Sire: Onbewust asociaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:28

prom schreef:
Nijn schreef:
Bellen aan de kassa doe ik soms ook, als het niet anders kan :)
Met afrekenen zeg ik wel netjes dankje wel etc, maar ga er niet voor ophangen :)

Eeuwigzonde schreef:
Van bellen bij de kassa heb ik geen last (ik werk achter de kassa), heel veel mensen hangen juist op als ze aan de beurt zijn.

bah, mense die belle aan de kassa... Heb ik regelmatig last van.. Dan zeg ik "goedemiddag" klant : zegt niks, kijkt even op, praat vrolijk verder. Oke, ik scan maar door, ik zit daar om de klant een goed "uiteinde" te geven, zodat ze zeggen, woooow naar die winkel wil ik vaker, daar zijn ze zo klantvriendelijk aan de kassa! maargoed. komen we bij het afrekenen.. Ik "dan word het 24euro en 35 cent alstublieft" omdat ik aan het scannen was en niet geheel let op de klant, daar hij/zei toch aan het bellen is, is het mij niet opgevallen dat ze hebben gepint, waarop ik even wacht. Eigenlijk niet door het telefoon gesprek wil komen, daar ik zo ben opgevoed, en ik dat onbeleeft vind * _-:( * zeg ik met veel moeite toch.. "wilt u misschien pinnen ?" waarop ik een andwoord krijg van " ja idd, nee daar heb je helemaal gelijk in.. oh heel even hoor ja ik had AL gepint hoor " praten weer vrolijk verder, en ik druk op het pin knopje... grrr, is het echt zo moeilijk om even optehangen, te zegge bij de afrekening " wacht heel even, moet even afrekeken" dat is echt een handeling van nog geen 1 minuut.

overigens, zijn er wel mense die dat dus wel doen, of echt ook even ophangen!! dat geeft mij dan op dat moment een fijn gevoel, het idee dat ik daar iig NIET voor jan doedel zit!

Ja idd ik heb ook bij achter de kassa gewerkt, ik kon me daar echt dood aan ergeren. Er was ook altijd een vaste klant die standaard bellend kwam, daar heb ik gewoon tegen gezegd dat ik hem zou helpen als die uitgebeld was. Vreselijk irritant.

Verder erger ik me aan;
-Fietsers en voetgangers die zomaar oversteken zonder uit te kijken
-Als iemand zijn auto zo dicht op de mijne parkeert dat ik er niet meer uitkom.
-Als ik in de rij sta met 1 of 2 boodschappen en er staat iemand voor me met een complete wintervoorraad aan boodschappen,dat die me dan niet even voor laat.
-Als iemand smekt, of kauwgom staat te kauwen met open mond.
-Mensen die rochelen op straat.
-Als je staat te wachten bij de benzinepomp tot iemand voor je klaar is met afrekenen en die zie je binnen eerst op z'n dooie gemak nog op zoek gaan naar een broodje en wat drinken en een boekje ed.
-Mensen die op de snelweg rechts of zigzaggend inhalen.
-In de trein keiharde telefoongesprekken hebben met gegil,gekir en gegiechel ertussendoor.
-Dat mensen hun eigen t*ringzooi niet opruimen bij bv. macdonald of andere restaurants waar je zélf je dienblad weg hoort te zetten. (en néé, het excuus 'dan heeft het personeel nog wat te doen' geldt écht niet)
-Of van de week sta ik bij de macdrive, staat er iemand voor me in de auto ongeveer 2 meter van een prullenbak af en ik zie dat die de deur van z'n auto opendoet en zo al het papier ed eruit gooit op de grond.
-Mensen die met 80 door een woonwijk heen sjeesen.
-Krijsende kinderen in de bus,trein,vliegtuig of welk ander vervoer dan ook.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan, dat zijn al dingen die ik echt asociaal vind en die ik nooit zou doen ;)

Polaris

Re: Sire: Onbewust asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:33

Ik ben soms asociaal in de trein :o
Ik heb nooit zin om mijn koffer bovenin dat rek te gooien, want dat kost me zoveel kracht (zitten mijn laptop en wettenbundels in).
Ik zet m dus altijd naast me, en neem dus altijd 2 plaatsen in..
Ik probeer wel altijd op rustige momenten met de trein te gaan, en als het echt druk is gooi ik m wel bovenin.
Soms heb je alleen zo'n moment dat het half druk is, dat niet iedereen alleen in een bankje kan zitten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:46

hmmm,
Ik sta ook niet zo vaak op voor ouderen. Als ik niet moe ben oid wel, maar als ik me aan het einde van de dag echt brak en moe voel, of pijn aan mijn benen heb oid... Tja sorry, dan denk ik .. Iedereen wil zitten, ik was de eerste, en andere mensen waren ook niet voor mij gaan opstaan als ik later was geweest :o :o :o

