Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:44

Adil18, volgens mij heb jij niet het hele topic gelezen en zowel, dan heb je me compleet niet begrepen.

Overigens wil ik er ook nog even bij vermelden dat ik zelf heus wel weet wat het is om een studie te doen. Ik heb atheneum gedaan en heb vanaf mijn 14 jaar altijd gewerkt. Nu doe ik, door een mooie kans, mijn studie duaal en werk volle weken in het ziekenhuis, dus ik heb nu geen tijd meer voor een bijbaan. Maar daarvoor heb ik gewoon altijd een baan gehad naast mijn studie, dit is in mijn ogen echt niet iets onmogelijks. Dat je daar geen miljonair mee wordt weet ik ook wel, maar dit was niet echt de discussie in dit topic. Of in ieder geval niet de bedoeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:46

Sannessep schreef:
Adil18, volgens mij heb jij niet het hele topic gelezen en zowel, dan heb je me compleet niet begrepen.

Maar goed, mijn indruk uit jouw reacties is dat jij je ook niet openstelt om de andere kant van het verhaal te begrijpen, en dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:51

Shadow0 schreef:
Ik heb niet het idee dat het alleen om je vriend gaat, wat ik uit het topic begrijp zit je er zelf toch ook wel mee. Dus dan is het misschien ook wel nuttig om zelf het initiatief tot zo'n gesprek te nemen.

Wat kan er nu nog verder gebeuren? En wat is er nu al over gezegd en beslist?

Je hoeft overigens zeker niet onoprecht te zijn, maar, je kunt als volwassene dat soort dingen wel afsluiten. Bedenken (en zeggen) dat jij een andere keuze zou maken maar dat je de keuze van je ouders respecteert bijvoorbeeld.

Tja. Ik zit hiermee omdat ik het oprecht niet eerlijk vind tegenover mijn vriend...
Volgens mij heb ik dat ook wel gezegd tegen mijn ouders (dat laatste wat je zegt). Ik heb gezegd: "Als jullie het zo willen dan vind ik dat prima, ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ik vind het zelf in deze situatie gewoon niet eerlijk. Als jullie dit zo willen stellen dan vind ik dat jullie dit ook goed uit moeten uitleggen tegenover mijn vriend (dat ze het dus zelf moeten zeggen en uitleggen waarom)."
Ik krijg daarop terug dat zij het gek vinden dat ik dit vind. En dat zij dachten dat mijn vriend daar helemaal niet mee zou zitten. Toen ik dus zei dat dit wel zo was (had ik beter niet kunnen doen misschien, dan hadden ze het vanzelf gemerkt) omdat ik het er al een beetje over gehad had, konden zij dit niet begrijpen van hem... ;( Snap je het nog?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:51

Sannessep schreef:

Overigens wil ik er ook nog even bij vermelden dat ik zelf heus wel weet wat het is om een studie te doen. Ik heb atheneum gedaan en heb vanaf mijn 14 jaar altijd gewerkt. Nu doe ik, door een mooie kans, mijn studie duaal en werk volle weken in het ziekenhuis, dus ik heb nu geen tijd meer voor een bijbaan. Maar daarvoor heb ik gewoon altijd een baan gehad naast mijn studie, dit is in mijn ogen echt niet iets onmogelijks. Dat je daar geen miljonair mee wordt weet ik ook wel, maar dit was niet echt de discussie in dit topic. Of in ieder geval niet de bedoeling.

Nee, dat laatste snap ik. Ik heb wel het topic en je verhaal doorgelezen, maar je komt alsnog op me over alsof je het een ander niet gunt, alsof je haast een beetje jaloers en beledigd bent (ook al zeg je dit niet te zijn, het komt op MIJ zo over). En dat snap ik niet. Als je een groter financieel draagvlak hebt gaan mensen er van uit dat je op je eigen draagvlak gaat steunen en niet op die van een ander!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:52

Shadow0 schreef:
Sannessep schreef:

Maar goed, mijn indruk uit jouw reacties is dat jij je ook niet openstelt om de andere kant van het verhaal te begrijpen, en dat vind ik eigenlijk wel jammer.

