Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:54

Ik ben er nog nooit geweest, maar wil zeker nog een keer heen.

Ik zou eigenlijk een jaartje geleden ongeveer gaan, maar toen is de vliegtuigmaatschappij in ene opgeheven ofzo....

Ik weet niet wanneer ik ga, maar het staat in ieder geval vast dat ik een kéér ga. :\

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:57

Het lijkt mij heel indrukwekkend, bizar, maar toch zou ik er graag heen willen.
Ik heb een werkstuk gemaakt over bergen-belsen.
Hoe wil je er heen dan?

SpikkelFire, heb je alle foto's al in link of mijn album o.i.d.?
Ik zou heel graag de foto's van het kamp verder willen zien eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-01-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:02

SpikkelFire schreef:
Ik ben wat foto's aan het uploaden, hier alvast de koffer van de zus van Anne Frank:

http://www5.picturepush.com/photo/a/133 ... 330418.jpg

Ik ben er niet geweest maar ik word al droef en ik voel al een nare sfeer als ik deze foto zie ;(.
Echt vreselijk wat er op die plek is gebeurd... Het valt niet te beschrijven :n.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:03

Voor zover ik weet is er voor de TS (en voor alle andere geinteresseerden) een makkelijke vliegverbinding vanaf schiphol naar Krakau. Vanaf daar is het geloof ik nog... een... uurtje? rijden naar Auschwitz.
Krakau zelf schijnt ook een mooie stad zijn om rond te kijken.

Janine1990

Re: auswitch. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:04

Wauw... helemaal kippevel.
Ik wil hier dolgraag nog een keer heen. Ik weet niet waarom, maar het oefent echt een ongelooflijke aantrekkingskracht op me uit. Vind het echt verschrikkelijk wat er daar allemaal is gebeurd, maar ben stiekem vreselijk nieuwsgierig... Een vreemde nieuwsgierigheid..

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:05

Ik ben vorig jaar in Aushwitz en Birkenou geweest. Het is inderdaad indrukwekkend en de sfeer is er heel naar en appart.
Ik heb alleen niet alles gezien want het was die dag onwijs heet.
Het is eigenlijk een beetje moeilijk te beschrijven wat je daar allemaal ziet.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:06

In Auschwitz ben ik niet geweest, wel in Dachau. Het is een heel apart gevoel wat je krijgt als je daar loopt, in Dachau waren de barakken niet origineel omdat die vlak na de oorlog gesloopt werden, wel zijn er replica's neergezet. Het is heel indrukwekkend en je beseft dan (voor zover het kan) wat voor verschrikkingen de mensen daar hebben meegemaakt, vooral de gesprekken met overledenen hebben veel indruk op mij gemaakt.

Echwel wat verschrikkelijk moet het voor jou zijn, wat je familie is aangedaan.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 21:06

Ja ik wil er dan ongeveer gewoon 2 weken heen en op 1 van de laatste dagen naar het kamp. (lijkt me fijner als je daarna gewoon thuis alles rustig op een rijdje kan zetten.) Ik weet niet hoe andere dat ervaren hebben.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:07

@ Janine: Opzich niet zo vreemd hoor, ik heb eigenlijk precies hetzelfde. Al zou ik nieuwsgierig niet echt zo willen zeggen...
Maar ik heb wel hetzelfde gevoel als jou :)

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:08

@ Evanescence: Misschien geen verkeerd idee nee.. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het toch wel weer even 'wennen' is bij thuiskomst, en dat ze het vaak moeilijk meteen los kunnen laten.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:09

evanescence schreef:
Ja ik wil er dan ongeveer gewoon 2 weken heen en op 1 van de laatste dagen naar het kamp. (lijkt me fijner als je daarna gewoon thuis alles rustig op een rijdje kan zetten.) Ik weet niet hoe andere dat ervaren hebben.

Ik had er niet heel veel moeite mee, wij zijn midden in de week gegaan (we zaten ook in Krakow, mooie stad)

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 21:10

Nee, want ik weet nu al dat het even gaat duren voor ik alles op een rijdje heb. En dat doe ik liever thuis, in een vertrouwde omgeving.

SpikkelFire: Oke, Tja, ik wil het meer omdat ik niet weet hoe ik het ga plaatsen. misschien als ik daar geweest ben. dat het makkelijk gaat. maar misschien ook niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:12

Even gekeken, maar een ticket is natuurlijk razend duur...
Ik denk dat een bezoek daaraan ook heel erg op kan luchten, ik weet bijvoorbeeld zeker dat ik er zou gaan huilen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:13

Ja als je van jezelf weet dat je daar moeite mee kunt hebben, dan moet je het aan het einde doen. Wij waren met school, dat scheelt ook wel. En we waren nog een stel pubers :P

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:14

@ Janine: Hmm wat raar, toen wij dat ticket hadden geboekt viel het wel mee geloof ik.

