samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Re: samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:35

wij hebben zeker wel een samenlevingscontract.
Wij hebben een koophuis en dan vind ik het zeker wel nodig.
Stel dat er iets gebeurt met 1 van ons, dan zou zijn of mijn familie alles krijgen en dan staat de ander mooi op straat.
Wij hebben alles 50/50 verdeeld om dat wij samen alles hebben gekocht. Samen met "niets" begonnen, en alles samen opgebouwd.
Mocht hij of ik al een koophuis hebben, en de ander trok daar bij in, dan zou het een ander verhaal worden.

Ik ken verhalen van mensen met een eigen huis waar zij al een hele tijd woonden en die kregen een relatie, en gingen daarna uit elkaar, met een 50/50 verdeling. Nou dan heb je het als partner goed aangepakt. maar als eerste huiseigenaar heb je dikke vette pech.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:12

Maisie schreef:
En je raad het al zijn moeder (dus mijn vriend zijn ex) heeft de zeggenschap over hem. Dus zou ik alles kwijt zijn. Om dat te voorkomen hebben wij een samenlevingscontract.

Weet je heel heel zeker dat dat contract afdoende is?
Heb hier nl. een soortgelijke situatie en wij hadden toch echt testamenten nodig om graaiende ex plus bijbehorende, nog harder graaiende, (deels meerderjarige!) kinderen buiten de deur te houden.
Plus huwelijkse voorwaarden. Prijs van dit grapje: ruim 1500 euro.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:28

kun je zonder al te veel details wel uitleggen wat er precies niet afgedicht werd met een samenlevingscontract?
mag ook via pb maar das voor mij ook interresant om te weten

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:00

als je kids krijgt moet de vader deze nog erkennen en gezag aanvragen.

bij overlijden krijgt de partner een regeling waardoor blijven wonen in het huis mogelijk is. Er wordt dan veel kwijtgescholden qua hypotheek geloof ik.

ik ben blij dat mijn vriend en ik het hebben laten doen. je moet alles goed regelen op papier. wij hebben hebben het echter ook pas gedaan toen we daadwerkelijk van huren naar kopen gingen.

heb mijn poezen onder mijn naam laten zetten :D

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:29

meintje schreef:
kun je zonder al te veel details wel uitleggen wat er precies niet afgedicht werd met een samenlevingscontract?
mag ook via pb maar das voor mij ook interresant om te weten

Je hebt pb ;)

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

milo schreef:
als je kids krijgt moet de vader deze nog erkennen en gezag aanvragen.

bij overlijden krijgt de partner een regeling waardoor blijven wonen in het huis mogelijk is. Er wordt dan veel kwijtgescholden qua hypotheek geloof ik.

ik ben blij dat mijn vriend en ik het hebben laten doen. je moet alles goed regelen op papier. wij hebben hebben het echter ook pas gedaan toen we daadwerkelijk van huren naar kopen gingen.

heb mijn poezen onder mijn naam laten zetten :D

Vader hoeft dat niet, sterker nog, moeder moet toestemming geven aan vader om te erkennen en gezag te delen. Mijn tip: gezag níet delen! Heb je ook geen door je ex ondertekende verklaring nodig als je met je eigen kind op vakantie wilt.

En bij overlijden wordt er niks kwijtgescholden. Je sluit meestal een levensverzekering af waarin (een deel van) je hypotheekbedrag afgedekt is. Dat wordt uitgekeerd bij overlijden en daarmee los je (een deel van) je hypotheek af zodat het financieel haalbaar is in je huis te blijven wonen.

Voor niks gaat de zon op hè...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:38

We wonen al 3 jaar samen, maar wel in een huurappartementje. Nu hebben we een huis gekocht (oud nieuws inmiddels :') ) en gaan we wel iets van een samenlevingscontract aan oid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:39

heb samengewoond zonder contract het was dat ik niet moeilijk deed over de spullen vandaar we geen ellende hebben gekregen.

Met huidige partner zal het anders gaan wordt namelijk wel alles op papier gezet en trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maakt mij niet uit, ik zorg voor mezelf als het ooit overgaat

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:45

Vriend en ik wonen niet geregistreerd samen, ik ben dus inwonend bij hem (huurhuis). Mijn spullen mag hij houden als het mis loopt tussen ons, pak m'n kleren en dieren en :evaw: Heb niets te verliezen qua dat, hij ook niet, we zijn beide geen graaiers.

