Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:09

Ik zou 150 bieden, gaattie waarschijnlijk hard lachen....... maar in deze huidige tijd kan je echt wel heel mooi uitkomen op 170, en dan is die spekkoper........ Huizen raak je aan de straatstenen niet meer kwijt :0 en hij moet er van af........

Sylvia

Re: Eerste woning kopen? hoeveel bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:18

Nou, dat is ook niet helemaal waar KiWiKo, ik heb op Funda wat woningen op volgen staan - ook een paar die al een maand of 2 á 3 te koop stonden - en dat zijn woningen waar ook wel het eea aan mankeert. En toch zijn er sinds maandag 3 van verkocht... Het is idd een kopersmarkt, maar je moet er voor waken dat je een dermate laag bod doet dat de verkoper het meteen af kapt... En dat gaat bij € 150.000 wsn wel gebeuren.

Het huis staat nog niet leeg, die man zal ook eerst iets anders moeten regelen lijkt me. Als een huis echt daadwerkelijk leeg staat - langere tijd, dan sta je een heel stuk sterker.

Ik wou nog wat zeggen, maar dat ben ik alweer vergeten :o?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:29

Maar als je geen reactie terug krijgt van verkoper omdat je bod niet serieus is, kan je altijd nog een hoger bod doen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:32

even een stipje, zal vanavond even reageren

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:17

gewoon laag bieden...
mensen komen er nu mometeel toch niet vanaf...
niet geschoten is altijd mis ;)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:01

femmefatale1 schreef:
Maar als je geen reactie terug krijgt van verkoper omdat je bod niet serieus is, kan je altijd nog een hoger bod doen..

Maar dan wordt je niet meer serieus genomen. Ik zou je iig niet meer serieus nemen als je zo "gemakkelijk" omhoog gaat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:03

je kan het toch proberen :) :) ik heb ook 30 van een huis waar 220 voor gevraagd werd afgekregen door simpelweg 170 te bieden :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:02

Sylvia schreef:
femmefatale1 schreef:

Maar dan wordt je niet meer serieus genomen. Ik zou je iig niet meer serieus nemen als je zo "gemakkelijk" omhoog gaat...

Iemand die zijn huis écht wilt verkopen haakt niet gelijk af bij een te laag bod, maar komt met een tegenbod. Komt er geen reactie terug van de verkoper, kan je gewoon een hoger bod doen.
Wel slim is het om dit te doen via een aankoopmakelaar.. die weet hoe het werkt, en de verkopende partij weet dan niet dat het dezelfde potentiële kopers zijn..

Aan de andere kant.... Als een koper zo makkelijk omhoog gaat heeft hij wel serieuze interesse in het huis.. en zou ik als verkoper dus wel in onderhandeling gaan..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:21

Ik lees hier van een aantal mensen over woningbouw-huizen.
Hoe kom je erachter dat huurhuizen de verkoop ingaan?
Wij kijken voor een nieuwe woning gewoon op funda en jaap.nl zijn er nog meer goede sites die ook omgeving groningen aanbieden?

Ik zie op funda huizen toch wel erg veel in prijs zakken in deze omgeving hoor, er gaat als ze een half jaar te koop staan soms zo 15000van de VRAAGprijs af, op een bedrag van bv 130.000euro. Nou dan neem ik aan dat als ze 209.000 vragen en het huis staat er al twee maanden op dat je ook zo wel 20.000 onder de vraagprijs kunt bieden sowieso, waarschijnlijk nog wel lager? Ik zou niet meer bieden dan 180.000 als eerste bod denk ik.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:40

Bij de woningbouw zelf :) Doorgaans staat op de websites van de coöperaties behalve huuraanbod ook woonaanbod. Het loopt wel via een reguliere makelaar, soms via de woningbouw, soms heeft de makelaar het pand zelf ook in het bestand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:31

hier heeft de woningbouw een vaste makelaar in dienst, en als je dus op zoek bent naar ouder huurhuis wat verkocht gaat worden, kan je gewoon contact opnemen met die makelaar ( intermakelaars in limburg)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:09

Wij hebben zelf € 17.000 van de prijs afgekregen van ons zojuist gekochte huis :).

