Maar wat als??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:02

ikke24 schreef:
Even een andere vraag en helemaal off topic. Het merendeel hier wil kinderen....Er wordt over egoistisch gesproken als je een kind op de wereld zet als een van beide partijen geen kind wil. (de man in dit geval dus)..
maar denk er eens aan hoe egoistisch het tegenwoordig is om uberhaupt een kind op deze wereld te zetten...Hoe groot is de kans dat het niet echt gelukkig wordt in deze maatschappij die steeds maar erger wordt...Misschien een onderwerp voor een ander topic :o

huh :? Wat is er egoïstisch aan een kind op de wereld zetten... Je voortplanten is natuurlijk hoor. De kans dat het niet gelukkig wordt is imo niet zo groot aangezien je geluk in je eigen hand hebt ;)

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:47

verootjoo schreef:
ikke24 schreef:
Even een andere vraag en helemaal off topic. Het merendeel hier wil kinderen....Er wordt over egoistisch gesproken als je een kind op de wereld zet als een van beide partijen geen kind wil. (de man in dit geval dus)..
maar denk er eens aan hoe egoistisch het tegenwoordig is om uberhaupt een kind op deze wereld te zetten...Hoe groot is de kans dat het niet echt gelukkig wordt in deze maatschappij die steeds maar erger wordt...Misschien een onderwerp voor een ander topic :o

huh :? Wat is er egoïstisch aan een kind op de wereld zetten... Je voortplanten is natuurlijk hoor. De kans dat het niet gelukkig wordt is imo niet zo groot aangezien je geluk in je eigen hand hebt ;)

Ik doel meer op de maatschappij en hoe die nu in elkaar zit incl alle problemen.

verootjoo

Re: Maar wat als??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:55

dan begrijpen we elkaar denk ik niet. Zou niet weten over welke problemen je het hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:57

ikke24 schreef:
Ik doel meer op de maatschappij en hoe die nu in elkaar zit incl alle problemen.

Als je goed de geschiedenis induikt, is er altijd wel een hoop aan de hand geweest, hoor.
Jij doet net alsof ALLE kinderen van nu ongelukkig zijn. Welnee.
Ben zelf ook heel blij dat ik leef, ook al is het leven soms enorm zwaar.

Trouwen vind ik totaal niet belangrijk trouwens en een (gelukkig) kind heb ik al. :D
Als je partner echt heel anders over zaken denkt, dan is het aan jezelf om te bedenken of het je gelukkig(er) maakt of niet om daarin mee te gaan. Zo niet, dan houdt het op, lijkt mij. Hoe moeilijk ook.........
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-03-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:58

verootjoo schreef:
dan begrijpen we elkaar denk ik niet. Zou niet weten over welke problemen je het hebt.

Niet lüllig bedoeld, maar wacht dan maar totdat je wat ouder bent en op jezelf woont nu in deze tijd. En de ene rekening na de andere binnenstroomt. Dat en dan nog de ruzies enz. maar goed misschien zie ik het wel heel zwart in, maar ik vind het nu echt een zure tijd waar je een kind in moet opvoeden.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:59

Twiggy2008 schreef:
ikke24 schreef:

Als je goed de geschiedenis induikt, is er altijd wel een hoop aan de hand geweest, hoor.
Jij doet net alsof ALLE kinderen van nu ongelukkig zijn. Welnee.
Ben zelf ook heel blij dat ik leef, ook al is het leven soms enorm zwaar.

Klopt, maar ik denk er nu eenmaal vaak over. Was ook meer een gedachten die ik hier zwart op wit neerzette.

edit: super mooi paardje heb je, lijkt erg op die wat ik heb gehad!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:08

Hoezo een zure tijd nu? Mijn dochter en ik zijn dolgelukkig met elkaar en natuurlijk zijn er pittige zaken, maar die zijn er altijd al geweest, alleen in andere vormen....