We zijn wel aan het rond kijken voor een koophuis en ik denk dat er dan een huwelijk aan vooraf gaat, puur voor de formaliteiten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:47

Het fijne aan een contract of huwelijk vind ik, dat als 1 van ons doodgaat de ander niet weg hoeft óf een bedrag krijgt om iets anders te huren en te kopen. En als we ons straks hebben voortgeplant kan hij me er niet zomaar uitgooien met de kinderen. Niet dat ik denk dat hij daar toe in staat is, maar dat is gebeurt bij een kennis van ons. En hem zagen we er ook niet voor aan.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:24

Citaat:
Weet je heel heel zeker dat dat contract afdoende is?
Heb hier nl. een soortgelijke situatie en wij hadden toch echt testamenten nodig om graaiende ex plus bijbehorende, nog harder graaiende, (deels meerderjarige!) kinderen buiten de deur te houden.
Plus huwelijkse voorwaarden. Prijs van dit grapje: ruim 1500 euro.

Bijpassend testament is bij ons ook aanwezig :D Volgens mij waren wij iets van 1400 euro kwijt waren. Volgens de notaris is het zo goed geregeld als er iets met mijn vriend gebeurd. Als we zelf aan kinderen willen beginnen gaan we waarschijnlijk trouwen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:36

@Baileys: Met dit soort tips over gezag en andere juridische vragen kun je beter wat voorzichtiger zijn. Als je geen gezamenlijk gezag regelt is er namelijk ook niets geregeld als de moeder overlijdt. De kantonrechter moet dan een voogd benoemen, tenzij de moeder dit bij testament geregeld heeft. Bovendien is het kind geen erfgenaam van de vader. Verder heeft de vader ook geen zorgplicht voor zijn kind. Hij hoeft dus in beginsel ook niets bij te dragen voor de opvoeding. Al met al zitten er dus meer haken en ogen aan erkenning of niet (nog even afgezien van het feit dat de rechten van een vader in mijn ogen niet zo maar opzij gezet mogen worden).

In het algemeen: voor juridisch advies kun je het beste terecht bij de professionals. -:) Je kunt natuurlijk altijd informeren via bokt en bij vrienden om je een beetje te oriënteren, maar de kans is veel te groot dat je (goedbedoelde) onjuiste adviezen krijgt. Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor juridische zaken.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:03

haha, nee dat snap ik. ik ben me inderdaad ook voornamelijk aan het orieteren hier. moet ik wel zeggen dat ervaringen uit eerste hand heel waardevol kunnen zijn en dat ik die ook zeker graag lees. liever te vaak gewaarschuwd dan te weinig!

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:27

Karolien_ schreef:
@Baileys: Met dit soort tips over gezag en andere juridische vragen kun je beter wat voorzichtiger zijn. Als je geen gezamenlijk gezag regelt is er namelijk ook niets geregeld als de moeder overlijdt. De kantonrechter moet dan een voogd benoemen, tenzij de moeder dit bij testament geregeld heeft. Bovendien is het kind geen erfgenaam van de vader. Verder heeft de vader ook geen zorgplicht voor zijn kind. Hij hoeft dus in beginsel ook niets bij te dragen voor de opvoeding.

Ik spreek uit eigen ervaring hè, mijn menig dus ;)
Gezag kun je eenvoudig regelen in een (daar heb je hem weer) testament.
En zeker heeft de vader wel zorgplicht, dat kan tegenwoordig zelfs met DNA.

Verder waren het geen tips maar simpele feiten. Je huis wordt bij overlijden nou eenmaal niet afbetaald door Sinterklaas.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:42

Zo lang het kind niet erkend is, is er geen vader en dus ook geen zorgplicht. Ik zie nu trouwens dat ik mij net verschreven heb. Het is de erkenning die de juridische band tussen een ongehuwde vader en zijn kind tot stand brengt, niet de gezagregeling. Zo zie je maar, zelfs een professional kan onzin opschrijven :o .

