Hoe peuter in zijn bed houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Hoe peuter in zijn bed houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:30

Precies, altijd rustig blijven is een magisch woord!! (en dat valt soms echt niet mee als je voor de tiende keer iets zegt ;) )

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:41

Die van mij lagen beiden al vanaf 1,5/2 jaar in een peuterbed met uitvalrekje, omdat ze uit het ledikant klommen. De oudste (nu 6,5) vondt het zo gaaf dat ze een groot bed had, die klom er wel uit, maar bleef keurig op haar kamertje. Als ze moe werd van het spelen, klom ze vanzelf terug in bed. Of ik kwam na een x aantal minuutjes even kijken en dan stopte ik haar in bed.
De jongsten (nu 3,5) blijft ook keurig in bed, maar wil 's nachts nog wel eens stiekem overlopen naar ons bed :D
Als ik het in de gaten krijg, dan leg ik hem gewoon terug, zonder iets te zeggen. Vaak lig ik dan al in mijn eigen bed en hoor ik 5 minuten later een grote NOUW JOH......
En de volgende morgen moet ik uiteraard even aanhoren dat mama vannacht niet lief was :D

Gewoon consequent blijven, hoe moeilijk ook en zeker niet gaan vastbinden of iets dergelijks. Misschien eens proberen zonder slaapzak, die van mij sliepen veel rustiger en langer tussen de middag en 's avonds zonder dat ding. Maak het slaapritueel leuk en simpel dmv boekje lezen, kusje en tot straks.

succes ermee

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:44

Alet74 schreef:
's Avonds ging en gaat ze vrijwel altijd direct slapen of nog even spelen of 'lezen'. Soms komt ze nog een keer naar beneden voor wat we noemen 'de vraag van vandaag' (aandacht aandacht aandacht) en dan is het zo stil.

Ja, ook heel herkenbaar! Mijn oudste is 6,5 en die komt regelmatig naar beneden (nadat ze net 5 minuten in bed ligt) met "ik kan niet slapen" of "papa moet nog een kusje geven" of "oeps, ik heb beertje beneden laten liggen", ze zijn zo slim :D

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:04

Ik moet zeggen dat het met stickers hier wel heel goed werkt, het zindelijkheid gedoe dan ;)

Maar het uit bed lopen is hier zowiezo uit den boze, en mijn kinderen halen het echt niet in hun hoofd om dat wel te doen, mama is namelijk heel conseqent en nee is gewoon echt nee, en aandacht krijgen ze we zowiezo niet mee, niet positief en niet negatief. Bij opa en oma is dat wel eens anders, en daaraan kun je ook zien dat het geen fase is oid, maar gewoon wel met opvoeding/karakter van de persoon waar ze mee van doen hebben, de 1 is makkelijker dan de ander, te maken heeft.

En ik ben geen heks hoor := Gewoon altijd 1 lijn :D en een volhouder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:08

Gompie58 schreef:
Diablo schreef:
Mijn jongste laat zich niet verleiden met een cadeautje. Die is heel stellig, nee is nee (zij is wél consequent :D ).

Is die soms ook 2??? :o
Want op die leeftijd is het heeeeeeeeeeeeeeeel vaak nee, hahahahhahahaha

Ze is nu 6, maar ze weet (en wist) gewoon heel duidelijk wat ze wil. Eten doet ze ook slecht. Ze mag kiezen: wel of niet eten. Als ze niet eet, krijgt ze verder niets, ook geen snoep. Ok, dan maar geen snoep, het doet haar niets. Dwingen helpt niet, ze laat zich niet dwingen. Ach, het komt vanzelf wel goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:19

Een vast ritueel voor het naar bed gaan en daaraan vasthouden.

