Profielkeuze omgooien, help..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:55

Eva_ schreef:
Hoi,
kun je het eerste jaar niet wiskunde A en wiskunde B volgen? Dat is bij ons een optie, en zo kun je verder kijken wat je wilt.
Wiskunde A scheelt bij ons niet veel van Wiskunde C, alleen heb je met Wiskunde C betere begeleiding (kleinere klassen) en sla je sommige delen over.
Wiskunde A valt echt reuze mee!! Als je niet goed bent in Wiskunde A ben je waarschijnlijk ook niet goed in wiskunde C.

De laatste zin motiveert lekker :') .
Nee, grapje hoor, ik ben gewoon een ramp met wiskunde.
Eigenlijk wil ik de keuze NG toch wel maken.
Maar van de andere kant, een C advies heb ik niet voor niets gekregen..
Als ik in de 5e vast zou lopen, dan moet ik weer opnieuw naar de 4e met CM (als ik hetprofiel verander), dat zou zonde zijn.

Moeilijk, moeilijk.
We gaan een afspraak maken met de teamleider natuurstroom van mijn nieuwe school, daar ook maar om raad vragen.

Anoniem

Re: Profielkeuze omgooien, help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:57

Bij ons kan je tot de kerstvakantie nog switchen!
Dus, je kan de gok wagen. :)

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:03

ik heb nu het profiel NG ik vind het zelf een heel pittig profiel
vooral scheikunde en biologie vind ik moelijk. Maar ik zou geen ander profiel willen hebben, want ik vind het wel intressant.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:29

Oja, straal vergeten! Je kan inderdaad tot de kerstvakantie nog switchen, als het echt niet lekker gaat. Iemand is na een half jaar bij ons nota bene overgestapt op IB, dus die heeft ook het eerste half jaar niet kunnen doen. Helpt dat een beetje? :P

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:43

Puissance schreef:
Nee, grapje hoor, ik ben gewoon een ramp met wiskunde.
Eigenlijk wil ik de keuze NG toch wel maken.
Maar van de andere kant, een C advies heb ik niet voor niets gekregen..
Als ik in de 5e vast zou lopen, dan moet ik weer opnieuw naar de 4e met CM (als ik hetprofiel verander), dat zou zonde zijn.

Moeilijk, moeilijk.

Citaat:
Meredith Grey: A couple of hundred years ago, Benjamin Franklin shared with the world the secret of his success. Never leave that till tomorrow, he said, which you can do today. This is the man who discovered electricity. You think more people would listen to what he had to say. I don’t know why we put things off, but if I had to guess, I’d have to say it has a lot to do with fear. Fear of failure, fear of rejection, sometimes the fear is just of making a decision, because what if you’re wrong? What if you’re making a mistake you can’t undo? The early bird catches the worm. A stitch in time saves nine. He who hesitates is lost. We can’t pretend we hadn’t been told. We’ve all heard the proverbs, heard the philosophers, heard our grandparents warning us about wasted time, heard the damn poets urging us to seize the day. Still sometimes we have to see for ourselves. We have to make our own mistakes. We have to learn our own lessons. We have to sweep today’s possibility under tomorrow’s rug until we can’t anymore. Until we finally understand for ourselves what Benjamin Franklin really meant. That knowing is better than wondering, that waking is better than sleeping, and even the biggest failure, even the worst, beats the hell out of never trying.

Je moet zelf kiezen, en doen waar jij denkt dat je gelukkig van wordt. Ik kreeg een negatief advies op t VWO voor mijn ambities om N&T te gaan doen. Ik heb veel taalgevoel - iets dat niet aan te leren is, en stimuleert tot een alfakeuze. Ik kon weinig met de exacte vakken - iets dat niet echt pleit voor een betakeuze. Ik koos uiteindelijk voor E&M, met 3 vakken in mijn vrije deel.