Met tanken zet ik mijn scooter wel altijd aan de kant, en dan kunnen mensen wel gewoon tanken als ik ga afrekenen :j

In de trein reis ik altijd 1e klasse, daar is altijd ruimte zat dus dan zet ik mijn spullen wel naast me. Omdat ik een treinreis altijd erg ontspannend vind, en ik het dan niet heel fijn vind als een oude man tegen me aan komt zitten oid, omdat die niet alleen durft te zitten :o :o :o Als er geen ruimte is maak ik wel plaats vrij uiteraard, maar dat komt toch zelden voor.

Harde mp3spelers of je telefoon op luidspreker zetten en muziek gaan draaien ed. vind ik zo irritant :o :o dat doe ik dus echt niet..

In sommige opzichten ben ik dus vrij asociaal ja, maar ik vind ook wel dat ik vrij rechtvaardig ben ed. En als ik andere mensen niet tot last hoef te zijn ben ik dat ook zeer zeker niet... Maar ik ga ook niet uit mezelf voor anderen opstaan ed. (tenzij het me expliciet wordt gevraagd omdat iemand ergens last van heeft oid. Dat vind ik dan dus wel weer anders)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:05

Waar ik ook echt de schurft aanheb is midden op straat schelden.
En dan niet 'rotfiets' ofzo,maar meer in de vorm van 2 jongens die naar elkaar roepen op 50 meter afstand:
'Heeyyy kankerlijer,waar de fok was jij man?!'
En dan vooral met het meest buitenlandse 'swa-accent' terwijl ze blond haar en blauwe ogen hebben :roll:

Vorige week had ik toch wel het toppunt :
Loop bij de snackbar naar buiten met mijn dochter van 2 aan de hand.
Zit daar een groepje jongens,waarvan er een begint te roepen tegen zijn vriend/tegen mij:
'Hey Ali, ik durf te wedden dat dat kleine blaag van dat merouwtje daar meer hersens heb dan jij mannn'
En vervolgens mij vrolijk aankijken,alsof ik zojuist een compliment had ontvangen.
Ik heb toen wel even gezegt dat 'dit mevrouwtje' hoopte dat mijn kind later anders nooit met zulke jongens 'met hersens' om zou gaan :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:14

HAHAHAH Tivoli hahaha :')
daar kan ik me ook zo aan ergeren, dat swa-accent bij blanken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:16

Interessant topic, goede manieren is niet meer van zelf sprekend merk ik heden ten dage, de meesten weten niet eens dat ze een vertoon van slechte manieren geven. ;)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:32

Ik heb gelukkig er niet zoveel last van. Zeg vaak mensen nog wel gedag als ik 's avonds over straat ga en meestal krijg ik de groet gewoon terug.

Aan de kassa wordt bij mij wel eens gebeld, maar heel simpel ik ga gewoon door waar ik mee bezig was. En ratel dan ook gewoon door als ze verder niet de moeite nemen om ook maar contact met mij te zoeken. Dan maar door het telefoongesprek :D

Oogcontact maken met de klant probeer ik ook te doen, maar soms moet ik ook naar beneden kijken anders pak ik dadelijk het verkeerde geld. (ik kan het ook blind pakken, maar de kans dat het dan verkeerd gaat is groter en dan duurt het langer ;) )

Opstaan in openbaar vervoer heb ik al heel lang niet hoeven te doen.
Tegen buschauffeuren zeg ik ook altijd gewoon "goedemiddag" of "goedemorgen" en krijg dat ook altijd terug.

