Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:09

Ja ik vond hem te weinig toe voegen. :)

Kan iemand in Nederland geen eten en kleren kopen?
Is het nodig om zonder blikken of blozen een nieuwe broek te kopen als de oude eigenljk nog wel mee kan?
Dat is luxe. Voor mij echt niet nodig. Het willen kopen gaat eigenlijk altijd over materiele dingen. En doordat we menen dat we die nodg hebben komen we in nood voor wat echt nodig is.
Mensen die jaloers worden op de materiele dingen zijn voor mij ook de mensen waar ik niet graag mee om ga.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:49

Zijn de reacties hier niet een heel klein beetje idealistisch gesteld?

Tuurlijk voel ik me rijk met mijn ontzettend lieve vriend, mijn familie is gezond, etc.

Maar ik geef gerust toe dat ik soms stikjaloers kan zijn op iemand die rijk is (in geld dan). Hier op bokt alleen al loop ik af en toe rood aan van jaloezie als ik lees van iemand die paard nummer 6 heeft gekocht omdat paard nummer 5 achteraf gezien toch niet helemaal de goede afstamming heeft om ZZdressuur te lopen. (even uitgevonden).
Of bv mensen die op hun 18 jaar een dure auto/huis 'gewoon' krijgen van hun ouders, of nog erger, dat vragen voor hun verjaardag.

Niet dat ik zo arm ben ofzo, maar ik moet gewoon hard werken voor alles wat ik wil. Een paard is mijn ultieme droom, terwijl sommigen niet tevreden zijn met een veelvoud daarvan.

En ja, daar ben ik gerust jaloers op :j! Ik ben uiterst tevreden met mijn leven hoor, daar niet van, maar af en toe een jaloerse blik hier en daar vind ik maar een normaal menselijk gevoel.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:52

Unwritten schreef:
Ik sluit me ook aan bij Kazary, mijn familie en vrienden zijn mij veel meer waard dan geld om me heen.

Ik vind geld prima, en ik spaar ook dat zeker, maar geld zie ik meer als een middel om van rond te komen, geluk kan je niet kopen :)

En toch helpt het wel soms :Y)

beantsje

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:58

Laten we wel zijn, alle bovenstaande reacties dat een goede relatie enz. enz. zwaarder wegen dan geld onderschrijf ik. maar TS ging het om materiële rijkdom.

rijkdom is relatief, ook als je het over geld hebt.
Als ik mijzelf als voorbeeld neem: ik heb een paard op een luxe pensionstal, we hebben 2 auto's, we gaan elk jaar naar het buitenland op vakantie, we wonen in een fijn, vrijstaand huis en als vandaag de wasmachine kapot gaat, staat er morgen een nieuwe.
ik beschouw mijzelf als heel erg bevoorrecht, ook in materieel opzicht.

Als ik op onze luxe pensionstal komt, steekt mijn peugeotje 205 wat schril af tegen de audi cabrio's en bmw's. Ja, ik loop in een rijbroek van 4 tientjes terwijl iedereen ankys aanheeft. tuurlijk, er zijn altijd mensen die meer hebben. Zit ik daarmee? Totaal niet.
Ik ben gewoon super tevreden. En ik zou me met mijn bevoorrechte positie moeten schamen, als ik niet tevreden zou zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:47

Ik denk niet dat het te idealistisch is gesteld. Wel dat er tegenwoordig teveel waarden aan materiele dingen wordt gehecht.

Als je meer verdient ben je ook gewend om meer op te maken en heb je aan het einde van de maand ook te korten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:49

kazary schreef:
Ik denk niet dat het te idealistisch is gesteld. Wel dat er tegenwoordig teveel waarden aan materiele dingen wordt gehecht.

Als je meer verdient ben je ook gewend om meer op te maken en heb je aan het einde van de maand ook te korten.

Maar wat heeft dat met jaloersheid te maken? Ik kom prima rond en hecht niet zo heel veel aan materiële zaken en toch ben ik af en toe jaloers op bepaalde mensen...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:55

Je bent dan toch jaloers op de materialistische dingen?
Ik kan me voorstellen dat als iemand in een rot gezin op is gegroeid dat iemand jaloers is op mensen die wel liefde ontvangen van hun ouders en broers of zussen.