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt, hoor, maar ik zie het niet compleet zwart allemaal.
Als ouder ben ik er toch ook wel bij, wat mijn eigen kind betreft. En ik moet ervoor zorgen dat onze band goed blijft, dat ze een mens wordt met zelfvertrouwen, zodat ze sterk genoeg is om deze maatschappij prima aan te kunnen. Zo zie ik het meer.......

En egoistisch als je een kind ter wereld brengt? Pffff, nou, als iemand zich aardig wegcijfert voor haar kind, geloof ik wel dat ik het ben. En ik ben toch echt niet de enige moeder die dat doet, denk ik zomaar........ Heb je enig idee hoe het is, als je een kind krijgt? Wat er dan allemaal verandert in je leven? ;)

Dank je voor je compliment over Sammy!!! :)
Wat voor eentje had jij??? Ben altijd nieuwsgierig naar paarden die op hem lijken.....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:09

Ik vind ook wel dat ik te veel mensen zie die alles alleen maar door de roze wolk zien als het over kinderen gaat. Schattig, leuk, lief, super echtgenoot,... maar dan krijgt het kind plots een ongeval en is het zwaar gehandicapt, komt hij op zijn 16de aan de drugs, of blijkt dat papa'de ware liefde van mijn leven' al 5 jaar een minares heeft en wilt scheiden...je wilt niet weten hoeveel mensen voor de vrederechter staan te vechten voor beslissingen over het kind...en daar hebben ze dan niet bij stilgestaan dat het zo verkeerd kan lopen, want dat gebeurt altijd bij iemand anders, niet bij jezelf. Als je het geluk in eigen handen had, dan speelden er zich niet zoveel drama's af achter gesloten deuren waar het kind de dupe van is.

Maar dat neemt niet weg dat je geen kinderen moet nemen. Ten eerste zou het wel nefast zijn voor de voortplanting :D . Maar je moet je gewoon goed realiseren dat het altijd wel kan mislopen, dat het altijd wel heel moeilijk kan worden en dat je ook daarop voorbereid bent. Dat je er zeker van bent dat je ook in de hardste tijden het geluk van je kind voorop kan zetten, want helaas kan niet iedereen dat. En als je nuchter genoeg en je kind in de eerste plaats veel liefde kan schenken, zie ik niet in waarom niet. Het blijft een risico, maar het risico kan ook zeker het beste van je leven zijn. (ik wil overigens geen kinderen :+ )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:15

Kinderen zijn ook niet zaligmakend. En partners ook niet. Roze wolken zijn er niet altijd.
Dat zal ik ook echt niet beweren, hoor. ;)

Je weet idd nooit wat je te wachten staat, maar als je de zaken niet aangaat, om die reden, doe je jezelf wel erg tekort, denk ik. En ben het met Katleentje helemaal eens dat je kinderen altijd voor moeten gaan, ook bij relatieproblemen en bij scheidingen. Helaas kan niet iedereen dat, nee, heel triest voor die kinderen...... ;(

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:15

Twiggy2008 schreef:
Hoezo een zure tijd nu? Mijn dochter en ik zijn dolgelukkig met elkaar en natuurlijk zijn er pittige zaken, maar die zijn er altijd al geweest, alleen in andere vormen....

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt, hoor, maar ik zie het niet compleet zwart allemaal.
Als ouder ben ik er toch ook wel bij, wat mijn eigen kind betreft. En ik moet ervoor zorgen dat onze band goed blijft, dat ze een mens wordt met zelfvertrouwen, zodat ze sterk genoeg is om deze maatschappij prima aan te kunnen. Zo zie ik het meer.......

En egoistisch als je een kind ter wereld brengt? Pffff, nou, als iemand zich aardig wegcijfert voor haar kind, geloof ik wel dat ik het ben. En ik ben toch echt niet de enige moeder die dat doet, denk ik zomaar........ Heb je enig idee hoe het is, als je een kind krijgt? Wat er dan allemaal verandert in je leven? ;)

Nee dat heb ik niet!

