Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Woogy schreef:Pukkk schreef:kon ik het verleden maar veranderen!! dan had ik zoveel dingen anders gedaan, maar nu is het goed zo we gaan gewoon gezellig nog even doorleven, genieten van de dingen die nog komen, al weet ik niet wat er komt ik zie het wel !!
Ik betwijfel of je zaken écht anders zou doen als je het over kon doen, naar mijn idee is het leven vast gesteld en hebben we daar maar mee te werken, niet wetende wat komen gaat.
) is Geniet met volle teugen want wat was komt nooit terug, en dat doe ik ook want zo veel dingen kan je gewoon nooit meer overdoen.
Cassidy schreef:Dat betekend dat je zelf geen keuzes kunt maken, dat alles van tevoren al is uitgestippeld en daar geloof ik niet in. Ieder kruispunt in ons leven kunnen we zelf beslissen. Waar ik wel in geloof is dat we allemaal in ons leven bepaalde levenslessen meekrijgen, dat je situaties tegenkomt die allemaal net even in een ander jasje gegoten zijn maar uiteindelijk op hetzelfde neerkomen. En dat is voor ieder mens verschillend.
Maar dat valt in mijn noemer niet onder voorbestemming. De mens kan kiezen, en krijgt tweede en soms derde kansen als je de eerste keer de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Maar ik kán er gewoon meer uit halen en ik doe het (nog) niet en ja, waarom eigenlijk niet? 
Kanelly schreef:Interessant topic dit
Mooie uitspraken, mooie verhalen...
Het is mijn instelling ook wel, NU leven. Maar toch heb ik te vaak nog zoiets van 'hoe doe ik dat in godsnaam?'Ik mag niet klagen, ik heb een fijne onbezorgde jeugd gehad, mijn ouders zijn allebei nog in leven en nog bij elkaar, ik heb een leuk huis, een auto, een goede baan, lieve vrienden om me heen etc.
Niets te klagen dus in feite...
Maar toch, ik weet het niet, ik leef nog niet op de manier waarop ik het zou willen.. Soms bekruipt me het gevoel weer van 'is dit het nou? werken, slapen, eten, dingen doen... tot je dood gaat'
En dan lees ik weer van die mooie verhalen, van mensen die echt kunnen genieten van iedere dag die ze hebben, van miniem kleine dingetjes zoals een lieveheersbeestje dat op een plant zit en ja, die gewoon alles uit het leven halen wat er in zit.
Ik heb echt bewondering voor zulke mensen en ik zou het zelf ook zo graag willen, maar het lukt me niet en ik zou niet weten waarom niet..
Niet dat ik niet gelukkig ben hoorMaar ik kán er gewoon meer uit halen en ik doe het (nog) niet en ja, waarom eigenlijk niet?
Je hebt er niks aan om te denken dat je gelukkig bent als je later iets hebt. Want het is nu niet later, het is nu nu. En je wil toch ook gewoon nu gelukkig zijn en niet dan pas? Denk ook dat als je met een negatieve instelling in 't leven staat zoals het leven is toch poedersuiker, we leven om dood te gaan, leven is een sleur. Tja dan word 't er sowieso al niet leuker op... Voor de mensen die door een negatieve periode zijn gegaan en daar nu zo ver als kan overheen zijn:
Anoniem schreef:Belangrijke vraag Ilzas...ik deed VWO,en op mijn 17e kapte ik ermee..opeens. Heb nu een MBO opleiding gedaan en heb een superleuke baan,en een teamleidster die aangaf dat ik makkelijk over een tijdje een studie ernaast kan doen..
Wat ik wil zeggen is,ik heb me ook lang schuldig gevoeld. Zeker ook naar mijn ouders,dat ik gestopt ben.
Ik hád een universitaire studie kunnen doen. Maar weet je,dat kan ik nog steeds!
En jij kan ook,als je dat écht wilt je studie nog afmaken.
En zo niet, dan vind je wel iets waar je voldoening uithaalt(weet niet wat je nu doet overigens)..