Maar de voorstelling jaloers op iemand met een goed paard en een flinke 4x4 om maar wat te noemen, dat herken ik niet. Kan ik me daarom ook niet voorstellen.
En ik ben juist verre van jaloers op de mensen die echt alles krijgen. Ik weet niet of mijn gedachte gang daar in klopt, maar als je er naar toe hebt geleefd en gespaard, ben je dan niet veel blijer daarmee dan wanneer je met de vingers knipt en het staat er? Volgensmij zit daar veel minder waarde en emotie bij.
Zoals de trots? Ik ben trots op de dingen die mijn vriend en ik hebben. En dat kan ik ook met volle overtuiging zeggen en voelen in heel mijn lijf.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:00

Nee idd wat je hierboven zegt ik wordt ook niet jaloers op mensen die alles zomaar krijgen. Dan ben ik liever trots op iets minder duurs waar ik zelf voor heb gewerkt!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:01

kazary schreef:
Je bent dan toch jaloers op de materialistische dingen?
Ik kan me voorstellen dat als iemand in een rot gezin op is gegroeid dat iemand jaloers is op mensen die wel liefde ontvangen van hun ouders en broers of zussen.

Maar de voorstelling jaloers op iemand met een goed paard en een flinke 4x4 om maar wat te noemen, dat herken ik niet. Kan ik me daarom ook niet voorstellen.
En ik ben juist verre van jaloers op de mensen die echt alles krijgen. Ik weet niet of mijn gedachte gang daar in klopt, maar als je er naar toe hebt geleefd en gespaard, ben je dan niet veel blijer daarmee dan wanneer je met de vingers knipt en het staat er? Volgensmij zit daar veel minder waarde en emotie bij.

Is een paard dan materiaal? Voor mij allesinds niet, maar het kost wel geld om een paard te kopen en te onderhouden. En dat (laatste) kan ik nu niet opbrengen aangezien ik niet werk maar nog studeer. En ja, dan ben ik jaloers op een ander die er wel (meer dan één soms) heeft staan op kosten van mama of papa.

En over je laatste stukje, dat hoor je vaak, maar dat is persoonlijk hoor denk ik. Ik zou er allesinds geen probleem mee hebben mocht er morgen een leuke som op mijn rekening komen met de mededeling dat ik er een goed paard mee mag kopen. Graag zelfs :j. Maakt mij dat veel uit of ik er nu voor heb gewerkt of niet...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:05

Ik zie op de stal waar ik sta wel degelijk verschil tussen jongeren/kinderen die paard en alles van pa en ma hebben gekregen en mensen die daar zelf voor hebben gespaard/gewerkt! Die zijn veel zuiniger op eigen en ook spullen van een ander. Je waardeert iets veel meer als je weet wat het waard is denk ik.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:07

Het is een luxe product. Hoe oneerbiedig dat dan ook mag klinken. :)
Ik was ook gelukkig in de tijd dat ik alleen maar een verzorgpaard had.
Ik kon een eigen paard ook pas opbrengen toen ik ouder was, maar jaloers op die ander. Nee dat heb ik nooit gekend. Ik was juist blij voor die ander, tenminste als er niet over gepocht werd.
Nee ik herken dat gevoel dus niet. :)

Dat denk ik ook nixx

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:08

Rijk wat betreft geld... ik zou mezelf rijk vinden als ik netto 3000 per maand zou verdienen en de mogelijkheid heb om het voor mezelf te kunnen houden, op het einde van de maand geen zorgen heb dat ik door belastingen in het rood kom te staan,... zou allemaal leuk zijn, maar als ik voldoende verdien, dan is dat ook goed. Ik hoef niet per se rijk te zijn.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:10

Je bent pas rijk als je gezond en gelukkig bent. :)
Geld maakt niet gelukkig op de eerste plaats, het maakt het leven wel een stuk comfortabeler.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:12

Als je jaloers bent, kan je dan per definitie ook niet meer blij zijn voor een ander???

Ik heb een goede vriendin die al een jaar of drie haar eigen paardje heeft. Er zijn momenten waar ik jaloers ben en momenten waarop ik mezelf gelukkig prijs dat dat paard niet onder mijn verantwoordelijkheid valt. Toch heb ik altijd blij voor haar geweest dat ze haar droom zag verwezelijken :j.