Inderdaad, daarom gaf ik ook aan dat heb op mij heel anders overkomt dat ze het misschien zelf bedoelde. Misschien drukt ze het wat ongelukkig uit...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:53

Karolientje schreef:
ik vind de beredenering niet kunnen en niet eerlijk en zeker niet gestaafd! Op vakantie gaan is inderdaad luxe, en als je je het niet kan permiteren blijf dan thuis en spaar voor het jaar erop, het is dan nog zo leuk ;)
ik heb altijd geleerd dat je nooit een ander zijn rekening moet maken. ook al verdient jouw vriendje goed, hij hoeft toch de vakantie van jouw zus haar vriend niet te betalen???

ik ben het met karolientje eens! als jou vriend meer moet betalen en het vriendje van je zus minder, is het net alsof jou vriend de vakantie van je vusjes vriendje moet betalen..

Het is natuurlijk zo dat jou ouders beslissen wat ze doen met hun geld, maar ik vind niet eerlijk dat ze voor de een wel willen betalen en voor de ander niet, omdat die meer zou verdienen.

Het is waarschijnlijk helemaal niet hun bedoeling om het vriendje van je zusje 'voor te trekken', maar ze moeten zich wel bewust zijn dat ze dat gevoel bij jou vriend zo wel creeeren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:57

Shadow0 schreef:

Dat vind ik wel jammer. Dat je die indruk hebt. Ik begrijp het namelijk wel! Alleen niet in deze situatie.. Zusjes vriend heeft namelijk wel geld om op vakantie te gaan... hij heeft wel een tijdje gewerkt en heeft daarmee wel het een en ander gespaard... Dus het is niet dat hij geen geld hééft om mee te kunnen.
Als hij nou inderdaad niet mee had gekunt, dan had ik het anders gezien. Maar in dit geval...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:00

Sannessep schreef:
Ik krijg daarop terug dat zij het gek vinden dat ik dit vind. En dat zij dachten dat mijn vriend daar helemaal niet mee zou zitten.

Dat lijkt mij een compliment trouwens: zij zien je vriend dus over het algemeen als een gul en vriendelijk persoon.

Citaat:
Toen ik dus zei dat dit wel zo was (had ik beter niet kunnen doen misschien, dan hadden ze het vanzelf gemerkt) omdat ik het er al een beetje over gehad had, konden zij dit niet begrijpen van hem... ;( Snap je het nog?

Ja, ik snap het wel ongeveer. Ik denk dat niemand ermee opschiet als je niks had gezegd - dat levert alleen maar onderhuidse spanningen en frustratie op. Maar ik denk wel dat jij nu de persoon bent die de volgende stap kan zetten: uitleggen dat je vriend dit (oa. door zijn verleden) ervaart als een afwijzing en dat het dus niet zozeer pijnlijk is vanwege het geld, maar vanwege de gevoelens die het oproept. Het helpt als jij dan kunt laten zien dat jij je in je ouders kunt verplaatsen (je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar aangeven dat je snapt wat ze bedoelen), zodat zij het op hun beurt ook makkelijker vinden om zich open te stellen voor jullie gevoelens. Maar dat vraagt dus wel dat je je niet alleen maar verdedigt maar je vooral ook openstelt voor de ander.

Daarnaast: weet je zeker dat je alle gegevens kent? Zoals jouw ouders zich niet volledig bewust zijn van het verleden van je vriend (en de gevolgen) kan het best zijn dat er aan de andere kant ook dingen spelen die jij niet weet (en misschien ook niet per se hoeft te weten.)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:01

Sannessep schreef:
Shadow0 schreef:

Dat vind ik wel jammer. Dat je die indruk hebt. Ik begrijp het namelijk wel! Alleen niet in deze situatie.. Zusjes vriend heeft namelijk wel geld om op vakantie te gaan... hij heeft wel een tijdje gewerkt en heeft daarmee wel het een en ander gespaard... Dus het is niet dat hij geen geld hééft om mee te kunnen.
Als hij nou inderdaad niet mee had gekunt, dan had ik het anders gezien. Maar in dit geval...

Hij heeft het geld nu wel, maar als hij het voor de vakantie uitgeeft is het weg. Dat is bij jouw vriend niet het geval... ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:01

Laat ik het dan ook nog even andersom stellen, om mijn punt extra duidelijk te maken:

Als mijn zusjes vriend een hoop geld op de bank had staan en mijn vriend moest extra aanpoten om op vakantie te kunnen, en mijn ouders hadden gezegd dat mijn zusjes vriend meer moest betalen dan mijn vriend, dan had ik er evengoed wat van gezegd! Dat mijn vriend evengoed hetzelfde bedrag op moest hoesten om op vakantie te gaan!

