Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:21

Citaat:
Zucht...ik heb het niet over de mensen die bewust voor een lager niveau kiezen, maar over mensen die niet meer kunnen. Ik snap niet wat je erg vind aan die opmerking, want dat is het verschil. Iemand van een hoger niveau kan vaak beter relativeren, een stapje verder gaan in het denken door meerdere opties en de gevolgen daarvan af te wegen etc. Dat maakt het verschil, maar dat is toch geen schande?

Ach, al die generalisaties toch ook weer....

Binnen de academische gelederen lopen toch echt wel figuren met een hoofd zo leeg als een juin, die alleen geinteresseerd zijn in hun salaris, in of hun kinderen toch niet hoogbegaafder zijn dan die van hun vrindjes, en die wijn en de waarde van hun kunstwerken als de ultieme culturele ontwikkeling beschouwen enz. Vaak zijn dát nou net de mensen die al dan niet openlijk zwaar neerkijken op de minder opgeleide medemens.
Bekrompenheid kent geen randvoorwaarden.

Mijn vriend is het type 'wat zijn ogen zien, kunnen zijn handen maken.' Het is wonderbaarlijk wat hij allemaal aan durft te pakken, en hoe hij gewoon ergens aan begint en het tot een goed einde weet te brengen.
Daarnaast heeft hij een groot inzicht in mensen en relaties, is hij werkelijk een fantastische vader en gewoon een prettig mens om in je nabijheid te hebben. Bovendien is hij even gek op paarden als ik. Wat wil je nog meer?

Een mens heeft zoveel verschillende facetten, dat degenen die binnen hun zelf gestelde kadertjes blijven kijken daar alleen maar zichzelf mee tekort doen.

Hun verlies...

klomp

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:26

mooi geschreven randalinpony!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:27

Blijft een leuk onderwerp.
Als je een relatief hoog opleidingsniveau hebt, wil dat niet automatisch zeggen dat je slim bent en een grote algemene ontwikkeling hebt. Zo kun je er ook niet automatisch vanuit gaan dat iemand met een relatief laag opleidingsniveau niet slim is en geen grote algemene ontwikkeling heeft. Het gaat allemaal om de persoon; zijn/haar achtergrond, interesses, enzovoorts. Als je als kind niet wordt gestimuleerd om al je mogelijkheden te ontwikkelen, tja, dan eindig je in de meeste gevallen niet op een HBO-opleiding als je vriendengroep die kant ook niet uitgaat. Het is een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat iedereen daar terecht komt waar hij/zij terecht komt.

lautje76 schreef:
Maar nogmaals, er zijn altijd uitzonderingen ;) Een leuke boer zonder opleiding maar met interesse in literatuur, sociale theorie en de wereldpolitiek en ruimte voor een paard mag zich altijd melden! :+
Ehh.. misschien goed om te weten dat de gemiddelde boer een gedegen opleiding heeft gevolgd om boer te kunnen zijn? (MBO, HBO en een uitschieter wel universiteit)

En ik las nog een post van iemand die vertelde dat haar broertje stucadoor was, zij dacht dit ook vrij eenvoudig te kunnen leren. Dat zul je ook best kunnen leren, maar of je het dan ook net zo goed zult kunnen uitvoeren... ik vraag het me af. DIt zijn van die dingen die je in je moet hebben. Jij zult goed met je hoofd kunnen leren, hij kan goed dingen met zijn handen doen. Beide even waardevol. En aan de handigheid van vakmensen hebben we in de praktijk zelfs nog meer. :+

Mijn man heeft de LTS gedaan, ik een HBO-opleiding en een paar jaar uni. Maar om nu te zeggen dat ik de slimste ben, nou nee, daar verschillen we niet zoveel in denk ik. En het gaat al 14 jaar prima!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:39

randalinpony schreef:
Citaat:
Zucht...ik heb het niet over de mensen die bewust voor een lager niveau kiezen, maar over mensen die niet meer kunnen. Ik snap niet wat je erg vind aan die opmerking, want dat is het verschil. Iemand van een hoger niveau kan vaak beter relativeren, een stapje verder gaan in het denken door meerdere opties en de gevolgen daarvan af te wegen etc. Dat maakt het verschil, maar dat is toch geen schande?

