Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Maisie schreef:En je raad het al zijn moeder (dus mijn vriend zijn ex) heeft de zeggenschap over hem. Dus zou ik alles kwijt zijn. Om dat te voorkomen hebben wij een samenlevingscontract.
milo schreef:als je kids krijgt moet de vader deze nog erkennen en gezag aanvragen.
bij overlijden krijgt de partner een regeling waardoor blijven wonen in het huis mogelijk is. Er wordt dan veel kwijtgescholden qua hypotheek geloof ik.
ik ben blij dat mijn vriend en ik het hebben laten doen. je moet alles goed regelen op papier. wij hebben hebben het echter ook pas gedaan toen we daadwerkelijk van huren naar kopen gingen.
heb mijn poezen onder mijn naam laten zetten
Heb niets te verliezen qua dat, hij ook niet, we zijn beide geen graaiers.Citaat:Weet je heel heel zeker dat dat contract afdoende is?
Heb hier nl. een soortgelijke situatie en wij hadden toch echt testamenten nodig om graaiende ex plus bijbehorende, nog harder graaiende, (deels meerderjarige!) kinderen buiten de deur te houden.
Plus huwelijkse voorwaarden. Prijs van dit grapje: ruim 1500 euro.
Volgens mij waren wij iets van 1400 euro kwijt waren. Volgens de notaris is het zo goed geregeld als er iets met mijn vriend gebeurd. Als we zelf aan kinderen willen beginnen gaan we waarschijnlijk trouwen.
Je kunt natuurlijk altijd informeren via bokt en bij vrienden om je een beetje te oriënteren, maar de kans is veel te groot dat je (goedbedoelde) onjuiste adviezen krijgt. Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor juridische zaken. Karolien_ schreef:@Baileys: Met dit soort tips over gezag en andere juridische vragen kun je beter wat voorzichtiger zijn. Als je geen gezamenlijk gezag regelt is er namelijk ook niets geregeld als de moeder overlijdt. De kantonrechter moet dan een voogd benoemen, tenzij de moeder dit bij testament geregeld heeft. Bovendien is het kind geen erfgenaam van de vader. Verder heeft de vader ook geen zorgplicht voor zijn kind. Hij hoeft dus in beginsel ook niets bij te dragen voor de opvoeding.
.
.
. Ik ben principieel tegen een 'opgelegd' contract. De woning staat op zowel mijn naam als op naam van mijn vriend. Daarnaast hebben we wel allebei een testament af laten sluiten. Het enige dat niet is geregeld, is het pensioen. Als mijn vriend nu zou overlijden, zou ik geen recht hebben op zijn reeds opgebouwde pensioen. 
..