Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
renee16 schreef:Wat ik laatst op tv zag stond ik echt versteld van.. Overigens was die niet eens in NL maar in Amerika...
De advocaat van een verdacht van verschillende zedenmisdrijven.. Heeft dingen uitlaten zoeken als verdovende middelen in het bloed etc.
Wat kwam eruit? JA, er zat wel wat verdovende middelen in het bloed maar niet aantoonbaar dat hij het gedaan heeft.
Een andere onderzoeker kwam: We kunnen de verwondingen niet toewijzen aan het misdrijf.
Een scheurtje in de anus kan ook door andere dingen veroorzaakt worden.
Nou toen ik dit hoorde viel echt mijn mond open. JA, natuurlijk het KAN ergens anders doorkomen. Maar het lijkt me vrij overduidelijk waar dit een gevolg van is. !
En dit om een dader vrij te kunnen spreken.
Advocaat is een mooi beroep; maar ik zou echt niet met mezelf kunnen leven als ik dit soort uitspraken zou moeten doen om zo een walgelijk persoon VRIJ te laten spreken !!!!
En hier in NL niet bewezen is geen schuld. Ja, hoe kun je zoiets nu bewijzen.. Moet ik met een camera op zak gaan lopen: voor het geval ik van mijn fiets wordt getrokken en er weet ik veel wat gebeurd om de dader te achterhalen?
lies schreef:Een levenslange gevangenisstraf betekent dat je de rest van je leven vast zit!
In Nederland kennen we geen minimumstraffen. Ik vind dat wel goed, hoewel het soms niet eerlijk kan lijken. Maar stel, er staat een minimumstraf van 20 jaar op moord. Een vrouw vermoord haar man. Tijdens het proces blijkt dat ze jarenlang zwaar mishandeld is door die man. Is het dan eerlijk om haar 20 jaar vast te zetten, omdat dat nu eenmaal de minimumstraf is?
Wanneer we lezen in de media dat een verkrachter 1 jaar cel heeft gekregen klinkt dat erg oneerlijk. Echter verstaat het nederlandse strafrecht onder verkrachting ook een ongewenste tongzoen. Als dát er nou bij zou staan, in de media, zou het alweer een stuk minder oneerlijk lijken. Als er een minimumstraf zou staan op verkrachting, van 10 jaar, zou dat betekenen dat je 10 jaar vast moet zitten voor het geven van een ongewenste tongzoen.
De rechter bepaalt hoe hoog de straf moet zijn, aan de hand van alle gegevens en omstandigheden en niet alleen op basis van het misdrijf. En dat vind ik een goed iets, vanwege bovenstaande voorbeelden.
Dus ja, ik sta achter het rechtssysteem.
Oja, een rechtssysteem met een jury lijkt me heel eng en volkomen willekeurig, een beter systeem dan wij hanteren kan ik niet bedenken.
bij goed gedrag kom je veeeeel eerder vrij. na zo'n 23 jaar dus
verootjoo schreef:Wendy schreef:Met het systeem an sich is weinig mis, zeker vergeleken met landen als amerika of de arabische landen niet.
Waar je over kunt discussieren is de strafmaat... en dat zie ik ook in dit hele topic gebeuren.
Moet ook altijd wel lachen als mensen dan gaan roepen dat de strafmaat in de arabische landen veel hoger is. Klopt ja, maar o wee als er weer eens een nederlander, al dan niet terecht, in ene marokkaanse gevangenis zit.
Neem aan dat je op mij doelt? Ik slaap er geen nacht slechter om hoor, als er een nederlander zo stom is geweest drugs te handelen in Thailand, of met verlopen visum in Amerika zit
VivaLaVida schreef:lies schreef:Een levenslange gevangenisstraf betekent dat je de rest van je leven vast zit!
niet waarbij goed gedrag kom je veeeeel eerder vrij. na zo'n 23 jaar dus
ManonR_ schreef:Blon_D schreef:Haha nou maar als juridisch medewerker ga jij ECHT niet meedenken over het rechtssysteem hoorJe kunt je ook verdiepen in het rechtsysteem zonder een universitaire rechtenstudie.![]()
Op niveau 4 kan je beginnen met juridisch medewerker en daar krijg je toch een flinke dosis van het rechtssysteem voor je kiezen.
Mocht je niveau 4 niet kunnen halen of de studie niet willen volgen kan je je er ook in verdiepen zonder studie je moet alleen wel de motivatie hebben om, als je er zo nodig over wilt zeiken er ook daadwerkelijk wat van te willen weten..
Wildgirl schreef:geloof me, nu ik zelf een zaak heb lopen weet ik meer van de nederlandse rechtspraak af dan menig advocaat ben ik bang idem dito over politie(qua ondervraging,getuigen etc).
ik weet dus héél goed waarover ik praat; juist omdat de mensen die imo de benen onder hun kont vandaan moeten rennen voor je het niet doen; wordt je als slachtoffer min of meer gedwongen je te verdiepen in het nl strafrecht en de werkwijze van politie en OM.
Als je tenminste wilt dat jouw zaak serieus genomen wordt.....
Heel erg maar helaas wel de bittere werkelijkheid; imo begint het hele 'foute' proces al bij de buurtpolitie...
Als ik niet gedaan had wat ik heb gedaan dan liep mijn 'zaak' nu nog los rond en geloof me; hij was een groot gevaar voor de samenleving.
Gelukkig zag de officier van justitie dat na ettenlijke telefoontjes van mij ook in en zit hij nou al 1,5 maand vast in afwachting van het proces.
Misser schreef:@Wildgirl, bij levenslang krijg je GEEN strafvermindering. Verdiep je er eerst even in.
Edit: door zo'n uitspraak haal je nogal onderuit wat je zegt over je eigen kennis.