Hier werkte: Eerst voorlezen, dan liedje/knuffel/kus, vervolgens knuffels welterusten wensen, dan monster/spokenspray en daarna liep ik weg met de belofte dat ik even later nog even kwam kijken. Dat deed ik ook altijd na een paar minuten, stopte ze nog even in en ging dan weg. Als ze in zo'n onrustige periode zaten ging ik daarna nog even was opbergen zodat ze me konden horen stommelen boven, dat gaf toch een vertrouwd gevoel maar ik schonk dan geen aandacht aan ze en als ze er al uitkwamen stopte ik ze zonder pardon weer in bed en drukte ze hun knuffel in de hand. :D Wat ook goed werkte was zeggen dat ze stil moesten zijn omdat anders de knuffels niet konden slapen....

Ze sliepen allebei met twee jaar al wel in een groot bed. Ze klommen ook al uit het ledikantje en dat vond ik veel te link.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:32

Zo'n ritueel hebben wij 's avonds wel, maar 's middags deden we dat eigenlijk nooit. Dat voorlezen moet je er ook lang inhouden hoor!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:37

Mijn dochtertje is net 2 en slaapt nog in een ledikant. Wel in een slaapzak anders klimt ze er ook uit. Met zakje lukt dat nog niet.
Zodra ze dat gaat doen gaat ze in een groot bed. Peuterbed vind ik persoonlijk zelf onzin, ze kan ook op de bank klimmen en op mijn bed dus dan kan ze ook op een gewoon 1 persoonsbed. Matrassen zijn hartstikke duur... die van mij gaat meteen een gewoon 1 persoonsbed in.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:40

wil graag voor de meiden zo'n meegroeibed...bij de Ikea heb je van die leuke !!!(sorry ff offtopic)

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:03

Net wat anne zegt, een ritueel, daar zat ik net over na te denken, dat hebben wij ook al heel erg lang, en dat werkt super.

In bad, voorlezen, dikke knuffel, muziekje aan(jongste) en dan gaan ze slapen, nooit geen last van ketende niet gaan slapende kids.

Hier ook gelijk een groot bed hoor. Kleine ligt nog steeds in ledikant, maar oudste is met 2,5 naar een groot bed gegaan, wel met uitvalhek, die die nu nog soms nodig heeft :=

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:10

Mijn ouders hebben dit vroeger opgelost met glow in the dark sterretjes. Iedere nacht dat we braaf in bed bleven liggen kregen we er een sterretje bij. Hele wedstrijd tussen mijn broertje, zusje en ik wie de meeste sterretjes kon verdienen ;)
Het is iets simpels, maar bij mij heeft het wel gewerkt!

Bij een vriendin van mij hadden ze het zo gedaan, dat ze een lijstje hadden gemaakt. En iedere nacht dat je gewoon in je bed bleef liggen kreeg je een kruisje onder je naam op de lijst. Het begon met 5 kruisjes en dan kregen ze een klein cadeautje. Hadden ze bijv. 2 kruisjes en gingen dan hun bed uit? Dan konden ze weer opnieuw beginnen. En deze 5 kruisjes hebben ze toen steeds verder uitgebreid als een soort wedstrijdje :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:00

Poeh, mijn meisje (bijna 3) gaat tegenwoordig 's avonds wel lekker slapen (wel even bijblijven... ;-)) maar komt er s nachts altijd uit om bij ons in bed te kruipen. Dat hadden we kunnen oplossen door, idd, consequent te zijn, maar ze begon er mee in een periode dat mijn babydochtertje zowat elk uur wakker was. En dan denk je dikke neus, als we maar slapen! Komt er zo'n puppy op je kussen liggen: Mama! Beetje AANSUIFEN! Wel schattig, soms ook vermoeiend. En hoe komen we daaaar weer af...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:10

Geloof ik dat ik het behoorlijk getroffen heb met die van mij :o

Wordt in mei alweer 4 en heeft tot een week of 2 geleden in een ledikant geslapen, want dat vond ze lekker.
Bij haar was het in bed leggen en slapen maar. Nu ligt ze in een groot 1 persoonsbed en ook dat gaat super. En aangezien ze nu een grote meid is, besloot ze ook gewoon meteen maar zindelijk te worden gedurende de nachten.

Wil de TS wel succes wensen ;)