Leraar scheldt leerlingen uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:33

Urielle schreef:
manishdra schreef:
Het is heel makkelijk praten om te zeggen dat het niet mag En je kunt heel streng zijn. Maar als ze niet luisteren wat dan? Eruit sturen? En als ze dan niet willen gaan?

Dan bel je naar de sectordirecteur dat Kees de Wit er uit moet en niet wil gaan, of ie hem even wil komen halen }> Vindt de directeur niet leuk, dus Kees de Wit gaat dat ook wel merken ~~}>
Als ze voor de directeur niet gaan (nog nooit meegemaakt, maar stel dat) dan worden de ouders opgebeld dat ze hun zoon/dochter moeten komen ophalen.
Over het algemeen volgt er op zo'n aktie wel zo'n pak strafwerk plus de nodige gesprekken met ouders en al erbij, dat Kees dat de volgende keer wel uit zijn harses laat :D

Maar voor sommige leraren is het heeeel moeilijk om iemand anders er bij te halen.
Zo heb ik het in mijn puber-jaren (niet dat ik er nu uit ben maar toch wel iets verstandiger) ook ooit vertikt om de klas uit te gaan en strafwerk die er op volgde te maken en ik heb er nooit ook maar iets van gehoord. Die mensen vinden het moeilijk om hun fout toe te geven maar zijn dan ook metteen hun gezag kwijt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:34

Rytm schreef:
Van mij mogen ze hoor. Ik vind het zó achterbaks als van die bijdehandte rotkinderen daar ineens moeilijk over gaan doen terwijl ze zelf het hoogste (en grofste) woord hebben.

Ik was vroeger ook niet de liefste en de stilste maar ik heb er nooit een punt van gemaakt als een leraar eens flink tegen mij uitviel op een wat minder aardige manier.

Ik snap ook wel dat het niet hoort als leraar zijnde.. maar ik snap ze wel.

haha hoe je dat zegt :))
nou het lijkt me niet echt handig als leraren schelden, want zo gaan kinderen dat helemaal overnemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:39

paix schreef:
Maar voor sommige leraren is het heeeel moeilijk om iemand anders er bij te halen.
Zo heb ik het in mijn puber-jaren (niet dat ik er nu uit ben maar toch wel iets verstandiger) ook ooit vertikt om de klas uit te gaan en strafwerk die er op volgde te maken en ik heb er nooit ook maar iets van gehoord. Die mensen vinden het moeilijk om hun fout toe te geven maar zijn dan ook metteen hun gezag kwijt.

Snap ik ook wel hoor, maar goed, je mag leerlingen niet fysiek benaderen (vind het een straffe actie van die docent dat ie die jongen in zijn nekvel greep en de gang op smeet, maar kan ook heel averechts werken met klachten van ouders en blablabla) en laten zitten is per definitie geen optie want dan heeft de leerling het 'gewonnen' en ben je idd je gezag kwijt. Eruit zetten moet een van de zwaarste straffen zijn (op schorsing na) dus als je dat niet kunt handhaven is het einde verhaal.

Loose

Re: Leraar scheldt leerlingen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:44

Als je je gedraagt zal het wel meevallen met dat gescheld lijkt mij. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:52

Citaat:
(vind het een straffe actie van die docent dat ie die jongen in zijn nekvel greep en de gang op smeet, maar kan ook heel averechts werken met klachten van ouders en blablabla) en laten zitten is per definitie geen optie want dan heeft de leerling het 'gewonnen' en ben je idd je gezag kwijt. Eruit zetten moet een van de zwaarste straffen zijn (op schorsing na) dus als je dat niet kunt handhaven is het einde verhaal.

Ja, dat snap ik. Het leuke is ook dat de docent er ook spijt van had toen hij eenmaal zo had opgetreden, hij was echt aardig, maar die jongen zat zooooo te zuigen...

Ik vind zelf ook niet dat fysiek geweld mag, omdat sommige leraren ook niet echt rechtvaardig zijn, en sommige best misbruik van lichamelijke straffen zouden maken, er zijn uit het verleden genoeg voorbeelden bekend van leraren die op een smerige wijze hun klas terroriseerden.

Ik zag trouwens laatst een docu op TV over een school voor echt moeilijk opvoedbare basisschoolkinderen, en die leerkracht vertelde trots dat ze een afzonderingskamertje op school hadden, maar dat had zíj niet nodig.