Ach, al die generalisaties toch ook weer....

Binnen de academische gelederen lopen toch echt wel figuren met een hoofd zo leeg als een juin, die alleen geinteresseerd zijn in hun salaris, in of hun kinderen toch niet hoogbegaafder zijn dan die van hun vrindjes, en die wijn en de waarde van hun kunstwerken als de ultieme culturele ontwikkeling beschouwen enz. Vaak zijn dát nou net de mensen die al dan niet openlijk zwaar neerkijken op de minder opgeleide medemens.
Bekrompenheid kent geen randvoorwaarden.

Mijn vriend is het type 'wat zijn ogen zien, kunnen zijn handen maken.' Het is wonderbaarlijk wat hij allemaal aan durft te pakken, en hoe hij gewoon ergens aan begint en het tot een goed einde weet te brengen.
Daarnaast heeft hij een groot inzicht in mensen en relaties, is hij werkelijk een fantastische vader en gewoon een prettig mens om in je nabijheid te hebben. Bovendien is hij even gek op paarden als ik. Wat wil je nog meer?

Een mens heeft zoveel verschillende facetten, dat degenen die binnen hun zelf gestelde kadertjes blijven kijken daar alleen maar zichzelf mee tekort doen.

Hun verlies...

Ik weet niet waar ik generaliseer? Wat ik opschrijf is inmiddels als duizend keer bewezen en is in meerdere boeken uitvoerig terug te vinden.

Natuurlijk hangt opleidingsniveau niet met alle facetten van het leven samen, het hoeft niet eens overwegend bepalend te zijn, maar dat vraag ik ook niet per se! Ik heb het hier over mensen die echt niet meer kunnen en ook niet meer willen! Kunnen degelijke mensen een relatie onderhouden met een slim persoon die bovendien een groot interessegebied heeft? Dat is de vraag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:44

Alet74 schreef:
En ik las nog een post van iemand die vertelde dat haar broertje stucadoor was, zij dacht dit ook vrij eenvoudig te kunnen leren. Dat zul je ook best kunnen leren, maar of je het dan ook net zo goed zult kunnen uitvoeren... ik vraag het me af. DIt zijn van die dingen die je in je moet hebben. Jij zult goed met je hoofd kunnen leren, hij kan goed dingen met zijn handen doen. Beide even waardevol. En aan de handigheid van vakmensen hebben we in de praktijk zelfs nog meer. :+

Dat was ik, en ik zou ik niet zijn als ik dat niet uitgeprobeerd zou hebben :+

het is niet zo heel erg moeilijk hoor, tegelzetten, maar het vergt precisie en veel oefening. Dat eerste lukte nog wel, maar natuurlijk kon mijn broer de tegels nog sneller en mooier neerleggen, maar dat is dan weer ervaring die om de bocht komt kijken.

Het was eigenlijk een slecht voorbeeld, want ik bewonder heel erg wat mijn broertje doet! Ik ben niet gemaakt voor zwaar lichamelijk werk, dat is echt niks voor mij.

Citaat:
En aan de handigheid van vakmensen hebben we in de praktijk zelfs nog meer.

Ik vind niet dat je dit zo kunt stellen, beide zijn zeer waardevol. Het is fijn dat iemand mijn auto repareren kan, maar zonder een hele hoop slimme mensen was de auto zoals we hem tegenwoordig kennen niet denkbaar geweest...!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:47

Mijn ex en ik verschilden ook erg met niveau.
Ik heb een HBO+ denkniveau en hij WMBO BB.
We merkten het soms wel eens in een discussie maar verder niet echt.
Met mijn huidige vriend merk ik het wel heel erg. Onze discussies lopen gewoon erg uit de hand steeds. Omdat we beiden overtuigd zijn van ons gelijk.
Plus dat hij gewoon een compleet andere denkwijze heeft dan ik. In mijn ogen is die gewoon zo vaak onlogisch, terwijl die in zijn ogen de meest logische is.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 13-01-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:47

Het één heeft het andere nodig, beide zijn waardevol.
Of je nou met je hoofd denkt en werkt of met je handen.
Beide zijn slim op hun manier en bezigheden...maar daar ging dit topic niet om.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:52

Mijn huisgenootje die geneeskunde studeert kon niet vertellen wie Osama Bin Laden was, weet niet van conflicten op de gazastrook en dacht dat er bekende schilder was vermoord toen Theo van Gogh werd neergeschoten.