Dank je voor je compliment over Sammy!!! :)
Wat voor eentje had jij??? Ben altijd nieuwsgierig naar paarden die op hem lijken.....

Een haflo arabiertje, zal eens een foto zoeken, dan PM ik hem je wel!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:16

xKatleentjex schreef:
Ik vind ook wel dat ik te veel mensen zie die alles alleen maar door de roze wolk zien als het over kinderen gaat. Schattig, leuk, lief, super echtgenoot,... maar dan krijgt het kind plots een ongeval en is het zwaar gehandicapt, komt hij op zijn 16de aan de drugs, of blijkt dat papa'de ware liefde van mijn leven' al 5 jaar een minares heeft en wilt scheiden...je wilt niet weten hoeveel mensen voor de vrederechter staan te vechten voor beslissingen over het kind...en daar hebben ze dan niet bij stilgestaan dat het zo verkeerd kan lopen, want dat gebeurt altijd bij iemand anders, niet bij jezelf. Als je het geluk in eigen handen had, dan speelden er zich niet zoveel drama's af achter gesloten deuren waar het kind de dupe van is.

Maar dat neemt niet weg dat je geen kinderen moet nemen. Ten eerste zou het wel nefast zijn voor de voortplanting :D . Maar je moet je gewoon goed realiseren dat het altijd wel kan mislopen, dat het altijd wel heel moeilijk kan worden en dat je ook daarop voorbereid bent. Dat je er zeker van bent dat je ook in de hardste tijden het geluk van je kind voorop kan zetten, want helaas kan niet iedereen dat. En als je nuchter genoeg en je kind in de eerste plaats veel liefde kan schenken, zie ik niet in waarom niet. Het blijft een risico, maar het risico kan ook zeker het beste van je leven zijn. (ik wil overigens geen kinderen :+ )

Zo had ik het ook kunnen formuleren :o

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:19

Ik ken eigenlijk vooral mensen die heel hard van die roze wolk afgedonderd zijn. Postnatale depressies, kinderen met problemen (niet gehandicapt, maar wel gedragsproblemen). Het is niet alleen maar leuk en als ik heel eerlijk ben dan snap ik mijn partner wel als hij dan zegt ik kan heel goed opnoemen wat me er niet leuk aan lijkt,maar waarom zou je het wel willen, wat is de meerwaarde. tja, dan kom ik met iets van jezelf terug zien in je kinderen, vormgeven aan een gezond leefklimaat en hopenlijk je kind zien opgroeien tot een stabiele volwassenen en dan zegt mijn vriend heb je dat helemaal zelf in de hand, ehh nee omgeving op school en dergelijk heeft ook een hele grote invloed. En dan zijn de voordelen op. Want dat ze van je houden en je komen opzoeken als je ouder bent dat kan maar hoeft niet, ik denk dat je het als een geschenk moet zien als het wel zo is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:20

Ikke24, leuk, ben benieuwd naar je vroegere paard dan. En qua moederschap, echt hoor, ik heb mijn eigen ego aardig opzij gezet voor mijn kind. Ook in hele moeilijke tijden, ik spreek helaas uit ervaring. Maar ik ga het leven, de maatschappij niet als een zwartgallig ding zien. Nee, ik moet juist door en we maken er saampjes wat van!!! :)

Ik moet nu de deur uit, een spontane meidenavond bij vriendin, dus tot later......:wave:

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:22

Twiggy2008 schreef:
En egoistisch als je een kind ter wereld brengt?

