telefoon angst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Re: telefoon angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:55

Ik heb dat dus ook. Maar dat heb ik bij de meeste zelfstandige dingen die ik dan moet doen. Niet alleen bij telofoneren, maar ook bij dingen zoals boodschappen doen. Maar dat ligt denk ik aan onzekerheid.

Ik klap echt helemaal dicht en zeg de stomste woorden, en ga ook stotteren. Ik zit van te voren helemaal te bedenken wat ik moet zeggen, en hoe ik het moet overbrengen, terwijl het soms echt om niks gaat, maar dan komen de raarste dingen eruit.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:10

Ik heb dat inderdaad ook wel bij sommige andere dingen. Bijvoorbeeld bij het openbaar vervoer! Al is het maar een klein eind. Ik reis liever écht niet alleen! Het gebeurd wel dat ik in mijn eentje ga, maar dan voel ik me totaal niet op mijn gemak * bang dat ik totaal ergens anders terecht komt ofzo dan dat de bedoeling is :+ *

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:15

Ga een poosje bij een callcenter werken, outbound, geheid dat je er binnen de kortste keren vanaf bent :D
Ik was ook nooit een mega beller naar vreemden, maar sinds ik daar werk, maakt het me helemaal niets meer uit hahah

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:21

Haha, geen idee waar er hier een in de buurt zit en ik heb er de tijd niet voor :+

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:22

Oehh ik heb dat ook! Heel vervelend vind ik het. Ik heb afgelopen week ergens stage gelopen en daar moest ik ook de telefoon opnemen. Aan de ene kant vond ik dat eng, maar ik heb ook zoiets van: hallo waar ben ik nou bang voor :+
Ik praat veel liever met vreemde mensen irl dan over de telefoon :j

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:47

Ja dat heb ik ook altijd gehad.
Totdat ik stage ging lopen en artsen/apotheken moest gaan bellen...
Ik vond het zelfs al vervelend om een telefoongesprek met een bekende te voeren.
Ik ben gewoon gaan bellen, net alsof er niks aan de hand was, en dat heeft toch wel geholpen bij mij.
Vooral door het gesprek even voor te bereiden voor jezelf. Evt wat op papier zetten!
Ik ben er nu wel redelijk vanaf.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:49

Frouk schreef:
Ga een poosje bij een callcenter werken, outbound, geheid dat je er binnen de kortste keren vanaf bent :D
Ik was ook nooit een mega beller naar vreemden, maar sinds ik daar werk, maakt het me helemaal niets meer uit hahah

Zelfde verhaal hier, ik had ook echt telefoonangst, vooral als ik vreemden moest bellen om iets te vragen. Ik werk sinds een maandje of 4 als receptioniste en die belangst raak je daar écht wel kwijt :D Je móet wel, want niet bellen = geen werk = geen geld.
Ben blij dat ik er nu vanaf ben, het was behoorlijk lastig vond ik.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:52

Niet echt angst, maar ik houd er ook helemaal niet van.
Een uur geleden nog, ik moest bioscoop kaartjes reserveren. Normaal komt er een 'machine' aan de telefoon, maar nu nam er echt iemand op. Ik weet dan dus écht niet wat ik moet zeggen! :=
Huistelefoon neem ik ook nooit op, en mijn mobiel heel af en toe.
Wat klinkt dit stom eigenlijk. :o

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:52

Ik heb net een werkstuk voor engels moeten maken, en dit kwam voorbij als voorbeeld:

Citaat:
Another person sits in front of the telephone and agonizes because she's afraid to pick up the receiver and make a call. She's even afraid to call an unknown person in a business office about the electric bill because she's afraid she'll be "putting someone out" and they will be upset with her. It's very hard for her to take rejection, even over the phone, even from someone she doesn't know. She's especially afraid to call people she does know because she feels that she'll be calling at the wrong time -- the other person will be busy -- and they won't want to talk with her. She feels rejected even before she makes the call. Once the call is made and over, she sits, analyzes, and ruminates about what was said, what tone it was said in, and how she was perceived by the other person....her anxiety and racing thoughts concerning the call prove to her that she "goofed" this conversation up, too, just like she always does. Sometimes she gets embarrassed just thinking about the call.

