De stap zetten om.. te stoppen met school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:09

Ik zou dit jaar afmaken als ik jou was en dan ondertussen een andere opleiding zoeken.
Dan kan je namelijk bij de volgende opleiding in het 2de jaar instromen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:09

Chantal___ schreef:
Ik doe dezelfde opleiding en heb hetzelfde gevoel :=
Ik weet ook niet wat ik anders wil, maar aangezien ik al over 1 jaar klaar ben, maak ik m maar af...

Ik weet niet hoellang je nog moet maar je kan het wel proberen.. Zolang je toch niet weet wat je moet doen heb je toch niks beters te doen :=

Succes!
P.s. Ben ook de week voor de vakantie niet geweest hoor O:)

Nou hier nog iemand, doe ook dezelfde opleiding en zit ook met hetzelfde probleem. Maar ik heb besloten dat ik dus wél stop, al is dit al de 2e opleiding waar i mee stop...
Als dit het 1e jaar van je 1e gevolgde opleiding is dan hoef je geen stufi terug te betalen (als je dat krijgt natuurlijk) Ik moet dat straks helaas wel. Maar voel me echt niet lekker met deze opleiding, ik ga een jaartje ertussenuit en werken, dan kijk ik weer verder.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:12

anneliesdj schreef:
Niet doen, later krijg je spijt.
Je hebt niet voor niets voor deze opleiding gekozen, ja vind dit toch wel leuker dan andere dingen.
Je kunt beter je diploma halen en daarna nog een studie volgen die je leuker vind, dan heb je iig vast een diploma.
Stoppen met school zonder een diploma te hebben is echt heel erg dom, enige werk wat je dan kunt doen is lopendebandwerk.

Ik heb er ook spijt van dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, achteraf denk je; wat hadden die twee jaartjes doorzetten nu uitgemaakt?
En ja, een jaar studie kost al snel 1000-1500 euro, dat is dan weggegooid geld.

Beetje rare opmerking... Ze zegt toch dat ze iets anders wil gaan zoeken?
Je hebt gelijk als je stopt met school en geen diploma's hebt en dan gaan werken dat je dan geen goede baan krijgt maar dat is bij de TS helemaal niet het geval. Zij wil gewoon aan een andere wel leuke opleiding beginnen.
Het is toch nutteloos om door te gaan met een opleiding waar je later toch niet mee gaat werken? >;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:14

Ik ben ook gestopt met school(sinds kort). Nou doe ik geen beroepsopleiding en ben ik gestopt in 4 havo, maar wellicht dat je er toch iets aan hebt.
Mijn hele verhaal kun je ook wel lezen in dit topic: --> Oriëntatiejaar, wie nog meer? daar staat ook precies in waarom ik gestopt ben.
Maar dat is ook allemaal niet van de 1 op de andere dag gegaan, maar ik wist wel op een bepaald punt echt voor 200% zeker dat ik wou stoppen dus toen hebben we ook doorgepakt.
Maar nou ben ik 16 en dus nog leerplichtig, dus kwam ik voor het probleem te staan en nu? Dus toen kwam ik (gelukkiggelukkig) pro mbo tegen van het Friesland College en daar ga ik per 24 febr mee beginnen.

Hoop dat je misschien toch klein beetje iets aan hebt ;) .

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:15

cp112 schreef:
Chantal___ schreef:
Ik doe dezelfde opleiding en heb hetzelfde gevoel :=
Ik weet ook niet wat ik anders wil, maar aangezien ik al over 1 jaar klaar ben, maak ik m maar af...

Ik weet niet hoellang je nog moet maar je kan het wel proberen.. Zolang je toch niet weet wat je moet doen heb je toch niks beters te doen :=

Succes!
P.s. Ben ook de week voor de vakantie niet geweest hoor O:)

Nou hier nog iemand, doe ook dezelfde opleiding en zit ook met hetzelfde probleem. Maar ik heb besloten dat ik dus wél stop, al is dit al de 2e opleiding waar i mee stop...
Als dit het 1e jaar van je 1e gevolgde opleiding is dan hoef je geen stufi terug te betalen (als je dat krijgt natuurlijk) Ik moet dat straks helaas wel. Maar voel me echt niet lekker met deze opleiding, ik ga een jaartje ertussenuit en werken, dan kijk ik weer verder.

Vind zelf dat de opleiding in het begin veel beloofd, maar niks is..
Maar dat is mijn mening natuurlijk, ik weet ook niet hoe andere mensen dit ervaren, en hetzelfde idee ook hebben over hun opleiding.
Dit is inderdaad mijn eerste opleiding, en ook het eerste jaar, maar wist niet dat je het dan niet terug hoeft te betalen?

