Incassobureau videotheek; mag dit echt?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:28

Vjestagirl schreef:
Ik vind het vreemd dat ze er direct een incasso opzetten. Aan de andere kant vind ik het vrij laag dat je nu ontkent dat je te laat was. Je had ook gewoon de eerste de beste keer dat je in de buurt was naar binnen kunnen lopen en je boete kunnen betalen...

Nounou.. Ik heb ook wel eens te laat teruggebracht en dan 6 maanden later pas de boete betaald omdat ik niet eerder weer wat nieuws kwam huren.. Zo gaat het bij 99,9% van de videotheken..

En als je nou niet weet dat de videotheek de kosten direct wil hebben omdat het naar het verkeerde adres is gegaan, hoe kan ze dit dan allemaal ruiken? :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:28

Is het wel een echt incassobureau := Klinkt echt alsof je wordt genaaid waar je bij staat :\

Nette brief. Zou het idd ook zo oplossen en echt niet gaan betalen. Pfffff...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:32

Tallie_Ho schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het vreemd dat ze er direct een incasso opzetten. Aan de andere kant vind ik het vrij laag dat je nu ontkent dat je te laat was. Je had ook gewoon de eerste de beste keer dat je in de buurt was naar binnen kunnen lopen en je boete kunnen betalen...

Nounou.. Ik heb ook wel eens te laat teruggebracht en dan 6 maanden later pas de boete betaald omdat ik niet eerder weer wat nieuws kwam huren.. Zo gaat het bij 99,9% van de videotheken..

En als je nou niet weet dat de videotheek de kosten direct wil hebben omdat het naar het verkeerde adres is gegaan, hoe kan ze dit dan allemaal ruiken? :D

Misschien ben ik wel raar, maar ik zou zorgen dat ik daar binnen een week naar binnen loop om mijn boete te betalen. Het is hun geld, en daar hebben ze recht op. Dat het bij 99.9% van de videotheken zo gaat, nou, bij deze blijkbaar dus niet...

Je kunt toch op je vingers natellen dat je gewoon zo snel mogelijk moet betalen, en dat geen maanden kan laten staan. Vind ik eigenlijk alleen maar logisch... En ze had kunnen zorgen dat ze het rook, door te zorgen dat de videotheek het goede adres had. Gewoon een kleine database bijhouden op je computer, met waar je adres allemaal bekend is, zodat je er als je verhuisd direct naar allemaal een kaartje uit kan doen is een kleine moeite, en voorkomt dat je dit soort gezeik krijgt...

Edit: ik snap niet dat mensen tegenwoordig zo beledigd zijn als er een incasso bedrijf wordt ingeschakeld. Jij bent iemand iets verschuldigd, dat heb je nog niet betaald, dus zorgt diegene dat hij of zij zijn geld terug krijgt...

verootjoo

Re: Incassobureau videotheek; mag dit echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:33

Maanden?? Maar een paar weken als ik het verhaal goed begrijp.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:35

Ik vind verhaal van beide kanten vreemd...
Ts, hou jij er rekening mee dat jij ook nog wel eens zult moeten kunnen bewijzen dat je die video's op tijd terug hebt gebracht?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:37

Wie stelt bewijst toch? Videotheek stelt dus hier; dus die moet ook bewijzen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:37

verootjoo schreef:
Maanden?? Maar een paar weken als ik het verhaal goed begrijp.

De TS heeft het over ergens in januari. Dat kan dus net zo goed begin januari zijn. Dat is dus ondertussen al 2 maanden...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:38

TS stelt ook iets, wat ze zal moeten bewijzen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:39

Vjestagirl schreef:
Tallie_Ho schreef:

Misschien ben ik wel raar, maar ik zou zorgen dat ik daar binnen een week naar binnen loop om mijn boete te betalen. Het is hun geld, en daar hebben ze recht op. Dat het bij 99.9% van de videotheken zo gaat, nou, bij deze blijkbaar dus niet...

