Wat is dé stad om carnaval te vieren als noorderling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:28

Karin schreef:
Joh, laat mensen lekker doen waar ze zin in hebben? :?

Blijkbaar zijn dus niet alle zuiderlingen zo gastvrij. ;)

blijkbaar niet, maar wij in Venlo wel hoor :D

dell_1

Re: Wat is dé stad om carnaval te vieren als noorderling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:32

Daarom lekker naar Venlo gaan :P

Ik denk dat jullie niet zo goed begrijpen hoe ik het bedoel, maar als mensen zich eerst een heel klein beetje verdiepen wat carnaval inhoudt scheelt dat al erg veel. Vaak is het zo als er problemen zijn met carnaval zoals vechten en vernielingen dan zijn dat mensen van boven de rivieren en dat is gewoon jammer. Ook mensen die komen en niet verkleed zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:47

Karin schreef:
Joh, laat mensen lekker doen waar ze zin in hebben? :?

Blijkbaar zijn dus niet alle zuiderlingen zo gastvrij. ;)

Nou idd!

Stephanie, je scheert iedereen een beetje over 1 kam nu.. Iedereen mag feesten waar en wanneer die wil en ga nou niet doen alsof carnaval iets heel bijzonders is wat alleen van jullie is.. :n

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:53

Als je zo'n niet gastvrije instelling hebt, dan is het volgens mij een stuk moeilijker om er met z'n allen een groot feest van te maken >;)

Maar weer ontopic: Ik ga ook als niet-zuiderling dit jaar voor het eerst carnavallen! Ik ga naar Tilburg, ben uitgenodigd door een huisgenootje :) Volgende week gaan we kijken voor outfits, ben echt benieuwd wat het wordt! :))

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:27

IK woon in Utrecht en ga al jarenlang naar Den Bosch, heb het daar prima naar mijn zin :D
Wij gaan zaterdag en zondag en sommige jaren ook de maandag nog geweest. Vind zelf de zondag het gezelligst.
Een slaapplaats is nauwelijks te krijgen of stervensduur, wij gaan dan ook heen en weer, met de nachttrein terug, is reuze gezellig!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:48

Den Bosch!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:09

Ik vind Tilburg het leukst. :D Das een groot feest!
Aanrader: ga alsjeblieft geen dure pakken kopen / huren. Dan val je echt uit de toon. Passe partout kopen is ook niet overbodig als je alle dagen wilt gaan.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:12

dorientjuh schreef:
Ik vind Tilburg het leukst. :D Das een groot feest!
Aanrader: ga alsjeblieft geen dure pakken kopen / huren. Dan val je echt uit de toon. Passe partout kopen is ook niet overbodig als je alle dagen wilt gaan.

Hoezo? Hoe extravaganter hoe beter! Maakt toch niets uit als je uit de toon valt? Het is Carnaval! :D
Je moet het jezelf alleen niet te moeilijk maken, dus het moet wel comfortabel zitten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:14

Precies!
Maar vooral geen te warme, dikke dingen... Het is echt blóedheet in al die kroegen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:17

Ja ik ben een paar jaar terug in Roosendaal geweest echt super leuk maar heet heet heet.
Ik had ook nog een teletubbie pak aan helaas gelukkig kon ik de bovenkant los doen en om mijn middel knopen want het was niet te harden!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:24

Stephanie100 schreef:
Ben ik dan de enige die denkt dat de mensen van boven de rivieren maar lekker daar moeten blijven ;)

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het echt leuk vindt als je er niet mee opgegroeid bent, veel mensen die er mee opgegroeid zijn vinden het ook vreselijk :D...

Ik kom zelf uit Limburg en wij vieren ook carnaval, maar al dat gezuip in een vreemde stad doe ik me ook nu niet aan, zo zijn we wel eens in Maastricht geweest en persoonlijk vonden wij het niks.'
Wij gaan in onze eigen woonplaats met een hele kliek en verder nog naar Aken (Duitsland)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:34

als echte bredanaar kan ik breda aan raden maar bergen op zoom is ook 1 groot feest. zelf vier ik absoluut geen carnaval ga hooguit de optocht kijken. vlucht ook liever het land uit dan een week te moeten zuipen en vreemdgaan.

mensen van buiten brabant, veel plezier hier met de gekke

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:45

*heeft opeens 't idee dat limburg erg zwart gemaakt wordt*
ik snap wel dat van dat 'verdiepen in carnaval' want carnaval ís nu eenmeel een katholiek feest :) en waar zitten de katholieken? jawel in limburg! dus tja dat veel limburgers zeggen 'carnaval is óns feest' dat is eigenlijk nog niet zo vreemd. De limburgste versie van carnaval is vasteloavend wat staat voor vastenavond de avonden voor dat de vasten beginnen.
Opzich qua afstand zou wat betreft er in limburg is Venlo natuurlijk dichterbij zijn als maastricht, maar als je liever naar brabant gaat kan dat natuurlijk ook :P maar persoonlijk raad ik je dat niet aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:59

