19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:32

Doe mij ouders die wat bijdragen.. zou het leven een stuk makkelijk maken :) als je ouders wat kunnen bijdragen, waarom niet? Maar volledig gepampert is uiteraard weer het andere uiterste.. maar fijn lijkt het me wel

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:33

Oneens. Ik ben al stalhulp sinds m'n 11 jaar. Tekende mijn 1ste vaste contract toen ik net 18 was. Woonde al samen op mijn 17de bij mijn vriend.

Dus nee, vind dat die man best wel raar is dan op dat vlak :D Wij (7 kinderen) worden heel vroeg zelfstandig gemaakt door onze ouders, zo staan we allemaal supersterk op onze eigen benen als we het huis uit gaan!

Dus nee, op je 19: wees verantwoordelijk voor jezelf, neem een (bij)baantje en profiteer niet van je ouders ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:57

Helemaal mee oneens maar het hangt dan weer ook van af hoe je situatie is ;)

Of je studeert of niet, scheelt al enorm.
Ik ben helaas iemand met een uitkering maar ik doe vrij veel vrijwilligerswerk (ongeveer 3 tot 4 dagen per week). Woon op begeleid wonen om uiteindelijk op mijn 21ste hopelijk helemaal zelf in mijn eigen onderhoud te voorzien.
Het duurt bij sommigen wel iets langer voor ze zelfstandig kunnen zijn. Ik ben op bepaalde gebieden zeker zelfstandig maar op sommige gebieden lukt het nog niet helemaal. Dat is bij iedereen wel eens zo, dan is het wel fijn om beetje steun te genieten van je ouders.
(ik betaal wel zelf mijn ziektekostenverzekering, huur, eten, trein.. eigenlijk alles wel :P en ik ben 19..
Maar als ik uiteindelijk weer naar school ga, zou ik dat niet zelf kunnen financieren waarschijnlijk.. Dan ga ik wel hulp vragen van mijn ouders.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:00

Het hangt er idd vanaf of je studeert etc. Ik zelf studeer voltijd en kan hier dus niet heel veel naast werken en een eigen huis betalen lukt mij al helemaal niet. Op dat gebied ben ik met mijn 21 jaar dus niet zelfstandig, al probeer ik wel mee te helpen thuis.
Als je niet studeert of deeltijd dan is dat al een heel ander verhaal.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:24

Ik doe op dit moment bar weinig voor mijn eigen geld, maar ik ben echt niet van plan om tot in de eeuwigheid op mijn ouders' zak te blijven teren. Ik krijg nu een maandelijkse bijdrage en daar moet ik het onderhoud van m'n dieren, beltegoed, eventuele boodschappen als ik die moet doen enz. van betalen. Eigenlijk alles behalve dingen voor school en kleding. In feite betalen mijn ouders dus nog alles, maar ik moet er nu zelf rekening meehouden dat ik niet aan het begin van de maand dure concertkaartjes koop en dan in het midden van de maand geen geld meer overheb voor eten voor de dieren bijvoorbeeld.

Hoe dat gaat lopen als ik over een kleine 1,5 jaar op mezelf ga (als ik dus 18/19 ben) weet ik nog niet. :+ Ik heb het grote geluk dat mijn ouders voorlopig studie belangrijker achten dan werken, dus dat zullen ze wel blijven sponsoren, maar ik zal m'n kamer, boodschappen, verzekeringen en dat soort dingen zelf moet gaan betalen dan (en dat vind ik niet meer dan normaal).