Ik heb misschien ook asociale dingen, maar de dingen die hier voorbij zijn gekomen heb ik eigenlijk nog geen echt (over)last van gehad.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:52

ow ow ow

ik ken het probleem want ik werk namelijk in het openbaar
vervoer, namelijk de tram in hartje rotterdam.

laatst ging een jongeman van rond de 17 / 18 helemaal flippen
omdat hij geen vervoersbewijs had en er de volgende halte uit ging stappen.
kwam ik hem een paar haltes nog tegen en vraag hem nu zelf om uit te stappen.
werd ik flink uitgescholden, twee mede pasagiers kregen een schop en ik een rechtse in mijn gezicht !
dat is pas onbeschoft, voor een kaartje van E 1.60,- .... mmmm waar gaat de wereld heen ?

ik merk gelukkig wel dat veel jongeren toch opstaan voor ouderen,
zo niet dan vraag ik aan ze of ze hun plekje weg geven.

ook maak ik dagelijks mee dat bepaalde groepen jongeren je niet eens aankijken
ook al zeg ik vrolijk goedemorgen/ middag .....vreselijk.
ik heb ook eens gehad dat ik in mn bek ben gespuugt, waarvoor ? nog geen flauw idee ....

ASOCIAAL GEDRAG .....WORDT ER GEK VAN !!!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:17

tita schreef:
Saskiaatje schreef:
Oh, dus als je 32 bent, dan val je onder de categorie "zo oud dat je niet meer op hoeft te staan voor ouderen"?

iig ligt eraan hoeveel jongeren er zijn

Tita, maar op deze manier help je toch niet mee aan een socialer Nederland?
Wijzen naar andere mensen 'die doen het ook niet', past denk ik precies bij deze campagne. Kijk vooral naar jezelf, wat je zelf kunt bijdragen aan een minder asociaal land. Wat anderen doen/niet doen, tsja, daar heb je geen grip op. :)
En 32 vind ik jong genoeg om voor een vrouw van 80 op te staan. Ondanks de jongeren die niet opstaan, zou het jou behoorlijk sieren als je het wel deed.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:23

Ik vind het trouwens ook irritant als medewerkers in een winkel of achter de kassa gewoon met elkaar hele gesprekken voeren terwijl ze je helpen zonder ook maar 1 woord tegen je te zeggen. Dat is dan weer de andere kant.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:31

Nuage schreef:
Ik vind het trouwens ook irritant als medewerkers in een winkel of achter de kassa gewoon met elkaar hele gesprekken voeren terwijl ze je helpen zonder ook maar 1 woord tegen je te zeggen. Dat is dan weer de andere kant.

Ohh doe ik ook wel eens... Ik zeg dan wel gewoon gedag e.d. Maar als het heel druk is en een collega komt mij overnemen, moet ik even het werk met haar doornemen dan doe ik dat liever tegelijk. Zo worden alle klanten sneller geholpen :)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:37

En dan nu een heel positief verhaaltje over Curacao :)

Hier gaan de dingen heel anders. Er is nog sprake van goede opvoeding, respect voor anderen en sociaal gevoel. Hier wordt iedereen de hele dag en nacht gegroet. Als er een boertje of windje gelaten wordt in gezelschap wordt dit achter de hand gedaan en er wordt altijd ‘excuus’ gezegd. Geen sprake van dat iemand blijft zitten als er te weinig plek is en er komt een oudere of moeder met kind binnen. Sterker nog, als je deze mensen richting de supermarkt ziet lopen dan vraag je of ze een lift nodig hebben…Mijn collega’s en mensen in mijn omgeving zijn oprecht geïnteresseerd in mij en als ik hulp nodig heb kan ik altijd op iedereen rekenen. Andersom uiteraard hetzelfde verhaal ;)
Het is duur om mobiel te bellen dus zie je dit niet vaak in winkels gebeuren. Men groet netjes en vraagt hoe het met de betreffende persoon gaat…

Men gooit helaas wel veel vuil op straat aangezien er veel te weinig vuilnisbakken aanwezig zijn. Als er getankt wordt gaat het hier als volgt: je betaalt vantevoren bij de kassa, dan tank je. Je rijdt vervolgens weg…dit voorkomt veel ergernissen…bovendien zijn de mensen hier geduldiger etc.

Naar mijn mening komt Curaçao op dit gebied zeer positief uit de bus….

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:39

Olle schreef:
Ohh doe ik ook wel eens... Ik zeg dan wel gewoon gedag e.d. Maar als het heel druk is en een collega komt mij overnemen, moet ik even het werk met haar doornemen dan doe ik dat liever tegelijk. Zo worden alle klanten sneller geholpen :)

Dat vind ik ook niet zo erg. Maar ik heb echt meegemaakt dat er ook geen hallo of dag vanaf kon. Nog niet eens "Wilt u de bon?" Kreeg dat ding gewoon klaar.
Terwijl ze dus keihard met haar collega's over een of andere jongen aan het praten was...
Als het werkgerelateerd is vind ik het al minder vervelend :)

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:45

Ik heb met name een aantal treinergernissen:

-Met z'n allen staan dringen voor de deuren van de trein, als er nog mensen uitmoeten. ECHT, mensen, die trein die rijdt niet weg voordat de anderen zijn uitgestapt. En die kunnen niet uitstappen als jullie daar staan. Ik had 1 keer dat ik uit een (smalle) trein wilde stappen, mét een vouwfiets, staat er een vrouwtje met zo'n megagroot portfolio MIDDEN voor de ingang. Echt, ik snap dat niet.