Geld uiteraard niet voor iedereen, maar zo zijn er wel ;) . "Ik wil een kind omdat ik dan later gezelschap heb op mijn oude dag". "Ik wil een kind omdat hij niet meer zo verliefd op me is en ik hoop dat ik hem met een kind terug dichter bij me kan binden." of "gewoon omdat het moet" zijn helaas ook dingen die gebeuren ;( .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:26

Ik ken werkelijk niemand die om dat soort redenen aan kinderen begonnen is, Katleentje. Echt niemand. :n

Daarbij geeft een kind je nooit dat soort garanties. Vind dat soort mensen wel erg naief dan. Een kind is geen bezit en zal nooit doen wat jij wil en wenst, uiteindelijk. En dat is maar goed ook. ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:32

Als je zegt dat je geen kinderen wilt (onze standaard uitleg aan de buitenwereld omdat we het er nog niet over eens zijn) dan zijn dat wel DE argumenten van ouders waarom je aan kinderen zou moeten beginnen en dat staat mij zo tegen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:54

Precies, daarom :) .
"Maar waarom wil je geen kinderen? Sorry, ik vind het niet normaal als je geen kinderen wilt, een vrouw hoort kinderen te krijgen".
"Jamaar ik heb tenminste iemand die me op mijn oude dag bezoek komt brengen"(uhu!).

Daarnaast is het ook altijd zo dat als iemand zegt "we willen achter enkele jaren kinderen" je meestal alleen maar krijgt "oooh zo leuk!" maar nooit "en waarom?" .
Maar als je zegt dat je geen kinderen wilt, dan is het onmiddellijk "en waarom niet"? Waarna je 100 redenen moet geven en dan nog, "naja sorry, ik snap echt niet dat je er zo over denkt" :+ . Terwijl als ik om de verkeerde redenen geen kinderen neem ik hooguit mezelf kwaad toe, terwijl als ik om de verkeerde redenen kinderen neem de kinderen er wel de dupe van zijn, dus het lijkt me dat je eigenlijk nog veel harder over je keuze moet nadenken als je ze wil.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:02

Inderdaad en ik ken echt niemand die het alleen maar leuk vind, ik ken er wel die als ik ze complimenteer met hun kinderen, geweldige open kinderen die vol liefde, maar toch duidelijk met pony's om kunnen gaan (7 en 3 jaar oud). Dan krijg ik als antwoord, wil je ze hebben neem ze maar mee hoor. Dan vraag ik me echt af of je wel kinderen moet willen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:36

Sonjim, maar dat is toch als 'grapje' bedoeld, neem ik aan ;) ? Ik zou echt niet willen dat iemand mijn kind meeneemt in elk geval, ook al kan ik haar op momenten wel eens achter het behang plakken. :D
De mooie, leuke momenten overheersen en ik ben blij dat ze mijn leven heeft verrijkt en dat ze me zoveel liefde terug geeft. :+:

Overigens zal ik nooit mensen veroordelen die bewust kiezen voor het niet krijgen van kinderen. Moet iedereen zelf weten. Voor vrijheid e.d. (om maar iets te noemen) is ook wat te zeggen, dat snap ik best, hoor. Ik heb ook mensen in mijn vrienden- en kennissenkring die geen kids willen. Nou, prima, ieder zijn keuze. Er is meer op de wereld. En we volgen allemaal ons eigen levenspad. Zo zie ik het......

Ik ga er in elk geval niet van uit dat mijn kind mij verzorgt op mijn oude dag. Ik mag het natuurlijk wel hopen als het ooit nodig is, maar kan het niet van haar eisen. Ik begeleid haar naar haar volwassenheid toe en daarna leidt zij haar eigen leven. Kinderen hebben houdt vooral loslaten in. Je laat ze naarmate ze ouder worden steeds meer los.

Natuurlijk hoop ik wel dat we tegen die tijd nog steeds een hechte band met elkaar hebben en dat we elkaar zien en spreken. Dat we er voor elkaar altijd zullen zijn. Maar ik weet heel goed wat voor ellende er kan gebeuren. De tijd zal het leren.... Ondertussen doe ik mijn best de allerfijnste mama voor haar te zijn, zodat de basis alvast goed is. Meer kan ik niet doen voor nu.....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:14

Tja Twiggy, dat zou ik normaal ook denken dat het een grapje is, maar zo kwam het niet over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:28

Ik ben degene die bij sommige kinderen grapt dat 'als mama ze zat is, ik ze wel mee neem'. :D
Is tot nu toe bij 3 kinderen gebeurt, stuk voor stuk karakterkoppies. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:27

sonjim schreef:
Tja Twiggy, dat zou ik normaal ook denken dat het een grapje is, maar zo kwam het niet over.

