Relatieproblemen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:15

Haha Sonja, je slaat de spijker op z'n kop... Echte mannelogica (als er zoiets bestaat :P ).
Kan denk beter het boek Mannen komen van mars, en vrouwen van Venus gaan lezen... ;)

Jolanda, jij ziet het uit een ander perspectief omdat je weet dat zoiets ook de oorzaak kan zijn. Voor jouw berichtje had ik hier ook nog niet aan gedacht hoor. Ik weet dat hij het druk heeft en dat die daarom soms kribbig reageert.
Maar nu jij therapie heb zie jij volgens mij ook wel in dat je hem niet altijd maar thuis of bij je kan hebben wanneer jij dat wil? Of niet?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:19

verbaast me dat jullie mannen zo "slecht" zien en allemaal zo over één kam scheren.
Mijn vriend wilt ook graag een hoop aandacht, wij praten hier duidelijk over en hebben hier geen problematiek mee hoor.

Veel praten, je gevoel in de ik-vorm duidelijk maken aan elkaar en afentoe even de spanning eruit sporten werkt heel goed in de communicatie met elkaar.

Ik vraag me dan ook af of te ts wel goed gecommuniceert heeft met haar vriend hierover (moet bijna wel niet? anders heb je bokt niet nodig toch?). don't shoot me if i'm wrong.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:24

Ik zie mannen overigens totaal niet als slecht, maar ik zie wel dat in de situatie van de ts de verhoudingen totaal niet kloppen en dat als zij er niets aan veranderd de relatie kapot gaat. De schuld ligt altijd aan beide kanten. Waarschijnlijk als de ts vanaf het begin consequent was gebleven met haar eigen ding doen en haar vriend niet helpen dat de situatie nu niet zo was geweest. Aan de andere kant vind ik haar vriend ook helemaal niet reeel omgaan met haar en wordt ze voor mijn gevoel zolangzamerhand de huissloof in plaats van een partner die op dezelfde hoogte staat als hij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:25

Ik kan alleen voor mezelf praten, maar ik bedoel het absoluut niet slecht hoor als ik zeg dat mannen hintongevoelig zijn. Ik hou ook wel van duidelijkheid en gewoon zeggen waar iets op staat. Maar de (inmiddels vrij lange :D ) praktijk leert nou eenmaal dat je met hints bij de meeste mannen echt niks opschiet.
En dat zij ook hun eigen logica hebben van hun partner "ontlasten" door bv dingen voor zich te houden, omdat zijn bv redeneren dat jij er toch geen invloed op uit kunt oefenen, dus dat ze je d'r dan ook maar niet mee lastig moeten vallen. Terwijl een vrouw dan juist toch geneigd is om even te sparren, stoom af te laten blazen, en mee te denken richting oplossing.

Van mijn kant dus absoluut niet manonvriendelijk bedoeld ofzo hoor :D

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:28

Sonja schreef:
Ik kan alleen voor mezelf praten, maar ik bedoel het absoluut niet slecht hoor als ik zeg dat mannen hintongevoelig zijn. Ik hou ook wel van duidelijkheid en gewoon zeggen waar iets op staat. Maar de (inmiddels vrij lange :D ) praktijk leert nou eenmaal dat je met hints bij de meeste mannen echt niks opschiet.
En dat zij ook hun eigen logica hebben van hun partner "ontlasten" door bv dingen voor zich te houden, omdat zijn bv redeneren dat jij er toch geen invloed op uit kunt oefenen, dus dat ze je d'r dan ook maar niet mee lastig moeten vallen. Terwijl een vrouw dan juist toch geneigd is om even te sparren, stoom af te laten blazen, en mee te denken richting oplossing.

Van mijn kant dus absoluut niet manonvriendelijk bedoeld ofzo hoor :D

Je schrijft bijna precies op wat ik ook wilde zeggen.
En mijn vriend geeft zelf ook duidelijk aan dat ik niet met hints hoef aan te komen, want hij snapt ze toch niet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:38

Equidea schreef:
verbaast me dat jullie mannen zo "slecht" zien en allemaal zo over één kam scheren.
Mijn vriend wilt ook graag een hoop aandacht, wij praten hier duidelijk over en hebben hier geen problematiek mee hoor.

Veel praten, je gevoel in de ik-vorm duidelijk maken aan elkaar en afentoe even de spanning eruit sporten werkt heel goed in de communicatie met elkaar.

Ik vraag me dan ook af of te ts wel goed gecommuniceert heeft met haar vriend hierover (moet bijna wel niet? anders heb je bokt niet nodig toch?). don't shoot me if i'm wrong.

