onder de 16? natuurlijk niet!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:33

L_iek schreef:
Die 2e vraag snap ik niet zo goed. In een supermarkt mag je alcohol verkopen vanaf 16, ook de mixdranken dus. Waarom zou je het dan niet mogen verkopen aan iemand van 17? Alleen omdat die zegt dat het voor zijn vriendin van 15 is.

Dan is het ook best een domme gozer als hij er dat nog even bij verteld :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:35

verootjoo schreef:
L_iek schreef:
Die 2e vraag snap ik niet zo goed. In een supermarkt mag je alcohol verkopen vanaf 16, ook de mixdranken dus. Waarom zou je het dan niet mogen verkopen aan iemand van 17? Alleen omdat die zegt dat het voor zijn vriendin van 15 is.

Dat vind ik ook raar... Wat iemand met een gekocht product doet is toch niet de zaak van de verkoper. Om maar even een heftig voorbeeld te nemen; wapens worden ook verkocht, maar wie weet wat een klant daarmee gaat doen :\

Raar voorbeeld, gezien iemand die wapens wil houden en verkopen vergunningen nodig heeft, geldt dus ook voor degene die hem koopt. Die vergunningen krijg je echt niet zo maar... :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:05

Adil18 schreef:
Raar voorbeeld, gezien iemand die wapens wil houden en verkopen vergunningen nodig heeft, geldt dus ook voor degene die hem koopt. Die vergunningen krijg je echt niet zo maar... :?

een zakmes kun je overal kopen, een licht pistool mag ook iedereen in bezit hebben.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:49

Vraag 1: nee, je mag mensen in beschonken toestand niets verkopen.
Vraag 2: Nee, officieel niet. Als dit niet duidelijk is, mag je het verkopen. Als het duidelijk is dat de drank voor haar is en niet voor hem, dan moet je aan haar legitimatie vragen en nee-verkopen.
vraag 3: officieel niet, ik werk bij de vomar en hier hebben wij een keer een boete voor gehad! wij doen net of ons neus bloed maar is het heel erg duidelijk dan verkopen wij inderdaad niets!

belachelijk dat we straks aan iedereen onder de 20 in de slijterij legitimatie moeten vragen, er zijn jongeren die elke week bij mij hun flesje bacardi halen van wie ik weet dat zij allang 18 zijn! krijg ik weer ruzie met iedereen en worden we weer uitgescholden.. pff!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:51

Ik dacht BAA. :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:48

hm..vreemde vragen..

ik werk dan niet achter de kassa maar sta in de kantine van een verzorgingstehuis voor demente ouderen.
behalve opstandige oudjes maak je niet zo heel veel mee.
bezoekers komen lekker een wijntje of biertje drinken met de bewoners en gaan dan weer naar huis.

er is echter 1 mevrouw die wij liever niet zien in ons tehuis.
deze mevrouw heeft geloof ik een drink probleem en is al 2 keer vrij beschonken binnengekomen (is erg lastig inschatten trouwens, of iemand dronken is, of gewoon van zichzelf een beetje 'raar' is). ik herinner me de laatste keer dat zij dronken weer vertrok en wilde gaan autorijden.
mijn collega die ik afwisselde heeft haar buiten aan de praat proberen te houden terwijl de receptie 112 belde om te melden dat ze dronken wilde gaan autorijden.
mijn collega heeft haar verder niet gehinderd om in de auto te gaan rijden omdat ze niet wist of dit wel mocht of niet.
vanuit je maatschappelijke plicht bekeken zou je moeten voorkomen dat ze instapt en wegrijdt.. maar wij wisten niet of je iemand wel echt mag verbieden om in zn eigen auto te stappen.
gelukkig heeft de politie haar toen snel van de weg af gehaald en is er niets gebeurd.

afgelope weekend was mevrouw er weer terwijl ik aan t werk was.
ze had van mn collega die voor mij werkte (collega was tot 1 uur, ik begon om 1 uur) al 2 wijntjes gehad.
in princiepe zou je iemand niet mogen 'verbieden' om een 3e of 4e wijntje te drinken.
maar we spraken af dat als ze zou komen voor een 3e, dat ik haar dat zou weigeren.
wij zagen het namelijk ook als onze fout als zij echt dronken zou worden van dat 3e wijntje (je weet natuurlijk niet hoeveel ze thuis al ophad), in de auto stapt, en bijv een kind aanrijdt. dan is het wel ONZE fout geweest om dat 3e wijntje te schenken.
tenminste, zo dachten wij.
maar ik blijf het niet fijn en een beetje raar vinden om als 20 jarige tegen een volwassen vrouw te zeggen dat ze geen 3e wijntje meer mag. ik voel me daar erg ongemakkelijk bij , ik weiger het haar dan ook alleen omdat ik mezelf nooit zou kunnen vergeven als ze wel iemand aanrijdt omdat ze dronken achter t stuur stapt door t wijntje wat ik geschonken heb.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:52

verootjoo schreef:
Adil18 schreef:

een zakmes kun je overal kopen, een licht pistool mag ook iedereen in bezit hebben.

Dat is niet waar. Kijk maar in de Wet Wapen en Munitie. Het enige wat thuis gehouden mag worden van de lichtste categorie zijn luchtwapens, maar hiermee mag je niet over straat en ze mogen niet onder een vuurwapen vallen, anders worden ze niet getolereerd.

Pistolen zijn overigens altijd vuurwapens dacht ik...En die zijn alleen voor bepaalde instanties als de politie of in combinatie met een vergunning mogelijk. Dus vandaar dat ik aangaf het een beetje een rare vergelijking te vinden.

Nou ja, erg off-topic... ;)