Je kunt toch op je vingers natellen dat je gewoon zo snel mogelijk moet betalen, en dat geen maanden kan laten staan. Vind ik eigenlijk alleen maar logisch... En ze had kunnen zorgen dat ze het rook, door te zorgen dat de videotheek het goede adres had. Gewoon een kleine database bijhouden op je computer, met waar je adres allemaal bekend is, zodat je er als je verhuisd direct naar allemaal een kaartje uit kan doen is een kleine moeite, en voorkomt dat je dit soort gezeik krijgt...

Edit: ik snap niet dat mensen tegenwoordig zo beledigd zijn als er een incasso bedrijf wordt ingeschakeld. Jij bent iemand iets verschuldigd, dat heb je nog niet betaald, dus zorgt diegene dat hij of zij zijn geld terug krijgt...

Dan is het maar goed dat ik geld STORT als tegoed voor ik iets ga huren :D Bij mij is het gemiddelde tegoed aan (vooraf betaald )huurtegoed toch wel gauw een eurootje of 50.. Duurt het dus te lang, dan kan men het er zelf afhalen, dit doen ze echter nooit, ze zeggen het altijd als ik opnieuw kom huren.. :)

Dus of jij het nou normaal vind of niet, je kunt in dit geval nooit bepalen hoe een ander zijn zaken regelt, ik vind dit verhaal stinken.. :P

Oh ja, ik woon inmiddels al 1,5 jaar op een ander adres, ik moet het ook maar eens doorgeven aan de videotheek :P Kunnen ze de kortingsbonnen ook naar mijn nieuwe adres toesturen ipv naar de oude :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:40

TS stelt tegen in dit verhaal toch?

Nja, ik ben ook geen jurist :P Maar ik vind dit best belachelijk voor 2 daagjes te laat. Zou er ook niet in meegaan :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:44

verootjoo schreef:

Nja, ik ben ook geen jurist :P Maar ik vind dit best belachelijk voor 2 daagjes te laat. Zou er ook niet in meegaan :n

Te laat is te laat, of het nou 2 dagen, 2 weken, 2 maanden of 2 jaar is...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:46

Overigens, als het alleen een incassobureau is en geen deurwaarder, dan valt er misschien wel wat te redden.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:53

@ Vjestagirl

Ik vind jouw reactie een beetje overdreven. Als het om twee dagen te laat terug brengen gaat, vind ik het persoonlijk belachelijk dat er gelijk een incassobureau in geschakeld word. Als er brieven zijn verstuurd naar het oude adres van de TS en ze kregen nog geen gehoor, hadden ze ook een belletje kunnen doen. Ik neem aan dat ze wel voldoende gegevens hebben over hun klanten. Ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als dit jou zou overkomen voor twee dagen te laat terug brengen.
Volgens mij sta je dan ook gelijk in de beugels.. Ik zou het iig niet pikken, en zeker niet betalen. :n

@ Nuage

Ik zou even langs gaan bij de videotheek en proberen om het verhaal van je verhuizing ed goed uit te leggen. Een nette, aangetekende brief versturen is ook een goed idee. Verder krijg ik ook negatieve vibes van het radarlinkje en zou ik de boel goed in de gaten gaan houden.

Heel veel succes iig!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:56

vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Vooral als je het forum op de site van tros radar bekijkt. Het incasso bureau drijgt heel hard maar als het er op aan komt kunnen ze niet bewijzen wat ze stellen.
En bij de meeste videotheken betaal je de boete alsje de volgende ker een film huurt. De TS zegd dat dat in het verleden altijd zo is geweest bij de videotheek waar zij deze films had gehuurd. het is dus niet zo vreemd at ze er niet direct aan gedacht heeft. Ik zou het ook niet vreemd vinden als de videotheek in kwestie na een maand een aanmaning zou sturen. maar anderhalvemaand na het inleveren al een incasso bureau vind ik toch een vreemde zaak. Vooral omdat de TS geen aanmaningen heeft ontvangen, De videotheek had ook in het telefoonboek kunnen kijken toen er geen reactie kwam.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:56

Liezel1 waarom vind je het verhaal van mijn kant vreemd?
Het is enkel een incassobureau, geen deurwaarder idd.