Bleek dat ze de leerlingen een armpje op de rug drukte, wat flink pijnlijk is. Ze had daar zelfs een cursus voor gevolgd. %)

Nou waren die leerlingen ook geen tamme schatjes, echt uit gezinnen die niet konden opvoeden, kinderen met grote gedragsstoornissen, maar hier kreeg ik toch een nare smaak van in de mond.

Ik vind wel dat je je als leerkracht mag verdedigen, als een leerling jou slaat, bespuwd, schopt, dan mag je je verweren.
Maar bij basisschool denk ik dan inderdaad eerder aan even in een aparte kamer, of even in een (niet pijnlijke) houdgreep vasthouden of neerleggen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:55

Tja.. ik ben toch blij dat alle toekomstige leraren hier schrijven dat schelden niet toelaatbaar is. Vervelend gedrag van leerlingen kan en moet je niet willen corrigeren met gescheld. Dan ben je als docent de controle over jezelf kwijt. Het enige wat het de kinderen leert is dat als je ergens niet mee eens bent dan je dan mag gaan schelden. Het probleem wordt dan alleen maar groter.
Als je schelden niet toelaatbaar vind voor je leerlingen moet je zeker niet gaan schelden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:57

Schelden is nooit de oplossing, maar ik kan me wel voorstellen dat het een keer gebeurt... maar een keer is natuurlijk wel anders dan als een leraar heel vaak staat te schelden en tieren..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:00

paix schreef:
Pardon? HUN fout? Jij bent fout als je je al zo slecht gedraagt dat je de klas uit moet. En als je dat dan ook nog eens niet doet... Dan is de leraar niet fout, maar JIJ!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:02

Inderdaad, 9 van de 10 keer zijn het de leerlingen die zo'n leraar totaal over de z**k helpen.

Ik wil later ook lerares worden, maar dan wel voor CKV 2, op het VWO.
Dat is een keuzevak, waar leerlingen dus zelf voor kiezen. Ik denk dat dat veel scheelt.

Ben nu 2 jaar van de middelbare af, maar wat daar gebeurde... Ik schaamde me vaak dood voor mijn medeleerlingen.
Eerst die leraar tot de rand drijven, en het vervolgens met een paar bijdehante opmerkingen zo draaien dat het ook nog de schuld van die leraar was.

Leerlingen vinden altijd wel iets om over te zaniken.
Een volle dag van 8 uur... niet goed.
Veel tussenuren... niet goed.
's ochtends eerste uur een moeilijk vak... niet goed, is te vroeg.
Het 8e uur nog een moeilijk vak... niet goed, is te laat, we zijn moe.
Vaak afwisseling met film of een videoclip... niet goed, we leren zo niks.
Alleen maar leerstof... niet goed, is te saai.
Zo was het in ieder geval op mijn school. En de leraar is weer de dupe, want die heeft het altijd gedaan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:02

Amen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:31

randalinpony schreef:
Ik zag trouwens laatst een docu op TV over een school voor echt moeilijk opvoedbare basisschoolkinderen, en die leerkracht vertelde trots dat ze een afzonderingskamertje op school hadden, maar dat had zíj niet nodig.

Bleek dat ze de leerlingen een armpje op de rug drukte, wat flink pijnlijk is. Ze had daar zelfs een cursus voor gevolgd. %)

Nou waren die leerlingen ook geen tamme schatjes, echt uit gezinnen die niet konden opvoeden, kinderen met grote gedragsstoornissen, maar hier kreeg ik toch een nare smaak van in de mond.

Ik vind wel dat je je als leerkracht mag verdedigen, als een leerling jou slaat, bespuwd, schopt, dan mag je je verweren.
Maar bij basisschool denk ik dan inderdaad eerder aan even in een aparte kamer, of even in een (niet pijnlijke) houdgreep vasthouden of neerleggen.

Alleen zijn dat wel vaak de kinderen die respect hebben voor iemand die van wanten weet (lichamelijk)
Bijv: Mijn vriend doet aan een vechtkunst (zie link in mijn onderschrift) de leerlingen (voornamelijk mannelijk) weten dat, merken dat en hebben dan respect voor hem. Wat al een heleboel scheelt in de klas! Ze willen daarnaast wel tot vervelends toe met hem rondstoeien... maar ja, elk voordeel heeft zijn nadeel...

