Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:30

Ik vind het niet zo gelukkig hoor dat heel veel mensen geen werkwoord correct kunnen vervoegen. Ik vind het eigenlijk nogal respectloos of gemakzuchtig. Als werkgever zou ik een sollicitatiebrief met taalfouten meteen aan de kant schuiven tenzij je iemand zoekt voor een baantje als bijvoorbeeld vakkenvuller of winkeljuf. Maar dan zoek je ook iemand die niet per se een middelbare schoolopleiding heeft genoten. Dat onderscheid wil ik wel maken.

De schoen is van HUN, dejavu, is niet goed. Het is van HEN. Na een bezittelijk voornaamwoord komt HEN en niet HUN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:31

Dejavu, het past wel op een bierviltje hoor :).

Tegenwoordige tijd: stam+t regel
(Voltooid) verleden tijd: 't kofschip regel toepassen.
= Als de stam eindigt op een van deze letters, dan -t/-te achter plaatsen.
Als niet: altijd -d/-de.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:39

Lovely schreef:
Dejavu, het past wel op een bierviltje hoor :).

Tegenwoordige tijd: stam+t regel
(Voltooid) verleden tijd: 't kofschip regel toepassen.
= Als de stam eindigt op een van deze letters, dan -t/-te achter plaatsen.
Als niet: altijd -d/-de.

Mountainbiken, racen en housen gaan niet op met jouw regel.
En hoe zit het met de aanvoegende wijs?
En de gebiedende wijs? (Vooral dat laatste is echt lastig.)
En wanneer is het 'te/ten'?
Zijn er ook voltooide deelwoorden die niet eindigen op de suggesties die jij noemt?
Nu noem ik maar een paar vragen die bij mij opkomen.

Edit - Sorry, Lovely, geen waardebon dus. ;)
Laatst bijgewerkt door dejavu op 21-03-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mowoah

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:43

Ik let er niet op wanneer ik op bokt typ, dan ben ik er gewoon voor de ontspanning en niet om op mijn schrijven te letten, al moet het natuurlijk wel netjes NL zijn. Maar of het ook correct is, is soms nog maar de vraag... :=

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:49

dejavu schreef:
Ik snap je 'oordeel' heel goed! :) Mensen die niet met dyslectici werken, begrijpen vaak niet hoe lastig het voor kinderen is.
Wees gezegend met een prima taalgevoel. :D

Ik heb o.a. een vriend die dyslectisch is, maar die wél foutloos nederlands kan schrijven; sterker nog: hij is zelfs leraar basisschool ;) !
Misschien heeft hij geluk gehad dat hij 25 jaar terug nederlandse les heeft gehad, of dat hij veel hulp van thuis heeft gekregen, of dat hij zelf erg zijn best heeft gedaan, of was het een combinatie van al deze dingen ;) ?!

*Alwiene en Solarpleure: ik heb bij jullie niet gecontroleerd op 100% foutloos schrijven ;) .
Waarom niet? Omdat de postst van jullie beide prettig zijn om te lezen; de schrijfstijl is prettig en de fouten springen je iig niet tegemoet ;) .
Een fout sluipt er echt bij iedereen wel eens in ("wie zonder zonde is werpe de eerste steen" ;) ) en ik ben echt ook niet altijd foutloos :n .
Ik doe mijn best en ik vraag ook wel eens aan mijn man "hoe schrijf je dat ook alweer?!" :+
Voor ik op versturen klik, klik ik eerst altijd "voorbeeld" aan en lees mijn tekst nog eens over. Ik kijk of ik (spel/gramatica) fouten heb gemaakt en of de zinsopbouw klopt.

En idd (sorry, kan even niet zo snel vinden wie hier ook een opmerking over maakte :o ) lezen is heel belangrijk bij je taalontwikkeling :) en dan bedoel ik niet de Penny oid, maar "echte" boeken.
Volgens mij wordt er echt minder gelezen dan vroeger. Ik lees altijd en baal vreselijk als ik eens een keer geen boek meer heb :+ .
Maar als ik iemand vertel dat ik graag en veel lees, krijg ik bijna altijd te horen "goh, dat jij daar tijd voor hebt!" of "nee, ik lees niet zo veel, is mij te inspannend!"
Diezelfde mensen zitten dan wel hele avonden (en vaak ook dagen) achter de tv en kijken van die typische RTL/SBS programma´s (dat kijk ik ook wel eens hoor :+ ). Ik ga liever op tijd naar bed met een fijn boek (en ik lees echt bijna alles; romans, thrillers, literaire boeken, jeugdboeken, biografien enz. enz.) :) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 21-03-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:51