De aangetekende brieven zijn trouwens onderweg ondertussen.

Vjestagirl: ik ben het heus wel met jouw argumenten eens. Maar ik vind ook dat het in dit geval compleet onevenredig is. Ja ik ben (waarschijnlijk want ik weet het ECHT niet zeker) te laat geweest met dvd's terugbrengen. (Dat dit in januari was zijn de woorden van het incassobureau, daarom heb ik geen datum)

En ja daarvoor mag de videotheek een boete in rekening brengen. Die ik dan gewoon moet betalen.

Echter, de boete waar het omgaat is maximaal 12 euro (2 dagfilms per dag €6,-)

Dat er daarna extra kosten worden gemaakt om te incasseren is logisch. Maar ik vind €12,- en €84,- niet met elkaar in verhouding staan.

En de manier waarop dit door het incassobureau wordt aangepakt vind ik ook schoftig. Stuur gewoon een brief.

Misschien ben ik nalatig geweest, maar dat is nog geen reden om mij zo te behandelen en te benaderen. Dat pik ik niet. Ik ben altijd bereid eerlijk te zijn en mijn eigen fouten in te zien, maar dan wel in alle redelijkheid. Dit is uit zijn verband getrokken en asociaal en tja, dan krijg je van mij net zo'n reactie als bedrijf.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:59

Uitsluitend telefonisch contact word vaak als fraude gevoellig gezien.. ;)

Mooie is dat je ten alle tijden nu kan zeggen dat zo lang je niks op schrift hebt, jij niet verplicht bent om te betalen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:05

Nanne schreef:
@ Vjestagirl

Ik vind jouw reactie een beetje overdreven. Als het om twee dagen te laat terug brengen gaat, vind ik het persoonlijk belachelijk dat er gelijk een incassobureau in geschakeld word. Als er brieven zijn verstuurd naar het oude adres van de TS en ze kregen nog geen gehoor, hadden ze ook een belletje kunnen doen. Ik neem aan dat ze wel voldoende gegevens hebben over hun klanten. Ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als dit jou zou overkomen voor twee dagen te laat terug brengen.
Volgens mij sta je dan ook gelijk in de beugels.. Ik zou het iig niet pikken, en zeker niet betalen. :n

Waarom moet de videotheek nou moeite doen omdat de TS haar nieuwe adres niet door heeft gegeven. Dat is van de TS haar probleem hun probleem maken. Grote kans dat ze idd een brief hebben gestuurd naar haar oude adres. En de TS komt maar niet. En dan krijg je een incasso bureau wat naar de gemeente moet (nee dat kan niet met een belletje, daar moet je naar toe, je moet je legitimeren, je moet wachten) dat kost brandstof, dat kost tijd enz. Vervolgens de tijd die ze besteden aan de telefoon met, of bij de videotheek om de situatie uit te leggen, dossier aanleggen en invoeren enz. Ik snap best dat dat veel kost. En dat is banketstaaf voor de TS, echt waar. Maar het is wel de TS haar probleem en niet die van de videotheek.

En het is simpel, als ik dingen 2 dagen te laat terug breng, dan loop ik naar binnen, dan verontschuldig ik me, en dan betaal ik direct mijn boete. En als ik ze terug wil brengen als ze nog niet open zijn, dan heb ik pech, dan zoek ik de openingstijden op, en dan ga ik er naar toe als ze wél open zijn... Of dat nou een videotheek is, een bibliotheek, of wat dan ook... En mocht zoiets me dan een keer gebeuren (wat ik me niet voor kan stellen) dan betaal ik. Met morren dat het zonde geld is enz... Maar ik betaal wel...

