Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:02

xx_ladyilse schreef:
vragen;

1. Bent u op de hoogte van het kortingsregelement van het OV-kaart, met bedoeling op het reizen voor 9 uur? Na die boete van 35,- euro wel, voorheen niet
2. Heeft u deze reglementen aangetroffen op het station? Nee
3. Heeft u deze reglementen aangetroffen op het OV-kaart of het gekochte kortingskaart? nee
Mocht je dit nu willen, pb het me maar hoor, graag met naam:P

Ben namelijk beetje een volhouder hihi en betaal dus gewoon niet. }:0

Daantjuh88

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:03

Ik moest trouwens contant betalen, terwijl ik niet meer al 10 euro bij me had!! Dus van klasgenoten geld bij elkaar gesprokkeld om het direct te kunnen betalen, anders moest ik op het eerst volgende station de trein verlaten!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:08

HUhhh.... Contant gebeurt NOOOOIT! Altijd een rekening thuis ofzoiets, niet kontant (voor zover ik wete dan)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:08

Ohja zal ik even doen haha had ik nog niet gezien :) Maar ja wel banketstaaf van dat contant betalen, maar wel begrijpelijk anders krijgen ze hun geld natuurlijk nooit van die echte oplichters :P

1. Bent u op de hoogte van het kortingsregelement van het OV-kaart, met bedoeling op het reizen voor 9 uur? Nadat mijn vriendin een boete kreeg wel, voorheen niet.
3. Heeft u deze reglementen aangetroffen op het OV-kaart of het gekochte kortingskaart? Nee

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:15

dankje

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:20

1. Bent u op de hoogte van het kortingsregelement van het OV-kaart, met bedoeling op het reizen voor 9 uur? Pas nadat mijn vader bijna een boete had gekregen, hiervoor was ik hier niet van op de hoogte
3. Heeft u deze reglementen aangetroffen op het OV-kaart of het gekochte kortingskaart? nee

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:24

Zouden jullie mij je voor en achternaam via PB willen sturen zodat ik deze erbij kan zetten? als je dit wel natuurlijk:D

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:26

Volgens mij staat dit gewoon vermeld in de algemene voorwaarden van je OV-kaart, dus ik denk niet dat je hier erg veel mee bereikt ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:32

Bovendien zijn de vragen die je hebt opgesteld niet heel erg uitgebreid. Op mijn kortingskaart (gewone NS kaart) staat volgens mij ook niet dat je er voor 9 uur niet mee mag reizen. goh zouden al die mensen die dat ding hebben dan zo bijdehand geweest zijn om t op internet oid op te zoeken, lijkt me niet he ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:36

Ach, ze kan toch misschien een poging wagen? En al krijg je geen geld terug, het zet de NS wellicht aan het denken om dit soort dingen wat duidelijker te vermelden. Zo kunnen dit soort dingen misschien in de toekomst wel voorkomen worden.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:39

lifaya schreef:
HUhhh.... Contant gebeurt NOOOOIT! Altijd een rekening thuis ofzoiets, niet kontant (voor zover ik wete dan)

Ik moest echt contant betalen, ik zei ook nog, stuur maar een rekening, maar nee!! Daar trapte meneer niet in. Plus moest ik ook direct betalen voor het nieuwe kaartje, natuurlijk volle mep!

Als die kerel hem op rekening had gezet had ik nooit betaald, maarja...

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:48

Mas schreef:
Ach, ze kan toch misschien een poging wagen? En al krijg je geen geld terug, het zet de NS wellicht aan het denken om dit soort dingen wat duidelijker te vermelden. Zo kunnen dit soort dingen misschien in de toekomst wel voorkomen worden.

~
wie niet waagt wie niet wint toch? En idd miss dat ze het dan toch duidelijker vermelden!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:50

Daantjuh88 schreef:
lifaya schreef:

Ik moest echt contant betalen, ik zei ook nog, stuur maar een rekening, maar nee!! Daar trapte meneer niet in. Plus moest ik ook direct betalen voor het nieuwe kaartje, natuurlijk volle mep!

Als die kerel hem op rekening had gezet had ik nooit betaald, maarja...

Nee dat weten zij ook wel en juist daarom moet je contant/per pin betalen. Anders kunnen ze straks achter al die mensen die niet betalen aan gaan lopen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:53

Als je gewoon even in de folder over de OV-studentenkaart kijkt, die je kan vinden op de site van de IB-groep (KLIK!), dan kom ik de volgende tekst tegen:

Citaat:
40 procent ‘meereiskorting’ op alle binnenlandse treinreizen voor maximaal drie personen die met je meereizen op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in dezelfde klasse (door de week na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag)

Lijkt me een duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:57

Ik vond dit op de website van de IB-groep:

VRAAG
Wanneer kan ik met korting reizen?

ANTWOORD
Heb je een weekkaart? Dan reis je op de volgende dagen met veertig procent korting: van zaterdagochtend 4.00 uur tot maandagochtend 4.00 uur, op feestdagen van 4.00 uur tot en met 4.00 de volgende dag, van 16 juli 4.00 uur tot 16 augustus 4.00 uur. Je reist gratis van maandagochtend 4.00 uur tot zaterdag 4.00 uur (behalve op feestdagen en van en van 16 juli 4.00 uur tot 16 augustus 4.00 uur).

