Vriend heeft problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:58

Armaris schreef:
Ik vrees dat een pc uit huis gaan niet helpt, dan is hij razend.
Een schoonmaakster zie ik niet zitten, dit is ook mijn appartement niet, alles moet gebeuren in samenspraak met zijn ouders.
Die e-mails waren in de 2jaar tussen het beëindigen van de relatie en dat we elkaar leerde kennen.

Het is niet dat ik het niet meer zie zitten met hem, dat juist wel! Maar ik trek deze relatie niet langer meer, ik heb zelf ook problemen op school.

Hij is nu even naar de therapeut, ben benieuwd.
Hij heeft gekookt voor ons maar heeft alles laten liggen OP het aanrecht. De drang is er om op te ruimen, zou ik het doen?

Ik denk eraan om hem een brief te schrijven aangezien ik dit weekend weg ben maar zou niet eens weten wat schrijven.
Het dringt niet tot hem door :n

ja dus?
met lieve woordjes ga je iig niks bereiken; daar ben je nu wel achter

@russel; het is maar net hoe hoog je eigenwaarde is denk ik dan......(no offense verder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:01

Mijn eigenwaarde is hoog zat, het zit hem niet alleen maar in het huishouden draaiende houden.

Trouwens zomaar zijn pc wegdoen? Dat getuigt in mijn ogen van nulcommanul respect. Net zoiets als jouw paard naar een handelaar brengen.

pinuts

Re: Vriend heeft problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:04

oh.,. meneer is wel respectvol door niets in huis te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:07

het klinkt alsof hij nog een hele lange weg heeft te gaan qua persoonlijke ontwikkeling en goed omgaan en kunnen leven met zijn ziekte...

dat hij 'ziek' is, is geen legitimatie voor zijn gedrag naar jou.
als jij ontzettend veel van hem houdt, kan je het een tijd volhouden wellicht alleen te vechten.. maar uiteindelijk breekt alleen vechten altijd jou en de relatie op.

ik kan voor jou geen beslissing nemen. ik kan je alleen de sterkte toewensen om ten eerste vooral van jouzelf te houden. de sterkte je af te vragen wil ik dit? verdien ik dit? geloof ik 100% dat wij het gaan redden, dat hij zijn best voor ons doet..
heb ik het vertrouwen in zijn liefde?

het antwoord weet je al diep in je hart. als je naar je kleine stemmetje luistert, weet je wat voor jou het beste is.

het gevaar is als iemand 'ziek' is, is dat je jezelf vergeet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:13

Dat iemand ziek is, is dus wel legitimatie. Om nu net te doen dat dat niet zo is, is de spijker verkeerd slaan.

TS ga eens met zijn begeleider praten en vraag hoe je dit kan oplossen, hoe hij wat meer thuis gaat zijn in de zin van verantwoording nemen.

Verder denk ik dat het misschien nut heeft om samen met hem te gaan opruimen en schoonmaken, dan kan je evengoed de taken verdelen.

Dan moet je maar proberen er over heen te zetten dat hij overdag geen fut heeft om op te ruimen en op een gegeven moment kan hij wellicht wel de energie voor vinden.

Dus je kunt hem op een prettige manier vragen of hij even zijn eigen rommel wil op gaan ruimen en dat ga jij ook iets huishoudelijks doen. Dan heeft hij niet het idee dat hij alles moet doen.

Soms moet je schipperen.

Mijn man heeft vandaag nog niets gedaan, maar net wel de stofzuiger gemaakt. Ik kan vragen of hij nu wil gaan stofzuigen en ik lekker bokken :+ maar ik kan het morgen ook zelf doen, morgen heb ik er tijd voor, nu heb ik er zelf geen zin in.