Misser schreef:renee16 schreef:Wat ik laatst op tv zag stond ik echt versteld van.. Overigens was die niet eens in NL maar in Amerika...
De advocaat van een verdacht van verschillende zedenmisdrijven.. Heeft dingen uitlaten zoeken als verdovende middelen in het bloed etc.
Wat kwam eruit? JA, er zat wel wat verdovende middelen in het bloed maar niet aantoonbaar dat hij het gedaan heeft.
Een andere onderzoeker kwam: We kunnen de verwondingen niet toewijzen aan het misdrijf.
Een scheurtje in de anus kan ook door andere dingen veroorzaakt worden.
Nou toen ik dit hoorde viel echt mijn mond open. JA, natuurlijk het KAN ergens anders doorkomen. Maar het lijkt me vrij overduidelijk waar dit een gevolg van is. !
En dit om een dader vrij te kunnen spreken.
Advocaat is een mooi beroep; maar ik zou echt niet met mezelf kunnen leven als ik dit soort uitspraken zou moeten doen om zo een walgelijk persoon VRIJ te laten spreken !!!!
En hier in NL niet bewezen is geen schuld. Ja, hoe kun je zoiets nu bewijzen.. Moet ik met een camera op zak gaan lopen: voor het geval ik van mijn fiets wordt getrokken en er weet ik veel wat gebeurd om de dader te achterhalen?
Wees blij dat het hier zo gaat!
Het zou toch compleet idioot zijn als je kunt worden opgesloten voor iets wat niet 100% bewezen is? Ik denk dat je wel anders praat als het jou een keer overkomt...
merel90 schreef:Maar aan de andere kant is het ook weer compleet idioot dat zedendeliquenten nog gewoon vrij rondlopen omdat er onvoldoende bewijs is. Naast het feit dat dit verschrikkelijk is voor het slachtoffer, is er ook het risico dat de dader zijn daden herhaalt..

Wildgirl schreef:Misser schreef:@Wildgirl, bij levenslang krijg je GEEN strafvermindering. Verdiep je er eerst even in.
Edit: door zo'n uitspraak haal je nogal onderuit wat je zegt over je eigen kennis.
ben toch echt een aantal van die zaken tegengekomen in mijn 'onderzoekje' die dit wel kregen maar misschien speelden externe dingen hier mee.
En ach; fouten maken is menselijk

Blon_D schreef:VivaLaVida schreef:@ Blond_D Nee hoor, gewoon op de goeien stemmen bereik je veeeel meer mee
Klopt alleen stemt bijna iedereen ergens anders op en moet je dus maar hopen dat jou belangen gelijk zijn met de rest van de medestemmers :p
Blon_D schreef:merel90 schreef:Maar aan de andere kant is het ook weer compleet idioot dat zedendeliquenten nog gewoon vrij rondlopen omdat er onvoldoende bewijs is. Naast het feit dat dit verschrikkelijk is voor het slachtoffer, is er ook het risico dat de dader zijn daden herhaalt..
Hier ben ik dan wel weer mee eens. Ik weet niet of je weet hoe een TBS kliniek beslist of bijvoorbeeld een pedofiel weer op vrije voeten mag gaan? Dat is ook te gek voor woorden en inderdaad ik walg daarvan. Maar van de andere kant bekeken deze mensen verdienen ook een 2de kans om zich te bewijzen. Het zijn toch mensen net als ons.. Dat is het lastige in het hele rechtsgebeuren...
Genoeg gediscussieert ik ga mijn paard aan het werk zetten fijne dag allemaal