Dit is trouwens vanuit de middelbare school bekeken... NIet de basisschool... daar weet ik niks over ;)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:29

ManonR_ schreef:
paix schreef:
Pardon? HUN fout? Jij bent fout als je je al zo slecht gedraagt dat je de klas uit moet. En als je dat dan ook nog eens niet doet... Dan is de leraar niet fout, maar JIJ!

Tuurlijk is het mijn fout en mijn gedrag van toen zel ik ook nooit goed praten.
maar als een leraar zijn fouten niet durft toe te geven en in dit geval mij niet harder had aangepakt dan ben je als leraar wel je gezag kwijt. en dat is wel HUN fout hoe lomp ik ook geweest ben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:32

Mijn vader liet 60 jaar geleden een scheet in de klas hij werd en week geschorst.Was wel een hele andere tijd maar toen keek je nog op tegen de docenten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:36

Bespreek het met de leraar.

Wel vind ik het respect van nederlandse leerlingen echt laag tegenover hier, wat ik soms hoor wat jullie allemaal mogen. Hier is het echt meestal een beetje strenger. :=
Hier zou ook nooit de staking kunnen gebeurt zijn in mijn ogen.

Verder kun je er niet altijd aan doen dat je het gezag kwijt bent als leerraar, sommige kinderen zijn gewoon niet handelbaar.
En zou ik er niet over moeten denken om me zo in de klas te gedragen, heb vaak gezaagd over strenge opvoeding van thuis. Maar ben er wel blij om... Scheelt toch wel iets in het opvoedingsprocess
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-01-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:39

marleen_usar schreef:
Mijn vader liet 60 jaar geleden een scheet in de klas hij werd en week geschorst.Was wel een hele andere tijd maar toen keek je nog op tegen de docenten.

Het zal je maar gebeuren :=
Bij mij liep er een leraar naar de tv omdat we film gingen kijken en toen liet die een vet harde scheet,
de hele klas lag dubbel :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:40

Kijk dat is nou leuk, mijn man deed dat ook een keer maar echt per ongeluk, hij keek een leerling aan en zei zo geen broek vol?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:45

Ik ken er zo ook een paar. Een leraar deelde iedere les een SO uit, puur omdat hij gefrustreerd was. Een ander gooide eens een tas uit een lokaal, waarin een digitale rekenmachine zat, en vervolgens kapot was. En ik ken zelfs een docent (en hier begrijp ik dus niks van) die weigerde een leerling een bijles te geven, omdat '''jij een meisje bent''. Iets met zijn geloof, en niet mogen omgaan met vrouwen? Nou sorry, ik vind dat als je op een school werkt, je ongeacht je geloof, eigen idealen of principes, ALTIJD professioneel moet blijven. Niet discrimineren, niet iedere les SO's uitdelen, en ook niet schelden.
Geef het goede voorbeeld, zou ik zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:46

Ik ga geheel met Urielle mee - dat leerlingen schelden is niet goed, maar als je je als docent tot datzelfde niveau verlaagt, is het vrij droef gesteld :\ Je hebt een voorbeeldfunctie, je bent de volwassene, je hebt de plicht om daar boven te kunnen staan. Als je dat niet kunt en aan komt zetten met argumenten als 'jamaar de leerlingen deden het ook' dan heb je niets in het onderwijs te zoeken. Als volwassene moet je laten zien hoe je zelfs in dat soort situatie de zaken op kunt lossen op een volwassen manier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:46

Katia, Ik vind Belgische leerlingen veel te passief, een van de redenen dat ik niet in Belgie voor de klas wil, ik wil wel interactie en niet gewoon bek houden en meeschrijven ;)

Manon, ik denk dat Paix bedoelt dat het moeilijk is om als docent toe te geven tegenover collega's en met name directie dat je een leerling op een bepaald moment niet de baas bent. Dus niet dat het gedrag van de leerling de fout van de leraar was :)

Hihihi, als er iemand een scheet heeft gelaten in de klas, zegt mijn moeder altijd: iedereen even heel diep snuiven dan is het zo weg :Y) Al die leerlingen: Eèèè juf, gàtsie! :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:49

katiavl schreef:
Bespreek het met de leraar.