-Je vouwfiets niet opvouwen in een drukke trein. Natuurlijk, als je in het fietsgedeelte bent en het is rustig, dan scheelt het mij niks dat die fiets daar staat. Maar als het druk is, vouw dat ding dan gewoon even op! Het scheelt je weinig tijd en mij véél ergernis ;).

-Voor een bankje gaan STAAN. Vol station, 2 bankjes... en dat iemand dan voor het bankje gaat staan, zodat er niemand op kan zitten, maar diegene er zelf ook niet opzit.

-Oh, en mensen die asociaal zijn tegen mensen die gewoon hun werk doen. Lomp kortaf tegen een caissière, serveerster of conducteur... Echt, ga iemand anders lastigvallen, denk ik dan! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:07

Flor schreef:
-Voor een bankje gaan STAAN. Vol station, 2 bankjes... en dat iemand dan voor het bankje gaat staan, zodat er niemand op kan zitten, maar diegene er zelf ook niet opzit.

O dan vraag ik gewoon of ik daar mag zitten. Heb nog niet eerder gehad dat mensen dan niet opzij gingen hoor.

Overigens sta ik ook op voor oudere mensen in het OV, ondanks dat ik zelf niet zo goed lang kan staan en mezelf wel heel goed moet vasthouden. Maar die oudere mensen kunnen dat al helemaal niet zo goed en áls ze vallen zijn gevolgen meestal veel erger.

Het gebeurd soms trouwens ook wel dat er mensen voor mij opstaan en dan bedank ik ze altijd vriendelijk :j

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:58

ik heb 2 ontzettend asocialen dingen meegemaakt, op centraal Utrecht stond een hele oude engelse vrouw bij de roltrap, doodeng vond ze dat ding en ze probeerde er op te stappen, ik weet niet hoe maar ze had die gekke dingen nog nooit gezien leek het wel, voor de kenners onder ons het waren de roltrappen die naar buiten gaan bij het beatrix theater en daar is het echt een storm van mensen.
Niemand die dat mens helpt dus toen ik daar kwam heb ik haar mee genomen, ze vertelde me dat ze vroeger ontzettend hard is gevallen op een roltrap en erg bang was, ik heb gezegd dat ze me onder mn arm kon pakken en zo zijn we de roltrap afgegaan, rondom mij zeiden 15 mensen wat ontzettend lief van je, maar die stel mensen hadden haar ook mee kunnen nemen.. dat vond ik nog erger dan niet opstaan in de bus!

en vorige maand ofzo reed ik naar huis met mijn scooter, ik rij altijd de stoep op voor de poort en ik zie een man zo een bekertje mijn tuin in smijten, ik blokeer hem en vraag of hij dat thuis ook zo doet, en of hij dit normaal vind, en verteld dat het mijn tuin is, vervolgens ben ik een k-prutsmuts en nog veel meer dat god verboden heeft.. _-:(

dat zijn toch wel de ergste dingen dat je er iets van zegt en uitgescholden word en dat mensen de medemens niet helpen.. dat vind ik echt zo verschrikkelijk aso..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:02

Volgens mij ben ik helemaal niet zo asociaal.
Als ik hier thuis 'huh' zeg, dan kan mijn vader soms al boos worden. 'Wat zeg je' en niet 'huh'. :) Zo ben ik opgevoed in alles, dus bij het meeste denk ik wel na.
Vind het ook niet netjes voor een meisje om asociaal te zijn, bij jongens kan ik het me nog voorstellen.

Op concours zijn trouwens ook steeds meer asociale mensen. :x Elkaar in de wegrijden, ervoor langs scheuren en dan nog het lef hebben om 'pas op' te schreeuwen, roken bij de paarden, schreeuwen terwijl er iemand bezig is met een proef...Daar kan ik me dus echt aan irriteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:06

daNiielle_ schreef:
Vind het ook niet netjes voor een meisje om asociaal te zijn, bij jongens kan ik het me nog voorstellen.