Ik ben bang, dat wanneer ik ga werken, ik te gewend ben aan vast salaris, en dus de stap te groot is om weer naar school te gaan.
En daarnaast weer te moeten werken.. dus ik wil wel weer graag een opleiding volgen

cp112

Re: De stap zetten om.. te stoppen met school

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:17

Het 1e jaar mag je 'verknooien' je bent je betaalde scholgeld wel kwijt natuurlijk maar hoeft je stufi niet terug te betalen.
Overigens ligt mijn reden om te stoppen redelijk dicht bij de jouwe, veel beloven maar komt niks van, erg jammer.

Is het niks om dan een BBL opleiding te doen?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:22

Jeetje, en ik maar denken dat ik de enige was die de opleiding niet leuk vind :Y)

Ik doe dus ook M&C, baal er best van dat ik dit heb gekozen, maar het is niet anders. Wil wel mn diploma halen, want je kan er later best veel kanten mee uit.

Als je er echt geen zin meer in hebt, kun je het er met je ouders het beste over praten. Zij weten wel raad, het is toch ook niet leuk om telkens met tegenzin naar school te gaan?

Misschien kan je het er op school ook over hebben, via mijn school doen ze dat, dat als je je opleiding niet leuk vind, dat ze dan binnen die school een andere wel passende opleiding voor je zoeken :j

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:24

Dat ligt dan redelijk dicht bij elkaar ja, dacht dat het toch wel een beetje aan mijn school lag :=
Das hetzelfde verhaaltje namelijk. Lijkt wel alsof ze sommige regeltjes zomaar ter plekke bedenken, en ook weer ter plekke ongeldig zijn.

BBL opleiding zou kunnen, maar dan moet ik wel echt iets leuk vinden.
Deze opleiding heb ik gekozen omdat hij redelijk breed is, en ik niet wist wat ik wou.
Dus als ik nu een opleiding wil beginnen, wil ik nu wel echt weten wat ik wil.
Ik heb nooit iets gehad waarvan je nou zou zeggen van: "Goh daar blinkt ze echt in uit!'
Heb een keer een interessetest laten doen, op mijn middelbare school, voor een studie keuze.
Daar kwam ook vrij weinig uit. Of helemaal niet geinterseerd, en de rest zat er allemaal een beetje in het midden.
Maar niks waarvan je zou zeggen dat is wat ik wil.
Erg jammer vind ik dat van mezelf, want wil wel echt een opleiding afronden waarmee ik ook echt iets kan in de toekomst.

Dat wist ik helemaal niet over je stuffie, weer wat geleerd vandaag :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:30

Hihi, dat is ook precies de reden dat ik hem gekozen heb. Blink ook niet ergens in uit oid en heb nooit geweten wat ik 'wou worden'

Zo'n studiekeuze test kwam bij mij steeds weer leraar of schilder uit, en oja begrafenisondernemer :P haha nou nee dankje :P

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:34

Ja bij mij kwam er ook iets uit, wat echt niks voor mij is :P
Weet alleen zo snel niet meer wat :P

Stephanie: Met m&c kan je inderdaad alle kanten op ja, dat was ook de reden waarom ik elke keer dacht van: 'Nog even doorbijten'
Ik merk alleen nu echt van mezelf dat ik me er niet meer toe kan zetten.
Net zoals huiswerk maken, ik plan er tijd voor vrij, ik ga ook echt zitten, doe ook echt een boek open.. maar daarna.. niks meer.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:37

Ja ik snap precies wat je bedoeld! Ik dacht ook dat het best leuk zou zijn en ging met een goed gevoel de opleiding in. En nog steeds gaat het wel, maar het is gewoon niet wat ik er van had verwacht, er zijn zoveel mensen uit mn klas die gestopt zijn, of overgeplaatst naar een andere opleiding.

Het ligt dus iig niet aan ons :D haha

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:38

In het 2e jaar van mijn opleiding ben ik echt schoolziek geweest. Wist niet of ik op de juiste school zat. Daardoor moe en concentratieverlies. Op een gegeven moment heb ik een gesprek met m'n ouders gehad. Als ik iets anders wilde doen, moest ik die nieuwe opleiding echt gaan afmaken. Of ik moest doorzetten en m'n opleiding afmaken. Omdat ik niet wist wat ik anders moest gaan doen, heb ik m'n tanden op elkaar gezet en gewoon flink gaan leren zodat ik zo snel mogelijk van die school af was met een diploma. En Ik moest toen dus nog bijna 2 jaar. Die 2 jaar zijn omgevlogen omdat ik er hard voor gewerkt heb. Uiteindelijk ben ik een heel andere richting opgegaan, maar dat kwam ook doordat ik op mijn werk met dingen in aanraking kwam die ik leuk vond. Dus opleiding Detailhandel gedaan en nu aan het werk als Coördinator Secretariaat. Heeft wel wat jaartjes geduurt hoor voordat ik wist wat ik nu wilde doen.

