Auto, wat nu te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:23

manishdra schreef:
ik heb geen idee, daarom vraag ik het ook hier ;)

Ik denk niet dat wij antwoord kunnen geven op jou vraag of jij dit gemeld heb bij de handelaar :?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:31

Chiqa schreef:
manishdra schreef:
ik heb geen idee, daarom vraag ik het ook hier ;)

Ik denk niet dat wij antwoord kunnen geven op jou vraag of jij dit gemeld heb bij de handelaar :?

het was een antwoord op de vraag ervoor ;)

En, nee ik heb het niet direct gemeld, aangezien we niet dachten dat het wat ernstigs was (wel de eerste keer dat wij bij de garage waren het meled aan de garage om erna te laten kijken), de eerste keer dat ik het hem sprak heb ik het hem wel gemeld.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:48

Hoe verder je het traject in gaat met hem hoe zwakker je komt te staan als hij er mee stopt straks of ze er voor gezorgd hebben dat alleen het lampje niet meer knippert. De woorden van wie dan ook kom je nergens mee voor de rechter als je daar ooit naar toe zou moeten zelfs al neem je tien getuigen mee. Ik heb het tenslotte net meegemaakt. Als je er ook maar iets zelf aan laat doen of bij een andere dan de handelaar ben je ook de pineut. Aan de andere kant, je moet de handelaar de kans geven het op te lossen als hij dat aanbiedt. Wat hier de juiste weg in is zodat je de minste risico loopt weet ik ook niet, dan kun je dat beter even aan een advocaat vragen hoe rot dat ook weer is. Ik ben het met je eens, een auto bij een dealer kopen maakt feitelijk niets uit, handelaren hier hebben dezelfde verplichting tot garantie en anders verkopen ze het als knutselvoertuig of niet aan prive. Wat dat betreft is een koper hier heel goed beschermd behalve in de OG wereld.

Je hoeft niet in het slechtste in mensen te geloven om te vermoeden dat ze er alles aan gaan doen om de sensor en het knipperen uit te schakelen om zo de enorme kostenpost te vermijden. Alsof iedereen zo eerlijk is haha.....echt niet.......
Het kan heel goed dat hij het ook niet wist de handelaar en het dus geen opzet was maar om zn hachje te redden en niet te diep in zn buidel te hoeven tasten kan hij echt wel wat trucjes tevoorschijn gaan toveren. Een dealer doet dat ook hoor misschien net even anders maar ook daar draait het puur om geld en niet om mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:23

Heb juist begrepen dat de sensor dr tussen uitgehaald is nadat ze het gemeld had bij die handelaar hoor ;)
manishdra schreef:
En, nee ik heb het niet direct gemeld, aangezien we niet dachten dat het wat ernstigs was (wel de eerste keer dat wij bij de garage waren het meled aan de garage om erna te laten kijken), de eerste keer dat ik het hem sprak heb ik het hem wel gemeld.
.

Ja en waneer heb je het gemeld, ik bedoel in welk tijdbestek vanaf het moment dat je de auto gekocht heb.....Je heb idd je kansen verkeken door naar een andere dealer te gaan of....zij moeten hier toestemming voo rhebben gegeven.
Dat is zelfs zo met nieuwe auto's heb je 3 jaar garantie. Ga jij naar garage B garantie kan je dan wel op dje buik schrijven.

Dus wat dat aan gaat denk ik dat een rechtzaak geen zin meer heeft, (Weet wel zeker) of jij moet toestemming hebben gekregen van die handelaar.

Riddershow

Re: Auto, wat nu te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:03

ik heb hem er alleen maar naar laten kijken (hyundaigarage) en dat was aanraden van de vaste garage waar de handlaar mee werkt.

Hij heeft zelf me doorgestuurd naar andere garage waar hij ook veel mee werkt om te kijken of de censor functioneert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:11

Nou dan heb je antwoord op je vragen :)
Succes dr mee zou hier alleen niet nog langer mee wachten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:31

Dus sta je nu nog het sterkste. Maar je moet idd de garage de gelegenheid geven het op te lossen, in hoeverre en hoe lang of met wat dat kun je beter even aan een advocaat vragen. Het werkt hier toch allemaal even anders dan in NL. Ik neem aan dat het een handelaar is die zelf geen enorm uitgeruste werkplaats heeft ?
Als je een nieuwe had gekocht dan mag je niet naar garage B om er nog maar een lampje in te laten draaien bwvs alleen een rechter gaat daar niet over zeuren. Maar iedere andere reparatie wel. Met een gebruikte auto van een handelaar mag je dus wel naar garage B en zeker met toestemming dat mag bij een nieuwe ook trouwens. Dus wat dat betreft is er nu niets aan de hand. De vraag blijft, lost hij het echt wel op of rommelt hij met de sensor.....dat laatste lijkt me nml. waarschijnlijker. Helemaal omdat de auto naar biodiesel stonk en de auto daar niet voor gemaakt is kun je er gewoon donder op zeggen dat het echt niet alleen de sensor betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:06

Perrokai schreef:
kun je er gewoon donder op zeggen dat het echt niet alleen de sensor betreft.