En dat is echt waar, voor de mensen die eraan twijfelen of ik dat echt wel zou doen...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:02

Ik snap heel goed dat jij het een moeilijke situatie vind en geef je ergens ook wel gelijk dat dat jij vindt dat jouw ouders beide jongens hetzelfde zouden moeten behandelen (in dit geval beide hetzelfde bedrag voor de vakantie moeten laten bijdragen), maar ik begrijp de redenatie van je ouders ook wel.

Ik ga helemaal mee met de posts van Shadow! Die legt goed uit waar de schoen knelt ;) .

Ik krijg overgens ook niet de indruk dat jij jaloers bent op de vriend van je zusje of op je zusje zelf.
Als je graag zou willen dat je ouders er wel met je vriend over praten, kan je misschien een keer bij gelegenheid (als jullie met z´n viertjes bij elkaar zitten, niet met z´n zessen ;) ) eens zeggen "goh, nu we hier zo met elkaar zitten, wil ik toch die-en-die kwesti nog een keer aankaarten, want het zit me best wel dwars!"
Jouw ouders kunnen dan iig hun standpunt tegenover je vriend duidelijk maken en hem ook vertellen dat het niets te maken heeft met het feit dat ze de vriend van je zusje meer mogen dan hem :) . (Die indruk krijg ik ook niet door jouw verhaal, maar ik kan me wel voorstellen dat jouw vriend dat zo ervaart.)
Sterkte ermee en ik hoop dat julie een leuke vakantie hebben :) !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:03

Sannessep schreef:
En dat is echt waar, voor de mensen die eraan twijfelen of ik dat echt wel zou doen...

Ik geloof dat zeker :j Maar mensen zijn verschillend dus je kunt wat jij zou doen niet zonder meer opleggen aan de rest, en het is goed dat te beseffen. Dat maakt jouw manier niet beter of slechter dan een ander, het is slechts anders.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:03

Begrijp ik nou goed dat beide vrienden niet het volledige bedrag hoeven te betalen voor de vakantie? Dus zeg dat het 100 euro kost, dan hoeven zij daar maar een deel van te betalen en de rest wordt door je ouders betaald? In dat geval vind ik het wel eerlijk dat jouw vriend meer moet betalen dan de vriend van je zus. De beredenering dat jullie al langer een relatie hebben, snap ik dan weer niet zo goed.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:09

@ Shadow0: Je hebt volkomen gelijk hoor, maar dat soort dingen zijn altijd makkelijker gezegd dan gedaan. En ik denk inderdaad wel alle gegevens te weten. Ik denk dat ik meer gegevens weet dan alle andere personen thuis (inclusief vriendjes) die met mij deze discussie tot leven hebben gebracht. Misschien is dat ook wel de boosdoener. Ik zal het er met mijn mamma en vriend eens over hebben dat ze een keer gaan praten met elkaar (m'n pa is daar niet zo goed in). Maar ik denk helaas dat er niet veel uit zal komen. Mijn vriend wil zich niet kwetsbaar opstellen en vind het heel moeilijk om te praten over zijn verleden. En dat is toch wat er zal moeten gebeuren om hier echt alle partijen te kunnen begrijpen.

Maar goed. Misschien komt dit allemaal nog, het heeft in onze relatie ook heel lang geduurt voordat we hier normaal over konden praten, dus het kan ook zijn dat het nog een kwestie van tijd is...

Wat is het leven toch ingewikkeld.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:09

Sannessep schreef:
Laat ik het dan ook nog even andersom stellen, om mijn punt extra duidelijk te maken:

Als mijn zusjes vriend een hoop geld op de bank had staan en mijn vriend moest extra aanpoten om op vakantie te kunnen, en mijn ouders hadden gezegd dat mijn zusjes vriend meer moest betalen dan mijn vriend, dan had ik er evengoed wat van gezegd! Dat mijn vriend evengoed hetzelfde bedrag op moest hoesten om op vakantie te gaan!

Maar dat is nu niet het geval....

Ik snap wel dat je wilt laten zien dat je niet jaloers of beledingd bent, maar waarom maak je er dan zo'n punt van...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:10

Waarom gaan mensen er meteen vanuit dat een eigen bedrijfje gelijk staat aan een goed gevulde beurs?

