stelling: man betaald op 1e date?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:07

Remy schreef:
Ik kan mannen die "ouderwets" hoffelijk zijn heel erg waarderen. Het type dat je voor laat gaan en de deur openhoudt, je stoel in het restaurant voor je naar achteren schuift, je jas aanneemt en hem voor je in de garderobe hangt... dat soort dingetjes heeft in mijn beleving niets te maken met opscheppen wat hij allemaal heeft, maar geeft een goede opvoeding aan met respect voor een dame.
Ik kan daar echt van genieten als een man zo hoffelijk is, het geeft je het gevoel dat je speciaal bent, één van de leuke kanten van het vrouwzijn.

Daar hoort ook bij dat een man op de eerste date betaalt, als je dan weer een paar keer vaker bent wezen stappen vind ik het normaal dat je hem ook af en toe vrijhoudt, als vrouw hoef je ook weer niet op zijn zak te teren.

Mijn man heeft mij in de eerste maanden van onze relatie wel steeds vrij gehouden, waarna ik hem voor zijn verjaardag als verrassing meegenomen heb naar Parijs. Het hangt er een beetje van af hoe de relatie loopt, meestal vult zich dat vanzelf in.

Misschien ben ik wat ouderwets/traditioneel van opvatting, maar ik vind dat dat soort kleine dingen de omgang tussen de geslachten nét even wat spannender maken. Het heeft m.i. dan ook niets te maken met het feit dat een vrouw dan minder zou zijn dan een man, integendeel zelfs. Een vrouw die boos wordt omdat de man graag wil betalen of de deur voor haar openhouden begrijp ik dan ook totaal niet (en ik denk een hoop mannen ook niet). Als je op een eerste date bent, ga je toch niet over geld bakkeleien :? ?

ben ik t mee eens :o
maar ik zou er niet moeilijk over doen als t andersom is

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:11

Serieus, ik heb hier vorig jaar in het Engels over moeten discussieren zeg maar... Vreeeeselijk! :P
Dat hangt van zooooveeel dingen af...
Vind dat wat in de beginpost staat eigelijk ook wel een goeie, van degene die de ander mee uitvraagd!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:22

Mijn vriend betaalt etentjes buiten de deur, ik zorg voor de boodschappen en betaal dus voor de etentjes binnenshuis. Zo kun je het dus ook zien. Daar hebben we eigenlijk nooit discussies over gehad.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:29

Ik vind niet dat de man perse moet betalen, het hangt ook er vanaf hoe duur iets is naar mijn mening. Voor de rest ben ik altijd voor je eigen deel betalen (een keer met een paar vriendinnen wezen eten en die wilden het dus gewoon door 4 delen waardoor 1/3 van mijn te betalen bedrag hun kosten waren. Je kan wel zeggen niet miepen maar het is en blijft toch geld en ik besteeds het liever anders zeker als je het al voor jezelf een beetje goedkoop houdt en je dan je geld aan zoiets besteed!)

Als je man heel graag wil betalen en het is niet te duur, prima, van mij mag het. Zoals al eerder gezegd, erg hoffelijk inderdaad! Maar hij is zeker niet verplicht en ik betaal graag m'n eigen deel. :j

Joyckuh

Re: stelling: man betaald op 1e date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:40

Ik vind dat de gene die de ander mee uit vraagt, betaald :j

Tenzij van te voren is afgesproken de rekening te delen. Dan vind ik het niet erg om mee te betalen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:28

Ligt er helemaal aan. Wat de man wil of aanbiedt en of het een eenmalig iets is of een echte potentiele relatiekandidaat.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:23

als ik hem mee uitvraag betaal ik, ik vroeg hem tenslotte mee uit, maar is het andersom verwacht ik dat hij ook betaald.
al ben ik ook bereid te delen :j

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:45

Mijn vriend wou niet eens dat ik geld mee nam op onze 1e date. Maja Mijke is eigenwijs en hou er niet van als andere voor mij moeten betalen ;)
Hij is wel lekker ouderwerts hoffelijk zoals eerder gemeld in het topic, nu na bijna 8 jaar nog steeds.
We hebben nu wel een gezamelijke bankrekening, hij betaalt nu altijd met ons geld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:34

hebben wij idd ook die gezamelijke rekening en betaald mn mannetje met ons geld :P

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:49

Degene die met het voorstel kwam, maar kan ook 50/50. Dat de man je moet vrijhouden vind ik echt iets uit de vorige eeuw!

Als een jongen mij met uitgaan een drankje aanbiedt en bij de volgende ronde mijn drankje niet wil aannemen, vind ik dat eerder een afknapper dan hoffelijk, we leven in 2009 ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:43

Ach jah, op de eerste date betaalde hij het bioscoop kaartje. Daarna heb ik 2 keer uitgebreid voor hem gekookt. vind het zo'n gedoe om het allemaal precies uit te rekenen en precies 50/50 te doen.