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:00

Baal als een stekker. Zaterdag SUPER huis gezien, helemaal verliefd. Helaas is makelaar (en verkoper) in onderhandeling met mensen. Makelaar zou me vandaag laten weten wat de mensen doen. Ik wilde dit niet afwachten en ik heb gistermiddag de vraagprijs geboden. Makelaar belde 's avonds om door te geven dat helaas voor mij de andere partij met de verkoper tot een akkoord is gekomen. Ik vroeg de makelaar dus of ze ook de vraagprijs hadden geboden, maar daar wilde hij geen antwoord op geven, ik kreeg de indruk dat dit niet het geval was. Ben ik de enige die dit vreemd vind?? Ik weet dat je als 2e partij niet mee mag bieden als er onderhandelingen gaande zijn, maar ik heb altijd begrepen dat de vraagprijs bieden mag (de bal ligt dan weer bij de 1e partij, maar als zij niet akkoord gaan met de vraagprijs, is het huis van mij) Een verkoper wil toch niets liever dan de vraagprijs voor zijn huis? Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:51

Naar mijn weten zitten zowel als de koper als verkoper vast aan een voorlopig koopcontract waar je niet onderuit kan, behalve als je een bouwkundig onderzoek laat doen en deze hoger uitvalt dan verwacht.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:01

Aldewereld, NVM-makelaars onderhandelen alleen met meer dan 1 partij als dit van te voren kenbaar is gemaakt aan alle partijen. Dat is bij jou dus al niet het geval geweest. Als er dermate veel belangstellenden zijn die de vraagprijs bieden of benaderen kan een makelaar in overleg de onderhandelingen afbreken en de biedprocedure wijzigen.

Ik neem aan dat het in jouw geval gewoon een kwestie is geweest van 'er wordt al onderhandeld met een partij'. Dat de vraagprijs bieden een vrijbrief is om een andere partij te passeren is voor zover ik weet niet waar. Sterker nog: de vraagprijs is een uitnodiging tot bieden, de verkopende partij hoeft niet akkoord te gaan met de vraagprijs...

Plus dat er nog wat zaken meespelen als dat er fatsoenshalve wordt besloten met de partij waarmee men al in onderhandeling is verder te gaan en dat daar ook een grotere mate van zekerheid zit tot verkoop dan bij iemand die out of the blue binnen komt. Als het voorlopig koopcontract diezelfde dag nog ondertekend is, dan zijn de onderhandelingen al héél ver geweest en waarschijnlijk was de verkoopprijs al nagenoeg afgesproken. Als de verkoper de hoofdprijs had willen hebben, dan was hij gewoon niet akkoord gegaan met het bod van de kopers en had jij alsnog je kans gekregen...

Misschien een dooddoener, maar dit is dan gewoon niet hét huis voor jou. Dat heb ik mezelf ook altijd voorgehouden; als dat je droomhuis was geweest, dan was het anders gelopen...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:44

Sylvia, bedankt voor je reactie! Ik heb speciaal even gewacht met mijn bericht, besefte me dat het misschien niet netjes was omdat de verkoop op dat moment nog niet rond was. Inmiddels is de woning onder voorbehoud verkocht.
Ik ben het met je eens dat je zegt dat wanneer de onderhandelingen zo goed als rond zijn en de verkoper eigenlijk al akoord is gegaan met de prijs je er niet meer tussen kan komen.
Maar in mijn geval is de makelaar niet duidelijk geweest toen wij de vraagprijs noemden en hij zou me terugbellen. Bovendien meldde hij me dat de onderhandelingen met de tegenpartij stroef liepen, wat bij de tweede partij (ik) valse hoop wekte.
De makelaar was niet aangesloten bij de NVM. Ik heb zelfs (ja, ben heel eigenwijs - had dit huis echt in mijn kop :o ) tussentijds nog contact opgezocht met de verkopende partij om mee te delen dat ik de vraagprijs geboden heb. Ik kreeg de indruk dat de eigenaresse hiervan niet van op de hoogte gebracht was. Dit omdat zij me de volgende dag belde met de mededeling dat ze twijfelde over het handelen van haar makelaar en wilde kijken of ze op de verkoop kon terugkomen. Ze had natuurlijk al wel mondeling het bod geaccepteerd maar de vraag was op dat moment even in welk tijdstip dat is geweest in vergelijking met het telefoontje wat ik gepleegd heb met de vraagprijs.
Helaas heb ik niets weer gehoord dus ik denk dat de makelaar en de verkopende partij onderling wat hebben afgesproken. Erg jammer, heb het huis nog steeds in mijn hoofd en dat maakt het zoeken naar een ander huis niet makkelijk, maar het komt vast wel goed :Y)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:36