dit is de site
http://www.socialphobia.org/

ikzelf vind het niet leuk, ben altijd bang dat ze mij niet verstaan ofzo

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:54

Ik hou er ook niet van om vreemde mensen te bellen. Ik sms of mail liever.
Ik probeer het dan zolang mogelijk uit te stellen en uit eindelijk ben ik het vergeten of hoeft het nie meer :+
Mensen die ik ken heb ik geen problemen mee.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:57

bang om te bellen is het niet, maar ik houd er niet van vreemden te bellen, hoewel ik het tegenwoordig vaker doe (taxi regelen, bowlingbaan, restaurantje tafel reserveren ect.) omdat ik volgens me vrienden zo beleefd aan de telefoon ben (jaja durven zelf vast ook niet ;) ) word het wel een stuk minder, gewoon veel doen en denken door de telefoon kan niemand je iets maken

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:57

Ik had ook telefoonangst. Nouja angst was in mijn geval misschien niet zo erg als andere in dit topic.

Ik ben gaan werken bij een callcenter omdat ik wegens mijn ziekte geen baantjes kan vinden waarbij je veel zit. Dus als je 16 bent dan is eigenlijk een callcenter een van de weinige opties die overblijven. In April werk ik daar dan 1 jaar :)

Nu heb ik dus absoluut geen angst meer!! Angsten overwin je door het juist wél te doen. Daarnaast moet je maar zo denken; een rooie kop zien ze door de telefoon niet :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:36

Ik ben hier heel apart in, bedrijven bellen vind ik geen probleem die weten dat ze regelmatig gebeld worden.
Vreemde mensen en familie en vrienden is een drama, ik ben bang dat ik ze stoor of ik mezelf voor schut zet door iets heel stoms te zeggen.
Ik sms die dus ook meestal.
Als het echt niet anders kan doe ik het wel maar dan zit ik een half uur later nog met klotsende oksels en een hartslag van 180.

Ik heb het denk ik overgehouden aan het feit dat ik als klein meisje heel veel dingen moest regelen voor mijn ouders die doof zijn.
Altijd bedrijven bellen voor het 1 of ander vanaf een jaar of 8, tot ik 14 was en iets had van bekijk het maar.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:35

Ik heb ook telefoon angst. Ik bel echt niet graag, alleen als het gewoon niet anders kan. Ik praat gewoon liever niet tegen iemand als ik diegene niet kan zien. Ik moet face to face tegen iemand kunnen praten, niet door een telefoon.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 02:03

Ik vind het ook heel erg eng. Dit omdat ik soms niet begrijp wat mensen zeggen. Of dat ik niet goed kan uitleggen wat ik bedoel. Ik bel dus gewoon het liefste niet.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:01

Daar heb ik ook last van ..
Vind het dood eng vreemde mensen te bellen... het is alwel een stuk minder..
Gewoon omdat ik dan niet meer weet wat ik ook alweer moest vragen/zeggen .. en dan zeg ik rare zinnen hihi ..

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:13

Ik doe journalistiek, en voor interviews en afspraken moet ik ook veel bellen. Voordat ik aan deze opleiding begon vond ik het ook heel eng om mensen te bellen... inmiddels heb ik met zoooveel wildvreemden aan de lijn gehangen dat het me niks meer uitmaakt. Gewoon je verstand op nul zetten en maar zien waar het schip strandt. Ga veel oefenen (bijvoorbeeld met een baantje in een callcenter). Bovendien is degene aan de andere kant ook maar een mens :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:49

Ik heb telefoon angst gehad. En echt een extreme vorm.. Als ik moest bellen stond ik wel een uur bij de telefoon te zweten en te bibberen, zo eng vond ik het.

De enige remedie is het gewoon doen. Ik ben vorig jaar bij een callcenter gaan werken (dooooodeng vond ik het) en langzamerhand ging het bellen me steeds beter af. Nu ben ik er helemaal vanaf! :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:51

Ik vind het ook echt doodeng!
Ik durf niet eens de bioscoop te bellen om te reserveren...
Moet ook al 3 weken terug naar de dokter, maar ik durf niet te bellen om een afspraak te maken...
Ik durf echt alleen maar mensen te bellen die ik echt goed ken :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:04

Wat helpt (buiten het feit dat je de oorzaak aan moet pakken), is een briefje maken met wat je precies moet vragen/zeggen. En dan goed luisteren wat er op gereageerd wordt, desnoods herhaal je dat om zeker te weten of het klopt wat je dacht dat er gezegd werd en het is ook geen schande om te zeggen : "Sorry, ik snap het niet helemaal, kunt u het even uitleggen/herhalen?"
Bedenk ook dat je vaak niet meteen de juiste persoon krijgt, zeker als je een bedrijf belt. Vraag of je het goede bedrijf aan de lijn hebt en of je kunt spreken met de persoon die je nodig hebt, of zeg waar het om gaat en wacht dan of de persoon aan de andere kant zegt dat je wordt doorverbonden of niet.
Begin met een groet en je voor te stellen.

