Voelen jullie 'de crisis'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:09

kazary schreef:
Ik denk wel dat er mensen zijn die onnodig bang gemaakt worden, deze houden de hand op de knip en daardoor wordt het plaatje van crisis alleen maar groter.
Ook denk ik dat veel bedrijven het een goede smoes vinden en de crisis misbruiken. Grote bedrijven die eerder ook graag eens met de bezem door het bedrijf wilde vegen konden dat niet omdat de FNV er meteen op zit. Nu kunnen ze het zonder blikken of blozen.
Huizen verkoop is in de winter altijd slap. pas in het voorjaar trekt dat aan, pas als dat dit jaar niet gebeurd kun je gaan praten over dat het anders is dan anders. Dat mensen door het hele gepraat over de crisis nu ineens dalen met de prijs is uit angst. Naar mijn idee aan gepraate en ongegronde angst.
Maar mensen doen elkaar na en daardoor krijg je dadelijk veel meer crisis dan er ooit zou zijn geweest.

Het is natuurlijk wel zo dat als een groot aantal mensen de prijzen van hun huizen verlagen dat andere mensen niet achter willen blijven, omdat de kans dan groter wordt dat je je huis niet verkoopt ivm de hoge prijs. En zo komt natuurlijk alles in een stroomversnelling.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:12

ja dat denk ik ook. Dat is ook wat ik eigenlijk bedoel met napraten. Elkaar angst aanjagen.En uiteindelijk, ook al heb je geen angst moet je wel, want de rest schiet omlaag in de prijzen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:19

Ik merk er ook niet veel van, behalve dat er veel huizen heel lang te koop staan, en bij sommigen juist weer erg snel.

Mijn vrienden die eigen stallen konden huren en het beheren, die merken het juist wel, hooi is peperduur geworden, zeggen ze, en dat is toch een tegenvaller.

Maar zelf heb ik er nog geen last van, maar hoe gaat dat later in het jaar? toekomst? wordt het erger of valt het mee?

Laten we het hopen dat het meevalt voor iedereen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:24

Wij hebben het thuis nog wel goed maar in mijn omgeving merk ik het wel veel mensen die zonder werk vallen ed vind dat echt altijd heel erg..
en zelf hebben wij een industriële bakkerij waar ook ontslagen zijn gevallen..

maar we hebben het eigenlijk nog gewoon even goed als ervoor ..

had het er gisteren nog met mijn vader over.. dat het nog lang niet gedaan is (in BE iig!!) nu is de crisis "stabiel" (enkele markten zijn ingezakt maar zullen er ook wel weer bovenop komen) maar er moet nog veeel meer komen denken we.. voor 2010 is dit iig niet opgelost.. ik ga heel die uitleg hier niet doen maar mijn vader houd zich er wel met bezig en we hebben gisteren gedebatteerd :+ tot ehh 's nachts :=

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:43

Last van crisis? Mwoh heb afgelopen week nog een vakantie van 16 dagen naar Mexico geboekt in een luxe hotel, valt hier wel mee :Y)

Moska

Re: Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:53

Ik merk het vooral aan het aantal vacatures. Mijn functie komt te vervallen en ik moet per 1 mei een nieuwe baan zien te vinden met minimaal een gelijkblijvend salaris. In 2007 heb ik voor de gein eens mijn cv op monsterboard en intermediair gezet, werd ik plat gebeld door allerlei bedrijven. Nu weer hetzelfde gedaan, maar helemaal niets! Bij uitzendbureaus willen ze me niet inschrijven (te hoog opgeleid (HBO), te veel werkervaring (7 jr) en te hoge eis wbt salaris (logisch, wil er niet steeds op achteruit gaan bij een nieuwe baan, en mijn eis is echt niet buitensporig hoog) en veel vacatures staan er niet in de krant.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:44

ik dnek ook dat de meeste mensen persoonlijk er ook in een later studium er last van gaan krijgen.
het waren eerst voornamelijk banken, en nu de eerste bedrijven die er last van hebben,als dit zo doorzet,komen er toch steeds meer bedrijven in de problemen,dus meer mensen komen op straat te staan.
denk zeker dat er nog meer komen gaat voor Jan Modaal.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:52

In mijn stadje Uden zijn er ondertussen 5 bedrijven falliet.
En we denken dat het hier niet bij gaat blijven.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:53

Ik niet perse, maar mijn ouders wel.
Ook mijn opa heeft er aan te lijden, hij krijgt zijn huisje niet verkocht.
Maar in de winkel waar ik werk niks aan de hand, daar kopen ze op los.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:06

Heel veel merk ik niet, maar prompt kreeg ik vorige week m'n rooster te zien en stond ik toch wat minder uren ingepland. >;) Godzijdank wel een hele donderdag, tikt toch 3 uren aan die ik anders kwijt was. :=

Verder heeft mijn vader zijn contract niet verlengd gekregen, maar daar was eerder al sprake van, maar goed, nieuw werk vinden is momenteel niet makkelijk... :n

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:07

ik in NL merk er weinig van

restaurant waar ik werk is het wel rustiger, en bij de jumbo ben ik ook gewoon aangenomen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:51

Ja :( net nu ik dringend een baan zoek is er nergens wat te krijgen.. zelf uitzendbureaus hebben niks!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:36

Hmm ik merk er gelukkig niks van. Heb een goede hypotheek gekregen en een woning gekocht, onze winkel loopt beter als vorig jaar. Ook zo vlak na de kerst. (nu waren we vorig jaar net begonnen dus dat scheelt ook wel natuurlijk..) En met autos of banen heb ik verder niets te maken.
Voor mij is alles wel positief eigenlijk, nergens last van. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:29

En wat komt er zo op het nieuws.... :( Het kabinet wil de koopzondagen schrappen!! Hoezo we stimuleren de kredietcrisis... :+

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:33

_Lott schreef:
ik in NL merk er weinig van

restaurant waar ik werk is het wel rustiger, en bij de jumbo ben ik ook gewoon aangenomen.