Zoals ik eerder al schreef, dit is al een aantal keer besproken. Plus het feit dat hij niet tegen me praat als ie boos is, maakt het communiceren er nou niet echt makkelijker op ;)

Het is trouwens ook niet dat ik het als 'slecht' beschouw hoor. Ik wordt soms ook wel eens gek van 'vrouwen' die heel onduidelijk kunnen zijn wat ze nou precies willen en niet 'straight to the point' zeggen maar met een heel verhaal er om heen lopen te draaien.
(voornamelijk in werkrelaties met vrouwen).
Zelf probeer ik daar erg op te letten en duidelijk aan te geven wat ik wel of niet leuk vind.

Hij doet dat ook, maar dan echt met de kleinste dingetjes waarin ik zoiets heb van goh wat maakt dat nou uit, en laat mij nou gewoon de dingen op mijn manier doen...
En als ik dat dan doe dan loop ik te zeiken :D

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:40

Malibu schreef:
Haha Sonja, je slaat de spijker op z'n kop... Echte mannelogica (als er zoiets bestaat :P ).
Kan denk beter het boek Mannen komen van mars, en vrouwen van Venus gaan lezen... ;)

Jolanda, jij ziet het uit een ander perspectief omdat je weet dat zoiets ook de oorzaak kan zijn. Voor jouw berichtje had ik hier ook nog niet aan gedacht hoor. Ik weet dat hij het druk heeft en dat die daarom soms kribbig reageert.
Maar nu jij therapie heb zie jij volgens mij ook wel in dat je hem niet altijd maar thuis of bij je kan hebben wanneer jij dat wil? Of niet?

Ik zie het wel in maar het lukt me soms niet om anders te reageren. Nog steeds verlang ik van hem dat hij zijn leven aanpast op mijn leven. En dat lees ik ook terug in jou verhaal. Het wordt op een gegeven moment ook een gewenning om zo te reageren

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:46

Ik ga een beetje met het idee van Jolanda mee: mijn eerste gedachte was ook die man is overwerkt of hij zit er tegen aan ....

Zo te lezen heeft vriendlief niet echt een goed beeld van wat jij allemaal al voor hem doet naast je 40-urige werkweek. En als ie er al wel een goed beeld van heeft is hij het door de jaren heen normaal gaan vinden en vindt hij ook blijkbaar dat hij er een soort "recht" op heeft. Zo werkt het natuurlijk niet. Ook jij hebt tijd nodig om je eigen dingen te doen en daarvan te genieten en daar energie uit te halen. Als dat betekent dat het eten een keer niet klaar staat als hij eindelijk klaar is met werken, dan pakt ie toch zelf een boterham?

Zoals ik het lees heb jij je hele leven ingericht om hem van dienst te zijn. Daar zou ik maar mee stoppen, al dan niet na een goed gesprek (maar daar zou ik gezien zijn gemoedstoestand maar niet op rekenen) en wat meer je eigen dingen doen, zoals bijvoorbeeld rustig de tijd nemen als je naar je paard gaat. Je hebt daar al 3 dagen van opgegeven en loopt je schuldig te voelen als je er bent, dat werkt niet, niet voor jou en niet voor je paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:54

Maflinger_S schreef:
Als dat betekent dat het eten een keer niet klaar staat als hij eindelijk klaar is met werken, dan pakt ie toch zelf een boterham?

Zoals ik het lees heb jij je hele leven ingericht om hem van dienst te zijn. Daar zou ik maar mee stoppen, al dan niet na een goed gesprek (maar daar zou ik gezien zijn gemoedstoestand maar niet op rekenen) en wat meer je eigen dingen doen, zoals bijvoorbeeld rustig de tijd nemen als je naar je paard gaat. Je hebt daar al 3 dagen van opgegeven en loopt je schuldig te voelen als je er bent, dat werkt niet, niet voor jou en niet voor je paard.

Inderdaad, je bent zijn moeder niet :D

Jij werkt ook fulltime, ik vind het nogal wat wat je allemaal doet hoor! Mijn man vind het ook heel prettig als ik zijn eten maak (hijzelf is van het soort "kan water koken") en hij vindt het nog leuker als het voor hem opgeschept wordt. Heb ik best graag voor hem gedaan toen ik ook nog fulltime werkte en hij mij wel vaak moest missen ivm de paarden. Nu ik twee kleine kindjes heen en weer te slepen heb als ik werk en dan ook nog voor eten zorg moet ie gewoon helemaal selluf zijn prakkie opscheppen (jaja, het leven van een man gaat nou eenmaal niet over rozen :D) maar dat heb ik hem verdorie nog moeten uitleggen ook :')

pmarena

Re: Relatieproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:08

Ik denk ook dat jullie het dan gewoon allebei te druk hebben , en hij op het randje zit. Dat is niet leuk en niet eerlijk , maar dan is je emmertje al zo vol dat je er thuis geen tegenslag meer bij kunt hebben.

