorgonzola

Ciabattabrood snijden in crostinivorm (schuin), gorgonzola en een halve walnoot erop

Cherrytomaatjes vullen met knoflookroomkaas en basilicumblaadje erop. (gewoon plastic zakje het hoekje eraf knippen, knijpen en vullen maar)

Geitenkaas (rol) snijden en inwikkelen in parmaham (kan ook gewoon schwaldzwalderschinke = goedkoper en net zo lekker)

kastanjechampignons bakken en vullen met verse tapenade.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:23

Thanks, daar zitten zeker bruikbare dingen tussen :)

Een vraagje.
Ik had gisteren van die kleine pasteitjes in huis gehaald (van Jos Poell, 12 hele kleine bakjes in een doosje) en vroeg me af of ik daar nog iets leuks mee zou kunnen doen. Voor de zekerheid heb ik ook even geprobeerd of ze koud te eten waren en da's redelijk te doen. Warm zijn ze lekkerder, maar bij evt. gebrek aan oven zou ik er misschien een koude vulling in kunnen doen.
Iemand een idee? :) Ik zou er graag iets mee willen doen, vind die kleine bakjes altijd zo leuk :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:27

fijngesneden cherrytomaatjes met basilicum?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 10:39

Zou idd. kunnen :j
Met parmezaanse kaas? :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:58

ik wilde het al niet zeggen :D

uitje kan ook, en een beetje olijfolie, zwarte peper en balsamico azijn

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:02

Oscar schreef:
Lady: bedankt :)
Het klinkt goed en makkelijk, da's precies wat ik zoek :))
Ik vraag me alleen wel af of het niet te 'apart' is voor het publiek wat er komt. Het zijn toch grotendeels de types "doe mij maar een grote gehaktbal met mayo" ( :D ).

Nog even over de tomaat-mozzarella.
Je kan wat erg makkelijk en er leuk uit ziet cherrytomaatjes en mozzarella mini bolletjes halen.

Dan hoef je er alleen van alles 1 op een sateprikker te doen ( uiteraard de cherry tomaat onder)

succes :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:03

Bedankt, dat gaat wel lukken :j

Lielle, ik heb nog even je hulp nodig :))
Heb jij een idee hoeveel parmezaanse kaas er door zo'n omelet (hoeveelheden ongeveer zoals hierboven) moet? Ik ben zelf niet zo van de kaas, heb eigenlijk geen idee hoeveel erdoor moet om het een Italiaans tintje te geven. Ik zou denken een paar ons ofzo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:07

dat verwacht ik zeker. Ik gebruik al snel een zakje van 2 ons voor twee personen, vier tot zes eieren, maar dat is wel veel. Ik zou zoveel nemen dat je een laagje over de hele bovenkant kan strooien, dan gratineert het ook mooi. Maar een ons of drie, vier zal dat wel zijn vermoed ik. Genoeg kopen, en de rest op bakpapier in hoopjes leggen en onder de grill laten smelten tot kaaskletskoppen :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:13

Zo zeg, je bent er weer snel bij :))
Dan neem ik gewoon een pond ofzo, dan hebben we zeker genoeg :)
Nu je er toch bent ;) Zit er nu veel verschil in verschillende merken parmezaanse kaas? Ik gebruik het eigenlijk alleen weleens op carpaccio, dan neem ik zo'n stuk (zelf raspen) of soms ook wel zo'n doorzichtig kuipje, soms ook flakes in zo'n zwart zakje (weet de merken zo niet). Qua smaak proef ik eigenlijk weinig verschil, maar ik heb dan ook totaal geen verstand van kaas. Wat zou jij doen? :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:19

Ik vind zelfgeraspt en vers wel het lekkerste, maar die zwarte zakjes zijn ook goed te eten, zeker als je het ergens op/over doet. Voordeel van zelf raspen is dat je niet geraspte kaas overhoudt maar een heel stuk, en die kun je weer in blokjes snijden en serveren :P

(zit met spanning te wachten op reacties op mijn Kentucky verslag, vandaar ;) )

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:02

Oud topic, I know, maarre Oscar, hoe was je dag nou uiteindelijk?? :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:05

Da's een hele goede vraag, Doree :D
De open dag is helaas niet doorgegaan. Binnenkort wordt er een nieuwe datum geprikt, en uiteraard laat ik dan nog even weten hoe het gegaan is :)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:16

Oooh vandaar! Ik had van jou toch op zijn minst een verslagje verwacht! :D

Nou veel plezier dan binnenkort en ik ben benieuwd! :)