Misschien waren die kids net strontvervelend geweest, weet jij veel..... ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:19

Ik ken wel iemand die een tweede kind wilden (en kregen) omdat dat gezellig was voor nummer 1...tja...
Maar inderdaad, kinderen zijn niet zaligmakend, partners ook niet. Ik ben wel blij dat ik op mijn 29ste toch 'besloot' wel een kind te willen 'hebben' en nu moeder ben van een leuke, lieve dochter. Mijn man wilde al veel langer kinderen, maar ik niet, en het is niet iets waar je een compromis over kunt sluiten. Als ik me niet bedacht had, had hij ervoor kunnen kiezen weg te gaan.
Trouwen, ach ja, ik kijk nog steeds met plezier op de dag terug. Maar om nu te zeggen dat we beslist wilden en moesten trouwen, nee. Ik denk ook niet dat mijn man of ik hier een heet hangijzer van zouden hebben gemaakt als de een wel wilde trouwen en de ander niet.

Wat betreft vervelende vragen, aan mij wordt regelmatig (nu minder vaak dan een jaar geleden geloof ik) wanneer nummer 2 komt. Die komt er niet (vind 1 genoeg) dus, maar er zijn mensen die dat zielig vinden voor onze dochter en het niet begrijpen. Ik denk dan 'waar bemoei je je mee', maar goed. Het hebben van een broer of zus lijkt me niet bepalend voor je geluk als mens. Zelf heb ik het nooit als een gemis ervaren, mijn man heeft 2 zusjes en om nu te zeggen dat zij een grote meerwaarde in zijn leven hebben... nou nee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:42

Haha Alet het is ook nooit goed :D . Inderdaad, als je geen tweede kind wilt moet je geen tweede kind nemen. Je kan jezelf niet dwingen om van een kind te houden, en wat leuk voor het kind om te weten dat mama en papa het eigenlijk hebben gemaakt voor de gezelschap van het andere kind...een kind kan perfect alleen zijn, zolang je maar niet in de valkuil van de verwennerrij trapt, want wat mij wel eens opvalt bij sommigen is dat ze als enig kind zo rotverwend zijn in materiele dingen dat het hun sociale leven beïnvloedt. En zorgen dat je kind veel sociale contacten kan hebben natuurlijk, regelmatig vriend(innet)jes, of neefjes en nichtjes om mee te spelen, dan is hij/zij misschien nog beter af dan met een broer of zus waar het altijd oorlog is.(dit laatste spreek ik uit eigen ervaring, ik heb geen enkele band met mijn zus, de tijd dat ze ergens anders woonde was de fijnste tijd ooit en nu ze weer terug is tel ik de dagen af tot ze eindelijk weer eens gaat verhuizen, ik was echt veel liever enig kind geweest).

Twiggy, als ik jouw post lees dan denk ik dat je oprecht met je voeten op de grond staat en ook goed hebt nagedacht over je keuze. Ik ben hier blij mee, en ik wou dat meer mensen zoals jou dachten. Ook fijn dat er niet direct weer wordt aangevallen op de argumenten waarom je geen kinderen wilt. Misschien daarom ook dat de meeste mensen zonder kinderwens direct zo agressief reageren wanneer er gevraagd wordt door ouders met kinderen waarom niet, omdat er gewoon zovéél onbegrip over is. Laatst vroegen ze wie er geen kinderen wilde, ik en 2 andere meisjes staken hun hand op, de rest keek me zonder zich te schamen met wijdopen gesperde ogen en open bek aan alsof ik gezegd had dat de holocaust nooit bestaan had. "Echt!? Jong, dat meen je niet! Allez, wie wil er nu niet zo'n schattig boeleke!" :roll: . Als je hen dan vraagt waarom zij wel een kind willen, dan is 1 argument al goed genoeg, al is het maar "omdat ze zo schattig zijn", maar als je 30 argumenten geeft waarom je er géén wil, is het alleen maar 'och jamaar daar moet je niet aan denken'. Aaargh :D .