Voorbeeld die dokters afspraak:
Dokterpraktijk zus en zo
Goede morgen, met .... (meld je naam) spreek ik met de dokterspraktijk?
Jazeker
Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat bij u?
Ja dat kan. Voor wanneer? Heeft het haast?
Ik wil wel graag zo snel mogelijk.
Morgen om twee uur, en je naam was?
....(meld je naam)
Staat genoteerd, morgen twee uur. Goedemorgen.
Dus morgen om twee uur? Okee, bedankt, goedemorgen.

Bios:
Goedemiddag, met (naam), spreek ik met de bioscoop?
Ja
Ik wil graag kaartjes bestellen kan dat?
Voor welke film?
(titel)
Hoeveel?
(getal)
Dan krijg je info over het afhalen.
Bedankt, tot vanavond.

Als je van te voren weet wat je moet zeggen, waar het om gaat, is het niet zo moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-02-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:06

Hier meld zich nog iemand!!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:14

Ik vind het ook niet prettig om te doen... :(:)
Vroeger als klein meisje deed ik het wel, ik nam ook eens een telefoontje op, dat was een Duitser voor mn vader... Nou ik kon geen Duits, geen Engels, en die man kon geen woord Nederlands... Toen heb ik dus iets van tien minuten die telefoon in mn handen gehad, en die man maar lachen, om mij, en op de achtergrond hoorde ik ook gelach... Toen heb ik gewoon opgehangen... Belt wel terug, dacht ik, en dan laat ik het doorgaan naar mn vader... Sindsdien heb ik er iets meer moeite mee..,
Later, een jaar ofzo, nam ik weer op, weer iemand voor mn vader... Nou je raadt 't al...

Ik vind het echt verschrikkelijk, en dan ook nog dit:
Zaten wij, papa mama ik, bij de buren, kwamen we opeens op dit onderwerp, zegt mn buurvrouw mooi:
"Jaa, nou, die Dönja neemt toch nooit op! Zelfs niet als ze in de woonkamer is"
Nou, uhm, sorry hoor... Maar ik vind het gewoon niet prettig om te doen...
Meestal laat ik de telefoon ook doorrinkelen naar mn vader, ik kijk wel wie er belt, maar als er onbekend oid staat, neem ik echt niet op...
Maar als ik en mn broer alleen thuis zijn, doet hij spelletjes achter de playstation, en dan gaat de telefoon (zucht, de telefoon gaat altijd als mn ouders er niet zijn }:0 ) en dan zegt mn broer: "jaa neem even op dan!" en dan ga ik expres langzamer lopen om als smoesje te hebben van, oeps ik ben te laat.
Als papa zegt van, Dönja een vriendin van je belde nog, zeg ik meestal ook: "Oh, kan wel toen zat ik boven" of "Oh, toen zat ik wss op de wc"

Ik wou papa ook wel eens bellen, en dat ik dan de verkeerde intoetse... Oh datheb ik pas vaak als ik mn moeder oid uit losse hand wil bellen, dan krijg ik vaak verkeerd verbonden, dat is ook zo.... ***
Maar het kan oook zijn dat ik me gewoon aanstel, maar ik vind het in ieder geval niet prettig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:30

Lusitana schreef:
Wat helpt (buiten het feit dat je de oorzaak aan moet pakken), is een briefje maken met wat je precies moet vragen/zeggen.

Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb een paar angsten en ze zijn allemaal verklaarbaar en daardoor kan ik ermee aan het werk. Behalve die telefoon angst (bij vreemden) dus, ik weet niet waar het vandaan komt en daarom kan ik er ook niks mee. Ik bel dus tegenwoordig wel gewoon omdat het nou eenmaal moet maar ik blijf het niks vinden.