dejavu schreef:
ikdoemaarwat schreef:
Ik heb gekozen voor : ja wel moeilijk

ik was op school nooit een held in dit soort dingen, probeerde het te begrijpen maar vond het zo irritant dat ik het snel aan de kant schoof,zo nu ook weer de "test" die in de link staat en weer schuif ik het na 1 minuut alweer weg
heb er echt een bloedje hekel aan
gelukkig als ik spellingscontrole gebruik komen er weinig fouten uit dus ik vind het allemaal wel best zo :j

Spellingscontrole is absoluut niet waterdicht. Ik adviseer mijn leerlingen altijd om zonder spellingscontrole te werken.

'Wij baalde' en 'hij verhuisd' zijn allebei fout gespeld, toch rekent de controle het goed, omdat de woorden wel bestaan. In deze zinnen zijn ze fout gebruikt. Spellingscontrole herkent alleen woorden, geen grammaticale constructies.

maar als ik het zo zou typen ,zou jij je er dan echt aan storen?

ik niet iig! :n
ik lees er zelfs overheen als iemand dat doet, ik weet wat er staat en wat er bedoeld word en zolang als mensen niet bewust msn of breezertaal gebruiken dan kan ik mij er niet aan ergeren ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:52

Dejavu, dat zijn geen Nederlandse woorden hè, die jij nu opsomt ;)

Gebiedende wijs is zonder t, dus geef eten, houd halt, stop hier. Knuffel je paard :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:54

Redneck schreef:
Sylvia schreef:
Ik loop en hij geeft lukt nog wel... Maar ik heb gemaild, ik heb gezegd, gedateerd, dat blijf ik lastig vinden... En het verbaasd me helemaal niets als ik in de voorgaande zin weer fouten heb :o

Toch een foutje, maar niet in de zin die jij bedoelt ;)
verbaasd moet zijn: verbaast

Maar dan heb ik dus al probleem 1. Ze hebben het me ooit eens uit proberen te leggen als dat ik werkwoorden in de verleden tijd moest zetten. De verleden tijd van verbaasd is imo verbaasDe. Dan zou het dus een d zijn en geen t...

Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat, na tig keer uitleggen heb ik iig een páár regels onthouden... :+ En vaak probeer ik het ook gewoon te herschrijven naar een werkwoord, bovenstaande zou dan worden dat het me niets zou verbazen als. Dan is het probleem ook opgelost :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:09

flicka schreef:
Dejavu, dat zijn geen Nederlandse woorden hè, die jij nu opsomt ;)

Gebiedende wijs is zonder t, dus geef eten, houd halt, stop hier. Knuffel je paard :D

Dat zijn wel Nederlandse woorden. :) Staan gewoon in het woordenboek.

Gebiedende wijs is echt ontzettend lastig. De basisregel is goed, maar als je in een gebiedende wijs 'u' verwerkt, wordt het janken. Vooral als het ook nog eens wederkerende werkwoorden betreft.

Citaat:
Maar dan heb ik dus al probleem 1. Ze hebben het me ooit eens uit proberen te leggen als dat ik werkwoorden in de verleden tijd moest zetten. De verleden tijd van verbaasd is imo verbaasDe. Dan zou het dus een d zijn en geen t...

Sylvia, dit geldt bij de voltooid deelwoorden.
Ik ben verbaasd/t? Als je verbaasd langer maakt, hoor je een 'd' dus schrijf je die ook.

Citaat:
maar als ik het zo zou typen ,zou jij je er dan echt aan storen?

ik niet iig! :n
ik lees er zelfs overheen als iemand dat doet, ik weet wat er staat en wat er bedoeld word en zolang als mensen niet bewust msn of breezertaal gebruiken dan kan ik mij er niet aan ergeren ;)

Ikdoemaarwat: Nee, joh, ben je mal, daar stoor ik me dus echt niet aan hier op Bokt. :) Ik zei het alleen maar om aan te geven dat de spellingscontrole niet waterdicht is, ik wist niet of je dat wist. :)

Citaat:
Ik heb o.a. een vriend die dyslectisch is, maar die wél foutloos nederlands kan schrijven; sterker nog: hij is zelfs leraar basisschool ;) !
Misschien heeft hij geluk gehad dat hij 25 jaar terug nederlandse les heeft gehad, of dat hij veel hulp van thuis heeft gekregen, of dat hij zelf erg zijn best heeft gedaan, of was het een combinatie van al deze dingen ;) ?!