Misschien is ie daarom ook wel opgeheven :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:15

Nog een keer gekeken, in mei kost een ticket (all in) nog maar 277. Maar in januari/februari toch al gauw 368..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:15

Janine1990 schreef:
Wauw... helemaal kippevel.
Ik wil hier dolgraag nog een keer heen. Ik weet niet waarom, maar het oefent echt een ongelooflijke aantrekkingskracht op me uit. Vind het echt verschrikkelijk wat er daar allemaal is gebeurd, maar ben stiekem vreselijk nieuwsgierig... Een vreemde nieuwsgierigheid..

Dit heb ik ook.
Hoe verschrikkelijk het ook is wat er gebeurt is het wekt een enorme nieuwsgierigheid bij me op.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:16

Interessant om te lezen hoe mensen het hebben ervaren.
Zou er graag (beetje raar in deze context) een keer naar toe gaan. Heb er altijd al veel over gelezen, het oefent wel aantrekkingskracht uit, beetje lastig te omschrijven inderdaad. Je hebt dan wel een beeld van de foto's en film enzo, maar in het echt is het vast heel anders. Het lijkt me heel erg indrukwekkend, emotioneel ook.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 21:17

SpikkelFire schreef:
Ja als je van jezelf weet dat je daar moeite mee kunt hebben, dan moet je het aan het einde doen. Wij waren met school, dat scheelt ook wel. En we waren nog een stel pubers :P

Ja, ik ben nu 16 en wil gaan rond mijn 17 ongeveer. Als ik toch wat ouder ben.
En ik ben zelf niet zo goed in dat soort dinge verwerken. terwel ik het wel indrukwekkend vind.
Het duurt soms even voor ik het op een rijdje hebben kunnen zetten. En het gewoon duidelijk weet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:17

Ikima schreef:
.

Echwel wat verschrikkelijk moet het voor jou zijn, wat je familie is aangedaan.

Ik word van dit soort topics dan ook heel emotioneel, zeker het gemak waarmee erover gesproken wordt..
Ik ben 2de generatie, maar ook dat is heel beladen met een moeder met oorlogssyndroom en grootouders die dat hadden.
Ik vind het goed dat de intresse er is, maar probeer er niet te entousiast over te doen, dat kan heel hard aankomen.
Snap dat de meeste te jong zijn om daarover na te denken, maar probeer het toch.Verder kan ik jullie aanraden om via Steven Spielberg eens de interviews op te vragen van Nederlandse overlevenden, hier hoor je hoe het in Nederland ook in de kampen toeging

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:28

Echwel, ik vind het verschrikkelijk voor je, maar het is wel een keus om dit te lezen of niet. Daar moet je wel even bij stilstaan.
Mensen kunnen nu eenmaal verschrikkelijk enthousiast over deze onderwerpen praten, zo had ik een leraar die er heel open over kon praten. Waanzinnig goede leraar, maar als ik jou zo hier al hoor, denk ik dat jij bij les 1 al huilend weg was gelopen.
Tenminste, als je bedoelt dat dit op jou en mogelijk anderen hard aan kan komen. Is dit niet het geval, neem ik mijn woorden terug.

In Nederland is het ook niet leuk geweest, maar toch trekt met name Westerbork mij niet heel erg. En Steven Spielberg? Welke film hoort daar bij eigenlijk?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:31

Echwel dat snap ik best, ik denk nu met andere gevoelens terug aan de oorlogsverhalen van mijn moeder, hoe zwaar het was, ook begrijp ik nu mijn oom beter, hij heeft in Dachau en Mauthausen gezeten. Mijn moeder heeft het gelukkig nog kunnen vertellen, mijn oom heeft er nooit willen en kunnen praten.
In Dachau zag ik heel veel scholieren en die waren zichtbaar aangeslagen door wat ze daar zagen. Ik vind het goed dat jongeren erheen gaan, het een stuk geschiedenis die beslist niet vergeten mag worden. Niemand heeft zich misdragen maar waren allen zeer emotioneel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:31

Steven heeft een serie interviews met overlevenden gemaakt die kun je opvragen en bekijken
En keus o niet het staat gewoon op het forum

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:32

Ik ben eens in bergen-belsen geweest, in belgië.
Nu ga ik er makkelijk mee om, en ik was er met mijn klas, maar we waren echt de hele tijd stil. Niemand fluisterde zelfs maar.
(Vast een opluchting voor de leraren, want we waren echt een rotklas.)

De gids deed het ook super. In het begin deed hij bij een van m'n mondige klasgenoten voor hoe joden aangepakt werden. Degenen die een 'leidersgeest' hadden werden direct na aankomst 'gebroken.'
Het was echt zo'n naargeestige plek daar. Lange gangen, grouwe kleuren... Maar dus wel heel indrukwekkend.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 21:34

Ik wil dan hier ook nog graag even toevoegen. het is niet mijn bedoeling om mensen er mee tekweten of teraken. Ik wordt gewoon iets te enthousiast. En het is echt niet mijn bedoeling. Excuses nogmaals! :)

Westerbork ben ik vroeger heel veel geweest, er deed mij niet erg veel.
Ik denk dat Aushwitz iets meer kan laten zien.