Ik weet dat ik het dan ga doen, maar het gezellig houden is ook fijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:15

in welke situatie de vriend van TS ook zit, TS is het zat! Daar gaat het om russel.. En dat jij makkelijk met jouwn vriend afspraken kan maken is leuk, maar heb t idee dat dat bij TS niet zo makkelijk gaat.. TS: is het misschien een optie om ff een weekje weg te gaan? Ff alles op een rijtje zetten en dan kan hij zien dat de was, afwas, vuil zichzelf niet opruimt;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:17

dat je soms moet schipperen in een relatie klopt russel, dat ben ik met je eens
ik denk alleen dat in deze situatie de wil van vriendlief wet is; en ja als ik in een relatie weiger te praten en me te conformeren dan kan ik de consequenties verwachten.
overigins vind ik niet dat je een paard en een computer kan vergelijken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:20

Ik ben al van plan om een weekje op taalstage te gaan. Maar dat is pas in de zomer. Weet zo niet meteen wat ik nog kan doen.
Ga wel in het weekend al naar zee. Even uitwaaien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:20

Kosta schreef:
mannen veranderen niet. Je kunt de scherpe kantjes eraf halen en het een beetje boetseren, maar de basis blijft erin zitten.

Eens. Ik ben er ook achter dat je iemand niet kan veranderen. Kan je leven en ben je gelukkig met de persoon die hij is? Veranderen kan je hem niet. Ja of tijdelijk maar niemand houdt het vol om een nep-iemand te zijn. Ik heb zelf ook geprobeerd te veranderen maar hield het niet vol. Je kan niet altijd een rollenspel blijven spelen.

In jouw geval kan je misschien nog psychiatrische hulp voor je vriend inroepen maar dan nog moet hij wel zelf willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:24

Nou ik denk dat de wil van vriendlief niet wet is, het is nogal iets om je op te laten nemen en daarna nog onder behandeling te blijven. Dan weet je dus dat er wat is wat veranderd moet worden en daar werkt hij al goed aan mee.

Makkelijk praten als je niet in dat schuitje zit en het dan aanziet als luiheid.
Jammer dat zijn ouders overal in mee beslissen. Een werkster zou een uitkomst zijn, al is het maar tijdelijk. Zou hem vast ook rust kunnen geven dat hij even van de wereld kan vluchten door op zijn pc te zitten.

Alleen in de avond zou het prettiger zijn als TS met vriend een andere bezigheid heeft, dus gezelligheid.

PC verslaving iig wel goed bespreekbaar maken en eventueel vaste tijden afspreken dat hij kan internetten. Dus bv 2 uur per avond samen doorbrengen. Met praten zal TS het initiatief moeten nemen, zijn gespreksgroepen zijn al intensief genoeg voor hem en wellicht voelt hij zich daar veilig en begrepen.

Ik denk dat het voor TS heel erg waardevol is als ze ook begeleiding gaat zoeken hoe ze met dit soort dingen om moet gaan om haar vriend te helpen om op een prettige manier ook thuis weer in de wereld te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:26

Wildgirl schreef:
dat je soms moet schipperen in een relatie klopt russel, dat ben ik met je eens
ik denk alleen dat in deze situatie de wil van vriendlief wet is; en ja als ik in een relatie weiger te praten en me te conformeren dan kan ik de consequenties verwachten.
overigins vind ik niet dat je een paard en een computer kan vergelijken

Voor jouw is een paard geen pc en voor hem is zijn pc geen paard. De vergelijking is emotioneel en die kan je gerust maken met van alles.

De motor van mijn man of mijn paard? Het is maar waar je hart ligt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:29

russel.. op een gegeven moment is het op. TS kan wel medelijden blijven houden, en voor t zelfde geldt blijft meneer nog 5 jaar zo.. Ik ken hem niet, weet niet wat ie heeft.. maar het zou kunnen.. En dan kun je zoals jij zegt: Ts eraan laten wennen, ts veel moeite laten doen om hem te begrijpen.. OF TS kiest voor zichzelf en stapt hieruit. Tis maar net hoe deze relatie is.. ik zou dr niet blij van worden hoor, als mijn vriend zou was.. Een relatie moet van 2 kanten komen.. ja, OOK in moeilijke tijden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:30

Ik dacht zelf ook al aan psyschische begeleiding, niet alleen vanwege de relatie maar ook vanwege school, ben zelf ook niet 100% lekker. Bokkers die al topics van me hebben gelezen weten wat ik bedoel ;)

Zijn ouders kijken zijn bankrekeningen na, alsook zijn belastingen.
Verzekering voor de auto? Automatisch ook die dat zijn ouders hebben want zij zijn er ook bij aangesloten!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:32

oftewel, hij is dus helemaal niet zelfstandig..?
Je kan naar een maatschappelijk werker gaan ofzo.. kun je lekker over alles praten, met iemand die er helemaal buiten staat:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:37

Die ouders houden hem klein, moeders deed vast ook nog alles voor hem voor hij uit huis ging.