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik het grootste gedeelte van het huishouden hier thuis doe, dus in dat opzicht krijgen mijn ouders er wel weer wat voor terug. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:40

ik vind overigens studie ook belangrijker dan werken. Ik lees hier heel veel van : Nou ik werkte al toen ik zoo jong was heb een hekel aan luie mensen blabla. Nou sorry hoor maar mensen die studeren zijn niet lui.. Nee ook niet al ze er geen bijbaan bij hebben.. Ik vind het persoonlijk triest als je zo jong al zoveel moet werken.. ( dan heb ik het over 11, 12, 13, 14, 15,16) En dat je dan zelfs je studie ervoor aan de kant zet.. beetje dom.. Eigenlijk heel dom. Dus denk wel dat het een enorme voordeel is als je ouders je kunnen steunen. En je hoeft op je 19e nog helemaal niet het huis uit, je kan op kamers gaan wat betaalbaar is met studiefinanciering.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:48

@ Perrokai

Mijn salaris laat het gelukkig toe om alles te betalen, Ik hoop dat ik voor kerst een huisje heb en dat kan ik betalen met alles dr omheen, Dus huur ,elektra etc. Dan heb ik ook nog genoeg geld over voor me levens behoeftes.

De stal waar ik nu sta is eigenlijk te duur (270€)en dan zou ik het niet redden mede daardoor verhuis ik per 1 april naar een goedkopere stal en dan red ik het makkelijk.
Voor de DA kosten heb ik een aparte rekening, Daar word elke 1 a 2 maanden geld opgestort.
Deze rekening had ik al met me vorige paard en die loopt nog steeds, Toen mijn vorige paard verkocht werd heb ik dat geld ook op die rekening gestort en het paard wat ik nu heb kon ik bijna gratis overnemen dus mocht dr wat gebeuren met dr en ze moet naar de kliniek oid dan red ik dat gewoon.

Daarbij weet ik wel dat als ik het echt niet zou redden dat me ouders me wel zouden sponsoren mits zei op dat moment het geld hebben, K zou het wel gewoon netjes terug moeten betalen.

K zou nog even toelichten waarom ik deze instelling heb, Mijn ouders zijn toen ik 13 was in de schulden gekomen, Ze kochten een boot en leefde lekker lux, Het bedrijf waar me vader werkte ging failliet en hij kreeg een andere baan, Verdiende minder en me ouders hadden een lening lopen die ze dus niet meer konden afbetalen. Me ouders kwammen in de schuldsenering en hebben leterlijk elk dubbeltje moeten omdraaien, Afgelopen september zijn ze pas schuld vrij verklaard.
Hierdoor heb ik al op jonge leefttijd al door gekregen wat dr kan gebeuren als je geen geld heb of als je verkeerde dingen met je geld doet, Mn ouders hebben me nooit gedwongen om te werken maar hebben we wel eerliijk verteld hoe de vork in de steel zat met betrekking op de schulden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:50

iedereen moet het leven kunnen lijden die hij of zij wil. (realistisch gezien natuurlijk, ik zou ook hartstikke rijk willen zijn, maar dat zit er natuurlijk niet in, dus uiteraard wel binnen de regels van de wet ;) )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:58

Als kind moest ik altijd meehelpen in het huishoudem, later kreeg ik van mijn moeder geld als ik schoonmaakte in huis (extra zakcentje)
Op mijn 16e had ik mijn eerste echte baantje, betaalde slecht maar he, ik had nog meer geld :D dat heb ik 2 jaar gedaan toen had ik wat anders.
Nu werk ik al bijna 3 jaar weer bij hetzelfde bedrijf, zomers heel veel werk nu in de winter werk ik 1/2 dagen in de week zodat ik wat extra heb.
Maar zodra het seizoen weer begint in april zal ik er minstens 5 dagen per week zitten :D

Even voor de duidelijkheid, ik ga ook naar school(momenteel maar 1 dag in de week)

Dus ik vind dat je vanaf 19 jaar zeker niet op de zak van je ouders hoeft te teren, eigen kleren kopen, uitgaan e.d. kun je best zelf betalen. School is een ander verhaal.

