Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Callcenters zijn er om op te lichten, wat denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:15

Ik denk niet dat er vraag naar is maar bedrijven zoeken gewoon steeds meer en andere manieren om hun handel aan de man te brengen.
Net zoals je wordt doodgegooid met foldertroep in je brievenbus, spammail, flyers onder de ruitenwisser van je auto, Jehovas of andere 'verkopers' aan je deur, is dit ook een manier om te verkopen.
Of denk je dat 'het volk' daar ook om vraagt?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:20

Ik vind callcenters wel oplichters. Reden: de TS zegt dat men bepaalde zaken behoren te weten, maar weet zelf wel dat veel mensen dus niet de nodige verstand hebben van deze bepaalde zaken. Callcenters verzaken het feit van uitleg bij deze producten waardoor de klanten er met hun neus invallen.

Daarnaast zijn de beltijden schandalig, wie heeft er nu zin om een encyclopedie open te trekken over bepaalde producten terwijl ze hun eten aan het maken zijn, aan het eten zijn of een film aan het kijken zijn. Veel mensen hebben zoiets van nou leuk, voordelig, wil ik wel. Zonder ergens bij stil te staan want ze hebben het op dat moment druk met andere dingen.

Ikzelf neem altijd de telefoon op, heb ik door dat het een callcenter is, zeg ik ook geen interesse. Proberen ze me om te praten vraag ik geheel beleefd of ze iets aan hun oren mankeren en waarom ze iemand met een gehoor probleem bij een callcenter laten werken en of ze dit wel verstaan: tuttutut. :P :D

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:30

sflj@ de dingen die jij noemt kosten minder geld dan duizende mensen achter een telefoon zetten om te gaan bellen. geld voor hun salaris moet ook ergens vandaan komen he?

huis aan huis folders worden voor een heel klein bedrag rond gebracht en dit is puur reclame dus dat betaald zich allemaal wel terug. want we gaan wel boodschappen doen aan hand van de reclame folders want we willen wel het goedkope gehakt van die ene winkel bijv.

spammail kost ook zo goed als niks. het kost de ontvanger meer aan tijd om het te verwijderen. en daarbij spammail krijg je ook grotendeels om dat je je ergens hebt aangemeld of iets. tuurlijk komt er ook mail binnen waar je niks mee van doen hebt maar dit is nihiel. en folders onder je ruitenwissers tja dat is ook een kwestie van hem er onderuit halen en klaar.

het zijn geen dingen waar je mee opgelicht kan worden. het zijn slechts dingen die naar je toe geworpen worden maar zonder gevolgen. ja spammail met virussen maar we zijn tegewoordig ook niet meer op ons achterhoofd gevallen dat we alles maar klakkeloos openen.

nee callcenters kosten enorm veel geld en het is een vorm van oplichting cq geldwerving. en blijkbaar trappen er genoeg mensen in en is er genoeg vraag naar vanuit andere bedrijven die een callcenter in willen huren voor werving.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:12

De beltijden van 'mijn' callcenter waren van 9.00 tot 21.30... Niet alleen rond etenstijd dus... Hoe mensen daar bij komen??? Misschien omdat veel mensen alleen om die tijd de telefoon opnemen?

Het jammere van spam is dat het bij veel mensen in de spambox komt en dus niet gezien wordt. Bij callcenters bereik je mensen persoonlijk. De klant hoeft geen enkele moeite te doen om een product aan te schaffen. Alleen ja zeggen is genoeg. En gemak dient de mens.... Toch?

Ik zelf belde voor een landelijk dagblad. Mensen die een proefabo hadden wat bijna afliep belde we op om een nieuw abo te verkopen. Tuurlijk, je kan de verhaal zo leuk maken als je zelf wil (2,57 per week bijvoorbeeld) en contact maken door andere vragen (joh, hoe bevalt het, hoe is de bezorging bla bla) Het totaalbedrag zeg je pas op het einde net zo als het feit dat dit abo tot wederopzegging is. Ikzelf nam altijd de moeite om even de uiterste opzegdatum te vertellen en ook echt benadrukken dat ze dit in de agenda moeten zetten. Ook vertelde ik alle mogelijkheden om op te zeggen en dat dat direct kon. Die tip gaf ik mensen ook mee.
Een andere manier om al deze mensen persoonlijk te benaderen is er niet echt denk ik. Als het echt zo ongewenst is zouden de scores ook lager zijn denk ik. De target hierbij was (als ik me niet vergis) 28 %. Bijna 1 op de 3 koopt dus gewoon.