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:11

Ik ben het wel eens met TS. Beide vrienden wordt precies hetzelfde aangeboden, dus lijkt het me logisch dat ze beide dezelfde prijs betalen. Dat ze beide in een andere situatie zitten, doet daar niks aan af. Bovendien zou ik het persoonlijk raar vinden als de ouders de één meer/minder laten betalen dan de ander, dit zie ik zelf wel als voortrekken. Zou me er iig niet fijn bij voelen, en kan me de gedachtengang van TS heel goed voorstellen!
Als de vriend van de zus de vakantie niet zou kunnen financieren, maar wel graag mee zou willen, valt er heus wel iets te regelen. Maar aan TS's vriend 20 euro voor het eten vragen, en zus's vriend 10 euro....... nee, dat gaat niet op bij mij.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:14

Ik kan me goed voorstellen hoor dat je vriend zich minder geaccepteerd voelt!
Maar ik begrijp dat je ouders er niet zo zwaar aan tillen..
Ik zou het er gewoon bij laten en dat bedrag betalen, dadelijk gaan jullie nog met ruzie op wintersport. Ik zou er wel later nog een keer op terugkomen met je ouders. :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:15

Sorry voor het off-topic gaan :o :

PlukenKrul, geweldig onderschrift heb je :D !

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:17

Sterre, dank je! Het zal de vakantiepret zeker niet bederven hoor, we kunnen allemaal nog wel met elkaar door één deur (spreekwoordelijk dan ;) !

@ tamary, dat snap ik ook niet zo goed. Het lijkt nu voor de buitenwereld wel alsof hij veel verdient, maar hij moet straks een enorm bedrag ook weer afdragen aan de belasting en er gelden hele andere regels voor bedrijfjes dan dat je voor 'normale' werknemers zou hebben. Zo heb je nooit financiele zekerheid en je moet in principe alles zelf verzorgen (verzekeringen en pensioen e.d. word niet voor je gespaard). Maar goed, dat was niet de discussie. Hij verdient wel, zusjes vriend verdient niet. Zo word er nu even gekeken (om het niet moelijker te maken dan het al is).

Verder iedereen bedankt voor alle reacties! 't Is weer veel meer geworden dan ik had verwacht...

Shadow0

Re: Moeilijke kwestie, of ben ik gewoon raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:24

't Is ook niet makkelijk nee, maar, al doende leert men. Sterkte ermee, en fijne vakantie natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:25

tamary schreef:
Waarom gaan mensen er meteen vanuit dat een eigen bedrijfje gelijk staat aan een goed gevulde beurs?

Sannessep schreef:
Tja. Het probleem is ook niet dat zusjes vriend het niet zou kunnen betalen, maar bij mij thuis vinden ze gewoon dat mijn vriend geld genoeg heeft (hij maakt ondertussen redelijk winst met zijn bedrijfje) en dat zusjes vriend dit niet heeft. Dus vinden zij het een principekwestie dat hij meer moet betalen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:26

@ shadow0: Dank je! En bedankt voor het meedenken! :)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:34

russel schreef:
[(hij maakt ondertussen redelijk winst met zijn bedrijfje)

Hij heeft zijn bedrijf nu ongeveer 3 jaar. Eerste jaar is verlies draaien, tweede jaar is eerste jaar ophalen, derde jaar is eindelijk winst maken (eerste twee jaar dus eigenlijk niets verdiend). Tja, dus nee, dat vind ik geen dikke beurs hebben. Bovendien weet niemand hoe het het komende jaar gaat lopen... kan alle kanten nog op. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:40

Wij hebben een bijjjjjna soortgelijke situatie gehad: wij mochten met familie mee op wintersport, oom en tante met hun 3 kinderen plus aanhang en mijn man en ik en zijn broer en vrouw.

Het hele bedrag werd gewoon door alle "aanwezigen" gedeeld, alleen de leden uit dat gezin kregen het vlgens mij van hun ouders.

Njaaa, is toch niet helemaal hetzelfde. Toch vind ik het niet helemaal terecht dat de een meer moet betalen, ook al heeft ie meer draagkracht, hij heeft er evengoed hard voor moeten werken neem ik aan. Lijkt me heel raar om dan samen aan tafel te zitten (want het gaat toch om het samenzijn???) en dat de een daar meer voor moet bijdragen dan de ander. Als het dan om het geld gaat is het dan niet een idee dat jullie per stel samen het zelfde bedrag bijbetalen? Dan kunnen jullie als stel onderling beslissen wie wat bijdraagt (ik bedoel dan tussen jou en je vriend) en ook al betaalt hij dan jouw deel ook, dan is het zijn eigen keuze en dat voelt al heel anders denk ik?