Nog niet opgeven hoor..
Wie weet kan de huidige koper niet met de bank rond komen tot een hypotheek. Deze geven ze tegenwoordig ook niet zo makkelijk meer. Zie tegenwoordig steeds vaker dat banken geen hypotheek verschaffen, en dat die voorlopige koopovereenkomst nietig wordt verklaard..

Er is dus nog een klein beetje hoop voor je :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:45

Idd :) Eén van mijn favorieten (die ik op dit moment volg) is vorige week onder voorbehoud verkocht. Stond al ruim een jaar te koop... En dit is dus al de 6e keer dat het onder voorbehoud verkocht is.

Veel mensen gaan eerst op zoek naar een huis en kijken dan pas of ze een hypotheek kunnen dragen, dus je hebt allicht nog een kleine kans. En anders komt er een beter huis op je pad. :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:19

Maandag gaan wij ook een huis bekijken. Klinkt als een droomhuis, prachtige afwerking binnen, moderne keuken, met 3 paardenstallen, weides, totaal 5500m² (of meer dan een halve ha), tuinhuis, énorm groot hondenhok waar je ook een stal van kan maken... Het enige nadeel is de grootte van het huis, het namelijk allemaal heel klein. Kleine living, keuken, mini-badkamer, kleine kamers onder schuin dak... Maar we gaan toch maar eens kijken, momenteel hebben we toch nog geen kinderen. Het wordt dan wel belangrijk of we eventueel nog mogen aanbouwen (of veranda plaatsen) of eventueel goed verkoopbaar zou kunnen zijn over enkele jaren. (Het huis is echt te klein om met bijvoorbeeld 2 kinderen te leven.)

De vraagprijs is deze week van 350.000 tot 300.000 gedaald. Wij zijn van plan om, indien alles tip top is, een bod te doen van ongeveer 250.000-270.000. De eigenaren zitten in een "vechtscheiding" en het huis staat al van eind augustus 2008 te koop. Zij wil dringend geld, maar hij blijft moeilijk doen, aanvaardde tot nu toe geen enkel bod... Als het nu niet verkocht wordt, wordt het over 2 maanden openbaar verkocht, wat erg nadelig voor hun kan zijn. Hopelijk vinden we geen andere addertjes onder het gras, waarom het al die tijd nog niet verkocht is.

Ik ben toch wel wat zenuwachtig, ben nog maar 1 keer naar een ander huis gaan kijken (al hele tijd geleden). Gelukkig heeft mijn vriend er al meer dan 50 ooit gezien, dus die weet veel beter waar hij op moet letten.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:11

Dank jullie wel voor het medeleven 8-) . Alleen ik ga er eigenlijk niet meer vanuit dat het huis nog weer opnieuw in de verkoop komt. Ik wil er ook liever niet meer op hopen (tenminste, ik doe mijn best ;) ), omdat ik toch best behoorlijk teleurgesteld was. Gisteren reed ik er toevallig expres langs en was er een flinke sticker 'verkocht' over het bord heengeplakt ;( .

Hoe was het huis Satine?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:47

Satine schreef:
Maandag gaan wij ook een huis bekijken. Klinkt als een droomhuis, prachtige afwerking binnen, moderne keuken, met 3 paardenstallen, weides, totaal 5500m² (of meer dan een halve ha), tuinhuis, énorm groot hondenhok waar je ook een stal van kan maken... Het enige nadeel is de grootte van het huis, het namelijk allemaal heel klein. Kleine living, keuken, mini-badkamer, kleine kamers onder schuin dak... Maar we gaan toch maar eens kijken, momenteel hebben we toch nog geen kinderen. Het wordt dan wel belangrijk of we eventueel nog mogen aanbouwen (of veranda plaatsen) of eventueel goed verkoopbaar zou kunnen zijn over enkele jaren. (Het huis is echt te klein om met bijvoorbeeld 2 kinderen te leven.)