Ik kan het ook wel waarderen als een man zich hoffelijk gedraagt zoals beschreven in remy's post.

marlooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:52

Die had ik ook gehoord op de radio!
Ik vind het idd wel liggen aan wie wie mee uit vraagt, maar vindt het ook wel klasse als een man betaald.
Maar zoals hier al vaker wordt gezegt, het ligt aan eigenlijk aan zoveel dingen :P

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:55

ik vind op de eerste date als de man betaald dat heeft hij bij mij een streepje voor. net als dat hij de deur openhoud, jas aanneemt ed.

50/50 vind ik geen probleem. maar ik hou wel van een beetje stoere vent, en daarbij hoort ook het ik-zorg-voor-de-vrouw-ding. dat vind ik wel een beetje leuk

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:19

Ik vind het maar niks om elke keer 50-50 te doen. Wij deden eerder gewoon een beetje om en om.

Doe ik met mijn vriendinnen ook altijd overigens, haal de ene keer gewoon voor iedereen wat te drinken en dan krijg ik vanzelf wel wat terug. Ga echt neit alles zo precies bij houden hoor.

En bij de 1e date, tjsa je hoopt/verwacht toch wel dat man het betaald, maar heb zelf ook altijd wel geld op zak en wil ook best zelf betalen. Je krijgt vanzelf wel weer eens wat ervoor terug (als je dan een leuke date hebt ;))

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:16

Mijn vriend betaalt heel veel voor me.. Tja hij staat erop en ik kan daar onmogelijk nee tegen zeggen.
Ik vind dat de man wel mag betalen op de eerste date (in het geval dat de man je gevraagd heeft natuurlijk) kwestie van een beetje ouderwetse romantiek :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:41

Op een eerste date zou ik toch 50/50 doen. Ik voel me niet prettig als een ander alles betaald, of dat nu een jongen is waarmee ik op date ben of een vriendin waar ik mee ga stappen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:17

Remy schreef:
Ik kan mannen die "ouderwets" hoffelijk zijn heel erg waarderen. Het type dat je voor laat gaan en de deur openhoudt, je stoel in het restaurant voor je naar achteren schuift, je jas aanneemt en hem voor je in de garderobe hangt... dat soort dingetjes heeft in mijn beleving niets te maken met opscheppen wat hij allemaal heeft, maar geeft een goede opvoeding aan met respect voor een dame.
Ik kan daar echt van genieten als een man zo hoffelijk is, het geeft je het gevoel dat je speciaal bent, één van de leuke kanten van het vrouwzijn.

Maar je kan hoffelijk ook op verschillende manieren zien. Mijn vriend hoeft de deur niet open te houden en me voor laten gaan, mijn jas aannemen en nog meer van zulke dingen, omdat ik een zelfstandige jonge vrouw ben die zelf haar jas kan wegbrengen ;) .
Mss scheelt het ook dat ik ook niet opgevoed ben met de gedachte dat een jongen/man zulke dingen voor je moet doen. Als iemand mijn stoel naar achteren zou schuiven zou ik wsl niet eens doorhebben wat de bedoeling is en me afvragen wat hij nu precies met mijn stoel wil aanvangen :P .

Wat ik 'hoffelijk' vind is dat ie altijd voor me klaarstaat en me de liefste beste persoon van de wereld vind. Hij heeft respect voor mij en wat ik doe en denk. Hij steunt mij altijd en overal onvoorwaardelijk. Hij maakt me gelukkig. Dat is iets waar ik kan van genieten. Respect ligt voor mij niet in het feit dat ie de deur ophoud of niet...

Op de eerste date hebben we 50/50 gesplitst, dat is voor mij het meest logische.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:13

Ik ben heel ouderwets, ik heb het liefste dat de man meestal betaalt en niet alleen op de eerste date. Verder ben ik ook niet echt feministisch aangelegd, ik vind het dan ook logisch dat ik het grootste deel van het huishouden op mezelf neem etc. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:50

Ik zeg hier wat ik op een Amerikaans forum op hetzelfde heb gezegd.
Ik date niet, dus het zijn een ander soort uitnodigingen. Dat moet ik er wel bij zeggen.

Ik vind dat degenen die de ander uitnodigd verwachten moet te betalen. Daarbij kan de uitgenodigde wel aanbieden zijn/haar deel te betalen of alles, maar die kan dan ook wel verwachten dat de ander dat afwijst.

Ik vind het zeer apart om er een machtsspelletje achter te zoeken (mannen willen betalen omdat ze denken dat vrouwen niks kunnen, vrouwen willen betalen om te laten zien dat ze best zelfstandig zijn, en dat soort dingen).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:59

wij hebben daar geen vast 'patroon' voor. t is maar net hoe t uitkomt.
als we even ergens een terrasje pakken betaald degene die genoeg contant geld op zak heeft.
als we gaan uiteten wissel t ook elke keer , meestal doen we dan 50/50.
als hij mij mee vraag om bijv te gaan schaatsen betaald hij de entree, ik betaal dan bijv weer t drankje als we daarna wat gaan drinken.

bij ons is t gewoon net hoe t uitkomt.

ik zou t erg vervelend vinden als de man/jongen er telkens op staat te betalen.
ik heb ook gewoon een bijbaantje dus ik kan ook prima betalen.