Vijf jaar later zat ik naar buiten te staren op mijn minikamertje bij mijn ouders in huis - en besloot om het één keer te proberen. Mijn grote droom was geneeskunde - en die ideeën over bedrijfskunde studeren waren al in VWO4 gestrand. Ik had mijn VWO-diploma, maar kon niet wat ik wilde. Ik had een jaar fulltime gewerkt - om het studeren nog maar even uitstellen. Ik studeerde HBO-Verpleegkunde, want wie weet, was dat wel net zoiets.

Na een half jaar verpleegkunde had ik geen keus meer. Hier kon ik niet mee verder - en iets anders dan geneeskunde was voor mij geen optie. Ik ben een jaar terug naar school geweest om mijn betavakken te halen. Ik, de beta-blonde-taalmuts.
Ik heb er huizenhoog tegenop gezien en verschrikkelijk hard voor gewerkt. Ik heb dat jaar gedroomd van slagen, en letterlijk al mijn wiskunde boeken 5 keer doorgewerkt. Na mijn laatste examen ben ik naar het strand gegaan, en daar heb ik mezelf verteld dat als ik niet geslaagd was, ik toch ontzettend trots was - en dat het dan goed was, dan was geneeskunde niet voor mij weggelegd.
Want ik, ik hoefde mezelf nooit te verwijten dat ik het niet geprobeerd had. Ik hoefde geen spijt te hebben, nooit, over ongegrepen kansen ..

Een maand later word ik gebeld - mijn herkansing natuurkunde was gelukt. Ik had in de eerste ronde 1 tiende te weinig voor een 8 als eindgemiddelde, maar nu was dat ruim gelukt. Ik bel mijn moeder om haar dat te vertellen. Ze vertelt dat er post is, post van de universiteit waar ik geprobeerd heb toegelaten te worden. In de heilige overtuiging dat me dat niet gelukt is, roep ik dat ze die gewoon mag lezen. En dan komt ze niet meer uit haar woorden.

Nu, ruim 2 jaar later, kan ik nog altijd ontzéttend genieten van mijn studie. Ik koos, ik gaf er alles voor op - en ik bereikte wat ik altijd had gewild.

Ik zeg niet dat het je lukt. Ik weet niet of ik op de middelbare school mijn betavakken gehaald had kunnen hebben. Ik had een droom, een specifiek doel - en daar koos ik voor. Als je dat niet hebt, weet ik niet of het haalbaar is, of zelfs de moeite waard.
Maar als je wílt, kun je alles - en anders? Dan heb je het tenminste geprobeerd...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:17

Heel erg mooi gezegd, Whiterose.

Iris, de switchmogelijkheid staat mij erg aan, voor het geval dat.

Zoals het er nu uitziet ga ik voor NG.
Je mening geven kan nog steeds, mocht je het me heel erg afraden oid.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:25

heej charlotte over dat wiskunde.
ik heb zelf wiskunde B maar van andere mensen(o.a mijn broer) heb ik begrepen dat bij ons op school, in de vierde, de wiskunde C en A bij elkaar zitten en dat C meer met de rekenmachine mag,maar verder precies hetzelfde boek heeft en ook dezelfde proefwerken.
als je zeker weet dat dit de vakken zijn die je wil en je wilt er voor gaan. gaat het vast lukken.en al sta je straks 3 jaar lang een 5 op wiskunde en gaat de rest goed. dan ga je nog steeds over hoor.(blijft wel dat VWO4 best lastig is ,vooral in het begin de overstap is erg groot.heb alleen geen ervaring met een c&m profiel)ik hoop voor je dat je in 1 keer het goede profiel kiest is wel zo prettig. succes ermee *D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 09:11

Nog even een klein vraagje, welk profiel is dit?
Dit is van de oude tweede fase.
Ik wil niet hetzelfde oid gaan kiezen hoor, dit is het profiel van iemand anders, en ik dacht, nu ik toch een topic heb wb profielkeuze :) .
Iemand?

Verplichte Engels&Nederlands
Economie1
Scheikunde1
Natuurkunde1
Wiskunde B1
Biologie12

Dat het een N profiel is lijkt me duidelijk, maar NG of NT?