Heb je een weekendkaart, dan reis je met veertig procent korting op maandag vanaf 04.00 uur en op overige werkdagen vanaf 09.00 uur tot 04.00 de volgende dag (op vrijdag tot 12.00 uur). Je kunt vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur, op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag en vanaf 12.00 uur op donderdag 9 april, woensdag 29 april, maandag 4 mei en woensdag 20 mei 2009.
Feestdagen in 2009: 1 januari, 10 april, 13 april, 30 april, 5 mei, 21 mei, 1 juni, 25 en 26 december. Met korting reizen betekent ook dat je een roze strippenkaart kunt gebruiken in de bus, tram en metro.

En nog afgezien daarvan, voor veel producten, diensten etc, waaronder ook je OV, geldt dat je bij gebruik verklaart op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. Met andere woorden: het is jouw verantwoordelijkheid dat je weet welke voorwaarden/regels eraan verbonden zijn.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:57

Tjaa en wie gaat er vantevoren op internet kijken daarover?
maar volgens mij zijn er dagelijks heel veel mensen die hiervoor een boete krijgen.. dus dan lijkt het me beter om het gewoon op het pasje te zetten.. wel zo handig :?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:59

Je behoort gewoon te weten wanneer je wel en niet met korting/gratis mag reizen. zie de post van mlvanmelle. Dan kan je zelf wel zo laks zijn om t niet op te zoeken, maar dan moet je ook niet komen mauwen als t fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:59

Dat zeg ik dus: zorgen dat je op de hoogte bent van de algemene voorwaarden.
Voorbeeldje: bij een dressuurwedstrijd staat er toch ook nergens op het vraagprogramma of de startlijst dat je niet met een martingaal mag starten, maar je wordt geacht op de hoogte te zijn van de reglementen.

En het staat vast ook in het foldertje wat je altijd krijgt als je de ophaal-brief voor je OV krijgt.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:02

Nou ja mij maakt het niet uit :P ik reis gewoon met ov. Tuurlijk is het je eigen verantwoording, maar een beetje duidelijker mag ook wel, want wat als je besluit met de trein te gaan reizen en je hebt geen computer bij de hand? Volgens mij bestaan er ook nog mensen zonder internet :P hoeveel moeite moeten die dan wel niet doen om erachter te komen of ze wel of geen korting krijgen. Bovendien is het logisch dat je ervan uitgaat dat voor de meereizers dezelfde tijden gelden als voor ov (in mijn ogen dan..) Als dat wel op je kaartje staat en niets over de medereiziger ga ik echt niet nadenken van hmmm misschien geld het voor de medereiziger wel anders :P.

Sorry als het onduidelijk is.. beetje snel getypt O:)
Laatst bijgewerkt door Frances op 16-03-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:04

Je kunt het altijd nog vragen op het station en het is ook nog eens het geval dat je doordeweeks nooit voor 9:00 met wat voor kortingskaart dan ook mag reizen..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:04

Dan pak je de telefoon of je gaat langs de balie, er zijn zat andere manieren om daar achter te komen.
Dat het duidelijker moet aangegeven worden is een andere zaak, maar dan nog blijft het je eigen verantwoording.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:06

Zoals ik al zei als op je ov staat aangegeven dat die vanaf 4.00 uur geldig is ga ik me niet afvragen of het voor medereigers anders werkt als dat er niet bij aangegeven staat. En met mij 90% van nederland gok ik zo. Maar nogmaals, tuurlijk blijft het eigen verantwoording :) Alleen kan het in mijn ogen wat duidelijker :)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:09

Volgens mij staat dat wel ergens in de (algemene) vervoersvoorwaarden, zo ja dan heb je geen poot om op te staan.
Volgens mij vermeldt de automaat het trouwens ook! Als je kiest voor korting komt er te staan voor wie en wanneer dat geldt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:10

De link die ik heb aangegeven is van de officiele brochure van de OV-studentenkaart. In mijn tijd (eeeeuuwen geleden) kreeg je die gewoon bij het bericht dat je je OV-studentenkaart op het postkantoor mag ophalen. Alleen las ik die natuurlijk nooit. Maar goed, dat wil nog niet zeggen dat ik me niet aan de regels hoef te houden.

De Nederlandse wetten staan ook niet op iedere AH geschildert, maar dat betekent nog niet dat ik zomaar mag stelen in een winkel. Iedereen is gewoon geacht de regels te kennen.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:18

Frances schreef:
Zoals ik al zei als op je ov staat aangegeven dat die vanaf 4.00 uur geldig is ga ik me niet afvragen of het voor medereigers anders werkt als dat er niet bij aangegeven staat. En met mij 90% van nederland gok ik zo. Maar nogmaals, tuurlijk blijft het eigen verantwoording :) Alleen kan het in mijn ogen wat duidelijker :)

wat op de OV staat aangegeven, geldt voor de HOUDER van die OV, ofwel degene wiens naam, geboortedatum en foto erop staat.

en daarbuiten, krijg je inderdaad een foldertje erbij als je de afhaalkaart voor je OV opgestuurt krijgt, met daarin alle regeltjes die voor dat ding gelden.
evenals dat je een foldertje krijgt als je een kortingskaart van de NS aanschaft, met daarin alle regeltjes die voor dat ding gelden.

conclusie: het gros van de Nederlanders moet eens gaan LEZEN en niet klakkeloos aannemen wat een ander zegt en informatiefoldertjes weggooien met de gedachte "ow weet ik wel" want zoals hier al gezegd: je wordt geacht de voorwaarden te kennen en imo al helemaal als je een foldertje met de betreffende regels erbij hebt gehad.