Misschien ben je wel aangenomen bij de jumbo door je leeftijd. Omdat je een stuk goedkoper ben dan iemand van 19 a 20 jaar.
Ik weet van sommige mensen dat zij zijn ontslagen bij de supermarkt omdat zij veel te duur zijn.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:04

Bij mijn pap op het werk zijn ze net bezig met een re-organisatie, stond al jaren gepland maar komt wel knetter l.ullig en onzeker uit voor de mensen met een tijdelijk contract, die zijn nml nog niet geplaatst.
Mijn pa heeft juist opslag gekregen en een bonus. Maar hij draait de afdeling ondertussen door zijn ervaring.

Ik ben sinds september aan het werk, had puur geluk door de juiste persoon tegen het lijf te lopen. :)

Wat ik ervan merk: drukker op het werk! We zitten nu op dag 19 van januari en ik heb vandaag dossiers aangemaakt t/m eind 70. Gaat voor onze kleine nevenvestiging echt hard!
Ik werk op een deurwaarderskantoor en het is te merken dat opdrachtgevers eerder hun debiteur uit handen geven, door de no cure - no pay denken ze nu al helemaal: baat het niet dan schaadt het niet!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:27

En wederom afgewezen... Te weinig werkervaring (ben 29, heb twee HBO opleidingen en werk al 8 jaar fulltime), ik weet niet meer wat ik moet doen. Het is altijd hetzelfde liedje: te hoog opgeleid, te laag, te jong, te oud, te veel werkervaring, te weinig werkervaring. @#$# crisis!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:54

Zelf merk ik het niet. Ik werk in het ziekenhuis en tja mensen blijven ziek dus er blijft werk zat voor mij. Maar mijn vorige werkgever zit wel echt in de crisis. Het is een thuiszorg bedrijf die al niet altijd erg handig met financién was en heeft dus nu wel verpleegkindigen ontslagen. Met kerst kregen ze zelfs niets van een kerstpakket.
Dat vind ik wel erg triest.Zeker als ik dan denk aan de mensen die dan geen goede thuiszorg meer krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:04

Ik ben sinds Augustus vorig jaar werkeloos, en het is moeilijk iets nieuws te vinden, dus ja, ik merk het wel. Mijn uitgavepatroon is dan ook veranderd, hand op de knip, en proberen het zo lang mogelijk uit te zingen.

Verder hoef ik geen huis te verkopen, ga ik geen huis kopen, de auto doet het nog en moet nog even mee, en de paarden vreten de haren van mijn hoofd. In Maart moet de jongste merrie bevallen (dekking was gepland en betaald voordat ik werkeloos werd)

We zien wel waar het schip strand. Ik maak me (nog) geen zorgen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:10

Moska schreef:
Ik merk het vooral aan het aantal vacatures. Mijn functie komt te vervallen en ik moet per 1 mei een nieuwe baan zien te vinden met minimaal een gelijkblijvend salaris. In 2007 heb ik voor de gein eens mijn cv op monsterboard en intermediair gezet, werd ik plat gebeld door allerlei bedrijven. Nu weer hetzelfde gedaan, maar helemaal niets! Bij uitzendbureaus willen ze me niet inschrijven (te hoog opgeleid (HBO), te veel werkervaring (7 jr) en te hoge eis wbt salaris (logisch, wil er niet steeds op achteruit gaan bij een nieuwe baan, en mijn eis is echt niet buitensporig hoog) en veel vacatures staan er niet in de krant.

Je hebt ook speciale uitzendbureaus voor hoger opgeleiden. Ik ben trouwens nog nooit meegemaakt dat een bureau mij niet wilde inschrijven omdat ik te hoog opgeleid ben of te veel werkervaring heb. Wel dat ze aangeven dat het moeilijk wordt het salaris te behouden. Ik ben 1 november van baan geswitched en merkte ook wel dat het iets moeilijker was om werk te vinden. Ik ben er bruto op basis van 40 uur ook 700 euro op achteruitgegaan. Best een hoop. Ik heb dit opgelost door 5 dagen te gaan werken ipv 4. het bedrijf waar ik nu zit, gaat echter ook een reorganisatie in. Ik weet dus nog niet of ik mijn baan kan behouden. Weet wel dat ik niet nog meer wil zakken in salaris. Maar als ik iets anders moet zoeken, denk ik wel dat het lastig gaat worden.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:16

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:36

Als ik er 700 euro op achteruit ga zit ik op bijstandsniveau... Heb ooit de overstap gemaakt met inlevering van 400 euro salaris, dat was 5 jaar geleden. Zit nu net weer op het niveau qua salaris als toen, met het verschil dat ik nu een huis met hypotheek en een paard heb. Minder verdienen is echt geen optie. En 1900 bruto per maand (fulltime) is toch niet belachelijk hoog? In de Randstad wordt ik uitgelachen volgens mij...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:38

1900 euro bruto per maand is zeker niet hoog nee :n

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:40

Yep... ben m'n baan al een tijdje kwijt en straks misschien ook m'n huis.... :n

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:47

nee, weet niet voor wat voor werk, maar 1900 is zeker niet hoog nee... het is belachelijk weinig voor iemand met een HBO diploma vind ik persoonlijk...