Opleiding en diploma's zeggen mij vrij weinig, ambitie, ondernemendheid en interesse in wat er gebeurd des te meer.
Zolang iemand oprecht interesse toont in de ander en plezier in zijn leven heeft, maakt het mij niet uit wat diegene doet of hoe hij is opgeleid.

Helaas zie ik veel om mij heen dan mensen beoordeeld worden op hun opleidingsniveau. Soms lijkt het echt of mensen met een universitaire opleiding vinden dan zij beter of anders zijn dan lagergeschoolde mensen. Zonde, je mist daardoor een hele hoop leuke en interessante mensen.
Maar ik heb dan ook een goed voorbeeld, mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan en mijn vader universiteit. Vader kreeg een hoge baan in het bedrijfsleven, moeder paste op de kinderen en het huishouden. Toch hebben zij een ontzettend sterke, gelijkwaardige relatie. Kan met mijn moeder net zulke pittige actuele discussies voeren als met mijn vader.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:59

Adil18 schreef:
Ik weet niet waar ik generaliseer? Wat ik opschrijf is inmiddels als duizend keer bewezen en is in meerdere boeken uitvoerig terug te vinden.

Natuurlijk hangt opleidingsniveau niet met alle facetten van het leven samen, het hoeft niet eens overwegend bepalend te zijn, maar dat vraag ik ook niet per se! Ik heb het hier over mensen die echt niet meer kunnen en ook niet meer willen! Kunnen degelijke mensen een relatie onderhouden met een slim persoon die bovendien een groot interessegebied heeft? Dat is de vraag.

Om maar nog een keer antwoord te geven op je vraag; Ja!
En waarom ook niet? Er hebben er al meerdere hier aangegeven dat opleiding er weinig toe doet.
Het gaat, lijkt mij, meer om de dingen die je hebt meegemaakt, hoe je bent opgegroeid, karakter, mensen in en om je leven,
interesses, hobby's, ervaringen...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Die dingen die ik bijvoorbeeld interessant vind heb ik niet geleerd uit een boekje op school hoor of uit een andere studie.
Ik zou mezelf pas dom vinden als ik enkel naar een partner zou uitkijken die dezelfde opleiding als ik heb genoten of op hetzelfde niveau zou zitten...dan zou ik mezelf erg kortzichtig vinden.
Mijn vriend heeft bijvoorbeeld, om even op het stukje hierboven nog te antwoorden, ook een vriend die niet meer naar school kon of wilde, maar zeker prima in staat is om een goede, interessante en nuttige discussie te houden.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:01

Bij dit topic moet ik denken aan het boek "zout op mijn huid" van Benoite Groult over een intellectuele vrouw die een relatie aangaat met een zeeman. Echte liefde overwint alles was het moraal van het verhaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:04

Citaat:
Ik heb het hier over mensen die echt niet meer kunnen en ook niet meer willen! Kunnen degelijke mensen een relatie onderhouden met een slim persoon die bovendien een groot interessegebied heeft? Dat is de vraag.

Das een andere vraag dan in je beginpost, en het antwoord op déze vraag is waarschijnlijk in veel gevallen nee, hoewel ik dus in mijn directe omgeving een stel ken waarbij bovenstaande wel degelijk aan de orde is, terwijl die relatie dus toch al meer dan 40 bestaat -maar dat stel staat waarschijnlijk gelijk aan die opa die altijd rookte en toch 90 werd. :P

Andersom denk ik dat mensen met een lage opleiding ook niet kunnen samenleven met een bekrompen hoger opgeleide, die geen nieuwe dingen meer wil ondernemen en die geen interesse heeft in wat buiten zijn eigen afgebakende terreintje leeft.

Ik denk dat verwachtingen doorslaggevend zijn in de eisen die je aan een partner stelt: en tegenwoordig willen we vaak een soulmate, waaraan dan hemelshoge eisen gesteld worden enz...

En we verwachten dus dat we die eisen makkelijker vinden in iemand die even hoog opgeleid is als wijzelf (of hoger, das dan weer apart...)