Edit: en dat een incassobudreau niet in aangesloten bij de bond dat boeit eigenlijk niet. Net zo goed als dat het niet uitmaakt dat hun website er niet netjet uitziet. Zij hebben een overeenkomst met de videotheek, dus jij moet betalen. Wat je kunt doen om het te controleren is ff naar de videotheek lopen met de gegevens die je hebt, en vragen of het idd van hen afkomstig is...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-02-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:06

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:

84 euro staat in geen enkele verhouding met 2 dagen te laat een dvd terugbrengen :\ Je doet net alsof het een megamisdrijf is zeg... Voor 84 euro mag je 20km binnen de bebouwde kom te hard rijden :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:09

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:

84 euro staat in geen enkele verhouding met 2 dagen te laat een dvd terugbrengen :\ Je doet net alsof het een megamisdrijf is zeg... Voor 84 euro mag je 20km binnen de bebouwde kom te hard rijden :+

Nee inderdaad. En daarom is de boete daarop ook 12 euro. Maar als je dat niet betaald komt er een incassobedrijf, die daar tijd in steken, in dit geval ook nog naar de gemeente moeten om uit te zoeken waar de TS wel woont enz. En als je dan manuren enz. op gaat tellen, ja dan krijg je een boete van 84 euro...

En het is geen megamisdrijf, maar wel gewoon stomweg je eigen fout. Betaal, leer ervan en het gebeurd je nooit meer... Er zijn ergere dingen int leven...

En je kan niet te hard rijden, alleen te snel. Een baksteen is hard, snelheid niet. Maar das mierenn**kerij...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-02-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:09

Vjestagirl schreef:
En het is simpel, als ik dingen 2 dagen te laat terug breng, dan loop ik naar binnen, dan verontschuldig ik me, en dan betaal ik direct mijn boete. En als ik ze terug wil brengen als ze nog niet open zijn, dan heb ik pech, dan zoek ik de openingstijden op, en dan ga ik er naar toe als ze wél open zijn... Of dat nou een videotheek is, een bibliotheek, of wat dan ook... En mocht zoiets me dan een keer gebeuren (wat ik me niet voor kan stellen) dan betaal ik. Met morren dat het zonde geld is enz... Maar ik betaal wel...

voordat ik achterlijk grote boetes ga betalen ga ik toch eerst even kijken of ik dat terecht vind. Dit vind ik niet terecht, een vaag samenhangend verhaal. Als het mij was overkomen was ik ook eerst verhaal gaan halen. Leggen ze het dan goed uit dan zal ik heus betalen. Maar dalijk is het een fout :? Betaal je lekker voor niks 84 euro. Daar kan ik 2 weken van eten :\

Net als dat ik nooit zomaar verkeersboetes ga betalen. Hoeveel ik al niet heb gehad dat ik een boete krijg in een dorp wat ik bij goden niet eens kén, laat staan ooit van mn leven geweest ben... Allemaal mensenwerk, mensen maken fouten. En ik ga dat mooi wel controleren en niks betalen wat misschien wel fout is gegaan ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-02-09 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:10

Vjestagirl is een heilige die nooit iets te laat betaald en nog nooit een bekeuring heeft gehad mag ik hieruit opmaken? :P

Gut meid, wat kan jij je druk maken om de ellende van een ander :D In plaats van te gaan zitten preken hoe slecht TS is, kan je ook meedenken in een oplossing :D

Trouwens, TS is nog niet officieel in gebreke gesteld, ze heeft immers nog geen eis op papier ontvangen :)

[edit] en een incassobureau gaat echt niet naar een gemeente rijden om adresgegevens te krijgen hoor _O- Daar heeft men andere kanalen voor ;) [/edit]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:12

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:

voordat ik achterlijk grote boetes ga betalen ga ik toch eerst even kijken of ik dat terecht vind. Dit vind ik niet terecht, een vaag samenhangend verhaal. Als het mij was overkomen was ik ook eerst verhaal gaan halen. Leggen ze het dan goed uit dan zal ik heus betalen. Maar dalijk is het een fout :? Betaal je lekker voor niks 84 euro. Daar kan ik 2 weken van eten :\

Vergeet niet dat wij alleen de kant van de TS horen. Voor hetzelfde geld heeft haar videotheek het beleid dat als je 3x te laat bent ze er iid onmiddelijk een incasso op zetten, en staat dat gewoon in hun voorwaarden.