Succes met het maken van je keuze.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:39

Als jij zeker weet dat het niet is wat je wilt moet je daar vanzelfsprekend met school en met je ouders over praten. Je school heeft ongetwijfeld een decaan die je kan helpen met het vervolg van je studieloopbaan, ga daar 's mee praten.

Ik ben zelf ook een keer gestopt met m'n opleiding. Gelukkig vonden mijn ouders dit niet zo heel erg, je kan nou eenmaal wel eens het verkeerde kiezen. Okee, m'n pa was wel boos, maar zo is ie nou eenmaal :P
Ik ben toen gaan werken, had een aardige baan op de boekhouding van een grafimediabedrijf, en daar ben ik een beetje blijven hangen. Hard nagedacht over of dat was wat ik wilde, de rest van mijn leven. En dat wilde ik niet :P Dus goed nadenken wat ik dan wél wilde, en sinds september dit jaar studeer ik weer!

Het is ook niet raar om te stoppen met je opleiding! Ja, zonde van het geld, maar hoe kan men nou verwachten dat je op je 16e al weet wat je voor de rest van je leven wilt gaan doen?

1e jaar regel qua stufi geldt volgens mij alleen als je vóór februari stopt...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:43

Bij mij is er nog maar 1 definitief gestopt, das die jongen die naar een orientatie jaar is gegaan.
Er zijn er nog 2 gestopt, maar die zijn nog niet officieel uitgeschreven zeg maar :P

De rest, van de 22, komen nog wel, maar wij beginnen regelmatig maar met 3 in de ochtend.
In de middag is het rond de 17 leerlingen, en aan het einde van de middag zitten we weer met 10 ofzo :)

Motivatie in mijn klas is dus ook niet echt geweldig :=

Paan: Knap dat je dat volgehouden hebt zeg, heb je er uiteindelijk geen spijt van gehad, omdat je toch andere richting gekozen hebt?
Nani: Nee ik weet dat het niet raar is om van opleiding te veranderen, maar toch vind ik de stap toch wel erg groot, juist ook omdat ik niet weet wat ik wel wil.
Vond jij de stap niet groot om weer terug te gaan studeren? Toch wel salaris dat je mist per maand.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:22

Nee hoor. Ik heb er in ieder geval doorzettings vermogen aan overgehouden. En overal leer je altijd wat, zeg ik maar. Dus ook van die opleiding. Ik heb op m'n 21e m'n diploma gehaald en ben nu 36. En soms weet ik nog niet wat ik wil worden........ Maar als ik 60 ben weet ik het vast wel. Komt ook omdat ik me voor veel dingen interesseer. En dan doe ik weer een workshop of cursus om te kijken of ik dat echt leuk vind. Maar ik ben op dit moment goed in het werk wat ik doe en beleef er ook veel plezier aan.

Misschien moet je eens goed om je heen gaan kijken naar wat je nu wel leuk vindt. Wat vind je leuk aan je weekendbaantje en wat niet. Personeels advertenties lezen en daar uit halen wat je leuk vindt en wat je niet leuk vindt. Dan ben je al weer een stap verder. En dan kijken wat voor opleiding past bij die dingen die je leuk vindt. En misschien heb je dan niet helemaal het juiste pakket. Als je toegelaten wordt en je vindt het leuk, dan ga je er waarschijnlijk ook voor. Als je dan langer met je huiswerk e.d. bezig bent is dat minder erg omdat je het doet voor iets wat je leuk vindt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:36

Ja, daar heb je helemaal gelijk in ja :j
Paar weken geleden, heb ik een maatschappelijke stage moeten lopen, voor het vak maatschappij.
Dit mocht niet bij een commercieel bedrijf. Ik heb toen gekozen voor een bejaarde tehuis.
Zorg en welzijn dus. Ik dacht op de middelbare school altijd dat zorg en welzijn niks voor mij was, dus heb biologie zoiezo al laten vallen.
Maar nadat ik dit gezien heb, lijkt het me toch wel leuker dan ik dacht om mensen te helpen.
Ik weet alleen niet of dit ook een opvlieging is, normaal gesproken ben ik namelijk niet echt zo'n hulp iemand :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:05

_Rapido_ schreef:
anneliesdj schreef:
Niet doen, later krijg je spijt.
Je hebt niet voor niets voor deze opleiding gekozen, ja vind dit toch wel leuker dan andere dingen.
Je kunt beter je diploma halen en daarna nog een studie volgen die je leuker vind, dan heb je iig vast een diploma.
Stoppen met school zonder een diploma te hebben is echt heel erg dom, enige werk wat je dan kunt doen is lopendebandwerk.