Maar er speelt zoveel meer mee. Sociale laag, leeftijd, levenservaring, je interessegebieden, je kijk op de wereld, je persoonlijkheid.
En die dingen worden echt niet doorslaggevend door die opleiding bepaald.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 13-01-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:17

klomp schreef:
Om maar nog een keer antwoord te geven op je vraag; Ja!
En waarom ook niet? Er hebben er al meerdere hier aangegeven dat opleiding er weinig toe doet.
Het gaat, lijkt mij, meer om de dingen die je hebt meegemaakt, hoe je bent opgegroeid, karakter, mensen in en om je leven,
interesses, hobby's, ervaringen...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Die dingen die ik bijvoorbeeld interessant vind heb ik niet geleerd uit een boekje op school hoor of uit een andere studie.
Ik zou mezelf pas dom vinden als ik enkel naar een partner zou uitkijken die dezelfde opleiding als ik heb genoten of op hetzelfde niveau zou zitten...dan zou ik mezelf erg kortzichtig vinden.
Mijn vriend heeft bijvoorbeeld, om even op het stukje hierboven nog te antwoorden, ook een vriend die niet meer naar school kon of wilde, maar zeker prima in staat is om een goede, interessante en nuttige discussie te houden.

Mijn vriend en ik hebben ook dezelfde interesses en dele samen onze grote hobby paardrijden. Toch ben ik blij dat hij een universitaire opleiding volgt, ook omdat we grote dromen en ambities hebben die door een hoge opleiding makkelijker gerealiseerd kunnen worden. Ik zeg niet dat dat wat wij willen voor andere mensen niet haalbaar is, voordat men daar over gaat vallen, ik zeg alleen dat het daardoor makkelijker haalbaar is.

Maar het voor mij gewoon fijn om een relatie te hebben met een slim persoon. Het motiveert mij om het beste uit mezelf te halen, om net als hij een goede opleiding af te sluiten. Maar goed, dat is persoonlijk. Daarom opende ik dit topic ook, om te kijken naar persoonlijke ervaringen en gevoelens van anderen met betrekking tot dit onderwerp.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:22

@Adil: Stel nu dat je vriend dezelfde was, zelfde persoon kwa interesses en inteligentie, alleen doet hij een lagere opleiding in plaats van een hogere. Zou dat een bezwaar zijn voor jou?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:26

Mijn ex haalde met 8en en 9ens zijn VWO-diploma, vervolgens cum-laude zijn universitaire diploma bedrijfskunde en is toen begonnen aan bouwkunde met als doel om uiteindelijk bouwkundig architect te worden. Hartstikke intelligente jongen, maar wat er in de wereld speelde wist hij niet, want het nieuws keek hij nooit en diepzinnige gesprekken waren er niet bij, want dat interesseerde hem niks :n

Mijn huidige vriend kreeg een VMBO-advies, heeft met veel moeite en keihard werken zijn HAVO gehaald en is vervolgens bij de Landmacht gaan werken en is nu onderofficier. Qua IQ en leervermogen ligt hij ver onder mijn ex, maar qua niveau zitten we volledig op 1 lijn: met hem kan ik heftig discussieren over politiek en zaken die in de wereld spelen, mijmeren over boeken die we gelezen hebben...

Wat is dan niveau?

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:27

Maethoriel schreef:
Mijn ex haalde met 8en en 9ens zijn VWO-diploma, vervolgens cum-laude zijn universitaire diploma bedrijfskunde en is toen begonnen aan bouwkunde met als doel om uiteindelijk bouwkundig architect te worden. Hartstikke intelligente jongen, maar wat er in de wereld speelde wist hij niet, want het nieuws keek hij nooit en diepzinnige gesprekken waren er niet bij, want dat interesseerde hem niks :n

Mijn huidige vriend kreeg een VMBO-advies, heeft met veel moeite en keihard werken zijn HAVO gehaald en is vervolgens bij de Landmacht gaan werken en is nu onderofficier. Qua IQ en leervermogen ligt hij ver onder mijn ex, maar qua niveau zitten we volledig op 1 lijn: met hem kan ik heftig discussieren over politiek en zaken die in de wereld spelen, mijmeren over boeken die we gelezen hebben...

