Wat doen jullie in het huishouden? ( thuiswonende 18-23)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:13

ik ben 20, en studeer. ene keer maak ik erg lange dagen de hele week door, andere keer ben ik weer 2 dagen per week thuis.

honden uitlaten doet net degene die thuis is.dat wisselt dus heel erg. we spreken dit wel altijd van te voren af zodat we zeker weten dat er iemand voor de honden is om lekker te wandelen.
verder doen we allemaal (ik, mn 2 broertjes en mn vader en moeder) 1 keer in de week de afwasmachine sochtends uitruimen en in t weekend verdelen we klussen als stofzuigen, badkamer schoonmaken, afwasmachine enz.
sinds kort koken we nu ook allemaal een keer in de week, voorheen kookte mn moeder bijna altijd (hielp ik wel vaak als ik op tijd thuis was). als ik zin en tijd heb wil ik ook wel vaker koken om t over te nemen voor mn moeder.
we doen hier dan ook zelf de boodschappen voor.

alle strijk doe ik altijd (overhemden van mn vader enz).
dit deed ik vroeger al toen ik nog een stuk jonger was om een zakcentje bij te verdienen (1 euro per hemd) en ik krijg nu nog steeds 1 euro.. maar eigenlijk heb ik t nu niet meer nodig want in t weekend werk ik gewoon.

t is niet dat ik absoluut geen tijd heb om meer in t huishouden te doen. maar ik zie absoluut t nut niet in om elke dag te gaan stofzuigen of om altijd alles super netjes te hebben. mn moeder daarentegen is wel heeeeeel netjes en geordend.

wij hebben verder trouwens 1x in de week een schoonmaakster die t hele huis grondig schoonmaakt, want daar heeft zelfs mn moeder geen zin in ^^.
kamer opruimen lijkt me nogal logisch dat je dat zelf doet. ik doe t maar 1x in de week en ook omdat t verplicht is omdat daarna de schoonmaakster komt.
ik vind mijn kamer namelijk afschuwelijk leeg en kaal en kil als ie opgeruimt is, vreselijk, een beetje troep vind ik echt 100x fijner.
(alhoewel dat 'beetje troep' soms een beetje uit de hand loopt :o )

Ntlie_

Re: Wat doen jullie in het huishouden? ( thuiswonende 18-23)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:43

Als ik dat zo hier lees heb ik het behoorlijk makkelijk. :o

Ben 19, zit in het 2e jaar van mijn opleiding. Heb tot begin februari altijd een voltijdopleiding gevolgd en hielp dan om de week met afwassen (mijn broertje de ene week, ik de andere). Verder hoefde ik eigenlijk niets te doen. :o
Sinds 2 februari doe ik de deeltijd van die opleiding en zit ik dus 3 avonden op school. Helpen met de afwas lukt dus niet meer, maar ik was overdag als ik thuis ben wel altijd af. Verder haal ik de was af of uit de droger en maak mijn eigen kamer soms schoon (mijn moeder doet het ook nogal eens).

Als ik dit allemaal zo lees hoe weinig ik eigenlijk doe krijg ik wel medelijden met mijn moeder, aangezien mijn vader en broertje ook geen poot uitsteken. :o
Misschien toch maar eens aanbieden om nog iets extras te doen...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:07

Zo te lezen heb ik ook vrij weinig te doen :) Ik studeer, maak dagen van half 9 tot 4/5 en ik werk daarnaast nog 3 avonden + de gehele zaterdag. Qua huishouden was/droog ik een aantal keren per week af en laat de hond een aantal keren uit. Verder help ik mijn moeder af en toe met koken, dit is zeker niet dagelijks. Natuurlijk ben ik zelf verantwoordelijk voor het opgeruimd en schoonhouden van mijn eigen kamer (en het konijnenhok, haha).
Ik heb overigens ook nog 2 thuiswonende broers, wellicht dat dat meespeelt.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:50

Ben 20, doe niet aan school en werken ook niet echt. Thuis doe ik ook niet veel. Ben gewoon een luie flikker :D
Ik ruim mijn eigen zooi op en verzorg mijn eigen hond. Als mn moeder me iets vraagt om te doen dan doe ik het meestal wel.
Ben niet zo'n opruim miep... ruim mijn kamer pas op als er geen leeg plekje meer is om te staan. Heb nooit zin om mijn kleren terug in de kast/wasmand te leggen dus ik pleur ze op een willekeurige plek, dat is meestal de grond, of soms op mijn bed. Als ik dan ga slapen gaan ze alsnog van bed naar de grond.
Zie het nut van opruimen niet zo in, na 2 dagen is het toch weer een puinhoop.
Maar als ik een tijd alleen thuis ben zorg ik wel dat op zn minst de woonkamer netjes is hoor. Gezellig netjes :D dus niet zo dat er geen boekje, pennetje, rotzooitje of wat dan ook op tafel ligt, dat vind ik zo ongezellig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:43

Ik ben 21, ik studeer en ben dan meestal hele dagen op school en ik heb op zaterdag een bijbaantje, ik woon thuis bij mijn ouders. Mijn moeder werkt 4 dagen per week en mijn vader onregelmatig maar dat zijn meestal ook volle dagen.
Mijn zusje (19) en ik helpen daarom regelmatig mee in de huishouding. Toevallig hebben we gister de keuken gepoetst, de koelkast schoongemaakt, de wc's en badkamer gepoetst. De boel gestoft, boven en benedenverdieping gestofzuigd en gedweild. O ja, en de was gedaan. Verder laat ik de honden regelmatig uit en kook ik als ik als enige op tijd thuis ben.
Naar mijn mening doe ik dus genoeg.

