Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Skimmen, 500 euro van rekening afgehaald door...??? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:12

Een vriendin van mij is zo 1500 Euro lichter geworden... Ze krijgt het wel terug van de bank. Was in Utrecht op het station.

Verder ALTIJD je hand waarmee je je pincode intoetst afschermen met je andere hand, zodat ze niet kunnen zien wat je intoetst.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:14

Daarmee verklein je de kans, maar 100% voorkomen doe je niet. Er zijn ook technische opties waarmee gegevens worden 'gelezen'.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:20

maar zelfs als je internet bankieren heb zelfs via dat kunnen ze je bankrekening leeghalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:39

ACSM schreef:
Van de meneer die ik aan de lijn had was het skimmen met mijn oude blauwe pas en heb nu sinds een week een nieuwe oranje.

Even een vraag kan dat even niet zo snel terugvinden, waar was je oude pas dan had je die verloren????

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:57

De oude pas heb ik nog gewoon...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:03

nicci88 schreef:
Nou ik werk dus in een winkel waar ze dat ook hebben willen doen.
ze waren er alleen optijd bij. ('s nachts ingebroken en net bewegingcensor geraakt).
Dus toen zijn alle kasjes gelijk vervangen.

Als het wel gelukt was, zie je er niets van.
Ze zetten namelijk een apparaatje in het pinkasje.
op dat apparaatje komen alle gegevens te staan.
Later halen ze dit apparaatje weer eruit en hebben ze alle gegevens van alle klanten die met de pin betaald hebben.

Je kan het wel zien. Wij hebben in de supermarkt ook elke dag controle op de pinautomaten. Als die geskimd is, zie je namelijk 3 bolletjes in het gleufje i.p.v. 1 bolletje. Moet je maar eens naar kijken.
Ook voel je dan de puntjes op de 5 en de OK minder goed.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:38

sunny love: wij hebben geen puntjes geloof ik.
en daarbij zijn er allemaal verschillende technieken denk ik, want bij die wat de politie liet zien, was er aan de buitenkant niets te zien.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:40

Citaat:
Je kan het wel zien. Wij hebben in de supermarkt ook elke dag controle op de pinautomaten. Als die geskimd is, zie je namelijk 3 bolletjes in het gleufje i.p.v. 1 bolletje. Moet je maar eens naar kijken.
Ook voel je dan de puntjes op de 5 en de OK minder goed.

Jullie hebben hetzelfde controlesysteem als wij hebben zo te lezen.
En de cijfers schijnen wat slechter te lezen te zijn.
Wij moeten alle apparaten 3 keer per dag controleren.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:50

Ik hoorde net op stal dat er bij een supermarkt bij ons in het dorp dit ook gebeurd is. Daar kom ik ook weleens. Het zou daar gebeurd kunnen zijn...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:52

He getsiederrie door dit durf ik nooit meer te pinnen :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:44

Karin schreef:
Iets wat ik al jaren doe (maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten, ik vind het zelf iig prettig werken): pinbonnen bewaren tot ik mijn papieren bankafschrift krijg c.q. mijn afschrift via internet heb gecheckt. Op die manier valt een opname die ik zelf niet heb gedaan sneller op. Een opname in het buitenland springt vaak meteen wel in het oog, maar eentje in NL minder snel. Ik gooi pinbonnen dus altijd pas weg na controle van mijn afschriften.

Ik pin niet vaak, maar deze ga ik zeker onthouden :j Normaal neem ik dan nooit zo'n bonnetje als ik pin, maar dat ga ik nu zeker wel doen. Goeie tip!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:59

Niet alleen als ik geld opneem, maar ook als ik pin in een winkel of op een station. Kleine moeite. :)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:02

Ik maak me alleen wel zorgen om die 49 dagen dat er nog geld van de rekening kon worden gehaald... Die dagen zijn nog lang niet om. Maar de man die ik aan de lijn had zei tegen mij dat ik me geen zorgen meer hoefde te maken. Ze konden geen geld meer van mijn rekening halen!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:19

Ah bah. Ik durf nu bijna niet meer te pinnen zeg. Hoewel er toch niet veel van mn rekening te halen valt...
Ik zou je rekening nog even goed in de gaten houden de komende dagen, maar als ze nu je pasje geblokkeerd hebben dan moet het toch wel goedkomen hoor denk ik.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:43

Dat is iig een goede tip! Om een bonnetje te vragen :j
Wat ik doe is zoveel mogelijk geld op mijn spaarrekening zetten en zo weinig mogelijk op mijn zichtrekening maar ik heb nu wel een ander idee:

Ik heb 2 spaarrekeningen en 2 zichtrekening bij 2 banken lopen. Dus 1-1 maar is het niet beter dat ik een zichtrekening gebruik van 1 bank en niets op die spaarrekening en een spaarrekening gebruik van de andere bank en niets op die zichtrekening?
Is dat geen idee?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:46

Hand voor de pincode houden is zeker geen volledige bescherming, maar wel het minste wat je kan doen (en vaak ook het enige, buiten gewoon goed opletten). Het verbaast mij altijd hoeveel mensen ik zo open en bloot hun pincodes zie intoetsen. Met een beetje kwade wil kan je zo leuk bijverdienen...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:50

Ik heb het pas ook gehad met de pinpas van mijn moeder. Het enigste wat daarmee gebeurde was treinkaartjes kopen, elke ochtend van 't Harde naar Deventer.
We waren plots 4250 euro armer.
We hebben gelijk de bank gebeld maar die konden niks doen omdat we tot toen aan toe het enigste geval was die het gemeld had.
Na een paar dagen hadden we het toch terug gekregen omdat er meerdere gevallen zich gemeld hadden.
Dit krijg je terug van de bank omdat hun je 100% veiligheid moeten kunnen geven.

Hiermee worden helaas de daders niet gepakt en gaan ze vrolijk verder.

Bij mij is het niet gebeurd doordat ze mijn pincode afgeleesd hebben omdat ik nog nooit iemand anders achter me heb gehad met kaartjes kopen (klein station, weinig mensen). Ze hebben gewoon iets met de automaat gedaan waardoor ze alle gegevens van je pas af konden kopiëren.