Sorry, ik wil niet bot overkomen, maar het interesseert mij niet zoveel wat de achtergrond van Carnaval is.. Ik wil gewoon een avond/nacht carnaval vieren, aangezien dat hier niet wordt gedaan.. :)

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:48

Ik ga altijd naar Maastricht, vind het super daar. :D

Ik zou het alleen persoonlijk als persoon die niet uit Limburg afkomstig is ( :') ) minder vinden om naar Limburg te komen, gewoonweg omdat vrijwel alle liedjes die er gedraaid worden (hier in het Zuiden teminste) in het Limburgs dialect zijn en de andere mensen er dus vrij weinig van verstaan, en ook onderling worden veel gesprekken in het dialect gevoerd ed.
Maar hiermee zeg ik dus niet dat jullie niet welkom zijn hier hoor! Carnavalsgevoel hier is gewoon supergoed, iedereen praat met iedereen, en mensen van buitenaf worden er ook super bij betrokken! :j

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:51

Zal wel alleen even een noot plaatsen; als je van plan bent naar Maastricht te gaan, kleedt je dan dik aan, want het is het leukste als je buiten bent ;) Is meer straatcarnaval dan kroegcarnaval hier.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:51

PRINSENBEEK! :):) :):) :):)
Naast Breda ;)
dát is het geweldigste dorp met carnaval! :#
ik heb er nu al zin in :D

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:56

Ik blijf mooi in HAAREN :D Ik hoor veel positiefs over Tilburg en Den Bosch. Ik heb er ook al enorm veel zin in, nog 30 daagjes!! Alaaaaaaaf _/-\o_

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:04

Maartje1990 schreef:
*heeft opeens 't idee dat limburg erg zwart gemaakt wordt*
ik snap wel dat van dat 'verdiepen in carnaval' want carnaval ís nu eenmeel een katholiek feest :) en waar zitten de katholieken? jawel in limburg! dus tja dat veel limburgers zeggen 'carnaval is óns feest' dat is eigenlijk nog niet zo vreemd. De limburgste versie van carnaval is vasteloavend wat staat voor vastenavond de avonden voor dat de vasten beginnen.
Opzich qua afstand zou wat betreft er in limburg is Venlo natuurlijk dichterbij zijn als maastricht, maar als je liever naar brabant gaat kan dat natuurlijk ook :P maar persoonlijk raad ik je dat niet aan :P

Niet tegen jou hoor Maartje maar vind dat degenen die dat zeggen zich dan ook aan het vasten moeten houden, maar da's persoonlijk..
Achterhoek heeft met Groenlo en 's Heerenberg ook 2 echte carnavalsplekken, vind zelf Groenlo leuker.
Breda ben ik heeeeeeeeeeeel lang geleden heengeweest en dat was ook errug gezellig

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:11

In Brabant zijn de meeste steden/dorpen echt gezellig met carnaval! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:13

Fake, dat is voor mij idd een reden waarom bv Eindhoven me meer trekt.. Ik denk dat zo'n stad meer "mensen van buitenaf" trekt omdat het gewoon een grote bekende stad is die goed te bereiken is..

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:14

In eindhoven ligt eraan in welke kroeg je bent.
Maar meestal zijn het gewoon de echte carnavalsliedjes overal en niet in het dialect ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:17

Ik als Arnhemse, maar toch carnavalfreak :P heb het gevierd in Bergen op Zoom, Den Bosch, Maastricht en Breda..

Breda vond ik echt het leukst! ben daar nu dan ook al twee keer geweest.
Den Bosch vond ik ook zeer geslaagd, Bergen op Zoom was ook erg gezellig :D en Maastricht vond ik zelf niet echt wat vergeleken met Braboland ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:57

Relaxed schreef:
Sorry, ik wil niet bot overkomen, maar het interesseert mij niet zoveel wat de achtergrond van Carnaval is.. Ik wil gewoon een avond/nacht carnaval vieren, aangezien dat hier niet wordt gedaan.. :)

Ik ben vorig jaar naar Den Bosch geweest, was erg leuk!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:15

Ik zou je Den Bosch aanraden, Eindhoven is ook leuk maar in den bosch heb je meer dat kroegensfeertje. *vind ik*
Verder: hoe gekker hoe beter, niet teveel aantrekken maar wel een (lange) warme jas meenemen voor als je naar buiten gaat. Binnen echt niet veel hoor, temperatuur loopt hoog op met carnaval!

Als laatste tip: niet nadenken, alle remmen losgooien en gewoon genieten van carnaval, niemand kent je, niemand doet moeilijk en niemand kijkt vreemd op van wat je uitspookt met carnaval.