Daarnaast is het bij ons normaal dat je je eigen kamer opgeruimd en schoon houd en je bed regelmatig verschoond. En dan natuurlijk nog de stal en wei van mijn paard. Dat moet ook netjes gehouden worden ;)

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:40

Ik probeer altijd wel goed mee te helpen, het is hier een gewoonte dat we allemaal helpen met het opruimen van alles na het avondeten. Vele handen maken licht werk en zo zijn we binnen no-time klaar. Verder heb ik het eigenlijk prima voor elkaar, ik ruim gewon mijn eigen rotzooi op en moet ook zelf mn kamer onderhouden (wat ik niet meer dan logisch vind). Soms kook ik wel eens, als dit beter uitkomt. Sochtends pak ik ook nog wel eens de vaatwasser uit als ik nog tijd over heb.
Overigens hoef ik mijn kleren niet zelf te wassen en beddegoed wordt ook gewoon voor me uitgewassen. Ik maak zelf altijd wel weer mijn bed op en haal vaak mn kleren avn de waslijn.

Ik ben overigens 18 en studeer 3 dagen in de week in Groningen. Verder werk ik gemiddeld ngo 2 dagen in de week.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:50

Ik ben 19 en zit voor de 2de keer in het 3de jaar van me MBO opleiding.

Ik laat s'ochtends en s'middags de honden uit. Zijn ook mijn honden dus. En dan doe ik koken. Verder als ik een vrije dag heb doe ik kleine boodschapjes stofzuigen soms eens de rame boenen. In het weekend dan doe ik strijken. En verder ben ik denk ik altijd weg.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:57

Ik ben 21, zit doordeweeks op kamers, dus dan doe ik alles zelf. In het weekend ga ik terug naar mijn ouders en dan ruim ik de tafel iig af, geef de hond eten, laat de hond wel eens uit en doe soms mijn eigen was (niet altijd).
Ook wel eens andere dingen als mijn moeder dat vraagt, zoals de hond z'n kleed ontharen. :D

Niet heel erg veel dus.
Laatst bijgewerkt door Spirit op 19-02-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:57

ik ben 23 jaar loop momenteel fulltime stage.
In het huishouden doe ik voor mijn ouders de strijk (ik krijg daar wel een kleine vergoeding voor die mijn moeder voor mijn spaart)
Verder help ik wel eens mee door bijvoorbeeld de was te doen of de koken ofzo. Maar over het algemeen verder niet :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:58

Toen ik 1,5jr geleden door omstandigheden 2 maanden terug thuis woonde, deed ik:
vaatwasser in- en uitruimen
stofzuigen
boodschappen
minimaal 2x per dag honden uitlaten
wasmachine in- en uitruimen
droger in- en uitruimen
slaapkamer netjes houden
koken
kat en honden voeren
kattenbak schoonmaken
soms lapje door het huis halen en wc en badkamer schoonmaken

ik deed de meeste dingen om de dag (behalve dieren voeren en uitlaten) en werkte er minimaal 10u pw naast.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:05

Ik ben 25, werk voltijds en woon nog bij mijn ouders. Ik betaal kostgeld (300 euro) en in het huishouden doe ik momenteel vrij weinig. Toen ik studeerde kon ik vaker echt helpen poetsen e.d. Tegenwoordig is het tafel dekken, mee boodschappen doen of alleen gaan, eens stofzuigen ... Sinds ik werk hebben we dan ook maar kuisvrouw genomen die een keer in de week alles opkuist. Dan is het maar bijhouden door de weeks :)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:09

:? wat is een kuisvrouw? Waarschijnlijk iets van schoonmaakster, maar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:17

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:32

Ik woonde al op mijn 17 samen, maar vanaf mijn 14de deed ik in het huishouden al de afwas, afdroog, stofzuigen en dweilen, al eens strijken, wassen en een droogkast insteken, was ophangen etc. Wij zijn een groot gezin dus dat was bij ons normaal en noodzakelijk omdat m'n ouders er echt geen tijd meer voor hadden op de duur. En ik ben ze er dan ook heel dankbaar voor want nu wist ik teminste alles al toen ik op eigen benen ging staan :D

Wij mochten standaard niet uitgaan, dus meestal deden wij onze klusjes om eens met vrienden weg te gaan. Ik deed dan weer heel wat klusjes om naar de manege te mogen gaan en bij mijn vriend te mogen zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:37

Oh ja, ik betaalde geen kostgeld maar wel de boodschappen die ik haalde en soms wat te eten in stad/dorp ofzo.
Verder betaalde ik al mijn eigen dingen (rekeningen enzo) en extra dingen voor de dieren (koekjes, nieuwe halsbanden, kluiven, speeltjes).