Je kunt je afvragen in hoeverre zijn problemen met zijn jeugd te maken hebben.

Idd, jij mag ook best wel even leunen. Ik denk dat je niet tegen die ouders op kan, die laten hem niet los, hij blijft dus nog steeds hun kleine jongetje die niet zelfstandig kan wonen. Nu hij een vriendin heeft, wordt je gezien als de huishoudster. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:39

Russel, waar ik wel benieuwd naar ben: Heeft jouw man nooit op zichzelf gewoond?

Prima als jij op die manier met hem kan leven hoor, maar zo'n kerel (of vrouw met zo'n instelling ;)) kon bij mij echt kiezen: Het huis uit of de handen uit de mouwen steken.

russel schreef:
Maar als het er op aan komt, zullen de meeste mannen altijd wat anders vinden wat ze belangrijker vinden dan Miep Kraak uit te hangen.

Veel vrouwen ook wel denk ik, maar feit is dat er nou eenmaal dingen moeten gebeuren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:43

id redpassion... Ik vind het wel erg dat je het gezellig moet houden door zelf het huishouden te doen.Dan klopt er echt iets niet..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:46

russel schreef:
Die ouders houden hem klein, moeders deed vast ook nog alles voor hem voor hij uit huis ging.

Idd, jij mag ook best wel even leunen. Ik denk dat je niet tegen die ouders op kan, die laten hem niet los, hij blijft dus nog steeds hun kleine jongetje die niet zelfstandig kan wonen. Nu hij een vriendin heeft, wordt je gezien als de huishoudster. Jammer.

Weet je dat ik zelfs bang ben dat zijn ouders hier voor mijn neus staan? Hebben de sleutel van het appartement. Ben al blij dat ik de auto heb mee kunnen kiezen.
Broer is ook zo, zo afzijdig maar nét iets spontaner dan mijn vriend.

Mijn moeder denkt er nog niet eens aan om in mijn rekeningen te neuzen en mij te bellen als ik in het rood sta(doe ik toch nooit :+), die van hem dus wel.

Sorry als ik teveel begin te zeggen, komt er eindelijk allemaal uit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:47

Nee, hij heeft voor mij nog een relatie gehad. Toen dat over was, ging hij eten bij zijn moeder, strijken deed zijn moeder en er stond haast niks in huis, had zijn ex allemaal meegenomen en dan heb je ook geen rommel :+

Voor mij is het geen reden om een relatie te verbreken. Ik heb het geluk dat ik een zeer handige man heb, bijna alles maakt hij of renoveert hij. Dan vind ik weer dat hij wel een excuus heeft. Verder vind ik dat ik beter kan schoonmaken, de was tenminste niet verpest en koken kan hij ook niet, elke dag bonen met zwart gebrande bremzoute gehaktballen wil ik ook niet :D

Maar zijn rommel her en der maakt mij wel boos hoor en dat zeg ik ook vaak zat. Maar Oost-Indisch doof zijn is ook iets wat hij dan weer heeft. De vrouw zeurt, dus even niet luisteren. Zooo ze is weer klaar... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:48

Armaris schreef:
russel schreef:

Weet je dat ik zelfs bang ben dat zijn ouders hier voor mijn neus staan? Hebben de sleutel van het appartement. Ben al blij dat ik de auto heb mee kunnen kiezen.
Broer is ook zo, zo afzijdig maar nét iets spontaner dan mijn vriend.

Mijn moeder denkt er nog niet eens aan om in mijn rekeningen te neuzen en mij te bellen als ik in het rood sta(doe ik toch nooit :+), die van hem dus wel.