O ja, om nog even een beetje meer on-topic te blijven, als ik ooit een partner zou hebben die geen huisdieren wilt, dat zou voor mij ook een gigantisch probleem zijn. Ik ben opgegroeid zonder huisdieren(behalve een paard), en ik voel echt het gemis van een kat of misschien een hond. Zelfs zo erg dat ik geen zorgen maak over "wat als ik later nu niemand vind om mee samen te wonen" maar "wat als ik later geen kans krijg om een kat te kopen" _O- . Dus als ik mijn huisdier niet krijg, mag hij zijn voetbalabbonnement ook op zijn buik schrijven :D .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:13

xKatleentjex schreef:
Twiggy, als ik jouw post lees dan denk ik dat je oprecht met je voeten op de grond staat en ook goed hebt nagedacht over je keuze. Ik ben hier blij mee, en ik wou dat meer mensen zoals jou dachten. Ook fijn dat er niet direct weer wordt aangevallen op de argumenten waarom je geen kinderen wilt. Misschien daarom ook dat de meeste mensen zonder kinderwens direct zo agressief reageren wanneer er gevraagd wordt door ouders met kinderen waarom niet, omdat er gewoon zovéél onbegrip over is. Laatst vroegen ze wie er geen kinderen wilde, ik en 2 andere meisjes staken hun hand op, de rest keek me zonder zich te schamen met wijdopen gesperde ogen en open bek aan alsof ik gezegd had dat de holocaust nooit bestaan had. "Echt!? Jong, dat meen je niet! Allez, wie wil er nu niet zo'n schattig boeleke!" :roll: . Als je hen dan vraagt waarom zij wel een kind willen, dan is 1 argument al goed genoeg, al is het maar "omdat ze zo schattig zijn", maar als je 30 argumenten geeft waarom je er géén wil, is het alleen maar 'och jamaar daar moet je niet aan denken'. Aaargh :D ..

Dank je wel, xKatleentjex :) . En geniet jij maar heerlijk van je kinderloze leven, hoor, ieder zijn ding en ik vind het prima. ;)

Overigens komt hier ook geen tweede, heel bewust voor gekozen. Het is onzin dat je een enigskind per se zou verwennen. Ken zat kinderen uit grotere gezinnen die net zo goed extreem verwend worden en nauwelijks tot geen grenzen leren. Dat vind ik veel erger (en dat kan natuurlijk ook bij enigskinderen).

Ik moet ook zeggen dat we in een rustige buurt met veel kinderen wonen en ze speelt graag met haar buurkinderen, hoor. Ze is supersociaal en meelevend voor haar leeftijd, dus ik maak me echt geen zorgen over dat sommige mensen vaak roepen dat enigskinderen niet om zouden leren gaan met andere kinderen. Ik denk dat dat erg aan jezelf als ouder ligt, hoe je dat dan verder aanpakt, als ze alleen blijven zonder broer of zus.
En verder denk ik dat het idee van een broer of zus geen enkele garantie geeft tot een hechte band (zeker niet op latere leeftijd). ;)
Het kan natuurlijk wel en dan is dat ook heel fijn (ik ben blij dat ik een lieve zus heb), maar het hoeft niet.......

En verder zou ik ook geen man hoeven die mijn katten, konijnen en paard niet accepteert. Dan kan hij vertrekken. :wave:
Al is het George Clooney himself (maar die had jarenlang een hangbuikzwijntje, toch?) :D