Combinatie :) Knap hoor.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:10

dejavu, daar ben je me al kwijt hoor... Je hoort een d, maar je schrijft dus een t. Ik geloof dat ik het morgen gewoon nog een keer op mijn gemak door ga lezen... :+ :o

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:16

Sylvia schreef:
dejavu, daar ben je me al kwijt hoor... Je hoort een d, maar je schrijft dus een t. Ik geloof dat ik het morgen gewoon nog een keer op mijn gemak door ga lezen... :+ :o

Bij een tegenwoordige tijd schrijf je gewoon een 't'. Hij verbaast zich. Stam + t. Hij loopt zich, je hoort een 't' dus die schrijf je ook.
Ik dacht dat je het voltooid deelwoord niet begreep, daar gaat eerdere uitleg over, sorry. :+ :+

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:19

Het zijn van oorspong geen Nederlandse woorden. Ik heb in ieder geval moeite met de vervoegingen van deze van oorsprong Engelse woorden ;)

Is toch niet zo moeilijk: gebiedende wijs met u?
Knuffelt u uw paard eens. Geeft u de sla door. Maakt u de zin goed af. Verbiedt u de hond.
Maar: verbied uw hond.

Je moet taal echt leuk en interessant vinden. En een goede leraar Nederlands hebben gehad denk ik, of een talenknobbeltje, haha.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:21

Ik heb een talendeuk :j

dejavu, ik miste je hele bericht heel even, maar ik moet wel bekennen dat ik vrij vluchtig bijgelezen heb. Zodoende dat ik zei dat ik er morgen wel een keer op m'n gemak naar ging kijken (en de rest bijlezen) :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:27

flicka schreef:
Het zijn van oorspong geen Nederlandse woorden. Ik heb in ieder geval moeite met de vervoegingen van deze van oorsprong Engelse woorden ;)

Is toch niet zo moeilijk: gebiedende wijs met u?
Knuffelt u uw paard eens. Geeft u de sla door. Maakt u de zin goed af. Verbiedt u de hond.
Maar: verbied uw hond.

Je moet taal echt leuk en interessant vinden. En een goede leraar Nederlands hebben gehad denk ik, of een talenknobbeltje, haha.

Op 4 of 5 woorden na is geen enkel woord oorspronkelijk Nederlands. :)
De gebiedende wijs met 'u' is echt te lastig (vooral in combinatie met wederkerende werkwoorden) om hier zo even neer te krabbelen. ;)

Sylvia - Dat doe maar morgen inderdaad, het is meer tijd voor bed dan voor de spelling van 'hij bidt'. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:40

flicka schreef:
De schoen is van HUN, dejavu, is niet goed. Het is van HEN. Na een bezittelijk voornaamwoord komt HEN en niet HUN.

Na een voorzetsel komt 'hen' en niet 'hun'. Van is een voorzetsel, en niet een bezittelijk voornaamwoord. Hen en hun is in dit zinsverband een persoonlijk voornaamwoord.
Hen wordt door de Nederlandse bevolking praktisch niet meer gebruikt in zinsverband en dit wordt ook niet meer aangeboden als leerstof in de methodes. (Soms zie je het in schrijftaal nog wel, maar in spreektaal sowieso niet.) Vandaar dat ik deze zinnen gebruikte en het hele hen/hun-verhaal liet voor wat het was. :)

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:02

Ik vind -:) het allemaal niet zo moeilijk. In de lagere school hebben ze het erin gedreund, en nu weet ik wel hoe het moet.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:10

Als je al die regels niet kunt bijhouden is het misschien handig het te vergelijken met een ander werkwoord. Je zegt bijvoorbeeld ik loop en niet ik loopt (behalve hier en daar in het Westen), dan is een ander werkwoord na ik ook zonder t, bijvoorbeeld ik laad (van laden).

hij loopt / hij laadt

loop jij / laad jij

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:49

Dit is wel het laatste waar ik me aan kan ergeren.