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:58

Dat is volgens mij N&G met als keuzevak Economie :)

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:18

Ik wilde je voor volgend jaar nog even een tip meegeven mocht één van je vakken echt dramatisch gaan :)!
Ik zit nu in 4 Havo in het C&M profiel met keuzevak Economie. Hiervoor heb ik Vmbo-tl gedaan en ben met gemak geslaagd.
Nu kregen wij vorige week, meen ik, de kans om één vak voor in het examenjaar te laten vallen.
We hebben nu allemaal verplicht dertig uur en in de vijfde hoef je alleen verplicht zevenentwintig uur te hebben!
Toch zou dat ik sterk afraden. Ik heb vorig jaar ook één vak extra gedaan en had daardoor meer ruimte binnen mijn examen.
Het kan zijn dat bijvoorbeeld Natuurkunde nu heel slecht gaat, maar dat volgend jaar Wiskunde nog veel slechter gaat (is maar een voorbeeld).
Dan baal je dat je Natuurkunde hebt laten vallen en niet Wiskunde!

Even een voorbeeldje:
Ik ben echt een ramp op gebied van rekenen ect. Economie red ik net aan, omdat ik er keihard voor knok met mijn lieve papa ;)
Vorig jaar op Vmbo-tl had ik Wiskunde en Economie en Wiskunde was een regelrechte ramp. Toch heb ik het gehouden.
Op mijn examen had ik (niet overdreven) een 1,5 het laagst van de hele school en andere scholen in de omgeving.
Ik baalde als een stekker had er keihard voor gewerkt, máár ik had een extra vak dus ik kon het gewoon nog laten vallen.
Uiteindelijk herkanst en een 5,9 gehaald en met een dikke 6 geslaagd, maar dat het in principe 'niet uit maakte' gaf mij veel rust.

Dat wilde ik je even meegeven! *D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:10

Dat is heel handig!
Ik heb daar nog niets over gehoord, met zo'n extra vak..
Weet je of dat ook geldt op VWO?
Ik heb nu een profiel van 4840 studielastuur als ik me niet vergis, mijn CM profiel zou 5020 (oid) zijn.
Hihi, ook dan komt NG beter uit :+ .
Nee, ik ben gewoon een beetje lui, maar ik heb wel echt door dat ik dat in de tweede fase niet moet proberen!
Ik heb door dat ik echt keihard aan het werk moet.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:17

Ik heb geen idee of het ook geldt op het vwo, maar ik zal het Maandag op school even voor je navragen :Y)
Eerlijk gezegd denk ik van wel! Als je maar aan je minimum uren in de week komt.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:23

Je zegt dat aardrijkskunde veel "begrippen" zijn, maar toch vereist aardrijkskunde erg veel inzicht.. Ik zit nu in 4 HAVO en je krijgt ontzettend veel vragen waarbij je echt inzicht moet gebruiken en niet zomaar woordjes in je hoofd kan leren!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:02

Waarmee denk je dat ik als niet zo exact beter uit ben, AK of Economie?
Wat houdt het inzicht precies in?
Ik neem toch niet aan dat het rekenen is :o ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:11

Dan ben je beter uit bij aardrijkskunde denk ik. Economie vraagt bij ons toch ook wel wat wiskundig inzicht en dat levert nogal wat problemen op voor mensen met wiskunde C (of mensen die moeite hebben met wiskunde A).

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:03

Denk niet dat deze opmerking nog veel toevoegt, maar ik zou zeker voor NG gaan. Je kan inderdaad tot de kerstvakantie nog switchen, en je gaat makkelijker van NG naar CM dan andersom :j
Verder zou ik het niet te snel opgeven, mijn broer doet NG (weliswaar met wiskunde B dan) en hij heeft in de 4e wat problemen gehad met wiskunde, net gehaald en nu gaat het prima :)
Ook weet ik niet hoe sterk het afgeraden is? Ik moet dit jaar ook kiezen, heb flink geklungeld met wiskunde (ben lui :') )en kreeg dus een T voor wiskunde B. Laatst een gesprek gehad en mijn docent heeft mijn T doorgestreept.. :)