Zaak is het dan om te zorgen dat hij van die druk af komt , zodat hij ook stopt met jou onder druk zetten , want je zult het zo toch NOOIT goed kunnen doen.

Kijk of er mogelijkheden zijn waardoor hij minder werkdruk krijgt waardoor hij lekkerder in zijn vel zit en niet door het minste of geringste "knapt".

Jij hebt al een baan , steunt hem daarnaast ook hartstikke leuk met die boekhouding en hem wat lekkers komen brengen , en het regelen van het huishouden , daarmee mag hij in z'n handjes knijpen +:)+

Maar als hij zo onder spanning staat dan ziet hij dat niet meer.

En jij hoeft ook niet nog meer van hem over te nemen want je doet al genoeg zo te lezen ;)

Het probleem zit hem dus vooral in zijn spanning. En dat het hem erg stoort als jij even niet voor hem klaar staat. Waardoor jij (terecht !) ook weer druk voelt en niet bepaald blij wordt.

Er moet dus een oplossing komen waardoor hij weer wat relaxedter kan worden (minder werkdruk , hoe zou je dat kunnen realiseren , bepaalde onderdelen van het werk toch maar uitbesteden bvb. of minder klussen aannemen....?)

Of ervoor zorgen dat hij in een fijnere situatie terechtkomt als jij naar het paard bent.

Want ik vind het super-schappelijk dat je nog maar om de dag naar het paard gaat , daar moet hij echt niet over zeuren !!

Wat is nu eigenlijk het probleem als jij nog niet thuis bent , dat er nog geen prakje klaarstaat....?

Wellicht kun je dan afspraken maken. Jij gaat op vaste dagen naar je paard , bvb. maandag - woensdag - zaterdag. En die dagen kookt hij dus zorgt hij dat hij niet zo heel lang doorgaat.
Voor hem ook fijner als hij eens even wat anders doet dan altijd maar met die zaak bezig zijn ;)

Desnoods zorg jij dat je eten in huis hebt waar hij makkelijk mee aan de slag kan. Hoeft 'ie het alleen nog maar even in de pan te gooien. En dan heb jij die dagen geen gestress en kun je jouw ding doen. Daar heb je alle recht op :j

De andere dagen komt hij dan weer in een gespreid bedje thuis omdat jij voor hem klaarstaat en het eten maakt enzo.

Dan is het toch eerlijk verdeeld en in evenwicht ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:09

Maflinger_S schreef:
Ik ga een beetje met het idee van Jolanda mee: mijn eerste gedachte was ook die man is overwerkt of hij zit er tegen aan ....

Zo te lezen heeft vriendlief niet echt een goed beeld van wat jij allemaal al voor hem doet naast je 40-urige werkweek. En als ie er al wel een goed beeld van heeft is hij het door de jaren heen normaal gaan vinden en vindt hij ook blijkbaar dat hij er een soort "recht" op heeft. [knip]

idd, dat denk ik ook ;)

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:17

Ik heb dit topic helemaal gevolgd... Is het trouwens niet van de zotte dat hij 2 dagen niet tegen je praat als hij boos is? Dat is toch wel erg volwassen hoor.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:37

pmarena schreef:
Dan is het toch eerlijk verdeeld en in evenwicht ?

Dat klinkt inderdaad super, maar hij kan (wil) al absoluut niet koken. Hij helpt daarin tegen wel weer met afwassen.

Verder heeft hij nogal een eetprobleem dat hij alleen aardappels met groenten lust. Dus een keer makkelijk pasta maken zit er al niet in, en aardappels dat duurt vaak wel even...

Het zou inderdaad wel kunnen lukken, maar zoals je al schreef hij ziet die dingen allemaal niet meer. Hij ziet alleen maar dat ie zelf zich helemaal uit de naad werkt en dat ik met m'n kont bij de paarden zit...

Ollie23 schreef:
Ik heb dit topic helemaal gevolgd... Is het trouwens niet van de zotte dat hij 2 dagen niet tegen je praat als hij boos is? Dat is toch wel erg volwassen hoor.

