Puissance schreef:Nee, grapje hoor, ik ben gewoon een ramp met wiskunde.
Eigenlijk wil ik de keuze NG toch wel maken.
Maar van de andere kant, een C advies heb ik niet voor niets gekregen..
Als ik in de 5e vast zou lopen, dan moet ik weer opnieuw naar de 4e met CM (als ik hetprofiel verander), dat zou zonde zijn.
Moeilijk, moeilijk.
Citaat:
Meredith Grey: A couple of hundred years ago, Benjamin Franklin shared with the world the secret of his success. Never leave that till tomorrow, he said, which you can do today. This is the man who discovered electricity. You think more people would listen to what he had to say. I don’t know why we put things off, but if I had to guess, I’d have to say it has a lot to do with fear. Fear of failure, fear of rejection, sometimes the fear is just of making a decision, because what if you’re wrong? What if you’re making a mistake you can’t undo? The early bird catches the worm. A stitch in time saves nine. He who hesitates is lost. We can’t pretend we hadn’t been told. We’ve all heard the proverbs, heard the philosophers, heard our grandparents warning us about wasted time, heard the damn poets urging us to seize the day. Still sometimes we have to see for ourselves. We have to make our own mistakes. We have to learn our own lessons. We have to sweep today’s possibility under tomorrow’s rug until we can’t anymore. Until we finally understand for ourselves what Benjamin Franklin really meant. That knowing is better than wondering, that waking is better than sleeping, and even the biggest failure, even the worst, beats the hell out of never trying.
Je moet zelf kiezen, en doen waar jij denkt dat je gelukkig van wordt. Ik kreeg een negatief advies op t VWO voor mijn ambities om N&T te gaan doen. Ik heb veel taalgevoel - iets dat niet aan te leren is, en stimuleert tot een alfakeuze. Ik kon weinig met de exacte vakken - iets dat niet echt pleit voor een betakeuze. Ik koos uiteindelijk voor E&M, met 3 vakken in mijn vrije deel.
Vijf jaar later zat ik naar buiten te staren op mijn minikamertje bij mijn ouders in huis - en besloot om het één keer te proberen. Mijn grote droom was geneeskunde - en die ideeën over bedrijfskunde studeren waren al in VWO4 gestrand. Ik had mijn VWO-diploma, maar kon niet wat ik wilde. Ik had een jaar fulltime gewerkt - om het studeren nog maar even uitstellen. Ik studeerde HBO-Verpleegkunde, want wie weet, was dat wel net zoiets.
Na een half jaar verpleegkunde had ik geen keus meer. Hier kon ik niet mee verder - en iets anders dan geneeskunde was voor mij geen optie. Ik ben een jaar terug naar school geweest om mijn betavakken te halen. Ik, de beta-blonde-taalmuts.
Ik heb er huizenhoog tegenop gezien en verschrikkelijk hard voor gewerkt. Ik heb dat jaar gedroomd van slagen, en letterlijk al mijn wiskunde boeken 5 keer doorgewerkt. Na mijn laatste examen ben ik naar het strand gegaan, en daar heb ik mezelf verteld dat als ik niet geslaagd was, ik toch ontzettend trots was - en dat het dan goed was, dan was geneeskunde niet voor mij weggelegd.
Want ik, ik hoefde mezelf nooit te verwijten dat ik het niet geprobeerd had. Ik hoefde geen spijt te hebben, nooit, over ongegrepen kansen ..
Een maand later word ik gebeld - mijn herkansing natuurkunde was gelukt. Ik had in de eerste ronde 1 tiende te weinig voor een 8 als eindgemiddelde, maar nu was dat ruim gelukt. Ik bel mijn moeder om haar dat te vertellen. Ze vertelt dat er post is, post van de universiteit waar ik geprobeerd heb toegelaten te worden. In de heilige overtuiging dat me dat niet gelukt is, roep ik dat ze die gewoon mag lezen. En dan komt ze niet meer uit haar woorden.
Nu, ruim 2 jaar later, kan ik nog altijd ontzéttend genieten van mijn studie. Ik koos, ik gaf er alles voor op - en ik bereikte wat ik altijd had gewild.
Ik zeg niet dat het je lukt. Ik weet niet of ik op de middelbare school mijn betavakken gehaald had kunnen hebben. Ik had een droom, een specifiek doel - en daar koos ik voor. Als je dat niet hebt, weet ik niet of het haalbaar is, of zelfs de moeite waard.
Maar als je wílt, kun je alles - en anders? Dan heb je het tenminste geprobeerd...