Ondanks dat iedereen hier beweert direct op te hangen wanneer ze zo iemand aan de telefoon krijgen, is dat echt maar een heel klein groepje mensen die dat ook werkelijk doet. Misschien omdat ik 'warm' belde maar ook op 'koude' projecten viel dat reuze mee. Ik vind het trouwens ook niet zo netjes om die mensen zo te behandelen (zacht uitgedrukt). Het zijn ook maar mensen die werken voor hun geld.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:24

Misschien is het dan geen oplichting, maar toch vaak wel reuze vervelend.. het is eigenlijk wel jammer dat er niet iets van een SPAM filter is voor je telefoon.. of een soort JA/NEE sticker. Want er zijn toch ook wel erg opdringerige mensen die dan bellen en die nee niet als antwoord willen horen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:32

Tjah oplichters ? Dat zou ik niet durven zeggen, durf wel te zeggen dat ze godsgloeiende irritand zijn :D

Mijn zus werkt bij een Callcenter. Ze krijgen daar een vast tekstje wat ze op moeten dreunen en bij een netto afspraak (dus als de afspraak echt doorgaat) kreeg je 10 euro extra. Nu is dat verhoogd naar 30 euro per netto.
Dus wel een heel mooi bijverdienste, vooral als je 3 avonden in de week van half 6 tot 9 werkt en dan in de maand meer dan 350 € verdient (en dat voor een 17jarige toen) Als je dan ook nog eens ervoor kon zorgen om iemand daar te laten solliciteren en daadwerkelijk laat werken, kreeg je nog eens + 75 €. En dan kon je aan het eind van de maand wel flink shoppen hoor *\o/*

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:26

JJJose, dat is er wel. Een paar pagina's terug staat waar je dat kan doen. Gewoon daar je telefoonnummer invullen en dan wordt je niet meer gebeld.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:39

Ik werk ook op een Callcenter, maar dan wel afdeling klantenservice. Haha, ik ben gelukkig helemaal niet geschikt voor koud outbound bellen :P Nee is nee bij mij en ja, dan wil ik ook ophangen. Maar dan heb je nog altijd een baas die wil dat je scoort. Ik moest het wel een keer proberen, maar nee, dat is niet mijn ding.

Verder, ook ik vind die mensen soms zo irritant. Zo ben ik al meerdere malen door Rwe gebeld, en al net zo vaak heb ik aangegeven dat ik geen hoofdbewoner ben. Heb ook gevraagd of hun energie goedkoper dan gratis was :P Maar toch blijven bellen, al moet ik zeggen dat ik er nu geen last meer van heb.

Ik weet niet of jullie dat ook hebben, maar de openingsvraag spreek ik met de heer of mevrouw en dan je achternaam. Ik neem toch echt altijd op met mijn voornaam en ik vond Marijke en ook mijn stem niet echt mannelijk klinken. Daar kan ik me dan wel aan ergeren, je kan toch op z'n minst luisteren of het een vrouw of man is ? Twijfelgevallen daargelaten.
Laatst bijgewerkt door Mrijk op 05-02-09 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:39

Ben het niet mee eens dat alle call centers oplichters zijn .
Ik werk zelf in een call center en leg alle klanten heel goed de procedures uit en voorwaardes.
Dat is waarschijnlijk het verschil niet elke call center doet dat!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:41

Ja, Outbound Callcenters zijn in 9 van de 10 gevallen oplichters, en werk ik niet aan mee, en NEE, inbound callcenters, waar ik zelf ook bij een werk, zijn geen oplichters, en smeer je mensen niks aan,
nee is nee, en drijf je verder niet door.
Wij werken ook met een bepaald script, maar geef hier vaak mijn eigen draai aan. Waar ik me wel aan erger, mensen die lang moeten wachten, maar omdat we ze zo goed mogelijk willen helpen, hou je dat.
Nu is het voordeel dat bij ons bedrijf, er na 7 minuten gevraagd wordt of je terug gebeld wilt worden, veel mensen willen dat ook, en vinden die service geweldig. Maar er zijn ook mensen die dat niet willen, en die gaan schelden... Eigenlijk is het nooit goed.
Maar in een outbound center zal ik nooit gaan werken.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:41

Ik werk ook inbound op de afdeling retentie. En ook wij werken met een bepaald script :)

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:54

Ik vind het oplichting.