En ik kan ook heel lang eten van 84 euro (ik vermoed een week of 3). Maar dat heeft er in feite niets mee te maken...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:14

Vjestagirl schreef:
Nanne schreef:
@ Vjestagirl

Waarom moet de videotheek nou moeite doen omdat de TS haar nieuwe adres niet door heeft gegeven. Dat is van de TS haar probleem hun probleem maken. Grote kans dat ze idd een brief hebben gestuurd naar haar oude adres. En de TS komt maar niet. En dan krijg je een incasso bureau wat naar de gemeente moet (nee dat kan niet met een belletje, daar moet je naar toe, je moet je legitimeren, je moet wachten) dat kost brandstof, dat kost tijd enz. Vervolgens de tijd die ze besteden aan de telefoon met, of bij de videotheek om de situatie uit te leggen, dossier aanleggen en invoeren enz. Ik snap best dat dat veel kost. En dat is banketstaaf voor de TS, echt waar. Maar het is wel de TS haar probleem en niet die van de videotheek.

Edit: en dat een incassobudreau niet in aangesloten bij de bond dat boeit eigenlijk niet. Net zo goed als dat het niet uitmaakt dat hun website er niet netjet uitziet. Zij hebben een overeenkomst met de videotheek, dus jij moet betalen. Wat je kunt doen om het te controleren is ff naar de videotheek lopen met de gegevens die je hebt, en vragen of het idd van hen afkomstig is...

De videotheek heeft anders ook veel moeite genomen om een vaste klant met een boete voor twee dagen te laat retouneren onder te brengen bij een incassobureau...

Ze hadden ook kunnen wachten tot de TS weer een film kwam huren. Bij onze videotheek gaat dat net zo. Als ik toevallig te laat ben en ik lever ze buiten de openingstijden in, sommige mensen moeten ook werken, dan betaal ik gewoon de volgende keer dat ik weer kom huren. Dat weten ze ook en daar wordt nooit moeilijk over gedaan.

Ik vind het ook een belachelijk bedrag voor die twee dagen. :n

Ik denk dat wij gewoon te veel van mening verschillen.. Ik had dat bedrag nooit betaald. Ja als ik een jaar te laat zou zijn bij wijze van spreken. Maar niet voor twee dagen.

Als videotheek had ik ook afgewacht tot de klant weer kwam huren, mits het een vaste klant was. En dat was de TS begrijp ik uit haar verhaal.

En de videotheek is nou ook niet de eerste aan wie ik zou denken bij een adreswijziging.. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:15

Citaat:
En ik kan ook heel lang eten van 84 euro (ik vermoed een week of 3). Maar dat heeft er in feite niets mee te maken

nou... bij zo'n bedrag denk ik eerst even na of ik het wel ga betalen :j Dat heeft er wel wat mee te maken. Als ik alles had betaald waarvoor ik (al dan niet terecht) bekeurd was, was ik nu wel heel arm geweest :\
Of het nu om 10 euro gaat, of 100 euro; een fout is een fout. En misschien is dit wel niet fout, maar als je het uit gaat zoeken en erachter komt dat het wel een fout is heb je mooi even 84 euro bespaard.

Maar blijkbaar ben jij zo'n heilig boontje die nooit wat verkeerd doet. En nog nooit een dvd 2 (!) dagen te laat inlevert...
Ik heb nog nooit een boek op tijd ingeleverd, en die boete betaal ik ook gewoon. Dat is dan een paar euro. Mochten ze daar zo'n incassobureau op afsturen had ik er ook mooi voor gepast en mn lidmaatschap opgezegd. Idioot gedoe... beetje klantvriendelijkheid is wel gepast hoor.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-02-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:16

Nou ja, als een videotheek mij zoiets zou flikken, dan was ik meteen geen vaste klant meer geweest en ging ik elders.. :P Want in dit geval wist het incassobureau de TS te bellen, maar de videotheek heeft er nooit een telefoontje aan gewaagd :+