Ik heb er ook spijt van dat ik mijn studie niet heb afgemaakt, achteraf denk je; wat hadden die twee jaartjes doorzetten nu uitgemaakt?
En ja, een jaar studie kost al snel 1000-1500 euro, dat is dan weggegooid geld.

Beetje rare opmerking... Ze zegt toch dat ze iets anders wil gaan zoeken?
Je hebt gelijk als je stopt met school en geen diploma's hebt en dan gaan werken dat je dan geen goede baan krijgt maar dat is bij de TS helemaal niet het geval. Zij wil gewoon aan een andere wel leuke opleiding beginnen.
Het is toch nutteloos om door te gaan met een opleiding waar je later toch niet mee gaat werken? >;)

O ja, waar zegt ze dat dan? Wat ik wel lees in de openingspost is dit;
Citaat:
Daarnaast weet ik ook niet wat ik wél wil, werken? Nee dat kan nog tot mn 80ste.
Nieuwe opleiding? Zou kunnen, maar wat? Ik vind niks meer leuk..

Als je toch niet weet wat je wilt kun je beter gewoon doorgaan.
En zoals ik al eerder zei; op een opleiding krijg je alles in theorie, ook de vakken die je later alleen praktisch moet uitvoeren, je moet daar gewoon even doorheen. Al die theorie is saai maar is wel nodig.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:54

M_EL_ISSA schreef:
*KNIP*
Nani: Nee ik weet dat het niet raar is om van opleiding te veranderen, maar toch vind ik de stap toch wel erg groot, juist ook omdat ik niet weet wat ik wel wil.
Vond jij de stap niet groot om weer terug te gaan studeren? Toch wel salaris dat je mist per maand.

De stap is heel groot geweest, vooral omdat ik in die tijd dat ik ben gaan werken samen ben gaan wonen in een koophuisje, en we dat salaris inderdaad wel flink zijn gaan missen.. Want dan krijg ik nog zo leuk uitwonenden stufi, de hypotheek kan ik er niet van betalen :P

Maar aan de andere kant heb ik er absoluut geen spijt van! Juist omdat ik zo'n tijd heb gehad om na te denken over wat ik wil, doe ik nu ook echt iets wat ik ontzettend leuk vind :D Ik ga met veel plezier naar school en dat is ook wat waard :P (want voorheen ging ik elke dag met tegenzin naar m'n werk...)
Ik weet ook, dat ik nu even inlever, maar dat ik straks met een HBO diploma van school kom, en dat ik dan waarschijnlijk een betere baan kan vinden dan alleen met m'n havo.. Even een paar jaartjes bikkelen, maar voor het goede doel ;)

Ik snap ook wel dat je het een grote stap vind.. Dat is het namelijk ook.. Ik kan je echt aanraden eens met je Decaan te gaan praten. Als hij of zij je niet kan helpen, kunnen ze je ongetwijfeld wel doorverwijzen naar iemand die dat wél kan. En maak je twijfels openbaar naar je ouders. Dat heb ik toentertijd niet gedaan, en behalve dan dat ik de hele tijd mezelf zat op te vreten, hebben mijn ouders ook niet aan het idee kunnen wennen, en toen ik stopte kwam dat voor hun echt uit het niets :P Vonden ze niet zo leuk toen ;)

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:44

ik deed ook een opleiding detailhandel , al snel kwam ik erachter dat het niet was wat ik wou . de lessen duurden voor mijn gevoel steeds langer en ik had het echt niet naar mijn zin . toen zeiden mijn ouders dan kun je misschien beter gaan werken en rustig nadenken over wat je wilt . dus nu werk ik bij een supermarkt . maar dat ga ik niet mijn hele leven doen ! ik wil graag bij de politie en ga daar nu binnenkort de sollicitatieprocedure in . stel ik word niet aangenomen ga ik het orientatiejaar vrede en veiligheid doen en dan weer solliciteren bij de politie .

het is heel belangrijk om te kijken wat je echt leuk vind , en het is echt moeilijk om die beslissing te nemen . in kranten lees je het supervaak dat er enorm veel scholieren stoppen met hun opleiding . het gaat tenslotte om je toekomst !