Citaat:
Another person sits in front of the telephone and agonizes because she's afraid to pick up the receiver and make a call. She's even afraid to call an unknown person in a business office about the electric bill because she's afraid she'll be "putting someone out" and they will be upset with her. It's very hard for her to take rejection, even over the phone, even from someone she doesn't know. She's especially afraid to call people she does know because she feels that she'll be calling at the wrong time -- the other person will be busy -- and they won't want to talk with her. She feels rejected even before she makes the call. Once the call is made and over, she sits, analyzes, and ruminates about what was said, what tone it was said in, and how she was perceived by the other person....her anxiety and racing thoughts concerning the call prove to her that she "goofed" this conversation up, too, just like she always does. Sometimes she gets embarrassed just thinking about the call.

Het dikgedrukte stukje, dat geldt zeker wel voor mij. Ik vind het enger om naar bekenden te bellen dan naar vreemden, ook om de reden die daar staat beschreven. Maar wat vreemden van mij vinden boeit me niet en ik ben ook niet bang mensen lastig te vallen als ik een bedrijf bel. En toch vind ik dat niks, het waarom is me volkomen onduidelijk.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:11

Lusitana schreef:
Wat helpt (buiten het feit dat je de oorzaak aan moet pakken), is een briefje maken met wat je precies moet vragen/zeggen. En dan goed luisteren wat er op gereageerd wordt, desnoods herhaal je dat om zeker te weten of het klopt wat je dacht dat er gezegd werd en het is ook geen schande om te zeggen : "Sorry, ik snap het niet helemaal, kunt u het even uitleggen/herhalen?"
Bedenk ook dat je vaak niet meteen de juiste persoon krijgt, zeker als je een bedrijf belt. Vraag of je het goede bedrijf aan de lijn hebt en of je kunt spreken met de persoon die je nodig hebt, of zeg waar het om gaat en wacht dan of de persoon aan de andere kant zegt dat je wordt doorverbonden of niet.
Begin met een groet en je voor te stellen.

Voorbeeld die dokters afspraak:
Dokterpraktijk zus en zo
Goede morgen, met .... (meld je naam) spreek ik met de dokterspraktijk?
Jazeker
Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat bij u?
Ja dat kan. Voor wanneer? Heeft het haast?
Ik wil wel graag zo snel mogelijk.
Morgen om twee uur, en je naam was?
....(meld je naam)
Staat genoteerd, morgen twee uur. Goedemorgen.
Dus morgen om twee uur? Okee, bedankt, goedemorgen.

Bios:
Goedemiddag, met (naam), spreek ik met de bioscoop?
Ja
Ik wil graag kaartjes bestellen kan dat?
Voor welke film?
(titel)
Hoeveel?
(getal)
Dan krijg je info over het afhalen.
Bedankt, tot vanavond.

Als je van te voren weet wat je moet zeggen, waar het om gaat, is het niet zo moeilijk.

Het probleem is alleen dat ik van te voren al niet weet wat ik moet zeggen als ik ergens nog nooit heen heb gebeld. Ik wil bijvoorbeeld een rijschool bellen, maar wat moet ik ooit zeggen? Het zal best zo zijn dat áls ik bel het allemaal voor zich wijst, maar nu durf ik dat écht niet. Ik weet niet wie ik aan de telefoon krijg, wat ik moet vragen enzovoort.
Hopeloos geval ben ik. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:19

Je krijgt altijd iemand aan de telefoon die voor het bedrijf werkt, maar meestal is dat iemand die alleen doorverbind naar de mensen die je echt moet hebben. Houd daar rekening mee, steek dus niet meteen een heel verhaal af, zeg kort wat je wilt en vraag of je op het goede adres bent daarvoor.
Je groet en geeft je naam.
Je vraagt of je idd de rijschool spreekt.
Je zegt wat je wil (lessen, neem ik aan) en vraagt hoe dat in zijn werk gaat. Misschien wordt je doorverbonden, misschien niet. In elk geval krijg je info.
Als je wordt doorverbonden, moet je opnieuw groeten, met je naam en zeggen wat je wilt.
LUISTER eerst naar wat er verteld of gevraagd wordt. Je hoeft meestal niet een zoveel te zeggen!
"ik wil graag rijles" is bv al genoeg.