TS zegt dat correcte informatie verstrekt wordt, maar het komt er op neer dat sommige mensen te dom zijn om de addertje onder het gras te zien. Wel, callcentres bellen naar iedereen, ook naar mensen met minder levenservaring, naïeve mensen, mensen die graag contact zoeken, mensen die geen nee durven/kunnen zeggen door wat er dan ook gebeurd is in hun verleden,... En die inderdaad niet in staat zijn om callcentres af te wimpelen. Zeker niet als die doordrammen en informatie nog eens verdraaien ook. :(

Daarenboven heb ik een telefoonlijn om gebeld te worden door familie, vrienden en eventueel school of werk. Nu is het al zo ver gekomen dat ik de telefoon alleen nog maar opneem als er eerst naar mijn gsm gebeld is! :(

Bij ons (woon in Brussel) zijn het dan nog eens voornamelijk telefoontjes uit Frankrijk. De eerste vraag die ik krijg na mijn overvriendelijke 'Hallo met X, hoe kan ik je helpen?' is "Bonjour, vous parlez francais?". Mijn antwoord is standaard 'Ja, maar je belt naar een telefoonnummer in een tweetalige stad, dus ik heb liever dat u Nederlands spreekt." :+
En raad eens? Dat werkt 10x beter dan zeggen dat je geen interesse hebt. Sommigen haken gewoon op zonder zelfs goeiedag te zeggen!
vraagje aan diegenen die al in een call-centre gewerkt hebben: hoe doen jullie dat als iemand in een andere taal antwoordt?

Weet er iemand of er in België ook zo'n website is om minder telefoontjes te krijgen? Ik heb het echt nodig.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:04

Ik heb drie dagen bij een callcenter gewerkt, toevallig voor de NEM en de derde dag heb ik ontslag genomen. Sowieso niemand is heel blij je te spreken, en het 'doordrammen' tot iemand ja zegt is niet mijn ding. Sommige van mijn collega's deden dit op een leuke manier en hadden er zelf veel lol in, maar ik zeker niet.

Als er iemand akkoord ging waren dat meestal mensen die je niet goed begrepen, ging ik toch wel met een schuldgevoel naar huis.

Het mooiste was nog dat NEM 'zoooo goedkoop' kon blijven door het ontbreken van dure commercials en andere zaken. Kom ik gister toch een commercial van ze tegen op tv :D.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:19

waar is dat topic van NEM dan?
Edit topic al gevonden!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:53

Ik heb slechte ervaringen met callcenters.
Mijn vader kon het niet volgen waardoor hij verschillende abonnementen kreeg en ook een andere leverancier van stroom.
Ik heb van alles en nog wat geprobeerd om boven water te krijgen wat er besproken is en wat er op band stond.
Aangetekende briefen met ontvangstbevestiging, een hele rits telefoontjes en ga zo maar door. We hebben nooit bericht terug gekregen en de oude leverancier van stroom kon ons ook niet helpen. Gevolg, hij zat er aan vast en kon maar betalen.
Dit soort verkooppraktijken moet verboden worden net zoals de verkoop bij de deur.

Vooral oudere mensen worden overdondert en begrijpen niet wat er gebeurd of wat ze tekenen.

Dan heb je nog de bedrijven met een callcenter voor vragen.
Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ze het antwoord schuldig moeten blijven?, en dan?
Om nog maar niet te spreken van de wachttijden.
Krijgt de klant het goede antwoord? Je mag meestal maar een bepaalde tijd aan 1 klant besteden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:07

Iets wat mij trouwens ook altijd heeft verbaasd: als ik werd gebeld voor een enquête, waar ik dan wel aan mee wilde doen, en in het begin van het gesprek zei werkzaam te zijn in de journalistiek, mocht ik ineens níet meer meedoen... Ik denk dat gelijk: wat hebben die lui te verbergen? Iemand van de (oud)callcentra-medewerkers die dit kan verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:28

Ik heb ook voor een callcenter gewerkt.(2 jaar geleden) En kun je vertellen dat wij mensen over moesten halen ik weigerde omdat ik een oude damen van rond de 80 aan de telefoon had en die moest ik gaan oplichten. Ging over omega 3 vis olie capsules. wij hadden alle gegevens van de des betrefende persoon. Mevrouw zij ook van bij de kruidvat heb je ook 1 keer in de zoveel tijd omega 3 in de aanbieding moest ik gewoon kei hard gaan liegen dat die niet goed waren. Ik heb dit geweigerd omdat ik niet kan liegen tegen niemand niet. Toen heb ik ander werk voor ze gedaan waar ik niks hoefde te verbergen en te liegen maar dat hield ik niet lang vol want ze wilden dat ik dat anderen toch ook ging doen. Toen heb ik ze hartelijk bedankt ik geef mensen liever adviezen enzo maar niet overhalen en aan praten van produckten dat ken ik niet.
Vindt het ook zwaar schandalig dat de callcenters dit ook doen.