Tja, hij zegt dan dat ie tot rust moet komen... Om dan normaal te kunnen praten daarna. Is wat voor te vinden, maar het maakt het er niet gezelliger op natuurlijk :n

Wat Jolanda al zei, hij zit waarschijnlijk tegen een burnout aan. Zo erg als hij nu doet is het nooit geweest, en ik weet dat hij nu echt lastige klanten heeft die veel energie vreten...
Daarin tegen, hoe veel ik hem ook probeer te helpen, het is nooit genoeg, of nooit goed genoeg.

Zelf ben ik bezig met opleiding waar ik zelf ook wel druk van ervaar. Ik moet in Juni examen doen, maar met dit soort omstandigheden kan ik natuurlijk niet goed leren...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:02

En dan komt er naast je 40-urige werkweek, je verzorging van vriendlief in alle opzichten, en je paarden, ook nog droogjes achteraan dat je zelf bezig bent met een opleiding ....

Is niet raar hoor, dat de relatie even niet lekker loopt. Volgens mij zijn jullie allebei op weg om van het pad te raken. Even pas op de plaats en de prioriteiten herzien lijkt me voor jullie allebei wel zinvol (hoewel jij al heel goed doorhebt dat het zo niet werkt).

(In plaats van aardappels met groente is een boterham met kaas of pindakaas ook misschien nog net aanvaardbaar voor de slechte eters onder ons?)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:10

is deze werkdruk er altijd geweest?? Bedoel toen jullie gingen samen wonen, jij je baan/paarden hij zijn werk/auto. Was het altijd zo druk geweest? Zoniet, stel je dan eens de vraag, wat is er verandert, waardoor zijn we zo geworden als we nu zijn

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:11

Jah, dat hij zo druk is daar kan jij toch niks aan doen? Moet jij dan maar net zo druk worden? (volgens mij ben je dat al).

Misschien is ie wel gewoon jaloers dat jij wél tijd hebt om "met je kont bij de paarden te zitten" :D

Is gewoon normale tijdsbesteding naast alles wat je al doet, ik denk dat je het inderdaad maar eens over zijn werkdruk moet gaan hebben...

(en gebakken aardappels, voorgeschilde aardappels, ovenschotels, allemaal handige opties voor de luie huisvrouw/man die niet 20 minuten kan of wil wachten tot de piepers gaar zijn :D )

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:20

jeetje ts.. van sommige dingen valt mijn mond wel een beetje open.
dat hij verwacht dat het eten op tafel staat als hij thuis komt.
dat hij verwacht dat JIJ zijn boodschappen gaat halen als hij iets nodig heeft.
dat hij wil bepalen wanneer, hoelang, tot hoelaat enz je bij je paard bent.
enz enz.

misschien zijn dat dingen die er met de jaren insluipen en dat het daardoor niet meer zo opvalt.
maar als mijn vriend zich van de ene op de andere dag zo zou gedragen zou ik hem accuut de deur uit zetten en een schop onder zn kont nageven. ga maar even nadenken jij!

ik denk inderdaad dat jullie gewoon het beste kunnen praten praten praten. en als jullie er samen niet uit willen, zoek hulp samen! jullie zijn al bijna 7 jaar bij elkaar, als jullie allebei die 7 jaar willen halen maar je komt er met zn tweeen niet uit, lijkt het me helemaal geen verkeerd plan om bijv een 'relatie therapeut' op te zoeken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:32

Esmeralda schreef:
is deze werkdruk er altijd geweest?? Bedoel toen jullie gingen samen wonen, jij je baan/paarden hij zijn werk/auto. Was het altijd zo druk geweest? Zoniet, stel je dan eens de vraag, wat is er verandert, waardoor zijn we zo geworden als we nu zijn

Deze druk is er altijd al geweest. We hebben 6 jaar geleden een huis gekocht en zijn 4 jaar bezig geweest met het verbouwen wat een hoop tijd in beslag heeft genomen.
Daarna kreeg hij het ook steeds drukker met werk, en ik heb altijd al een fulltime baan gehad & paarden...

Hij heeft nu een hoop eigen werk (voorheen deed hij ook veel verhuur) en daarbij komen ook klanten kijken die nog wel eens van gedachte willen veranderen, of erg moeilijk doen over geld etc. Ik denk dat dat erg mee speelt, hij moet zich dan natuurlijk enorm inhouden en wie krijg de volle laag... juist, dat ben ik...