Zou je dat even willen uitleggen? :) Waarom zou een jongen wel asociaal mogen zijn en een meisje niet? Asociaal gedrag is asociaal gedrag. Het maakt dan toch niet uit wat het geslacht van de persoon is die zich asociaal gedraagt?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:16

zou wat zijn als vrouwen niet aso mogen zijn, en mannen wel.. Sjemig. Als ik in de bus zit, heb ik mijn enorme tas altijd naast me. Ik zet altijd mijn koptelefoon uit als er mensen langslopen, maar ik verbaas me juist dat ze vaak niet durven vragen of ze naast me mogen zitten. Als ze het vragen zeg ik overigens altijd: ja natuurlijk! zal ff me spul aan de kant zetten!:) Verder probeer ik me zo min mogelijk aan een ander te ergeren.. Maar laatst zaten er 2 jongens in de bus, echt seriieus in mijn nek te boeren, dan heb je aan mij wel de verkeerde, en dan word ik ook heel boos.. Maar de rest van de bus deed alsof het heel normaal was:S.. verschrikkelijk

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:52

Ik kreeg laatst op mijn donder omdat ik opstond voor een mevrouw van (iig uiterlijk) 70+... Mevrouw vond zichzelf hardstikke fit en was boos dat ik haar behandelde als bejaarde :(:)
En dat was niet de eerste keer dat een oudere haast boos is dat ik opsta. Sta ook vaak op voor zwangere vrouwen of vrouwen met kleine kinderen (baby's), en ook die kijken me vaak heel verbaast en beetje verontwaardigt aan.

Ik sta nogsteeds op voor ouderen, maar als ze niet kijken alsof ze willen zitten, dan blijf ik toch maar zitten.

Verder, ik probeer idd niet te bellen als ik afreken, meestal hang ik dan op en bel weer terug, of praat gewoon tegen de kassiere ondanks dat ik aan het bellen ben. En ik groet altijd de kassiere en vaak de buschauffeur ook als ik uitstap. Vind ik persoonlijk heel normaal.

Ook zoiest, je ziet regelmatig in de supermarkt oudere dames vertwijfelt rondkijken met afentoe een blik op een product op een plank waar ze duidelijk niet bij kunnen, nooit iemand die aanbied ze te helpen. Als ik dat dan doe kijken ze zo opgelucht en verrast, en het kost misschien 10 seconden! Of ff etiket voor ze lezen. Kleine moeite, en je helpt mensen er zo mee!

Overigens kunnen buschauffeurs er zelf ook wat van, die rijden soms zo asociaal dat je gewoon niet kán blijven staan, ook als jongere niet. Was vandaag aangenaam verrast toen een buschauffer duidelijk rustiger ging rijden toen er 2 keine jochies met hun moeder in de bus zaten. Ze moesten duidelijk ff wennen aan op de stoel blijven zitten in een bus (als in, er niet af vallen op moment dat de bus remt) en hij reed dan ook heel netjes. Toen ze waren uitgestapt ging meteen het tempo weer omhoog :+

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:21

pinuts schreef:
zou wat zijn als vrouwen niet aso mogen zijn, en mannen wel.. Sjemig. Als ik in de bus zit, heb ik mijn enorme tas altijd naast me. Ik zet altijd mijn koptelefoon uit als er mensen langslopen, maar ik verbaas me juist dat ze vaak niet durven vragen of ze naast me mogen zitten. Als ze het vragen zeg ik overigens altijd: ja natuurlijk! zal ff me spul aan de kant zetten!:) Verder probeer ik me zo min mogelijk aan een ander te ergeren.. Maar laatst zaten er 2 jongens in de bus, echt seriieus in mijn nek te boeren, dan heb je aan mij wel de verkeerde, en dan word ik ook heel boos.. Maar de rest van de bus deed alsof het heel normaal was:S.. verschrikkelijk

ik heb ook een enorme tas, en als het rustig is zet ik hem naast me maar vraag het aan me en idd ik zet hem er ook af hoor! geen probleem :)

airborn, dat ken ik ook idd ja, ik laat altijd oudere mensen eerder in de bus stappen dan mij, misschien is dat ene plekje dan nog wel open maar soms zijn ze zo ontzettend beledigd, of snauwen ze doe toch normaal joh. dan weet je ook niet meer wanneer het wel of niet moet :Y)