Wel vind ik het respect van nederlandse leerlingen echt laag tegenover hier, wat ik soms hoor wat jullie allemaal mogen. Hier is het echt meestal een beetje strenger. :=
Hier zou ook nooit de staking kunnen gebeurt zijn in mijn ogen.

Verder kun je er niet altijd aan doen dat je het gezag kwijt bent als leerraar, sommige kinderen zijn gewoon niet handelbaar.
En zou ik er niet over moeten denken om me zo in de klas te gedragen, heb vaak gezaagd over strenge opvoeding van thuis. Maar ben er wel blij om... Scheelt toch wel iets in het opvoedingsprocess

Sorry dat ik het zo grof stel, maar ben het hier helemaal mee eens, wat nederlandse leerlingen uitspoken zou hier echt niet pakken! Dat geklaag toen over die meer uren :oo

Urielle dat hangt maar net van de leerkracht af! ;) Wij als TSO'ers vorig jaar hadden net enorm veel interactie met de leerkracht, schreven zelden wat op. Maar dan moet je ook die kans geven. Ik had er geen probleem mee om te volgen en op te schrijven, maar niet om en te volgen en schrijven en te praten... Dat lukte me niet. (niemand denk ik) Andere leerkrachten zorgde voor notities, en dan was er wel enorm veel interactie. Zo nu en dan weken we wel enigszins van het onderwerp af O:) maar dat hoord erbij...

Dat ligt dus helemaal aan jezelf als leerkracht denk ik...

Overigens waren wij absoluut geen lieverdjes :o Er waren maar een paar leerkrachten die echt met ons om konden, en die zeiden dan ook altijd "ik snap niet dat er zoveel problemen zijn met jullie".
Maar als we wat deden, kwamen we daar ook voor uit en droegen we de gevolgen, en dat mis ik bij nederlanders soms. Als ik het zo hoor, wel dingen uitsteken maar daarna ze*ken dat ze betrapt zijn en straf hebben.... Tja... Had het dan niet gedaan.

(overigens heb ik meer straf geschreven dan dat ik geleerd heb... Dus ik weet echt wel wat het is :') )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:08

As usual hoor je alleen de extreme verhalen, de heule stoere en de supersweeties ;)

Maar ik weet nog goed dat ik een lesvideo van mijn stage had, die les ging echt super goed, kinderen hartstikke braaf, leuke en leerzame les, was klassiek frontaal onderwijs, ik helemaal happy. DAT werd een goede beoordeling van mijn stage :))
Zag mijn (Belgische) vriend die video en die was ontzet: mogen ze dat van jou?! :oo Ja schat, ze mogen van mij hun vinger opsteken en iets vragen of zeggen onder de les, want ik wil het ook graag weten als ze iets niet snappen :+ Ohhhhh, dat mochten wij niet hoor, gewoon stil zijn en alleen spreken als je iets gevraagd wordt. -:) De video van het groepswerk, het onderwijsleergesprek, de creatieve opdrachten (zelfstandig werken) en de klassediscussie heb ik maar niet meer laten zien _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:09

Dat is ook onzin. Weet niet waar je vriend gezeten heeft maar vragen stellen enz is heel normaal hoor :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:11

Ik ken iemand die én in Belgie, en in Nederland voor de basisschoolklas gestaan heeft, en die moest zelfs wennen aan het feit dat ze als ónderwijzeres zoveel meer vrijheid had dan in Belgie...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:12

er zal in 15 jaar tijd ook wel wat veranderd zijn denk ik, mijn vriend is 33 ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:13

Urielle schreef:
Katia, Ik vind Belgische leerlingen veel te passief, een van de redenen dat ik niet in Belgie voor de klas wil, ik wil wel interactie en niet gewoon bek houden en meeschrijven ;)

Manon, ik denk dat Paix bedoelt dat het moeilijk is om als docent toe te geven tegenover collega's en met name directie dat je een leerling op een bepaald moment niet de baas bent. Dus niet dat het gedrag van de leerling de fout van de leraar was :)

Hihihi, als er iemand een scheet heeft gelaten in de klas, zegt mijn moeder altijd: iedereen even heel diep snuiven dan is het zo weg :Y) Al die leerlingen: Eèèè juf, gàtsie! :D :D :D

Haha dat wordt wel op een leuke manier opgepakt moet ik zeggen. :D
Liet er bij ons iemand in de klas een scheet dan mochten ze een rode kaart gaan halen en melden bij de directie met wat overblijwerk :oo