Edit: Ik schaam me dood. 's Avonds dit soort dingen bedenken werkt duidelijk niet :o .

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:12

Volgens mij ben ik hier de enige die wel een koopwoning heeft en weigert om een samenlevingscontract af te sluiten :o . Ik ben principieel tegen een 'opgelegd' contract. De woning staat op zowel mijn naam als op naam van mijn vriend. Daarnaast hebben we wel allebei een testament af laten sluiten. Het enige dat niet is geregeld, is het pensioen. Als mijn vriend nu zou overlijden, zou ik geen recht hebben op zijn reeds opgebouwde pensioen.
Voor de verdeling van de goederen hebben wij geen contract nodig. We geven geen van beide om materiële zaken en over de dieren hebben we duidelijke afspraken gemaakt (de paarden zijn en blijven van mij, de overige dieren gaan naar degene die er op dat moment het best voor kan zorgen). Bevriende stellen hadden wel alles keurig d.m.v. een contract geregeld en hebben de grootste ruzies gehad om de verdeling van de spullen (zelfs de badmatjes en het vierseizoenendekbed werden opgesplitst!), dus in onze ogen geeft een samenlevingscontract geen enkele garantie op een vredelievende oplossing.
In de toekomst ga ik liever trouwen met mijn vriend, dan dat ik een samenlevingscontract afsluit...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:27

Wij hebben ook geen samenlevingscontract. We wonen in een simel huur-appartementje, hebben ook geen duur interieur, wij vinden het op het moment niet nodig. Als we gaan kopen in de toekomst wordt het een ander verhaal. Maar zo kan het prima. :)

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:42

ik ben zeker voor stander van het samenlevings contract..(heb samen met vriendlief een koophuis)
Die hebben wij afgesloten met het testament er meteen bij .. Het kost je idd best veel geld (ong 600 euro alles samen) maar dan ben je ook goed gedekt..

Het samenlevings contract zorgt er in feite voor dat wanneer jullie uit elkaar gaan dat niemand met ''lege'' handen komt te staan.
De schuld(Als je die dan hebt, als jullie uit elkaar gaan) is voor jullie allebei.. En niet maar voor een iemand.

En ik heb verschillende stellen horen zeggen: JJJAAA Maar wij gaan niet uit elkaar!! En mocht het zo zijn dan verdelen we alles eerlijk!! Nou en een stel is idd uit elkaar gegaan en die hebben nou nog ruzie over een bankstel :+ ..

En wat het samenlevings contract dus niet dekt is:

Stel jou vriend en jij zitten in een auto en jullie krijgen een ongeluk. Je vriend streft ter plekke en jij komt in een coma terecht. Dan gaat omdat jou vriend is overleden alles naar jou toe automatisch.. Maar kom jij een dag later te overlijden, Dan is alles voor JOU familie.. Dan mag ZIJN familie nergens aanspraak op doen.. Ook al hebben jullie bijvoorbeeld een dure tv geleend van jou schoonouders. Dan kan jou familie nog zeggen dat ze hem NIET terug krijgen..

Dus ik vind in dit geval: dubbel genaaid zit beter }:0

edit : o o helemaal vergeten.. Stel jullie hebben GEEN samenlevingscontract en je vriend komt te overlijden.. Dan mag zijn familie de helft opeisen wat jullie op dat moment in bezit hebben .. Je kunt je schoonfamilie nog zo aardig vinden. Maar vaak als het om geld gaat worden veel mensen geldwolven..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:16

Die punten betreffende het overlijden van je partner kun je allemaal indekken d.m.v. een goed testament. Daarvoor hoef je geen samenlevingscontract op te maken.
Het verdelen van de goederen is voor mij dus niet voldoende reden om een contract op te stellen. Ik geloof dat wij daar zo wel uit kunnen komen op het moment dat we uit elkaar gaan. Zoals ik hierboven al aangaf ken ik ook genoeg stellen die met contract nog de grootste ruzies hebben gehad tijdens de verdeling van spullen...

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:55

Ja, met een testament kom je een heel eind, maar in veel gevallen is het fiscaal veel voordeliger als je een samenlevingscontract hebt en voor samenwoners met kinderen is het echt noodzakelijk.