Vanaf een jaar of 16 kunnen kinderen best beginnen met dingen voor zichzelf te verdienen, jong geleerd is oud gedaan, hoe moet je anders jezelf redden als je ouders alles voor je betaalde? Ik heb best wel wat vrienden die dat geluk hadden maar nu even vies op hun geld moeten letten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:04

Dit gaat over normen en waarden. Dus er is niet "iets goed" of "iets fout".

Het is maar net wat je normen hierin zijn.

Ik vind persoonlijk dat iemand van 19 best wel wat mag doen voor de kost hoor. Vanaf de 16e zelfs al wel...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:25

Eens en ook oneens !

Ik vind dat iemand die gestopt is met leren gewoon moet werken. Als je druk met je studie bezig bent en je hobby's dan vind ik niet dat je hoeft te werken. Die hobby's moet je dan misschien laten omdat dat financieel gewoon niet gaat, tenzij je ouders dat voor je betalen.

Kostgeld betalen vind ik onzin. Als jonge volwassenen moet je wel je bijdrage leveren aan het huishouden. Denk bijvoorbeeld aan: helpen koken, klusjes en weet ik veel nog meer.

Een sprong in het diepe vind ik een beetje een raar. Iemand met een (goede) opleiding weet best hoe het allemaal gaat in de grote mensen wereld. Tijdens die opleiding leer je ook al heel veel over verantwoordelijkheid. Het enige verschil is dat je er geen geld voor krijgt maar juist geld betaald.

Uitgaan kun je best zelf betalen, om je nou elk weekend lam te zuipen op de kosten van je ouders......

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:27

Oneens. Ik ben 18 ga 1 dag naar school en werk 4 dagen als administratief medewerkster. Alleen mijn opleiding word betaald, dat vinden ze niet nodig dat ik betaal. De rest betaal ik alles zelf, paarden, verzekeringen, telefoon. Ik ben blij dat ik zelf werk en zelf me geld verdien. Kan zelf bepalen waar ik het aan uitgeef of wat ik spaar, heerlijk toch.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:31

niet geheel eens met de stelling maar iemand van 19 kan beter nog op school zitten of een vak leren.

Ik zou niet willen dat mijn kind met 16 jaar ging werken en stoppen met school, vaak krijg je de laag geschoolde banen waar weinig toekomst perspectief in zit.

En ik vraag me in stilte af of jij later alles kan betalen dus auto huis paard.

Zelf ben gelukkig geprezen met het feit dat ik de juiste diploma´s heb en een uitzonderlijke baan heb gevonden

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:05

@ Tita

Een paar posten boven jij werd de zelfde vraag gesteld en die heb ik ook beantwoord,
Even in het kort, Ik kan alles zelf betalen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:16

nog wel ja.. Maar je zal weinig door kunnen stromen zonder opleidingen. Het is tegenwoordig al moeilijk om werk te vinden, en al helemaal zonder opleiding..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:18

mijn ouders hebben altijd de instelling gehad om zelfstandige kinderen voort te brengen, dus ik heb vanaf jongst af aan al mijn eigen beslissingen moeten nemen en ook in moeten kunnen staan met de consequenties daarvan. Mijn ouders hebben mij nooit beperkt, maar ik heb ook altijd alles zelf moeten regelen.
Als ik volgend jaar ga studeren betalen ze dat, mijn kamer en mijn paard. Dat is ontzettend fijn natuurlijk en ik ben blij dat ze dat willen (en kunnen!) maar ik heb helemaal het gevoel dat ik het voor de rest zelf kan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:21

dat is wel heel veel alexx.. Een paard en een kamer.. Mjah, is alleen maar mooi. Ik werk niet.. maar moet wel kostgeld betalen thuis. ( doe ik van studiefinan) En verder moet ik school betalen, kleding, ziektekosten.. eig alles..