Ook snap ik niet dat hij zelf niet ziet hoe hij zich gedraagt. Hij heeft precies hetzelfde probleem met zijn moeder... Hij kan nooit iets goed doen, hij moet altijd bellen en contact zoeken, dat doet ze zelf nauwlijks en hem maar kwalijk nemen als hij het druk heeft gehad en even geen tijd had om te bellen...
Ik ben ook erg bang dat hij op z'n moeder gaat lijken. Mocht dat zo wezen dan is het einde verhaal voor ons, want daar wil ik echt niet mee samen wonen :n
Ik heb geen contact met zijn moeder, want die probeerde mij wel even te vertellen wat ik wel en niet kon doen in m'n eigen huis, en dat heb ik meteen even geprobeert de kop in te drukken en dat viel niet in goede aarde...

WowAmigo schreef:
Misschien is ie wel gewoon jaloers dat jij wél tijd hebt om "met je kont bij de paarden te zitten"

Dat denk ik wel ja, hij heeft ook een hobby 'auto's knutselen. We hebben een garage waar hij dat lekker kan doen, maar als hij het druk heeft dan kan hij dat zo aan de kant zetten.
Ik heb 'levende dieren' als hobby, en dat zet je niet zomaar aan de kant natuurlijk... Daar zit ook een hoop onbegrip hoor...

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:35

Kan het misschien zo zijn dat jullie door je drukke leven uit elkaar gegroeid zijn?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:44

Phoe, je hebt het niet makkelijk zeg!
Het eerste wat me zo te binnen schiet, is dat er weinig kans is dat hij verandert. Jij kunt hem niet veranderen. Ik las laatst ergens (ging geloof ik over relatie tussen ouders en kinderen) dat andere mensen niet veranderen, de enige die kan veranderen ben jijzelf.
Wel zou ik nog een keer het gesprek aangaan en hem erg duidelijk maken hoe hoog het je zit. Ik zou zo tenminste niet oud met hem willen worden.
Maar toch ben ik bang dat de aard van het beestje aardig vastligt, take it or leave it (beetje kort door de bocht).
Sterkte ermee!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:49

nodenka schreef:
Kan het misschien zo zijn dat jullie door je drukke leven uit elkaar gegroeid zijn?

Nou, dat zou je wel denken. Maar omdat ik maar 3 dagen naar m'n paard ga hebben we toch wel redelijk wat tijd voor elkaar... Door de verbouwing hebben we ook een hele sterke relatie gekregen en moeilijke tijden altijd weten te doorstaan met praten etc.

Het is echt de laatste maand/twee maanden dat hij helemaal dicht slaat en om niks boos wordt....

@Alet, daar ben ik dus ook heel erg bang voor ;( en inderdaad, met zo iemand oud worden zie ik ook niet zitten :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:24

Ik lees van alles over wat jij allemaal voor hem doet. Doet hij ook wel eens iets voor jou? En dat hoeven dan natuurlijk geen grote of dure dingen te zijn maar gewoon iets waar jij even blij van wordt en waaraan je kunt merken dat hij er ook eens voor jou is?
Ik denk dat het tijd is voor een gesprek waarin je de ernst van de situatie goed duidelijk maakt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:31

TS: ik denk niet dat het zozeer gaat om 'je kan hem niet veranderen'.
je schrijft dat het eigenlijk pas 2 maanden is dat hij zo reageert.
het lijkt mij niet logisch dat hij 6.5 jaar zich anders voorgedaan heeft, en nu ineens sinds 2 maanden 'zichzelf' is en je dit dus niet meer kan veranderen.

lijkt me eerder dat er gewoon andere factoren (idd werk!) een grote rol spelen. en die factoren zijn wel te beinvloeden. (theoretisch dan)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:35

Malibu schreef:
Nou, dat zou je wel denken. Maar omdat ik maar 3 dagen naar m'n paard ga hebben we toch wel redelijk wat tijd voor elkaar... Door de verbouwing hebben we ook een hele sterke relatie gekregen en moeilijke tijden altijd weten te doorstaan met praten etc.

Het is echt de laatste maand/twee maanden dat hij helemaal dicht slaat en om niks boos wordt....

ik denk dat daar de kneep zit. Zou het misschien niet zo zijn dat er iets gebeurt is op zijn werk, dat hij een hoop geld misloopt en dat op jou afreageert?? Of iets in die geest. En hij wil het jou niet vertellen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:56

misschien moet je een gesprek met hem aangaan op de manier zoals wel eens uitgelegd in tijdschriften over relatieproblemen.
Een van de 2 doet zijn verhaal, vertelt wat er aan schort, waar hij/zij problemen mee heeft en de ander mag alleen maar luisteren. Dan mag de ander er de volgende dag op reageren en zeggen waar hij/zij mee zit waarbij de ander vervolgens alleen maar mag luisteren en de volgende dag hierop mag reageren.
Spychologie (BB) van de kouwe grond ;)