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:18

He, ik snap het niet? Wiskunde C is toch veel moeilijker dan wiskunde A?
Maar ok ;
Ikzelf heb N&G gekozen. Omdat dit een super breed pakket is en je kan alle kanten met dit profiel op.
Ik heb overigens hetzelfde als jou , ben bar slecht in wiskunde ! Ik had dus ook C&M kunnen kiezen zonder wiskunde. Maar omdat ik later een groot aanbod in opleidingen wil hebben heb ik toch N&G gekozen.
Ik weet overigens niet of dit nu nog iets toevoegd :P

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:47

MioEnTia schreef:
He, ik snap het niet? Wiskunde C is toch veel moeilijker dan wiskunde A?
Maar ok ;
Ikzelf heb N&G gekozen. Omdat dit een super breed pakket is en je kan alle kanten met dit profiel op.
Ik heb overigens hetzelfde als jou , ben bar slecht in wiskunde ! Ik had dus ook C&M kunnen kiezen zonder wiskunde. Maar omdat ik later een groot aanbod in opleidingen wil hebben heb ik toch N&G gekozen.
Ik weet overigens niet of dit nu nog iets toevoegd :P

Nee hoor.
Er is A, B, C en D.

B is het moeilijkst (het abstractst, ik heb hier een papiertje liggen met wat erin voorkomt).
D is een aanvulling op B en wordt niet op alle scholen gegeven.
A is makkelijker en C is het makkelijkst :) Bij A krijg je meer onderwerpen en moeilijkere problemen dan bij C.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:04

@ mioentia, en lien:
jahh lien, je hebt wel gelijk, maar het zou logischer zijn als a het makkelijkst was en dan d het moeilijkst, en dat het dan op zou lopen...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:14

Niet alleen de wiskunde is onlogisch, de hele profielkeuze :P .

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:17

Puissance schreef:
Waarmee denk je dat ik als niet zo exact beter uit ben, AK of Economie?
Wat houdt het inzicht precies in?
Ik neem toch niet aan dat het rekenen is :o ?

Ik had eerst economie, maar ben later naar AK gegaan. Zelf vind ik dit beter te doen, ik had vrij veel moeite met economie, dat vereist best wat wiskundig inzicht. (vind ik) Bij AK bedoelen ze met inzicht dat je dingen in de atlas kunt vinden en antwoorden op vragen uit artikelen kunt halen etc.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:57

Ik denk dan dat ik ook beter AK kan kiezen.
Mijn wiskundig inzicht is moeder natuur namelijk vergeten volgens mij.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:43

Je moet goed onthouden dat het in de bovenbouw veel pittiger is dan in de onderbouw en je zeker punten zakt.
Ik doe havo en zo stond ik in de 3e klas voor wiskunde een 9 gemiddeld en nu eind 5 havo sta ik nog een 6.5.
Dus je punten zakken.

Daarom raad ik je af je profiel om te gooien naar NG alleen al voor je wiskunde en natuurkunde want daarmee ga je dan echt tegen de muur aanlopen - zelfs als je bijles neemt.-

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:33

Ik heb nu volgens mij al ontieglijk vaak gezegd dat ik natuurkunde laat vallen.
Maar goed, dan nog wiskunde.
Je mag een 4 en een 5 hebben als ik me niet vergis (wat ik op kan maken uit het moeilijke verhaal over de tekorten), maar die 4 halen kan ik dus van te voren niet zeggen.
Het fijne is dat ik nu dus wél naar een gestructureerde school ga, waarmee ik vanaf het begin bijles heb, en bij zelfs een 5 al naar de mentor moet, dus veel meer begeleiding.
Ik kan van te voren helaas niet inschatten hoe en wat precies, maar dat het zwaar gaat worden, daar kan ik het volgens mij heel erg mee eens zijn.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:21

Mijn punten zijn redelijk gelijk gebleven hoor :)