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:31

ja dat vind ik echt super super knap van je! Dat zou ik erg lastig vinden. En ik ben mijn ouders echt meer dan dankbaar :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:33

pinuts schreef:
nog wel ja.. Maar je zal weinig door kunnen stromen zonder opleidingen. Het is tegenwoordig al moeilijk om werk te vinden, en al helemaal zonder opleiding..

K heb dr anders nog geen problemen mee, En ook niet gehad.
Vind het wel knap dat jij kan voorspellen dat ik het waarschijnlijk later niet ga redden.

Wat je liever iemand die nu al werkt voor zn geld of iemand die lkkr van een uitkering gaat leven?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:38

Mijn ouders zeggen altijd 'je kunt je hele leven nog werken'. Ze hebben liever dat ik gewoon een bijbaantje heb en een goede opleiding volg(betere kans op een baan later) dan dat ik me nu het schompes ga werken. Ik heb een bijbaantje dus ik werk wel maar ik moet er niet aan denken om fulltime te moeten gaan werken verlopig zit ik zeker nog wel 5 jaar op school. Volgende week word ik 18.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:47

samster, ik zeg niet dat je het waarschijnlijk later niet red. Ik denk alleen dat jij niet snel hogerop komt. Ik denk dat jij niet veel meer zal gaan verdienen dan nu, en ik denk als jij je baan kwijt raakt, minder snel een baan weer krijgt dan iemand met een opleiding. En dat is ook gewoon heel erg logisch. Je laatste vraag vind ik maar raar, ik heb liever iemand die studeert en dan werkt! Uitkering? Waar heb je het over. (overigens liever ff in een uitkering dan nooit een opleiding hebben afgerond) Alexx: zo knap is dat niet hoor, ik werk niet dus ik ben "lui"

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:54

Ik ben er niet oneens mee maar ook niet eens... als je begrijpt wat ik bedoel :+

Ik ben van mening dat je als 19-jarige gerust nog bijgestaan mag worden door je ouders. Hoe moet je anders de (hoge) studiekosten betalen? Imo werken én fatsoenlijk studeren gaan niet samen. Ik zeg niet dat je verwend moet worden, maar ik vind het enigzins wel 'normaal' dat je ouders je studie betalen.

Maar, daarentegen, als je écht niet meer naar school wilt, tja dan moet je maar gaan werken! Dan ben ik er ook wel akkoord mee dat je ouders je financieel niet meer bijstaan.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:03

pinuts schreef:
samster, ik zeg niet dat je het waarschijnlijk later niet red. Ik denk alleen dat jij niet snel hogerop komt. Ik denk dat jij niet veel meer zal gaan verdienen dan nu, en ik denk als jij je baan kwijt raakt, minder snel een baan weer krijgt dan iemand met een opleiding. En dat is ook gewoon heel erg logisch. Je laatste vraag vind ik maar raar, ik heb liever iemand die studeert en dan werkt! Uitkering? Waar heb je het over. (overigens liever ff in een uitkering dan nooit een opleiding hebben afgerond) Alexx: zo knap is dat niet hoor, ik werk niet dus ik ben "lui"

Dan denk ik dat jij eens moet gaan solliciteren dan merk je meteen dat toekomstige bazen echt niet moeilijk doen over wel of geen diploma! Mensen hebben liever iemand die gemotiveerd is en dr voor gaat dan iemand met een hoge opleiding en dr geen zin in hebben omdat ze toch zo hoog zijn opgeleid!
Een diploma maakt geen moer uit in je loonschaal hoor, Gaat dr om of je ervaring heb met dat werk en om je leefttijd.
K vind mensen die omdat ze studeren en dan een uitkering aanvragen heel lui, Sorry die mensen leven van de regering en daar ken ik niet tegen, En dat ik me opleiding niet heb afgemaakt maakt mij echt niet minder dan jouw!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:04

Precious20 schreef:
Imo werken én fatsoenlijk studeren gaan niet samen. Ik zeg niet dat je verwend moet worden, maar ik vind het enigzins wel 'normaal' dat je ouders je studie betalen.