Presies, deze sensor geeft namelijk de storing aan...Net als een tekort aan olie, gaat er een lampje branden kan je wel het lampje uitschakelen maar het tekort aan olie wordt hier niet mee opgelost.
Beetje dom om dat lampje uit te schakelen maar goed kan begrijpen als je er niet zoveel verstand van heb dat dit iemand kan overkomen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:25

Als ik hem moet geloven heeft hij enkel het standaart systeem uitegschakeld en zou de waarschuwing het dus nog wel moeten doen... Als het dat is, dus.

Maar ik ga denk ik binnenkort bij een garaga in NL langs waarmee ik goede ervaringen heb.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:44

Even een update:

De sensor is vervangen en hij knippert nog steeds. Nu denkt hij dat het aan de kabel van de sensor ligt... dus binnenkort gat e auto erheen en wordt de kabel vervangen.

't kost mij niks dus het zal me benieuwen of het daar echt aan ligt. Anders zijn het echt de injectoren en zit de handelaar met de gebakken peren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:53

Een verkoper die mensen aanstuurt naar een door hem verkozen garage is in mijn ogen al geen zuivere koffie.

Ik zou zorgen dat die verkoper je die auto z.s.m. terugneemt.
Het gaat je meer geld kosten dan je lief is, en je blijft er altijd mee bezig.
Nu valt het nog binnen de garantie, ok.

Maar je hebt net een andere auto en dan direct al zulke problemen. Ik wist het wel.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:07

Als ik juo was zou ik die auto wegdoen voor de garantie om is.
Ik heb ook een keer zo'n ellendebak gehad, nou, mooi dat ie weg was een maand voor de garantie verviel.
De garage waar ik hem toen gekocht had begonnen al van, ja dat moet je nog ff aankijken en nee hoor dat kan nog wel ff wachten.
Oftewel een maand verder en alle kosten die er gingen komen waaren voor mij. Blij dat ie weg is. Heb nu een supergoeie auto ervoor terug.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:10

Ik heb sinds een week ook dat het storingslampje van de motor knippert en brand (ik heb een daewoo/chevrolet kalos van 2004)
Nu blijkt dat hij niet alle cilinders evenredig gebruikt en ook dat er iets mis is met dat ding van de brandstofinjectie. Maar bij mijn garage konden ze ook niet precies zeggen wat er aan de hand is. Ze hebben 'm gereset en als het weer terugkomt moet ik terugkomen.

Loopt jouw Hyundai wel op alle cilinders? Merk je weleens dat ie een beetje hapert of dat ie vermogen verliest? Misschien dat het een cilinder kan zijn.
En de bougies / bougiekabels? Zijn die nieuw? Misschien een fout met de ontsteking ofzo?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:36

Hij hapert niet, wel schud hij na (als je de motor hebt uitgezet).

Je merkt er verder helamaal niks aan. De garantie duurt nog tot oktober dus heb nog alle tijd en als het toch de injectoren ed zijn... dan kan hij doen wat hij wil, maar zal het lampje blijven branden. En dan komen we er uiteindelijk toch weer bij.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:08

oh dat is mooi! heb je inderdaad nog even de tijd! :j
Suc6 ermee! Ik ga dadelijk mijn auto weer ophalen. Hoop maar dat het lampje uitblijft! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:21

Paradox schreef:
Loopt jouw Hyundai wel op alle cilinders? Merk je weleens dat ie een beetje hapert of dat ie vermogen verliest? Misschien dat het een cilinder kan zijn.

Een cilinder kan onmogelijk kapot zijn, is gewoon een holle buis. Wat wel kapot kan gaan is de inhectie ervan of de ontsteking op de cilidner waardoor hij op drie poten gaat lopen, dus er een cilinder uit wordt geschakeld.

TS je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, een diagnose lampje gaat niet kapot dat brand niet voor niets. Je kan dit wel utizetten maar daar wordt het probleem niet mee opgelost, laat je niet wegsturen met deze kul hoor!
Gelukkig repareren ze het onder garantie voor je vrees alleen dat ze door dit kluitjes riet verhaal ju zover willen krijgen dat ze de oorzaak wel weten maar te kostbaar is.
En je straks buiten de garantie komt te zitten en je nog niets heb.

CarolShadow schreef:
Een verkoper die mensen aanstuurt naar een door hem verkozen garage is in mijn ogen al geen zuivere koffie.