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:46

Ik ben 20 jaar en ik woon samen met mijn vriend.. Ik doe alles in het huishouden zelf.. Op koken na !! :Y)
Als ik lees hoe weinig sommige meiden van mijn leeftijd doen ben ik echt verbaasd !!
Ik moest op best vroege leeftijd al een helpen in het huishouden..
Hond uitlaten, afwassen, boodschappen doen, badkamer schoonmaken en kamer opruimen enzo..
Ik was 18 dat ik noodgedwongen het huis uit moest en voor mezelf moest zorgen..
Ik stond toen al met me handen in me haar !!
Maar vraag me af hoe diegene die helemaal geen moer in huis doen er dan voor zouden staan :o

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:02

Ik ben 22 jaar en woon nog thuis. Ik vouw de was op, doe het vuilnis , ruim vaatwasser in en uit, stofzuigen, dweilen, badkamer schoonmaken, keuken schoonmaken en verder ruim ik veel op in huis.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:07

Olle schreef:

Een poetsvrouw, huishoudhulp ... hoe noemen nederlanders dit weer? :D

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:17

ik ben nu 18 jaar en woon ook nog thuis dan ..
ik moet in ieder geval mijn eigen slaapkamer bijhouden ( lees: stofzuigen,stoffen) en sinds kort ook mijn eigen was draaien (tja moet je ook eens gaan leren (A))
en elke avond helpen met de tafel afruimen en afwassen, daarnaast als ik een gekke bui heb stofzuig ik weleens maar hoeft gelukkig niet routinematig..
wel af en toe koken, maar das eigenlijk ook omdat ik het leuk vindt om te doen..

zijn wel heel verschillend hierzo , als ik de verhalen zo lees!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:06

ik ben 20 en woon ook nog thuis en werke op maandag ochtend, dinsdag middag, woensdag middag, vrijdag en zaterdag de hele dag. ga vanaf 1 september weer naar school maar nu dus even alleen beetje werken.

ik heb 2 eigen pony's en ben 6 dagen per week op de manege, heb ook een vriend, di al opzichzelf woont waar ik gemiddeld 3 a 4 x per week slaap.

ik doe thuis bijna elke dag het eten van de beesten maken (2 katten en 1 hond)
op de dagen dat mijn moeder werkt (3 a 4 dagen pw) kook ik voor mijzelf en soms mijn vader. Ik was dagelijk af na het avond eten en dek de tafel altijd en ruim hem af (meestal samen met moeders)

laat de hond regelmatig uit en moet mijn eigen kamer bijhouden (bed verschonen, stofzuigen opruimen enz.)

ik betaal trouwens géén kostgeld!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:09

Belsje schreef:
Olle schreef:

Een poetsvrouw, huishoudhulp ... hoe noemen nederlanders dit weer? :D

Schoonmaakster. :+

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:20

Ik ben 19 en zit nu in mijn laatste jaar. Hoef niet veel na school, dinsdag tot 16:00, woensdag tot 14:15 en donderdag tot 14.15. Maandag en vrijdag heb ik vrij en ik werk ook niet.

mijn ouders werken allebei. Wat ik doe in het huishouden is de afwas (van die ochtend) als me ouders werken zijn, de was afhalen en de tafel dekken. Meer niet. Oja en me kamer moet ik bijhouden maar dt vergeet ik vaak aangezien ik niet vaak thuis ben dus zelfs dat had mijn moeder laatst gedaan haha!
Ze zeuren ook nooit erover dat ik meer moet doen maar als ik zie dat iets gedaan moet worden dan doe ik dat zeker!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:53

Ik ben 19, betaal geen kostgeld (doen mensen dat nog :? ) haal af en toe eens een vaatwasser leeg, prop rommel in mijn kast als mijn moeder over mijn kamer begin, doe 1 keer in de maand ofzo stofzuigen als mijn moeder erop aandringt, en that's it.... :')

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:18

casperrr schreef:
Ik ben 19, betaal geen kostgeld (doen mensen dat nog :? ) haal af en toe eens een vaatwasser leeg, prop rommel in mijn kast als mijn moeder over mijn kamer begin, doe 1 keer in de maand ofzo stofzuigen als mijn moeder erop aandringt, en that's it.... :')

Pff, nou neem aan dat als iemand fulltime werkt het toch wel logisch is dat er kostgeld wordt betaald!?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:24

Ik heb geen vaste taak en toe gewoon dat wat zo uit komt. Het enigen wat ik heel slecht bij hou en wat mijn moeder dus altijd doet is mijn slaapkamer.

Als zei dus aan mijn slaapkamer begint dan ga ik de rest van het huis zuigen en dwijlen, om een of andige reden krijg ik me slaapkamer nooit op geruimt :o