Mijn ouders dragen ook bij, maar daar kom ik nog niet van rond. Ik studeer fatsoenlijk én ik werk. :P die om het weekend 2 keer 4 uurtjes, daar lijdt mijn studie echt niet onder hoor!

Ik vind het raar om te zeggen dat werken en studeren niet samen gaat. Want dat gaat het makkelijk. Iedereen moet gewoon voor zichzelf beslissen wat diegene wilt. Kun je rondkomen zonder te werken? Nou prima, ik vind daar niks lui's aan of zo. Als je het toch red zo. Maar ik vind dat je niet kan zeggen dat het niet samen kan. Het kan prima samen, dat vind ik een slap excuus om niet te werken.

Als je niet werkt, prima, maar zeg dan gewoon dat het niet nodig is, zeg niet dat het niet kan, want dat is onzin.

Diploma maakt wel degelijk uit in een loonschaal. Ja, nee niet in de supermarkt, winkel, horeca ed. baantjes. Maar in de banen waar een opleiding voor nodig is toch echt wel, en daar kom je zonder opleiding echt niet zo makkelijk in! Tja, werken of studeren is de keuze die je zelf maakt. Ik vind niet dat je iemand zomaar lui kan noemen. Ik vind iemand pas lui als diegene geen gebruik maakt van zijn potentie. Als je weet dat je pienter niet heel handig bent aangelegd en je het met een vervolg opleiding toch niet heel ver schopt, dan vind ik het niet raar dat je gaat werken. Ik vind het zonde om je potentie te laten liggen. Maar aan de andere kant, als diegene wel gewoon hard werkt voor zijn centen en tevreden is met zijn/haar leventje met een baan waar geen opleiding voor nodig is, tja, wie ben ik dan om dat te beoordelen. Maar ga dan ook geen schulden lopen maken of klagen dat je minder geld hebt dan anderen.

En mensen die beweren dat studeren is voor luie mensen die nodig ik van harte uit eens een periode met me mee te lopen op school. Pffft, ik zou eens willen joh, dat ik na een lange dag werken thuis op de bank kon ploffen en me nergens meer zorgen hoefde te maken tot ik de volgende ochtend weer kan aantreden. Nee, ik mocht willen dat mijn studiedag smiddags om 5 uur is afgelopen!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:17

Dan denk ik dat jij eens moet gaan solliciteren dan merk je meteen dat toekomstige bazen echt niet moeilijk doen over wel of geen diploma! Mensen hebben liever iemand die gemotiveerd is en dr voor gaat dan iemand met een hoge opleiding en dr geen zin in hebben omdat ze toch zo hoog zijn opgeleid!
Een diploma maakt geen moer uit in je loonschaal hoor, Gaat dr om of je ervaring heb met dat werk en om je leefttijd.
K vind mensen die omdat ze studeren en dan een uitkering aanvragen heel lui, Sorry die mensen leven van de regering en daar ken ik niet tegen, En dat ik me opleiding niet heb afgemaakt maakt mij echt niet minder dan jouw![/quote]

Sorry dat ik het zeg, maar jouw algemene kennis is niet bepaald groot.

Zoals iemand anders voor mij al zei: In de supermarkt maakt het inderdaad geen moer uit. Maar wil jij een goede baan dan moet je daar echt wel wat voor gestudeerd hebben. En het klopt dat een werkgever het liefst een gemotiveerde persoon in zijn bedrijf heeft. Maar wie zegt dat studenten niet gemotiveerd zijn?? Dat lijkt mij nou het meest onlogische feit, een student is juist gemotiveerd! Waarom ga je anders studeren? Voor de lol? Lekker feesten? Nou nee ik dacht het niet!

Een student krijgt waarschijnlijk later een baan met (veel) verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat je niet na 5 uur klaar bent, maar nog even doorgaat.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :Z

edit:typfout