Waarom niet? Niet elk autobedrijf heeft de luxe van een eigen werkplaats, en uitleesapparatuur hebben ze alleen bij een dealer dus deze opmerking is niet echt van toepassing, juist goed dat hij het uitbesteed, grote klasse.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:34

Nou, zover laat ik het niet komen hoor. Als ze straks ook het kabeltje vervangen hebben en het lampje knippert nog steeds wil ik dat ze het echt gaan aanpakken (en dus dieper onder de moterkap kijken) En willen ze dat niet moeten ze de auto terugnemen en nemen we wel een andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:39

Geloof mij maar en laat je niet wegjagen dat dit kabeltje van de diagnose stekker kapot is...
er wordt niet voor niets een storing aangegeven, kan je lampje wel uitzetten storing blijft.
Vind het echt zo triest dat mensen op deze manier bedonderd worden, gewoon omdat ze te belazerd zijn voor de kosten op te draaien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:58

Tja, ze hebben het lampje niet uitgezet hoor ;) ze hebben de sensor vernieuwd... Dus die geeft nog steeds de storing door. Als die man van de garage is ervan overtuigd dat daar de fout ligt... en zolang alles op zijn pootjes terrecht komt, mag hij dat denken ;)
Maar als het me te bont wordt (dus dat hij gaat zeggen dat bijv er niks aan de hand is) dan komen wij in opstand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:08

manishdra schreef:
Tja, ze hebben het lampje niet uitgezet hoor ze hebben de sensor vernieuwd...

Nou eerder in dit topic zei je anders van wél ;)

manishdra schreef:
- Hij heeft dus nu een stekker eruit getrokken waarmee de auto op een noodsysteem gaat lopen (?). Als het lampje nu nog knippert is er iets aan de hand -> knippert hij niet, is de sensor kapot en moet die vervangen worden.
- de kabel die hij eruit getrokken had zag er getaped uit.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:49

jah... toen wel (om uit te proberen): maar volgens hem hoorde het lampje op dat moment nog wel te branden als er wat mis was.

Maar het lijkt mij ook logisch hoor dat als je de stekker eruit trek, iets het niet meer doet...

Nu is dus enkel de sensor vernieuwd ;)

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:57

Paradox schreef:
Ik heb sinds een week ook dat het storingslampje van de motor knippert en brand (ik heb een daewoo/chevrolet kalos van 2004)
Nu blijkt dat hij niet alle cilinders evenredig gebruikt en ook dat er iets mis is met dat ding van de brandstofinjectie. Maar bij mijn garage konden ze ook niet precies zeggen wat er aan de hand is. Ze hebben 'm gereset en als het weer terugkomt moet ik terugkomen.

En de bougies / bougiekabels? Zijn die nieuw? Misschien een fout met de ontsteking ofzo?

Sorry mag ik even lachen, heb je wel eens een diesel gezien met bougies/bougiekabels????

Wat er geschreven wordt over onbetrouwbaar als de handelaar de auto naar een garage brengt van zijn eigen keus, is niet zo vreemd. Als de verkoper de kosten er van betaalt dan mag hij die keuze maken, lijkt me heel reeel, als de koper voor de kosten opdraait dan mag de koper toch ook vrij bepalen waar de auto gerepareerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:53

staroo schreef:
Sorry mag ik even lachen, heb je wel eens een diesel gezien met bougies/bougiekabels????

Sommigen zien gloeibougies aan voor een bougie ;) En de kabels sja....Diesel toevoer mss :D
Scherp hoor +:)+

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:52

Hier heb ze toch meer handelaren lijkt het wel en ze hebben en beetje betere naam dan in NL en zijn ook allemaal gewoon aan de wetgeving gebonden, is geen bovag of iets voor nodig. Dus ze zijn beter te vertrouwen dan in NL en veel hebben geen eigen werkplaats maar sturen je naar een collega die wel een werkplaats of zelfs alleen een werkplaats heeft. Het is hier gewoon een beetje anders wat dat betreft dus dat is geen reden om te wantrouwen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:31

Even een kleine update:

De censor is vervangen, daarna begon hij alelen maar nog sneller te branden.
Vervolgens moest het volgens de collega-garage aan de bekabeling liggen (tussen censor en computer) en is die ook vervangen.
Nu kipperd hij nog steeds alleen minder snel.

Iemand van de autotechniek die het meer en minder knipperen van het lampje snapt?
Dit hebben btw niet aan de handelaar/garage verteld.

Wel hebben we een brief opgesteld allen het volgend:
- aangetekend versturen: is dat niet te zakelijk/afstandelijk?
- langsbrengen: is dat ook rechtsgeldig of kan hij dan zeggen dat hij hem niet gekregen hebt (geen bewijs van aflevering)
- via de e-mail versturen (voorkeur van mijn vriend, niet te afstandelijk maar het komt altijd aan)

Mijn voorkeur gaat naar brief langsbrengen en dan gelijk over een evt oplossing nadenken (er zijn er maar eigenlijk 2: brandstofsysteem vervangen of auto terugnemen)

Wat denken jullie?

als jullie de brief willen zien kan ik hem wel even hier neerzetten