Sorry als ik teveel begin te zeggen, komt er eindelijk allemaal uit :=

Nou vaak is dat de oorzaak van het probleem. Wat zwaar voor jouw. Je hebt niet alleen de vriend maar ook de ouders. Over bezorgd, en ook nog eens zo arrogant dat zij denken alleen zij het kunnen, dan zonder hun, hun zoon verloren is.

Meid, ik hoop dat je ooit het respect krijgt dat ze jouw de scepter geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:50

pinuts schreef:
id redpassion... Ik vind het wel erg dat je het gezellig moet houden door zelf het huishouden te doen.Dan klopt er echt iets niet..

Nou dat is ook wel weer heel rechtlijnig. Is jouw relatie alleen op de taakverdeling in het huishouden gebaseerd? Dus als hij niet stofzuigt, afwast en de wc schoonmaakt mag hij weg?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:52

Depressieve mensen zijn veelal in zichzelf gekeerd. Zo erg soms dat het narcistisch wordt. Ze hebben enkel oog voor henzelf. Daarom is er moeilijk mee samen te leven.

Jouw vriend heeft verschillende problemen en weinig aandacht voor jou. Ook kenmerkend voor depressieve mensen is hun rommelige leefomgeving. Het interesseert ze gewoon niet. Let op: ik spreek uit jarenlange ervaring. En kan je garanderen dat het niet gaat veranderen.

De keus is aan jou. Maar ik zou niet mijn hele leven voor zo iemand zijn boeltje willen zorgen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:53

_Sigrid_ schreef:
Depressieve mensen zijn veelal in zichzelf gekeerd. Zo erg soms dat het narcistisch wordt. Ze hebben enkel oog voor henzelf. Daarom is er moeilijk mee samen te leven.

Jouw vriend heeft verschillende problemen en weinig aandacht voor jou. Ook kenmerkend voor depressieve mensen is hun rommelige leefomgeving. Het interesseert ze gewoon niet. Let op: ik spreek uit jarenlange ervaring. En kan je garanderen dat het niet gaat veranderen.

De keus is aan jou. Maar ik zou niet mijn hele leven voor zo iemand zijn boeltje willen zorgen.

Het klopt wel dat hij erg gehecht is aan zichzelf en zijn verzorging. Zijn therapeut zegt: ik moet meer voor mezelf opkomen. Nou, dat neemt hij soms té letterlijk op!
Hij is wel altijd al rommelig geweest, van thuis uit. Jammer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:57

russel schreef:
Nee, hij heeft voor mij nog een relatie gehad. Toen dat over was, ging hij eten bij zijn moeder, strijken deed zijn moeder en er stond haast niks in huis, had zijn ex allemaal meegenomen en dan heb je ook geen rommel :+

Jeetje. :+

Ik snap zulke moeders ook niet. Je wilt toch een zelfstandige, onafhankelijke man van je zoon maken?

Nogmaals, als het voor jou werkt respecteer ik dat uiteraard, maar ik zou het nooit pikken, ook niet als hij/zij geweldig kan klussen of slecht kookt. Dan leer ik hem/haar wel koken of kook ik alleen voor mezelf tot de boodschap duidelijk is. }>

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:59

RedPassion schreef:
russel schreef:

Jeetje. :+

Ik snap zulke moeders ook niet. Je wilt toch een zelfstandige, onafhankelijke man van je zoon maken?

Nogmaals, als het voor jou werkt respecteer ik dat uiteraard, maar ik zou het nooit pikken, ook niet als hij/zij geweldig kan klussen of slecht kookt. Dan leer ik hem/haar wel koken of kook ik alleen voor mezelf tot de boodschap duidelijk is. }>

Sommige mensen zijn een beetje anders. Laatst ook een jongen van een jaar of 16 op tv die woog ruim 300 kilo... En die moeder bleef hem maar te eten geven en alles voor hem doen. Enigste wat ze niet voor hem deed was hulp zoeken om af te vallen... Maar goed dat is weer een heel ander verhaal.