De vraagprijs is deze week van 350.000 tot 300.000 gedaald. Wij zijn van plan om, indien alles tip top is, een bod te doen van ongeveer 250.000-270.000. De eigenaren zitten in een "vechtscheiding" en het huis staat al van eind augustus 2008 te koop. Zij wil dringend geld, maar hij blijft moeilijk doen, aanvaardde tot nu toe geen enkel bod... Als het nu niet verkocht wordt, wordt het over 2 maanden openbaar verkocht, wat erg nadelig voor hun kan zijn. Hopelijk vinden we geen andere addertjes onder het gras, waarom het al die tijd nog niet verkocht is.

Ik ben toch wel wat zenuwachtig, ben nog maar 1 keer naar een ander huis gaan kijken (al hele tijd geleden). Gelukkig heeft mijn vriend er al meer dan 50 ooit gezien, dus die weet veel beter waar hij op moet letten.

Succes morgen!
Wij zijn vorige week naar eenzelfde soort huis gekeken, klein, iets minder grond (4500 m2) vp is 420.000.
Dat kunnen we niet betalen, maar we zitten te kijken wat een mooi openingsbod zou zijn (weten wel tot hoever we kunnen gaan) er is een kleine kans dat ze het zullen accepteren, maar t is tenslotte kredietcrisis en t staat al enige tijd te koop....

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:12

Sylvia schreef:
Idd :) Eén van mijn favorieten (die ik op dit moment volg) is vorige week onder voorbehoud verkocht. Stond al ruim een jaar te koop... En dit is dus al de 6e keer dat het onder voorbehoud verkocht is.

Veel mensen gaan eerst op zoek naar een huis en kijken dan pas of ze een hypotheek kunnen dragen, dus je hebt allicht nog een kleine kans. En anders komt er een beter huis op je pad. :)

Even een update: het huis is inderdaad opnieuw op de markt gekomen *\o/* (toen de makelaar mij belde heb ik eerst een oerkreet geslaakt en daarna een vreemd dansje gedaan tot hilariteit van mijn collega's) en op dit moment ben ik de 'eerste' bieder en in onderhandeling. Loop natuurlijk met een big smile op mijn gezicht en ik hoop dat we er snel uitkomen. Echt mega spannend dit!!!!! *D *D

Zijn er nog meer mensen bezig met een huis?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:17

Kijk, dat zijn de betere berichten! Hopelijk wordt het wat! +:)+

Ik ben nog steeds druk aan het rondneuzen, maar ik kan vooralsnog niets helaas...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:30

Aldewereld schreef:
Even een update: het huis is inderdaad opnieuw op de markt gekomen *\o/* (toen de makelaar mij belde heb ik eerst een oerkreet geslaakt en daarna een vreemd dansje gedaan tot hilariteit van mijn collega's) en op dit moment ben ik de 'eerste' bieder en in onderhandeling. Loop natuurlijk met een big smile op mijn gezicht en ik hoop dat we er snel uitkomen. Echt mega spannend dit!!!!! *D *D

Zijn er nog meer mensen bezig met een huis?

En??????????? Heb je vandaag al meer gehoord???
Kan me bijna niet voorstellen dat het niet goedkomt!

(bij ons is het trouwens ook gelukt, hebben een heleboel geregeld in een hele korte tijd en volgende week krijgen we de sleutel.
T is eigenlijk onzinnig, een huis kopen en binnen een maand de overdracht, maar woehoe)

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:23

Hoi!

Iemand ervaring of iemand die advies kan geven?
Huis gezien bij openhuizenroute afgelopen zaterdag. Enthousiast. Wil mezelf een beetje in bedwang houden zodat ik geen stomme fouten maak.

Wat nu te doen?
- Eerst nog een bezichtiging met verkopende makelaar zodat ik echt zeker weet of dit het is?
- Eerst een advies gesprek over wat we kunnen lenen/ wat we willen bieden, welke papieren moet ik regelen (heb geen idee namelijk)?
Ik heb zoveel vragen over hoe het zit met werkgeversverklaring, bankgaranties, notaris etc etc.
- Nu al direct een bezichtiging met een aankoopmakelaar? (Ben ik daar wel aan toe nu al? Moet ik niet eerst heel veel nadere dingen hebben geregeld aangezien een aankoopmakelaar veel :$ kost.