Edit: Als ik jaloers ben op iemand ga ik daarom niet naar doen ofzo hoor. Gewoon in mezelf even mompelen dat ik dat ook wel heel graag zou bezitten/hebben en een jaloerse blik werpen. En de volgende minuut geef ik mezelf een schop onder de kont en ga ik verder met mijn leven. Wat is daar zo mis aan?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 22-03-09 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:12

Ik heb geen geld nodig om mij rijk te voelen. Ik heb een ontzettend lieve pony, een auto, fijne vrienden en ontzettend lieve ouders. Mensen om mij heen die voor je klaar staan als er wat is.. Dan voel ik mij rijk. En daar kan geen miljoen tegenop. :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:14

@ Mayflower_
Je hebt duidelijk wel geld nodig gehád om je rijk te voelen want zo ongeveer de helft van de dingen die je opnoemt (Pony, auto) kosten toch echt geld.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:15

x_Rebecca schreef:
@ Mayflower_
Je hebt duidelijk wel geld nodig gehád om je rijk te voelen want zo ongeveer de helft van de dingen die je opnoemt (Pony, auto) kosten toch echt geld.

Wie zegt dat ik het zelf heb betaald? ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:16

Nou, er is in elk geval geld voor nodig geweest :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:18

nixx schreef:
Ik zie op de stal waar ik sta wel degelijk verschil tussen jongeren/kinderen die paard en alles van pa en ma hebben gekregen en mensen die daar zelf voor hebben gespaard/gewerkt! Die zijn veel zuiniger op eigen en ook spullen van een ander. Je waardeert iets veel meer als je weet wat het waard is denk ik.

Daar ben ik het zo gruwelijk niet mee eens. Ik heb van jongs af aan altijd pony's gehad, en ik heb nu mijn eigen paard gekocht. En ik ben niet minder zuinig op mijn paard en mijn zadel dan dat ik was toen ik het van mijn ouders kreeg. En ik waardeer het nu ook niet meer of minder. Het hangt heel erg af van hoe kinderen zijn opgevoed. Niet elk kind met een eigen pony is snobistisch

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:20

Rijk ben je als je tevreden ben, met wat je hebt!!
Genieten van kleine dingen (bakkie cappuchino op een terrasje na een heerlijke strandwandeling)
of heerlijk in de zon zitten met een goed boek (of roddeltijdschrift :D )

Ik ken mensen die rijk zijn in de vorm van (veel) geld maar doodongelukkig zijn..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:23

Ik voel me rijk wanneer ik s'morgens opsta en de zon zie schijnen, ik ben rijk wanneer ik mijn vriend een knuffel kan geven, ik ben rijk als ik van kleine dingen kan genieten,...

Tuurlijk voel ik me even rijk wanneer ik in mijn wagen stap of me tijdens het shoppen eens goed kan laten :) Maar mijn grooste rijkdom is lekker genieten van het leven en alles wat erbij hoort!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:26

unamie schreef:
Ik ken mensen die rijk zijn in de vorm van (veel) geld maar doodongelukkig zijn..

Das zo'n enorm cliché. Net zoals alle mensen in een gammel hutje op de hei de gelukkigste mensen op de wereld zijn omdat ze niks bezitten :? ?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:27

BraveSpots schreef:
unamie schreef:

Das zo'n enorm cliché. Net zoals alle mensen in een gammel hutje op de hei de gelukkigste mensen op de wereld zijn omdat ze niks bezitten :? ?

Denk dat ze er meer bij bedoelt dat geld je niet áltijd gelukkig hoeft/kan maken. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:29

Melanie_B schreef:
Denk dat ze er meer bij bedoelt dat geld je niet áltijd gelukkig hoeft/kan maken. :)

Nee, natuurlijk niet. Maar wat heeft veel of weinig geld bezitten met gelukkig zijn te maken?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 22-03-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:29

Ik ken genoeg mensen die letterlijk veel rijker zijn dan wij, maar ik weet zeker dat wij ons veel rijker voelen met ons leven. Ik denk dat iedereen de keuze kan maken om zich rijk te voelen, ongeacht de hoeveelheid geld op je bankrekening. Het is de kunst om de rijkdom te zien in de dingen die je dagelijks ziet en meemaakt, in plaats van in materialistische vorm. Ervaringen zijn gratis en die neemt niemand je af...