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:40

Als je een goed verstand hebt kun je trouwens echt wel een redelijke baan krijgen als je er je best voor doet hoor, Ik heb daarvan tal van voorbeelden in mijn omgeving. Mijn vader heeft nooit een van zijn vele studies afgemaakt en is wel manager van een heeeeleboel mensen met allemaal diplomaatjes. Zo ken ik nog veel meer mensen die het prima voor elkaar hebben zonder diploma... Beetje kort door de bocht dus, hoewel diploma's natuurlijk zeker helpen.

Edit. Wat moet je met een goed verdienende baan in een sector waar je toevallig met veel moeite een diploma voor hebt, maar waar je de rest van je leven ongelukkig van wordt...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 20-02-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:43

Ja, ik weet niet hoe oud jij bedoelt de mensen in jou omgeving :o
Maar is het niet dat 'oudere' personen toch wel eerder aangenomen worden zonder opleiding?

Nu ben je echt leerplichtig, en nu stellen bedrijven ook echt wel een eis aan een opleiding.. of heel veel ervaring.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:46

Nee hoor niet alleen ouderen, ook een aantal vrienden van mijn leeftijd hebben het goed voor elkaar zonder papiertje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:31

Cerilene_ schreef:
Als je een goed verstand hebt kun je trouwens echt wel een redelijke baan krijgen als je er je best voor doet hoor, Ik heb daarvan tal van voorbeelden in mijn omgeving. Mijn vader heeft nooit een van zijn vele studies afgemaakt en is wel manager van een heeeeleboel mensen met allemaal diplomaatjes. Zo ken ik nog veel meer mensen die het prima voor elkaar hebben zonder diploma... Beetje kort door de bocht dus, hoewel diploma's natuurlijk zeker helpen.

Edit. Wat moet je met een goed verdienende baan in een sector waar je toevallig met veel moeite een diploma voor hebt, maar waar je de rest van je leven ongelukkig van wordt...

Die mensen zijn daar niet zomaar gekomen. Als een werkgever personeel zoekt is het eerste wat hij doet selecteren op diploma's en certificaten, de mensen zonder vliegen er als eerste uit. En wat wil je dan doen met je verstand als je niet eens de kans krijgt om je irl te presenteren?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 07:36

Ik zou ermee doorgaan tot je iets nieuws weet:D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:05

Oh eindelijk, lotgenoten! Gelukkig ben ik niet de enige zeg.
Ik wilde heel graag iets met rechten doen, dat gevonden op mbo niveau, namelijk juridische dienstverlening. Rechten vind ik nog steeds echt súper interessant, maar de opleiding ligt me niet. Ik kan er niet echt de vinger opleggen, maar de hele school, de leraren, klasgenoten, de manier waarop er les word gegeven (het was hartstikke normaal om 5uur per dag met zn alle in een computerlokaal te zitten, en de hele dag een beetje op hyves te zitten), echt, het viel me zó tegen. Alle projecten en presentaties, waarbij je de ene helft op google moest opzoeken, en de andere helft maar moest verzinnen. Dat verzinnen vond ik dus maar lastig, want tsjah, hoe weet je nou wat juist is of niet? Was nergens te vinden. Dus ik wilde daar hulp bij, nou, als ik iets vroeg, kreeg ik een antwoord wat echt helemaal nergens op sloeg.
Daarbij ook nog is mn gezondheid die heel erg achteruit ging. We hebben een aantal gesprekken gehad (ik, moeder, school), en het nog diverse keren geprobeert, maar mn motivatie is echt helemaal weg. School, gatverdamme. Deze school heeft het helemaal voor me verpest. Ondertussen ben ik dus ook gestopt (moet me alleen nog officieel uitschrijven, heb echt geen idee hoe ik dat moet doen :') )
Rechten vind ik nog steeds echt héél erg interessant, en ben zeker bereid om daar voor te werken en me ervoor in te zetten, maar niet op de manier hoe het daar eraan toe ging. Verder vind ik economie, biologie, wiskunde, eigenlijk alles wel leuk.
Ik zou best een jaartje een kappersopleiding willen doen, een jaartje fotografie, een jaartje eco, een jaartje de paarden in, een jaartje met mensen werken. Maar een opleiding waar ik 3 of 4 jaar naar school voor moet gaan, en de rest van mn leven in moet werken? Ik zou echt niet weten wat. Ik vind alles een beetje leuk, maar duidelijk niet leuk genoeg.
Dus als iemand nog een leuk idee voor een opleiding voor mij heeft? :P
Ik zit er nu over te denken om 4 dagen werken, 1 dag school te doen. Maarja, wélke opleiding?
Lastig allemaal..