Vroeger, heel vroeger heb ik deze lessen gehad, en ja ik verwar een D wel eens met een T , so what?

Ik kan me meer ergeren aan groffe spelvauten en lax taalgebruikt elendig om te lesen , nietwaar?

Misschien een word-functie toevoegen op het plaatsen van berichten op bokt? :)*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:55

Misschien dat het onderwijs wat dat betreft ook niet helemaal functioneert hoor. En ik scheer niet alles over één kam, want er zullen best een hoop scholen zijn die het wel goed doen.

Mijn zoon (groep 7) zat er ook enorm mee te stoeien bleek op zijn rapport. De meester was radeloos tijdens de rapportbespreking.
Ik heb ja en amen geknikt en er het mijne van gedacht.
Ben gewoon van vooraf opnieuw met hem begonnen, op de manier zoals ik het zelf altijd doe, kwartiertje per dag. Na 4 weken vervoegde hij de werkwoorden (tegenwoordige- verleden- en voltooide tijd) allemaal correct zoals het hoort en haalt daarvoor nu alleen nog tienen.

Heb volgende week weer rapportbespreking ;) .

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:04

Ik zou iemand de regels niet kunnen uitleggen, maar ik doe het zelf vrijwel altijd goed en ik zie ook vaak de fouten die anderen maken.
Ik ben gezegend met een goed taalgevoel :o daarnaast kom ik uit een familie met veel leraren (aan mijn moeders kant, tenminste), dus het is er bij mij echt een beetje "ingehamerd", zeg maar. Ik vertrouw altijd op mijn gevoel, en dat geldt niet alleen voor Nederlands, maar ook voor Engels en alle andere talen die ik gestudeerd heb. Tot nu toe gaat mij dat prima af.

Maar het Nederlands is eigenlijk een hele vervelende taal, als je er zo over nadenkt. Op alle regels zijn uitzonderingen en ook op de uitzonderingen zijn uitzonderingen. Ik kan best begrijpen dat buitenlanders moeite hebben om onze taal te leren en dat zelfs Nederlanders er moeite mee kunnen hebben. Iedereen is ten slotte anders en we hebben niet allemaal een talenknobbel, toch?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:14

Ik heb er absoluut geen moeite mee. Dit komt niet omdat ik VWO gedaan heb maar omdat we in groep 8, elke vrijdagmiddag een uur raak-oefeningen moesten maken met de juf. Dat was natuurlijk niet leuk, ze was nogal streng en het werd er enorm ingedreund. We moesten dan een voor een een zin helemaal ontleden en dus hardop vertellen waarom er een d of t bij moet of waarom 1 d of waarom 1 t. Na een tijdje begon het hele groepje het door te krijgen en nu doe ik het vanzelf en hoef ik er niet meer bij na te denken, ik ben haar voor altijd dankbaar. Thuis word ik ook wel eens gecorrigeerd, wat ik overigens fijn vind. Bijvoorbeeld bij groter dan/als en irriteren aan enzo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:18

Maar Dejavu schreef ergens: "Voor mensen als jou en mij is het moeilijk" .. dan zou ik zeggen, "voor mensen als jij en ik.."
-- wat is goed?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:21

Op zich gaat het me best af, ik maak soms een foutje. Maar als ik zie hoe slecht het niveau zelfs op het HBO is dan sta ik daar soms toch echt wel heel erg versteld van hoor..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:34

imd schreef:
Op zich gaat het me best af, ik maak soms een foutje. Maar als ik zie hoe slecht het niveau zelfs op het HBO is dan sta ik daar soms toch echt wel heel erg versteld van hoor..

Zelfs op universitair niveau zie ik het regelmatig bij mensen waarvan schrijven tot hun dagelijkse bezigheid behoort. ;(

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:38

Ik ben er pas sinds dit jaar achter dat je veeeeel vaker 'word' met dt schrijft dan ik dacht. Ik dacht alleen bij hij wordt. :')
Maar het schijnt dus bijna bij álles te zijn, nou daar had ik echt geen idee van.
Op de basisschool heb ik dit niet heel erg gehad, en op de middelbare school werd er verwacht dat we het allemaal wisten.
Waar ik wél echt een hekel aan heb is verledentijd + t :') (bijv. werdt)
Daarvan weet zelfs ík dat dat echt niet kan :n.