Wat is dan niveau?

Bijzaak! :D

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:29

Ik krijg overigens bij sommige reacties echt het idee dat mensen zich te goed voelen voor mensen met een lager opleidingsniveau. Een beetje het rangen- en standenidee: je begint niks met een MBO-er als je zelf op de universiteit zit :roll:

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:29

Adil18 schreef:
Mijn vriend en ik hebben ook dezelfde interesses en dele samen onze grote hobby paardrijden. Toch ben ik blij dat hij een universitaire opleiding volgt, ook omdat we grote dromen en ambities hebben die door een hoge opleiding makkelijker gerealiseerd kunnen worden. Ik zeg niet dat dat wat wij willen voor andere mensen niet haalbaar is, voordat men daar over gaat vallen, ik zeg alleen dat het daardoor makkelijker haalbaar is.

Maar het voor mij gewoon fijn om een relatie te hebben met een slim persoon. Het motiveert mij om het beste uit mezelf te halen, om net als hij een goede opleiding af te sluiten. Maar goed, dat is persoonlijk. Daarom opende ik dit topic ook, om te kijken naar persoonlijke ervaringen en gevoelens van anderen met betrekking tot dit onderwerp.

Je verhaal is duidelijk en heb er natuurlijk begrip voor ;)
Inderdaad zijn sommige dingen makkelijker haalbaar, maar zijn die inderdaad ook op een andere manier te verkrijgen.
Misschien is sneller haalbaar beter gezegd.

Maar je verwoording die ik dikgedrukt heb gezet, vallen me toch weer verkeerd. Jij bedoelt uiteraard slim als in betere opleiding, maar
zoals mijn vriend, lees; geen diploma, is ook erg slim. Zoals ik al aangaf, hij weet soms dingen beter dan ik en ik kan prima interessante
of vaak moelijke discussies met hem aangaan waarbij ik dan zelfs nog redelijk flink moet doordenken :D
Daarnaast motiveert hij mij ook om het beste uit mezelf te halen, hij houdt immers van me en wil dat als ik me ergens voor inzet, alles eruit haal wat ik kan. Dat heeft nog steeds niks met je IQ te maken, maar dat je een ander het beste gunt en wilt helpen dat te behalen, ofwel steunen. Daar hoeft mijn vriend niet net als ik ook een opleiding voor te hebben.
Maar dat is ook mijn persoonlijke mening, ervaringen van anderen zullen steeds wisselen en dat is maar goed ook. :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:35

Maethoriel schreef:
Ik krijg overigens bij sommige reacties echt het idee dat mensen zich te goed voelen voor mensen met een lager opleidingsniveau. Een beetje het rangen- en standenidee: je begint niks met een MBO-er als je zelf op de universiteit zit :roll:

Mijn schoonzus (net pas wonend in nederland vanuit spanje) heeft een zeer goede opleiding (universiteit, etc.), maar heeft dus een relatie met de broer van mijn vriend die ook lager geschoold is en dan werkt ook prima!

De reactie hierboven sluit ik me bij aan, krijg dit gevoel ook.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:35

BraveSpots schreef:
@Adil: Stel nu dat je vriend dezelfde was, zelfde persoon kwa interesses en inteligentie, alleen doet hij een lagere opleiding in plaats van een hogere. Zou dat een bezwaar zijn voor jou?

Uiteindelijk denk ik niet dat ik niet een relatie met hem aan zou gaan. Ik hou van hem en niet van de mooie toekomst die hij voor zich heeft liggen. Hij heeft voordat hij aan zijn opleiding begon (hij heeft hiervoor een andere gedaan, in Duitsland loopt dat allemaal iets anders) veel erover gepraat dat hij hoefsmid wilde worden. Hij interesseert zich sterk voor het bewegingsmechanisme van het paard en ja, het paard is ook zijn hobby. Uiteindelijk heeft hij er vanaf gezien omdat hij dan meende zijn capaciteiten niet te benutten en dat vond hij jammer. Hij is nu ook heel erg gelukkig in dat wat hij doet. Maar toch ben ik blij dat hij wel een universitaire opleiding doet, hoor. Ik heb zelf ook het idee dat het beter bij hem past. Hij heeft zo veel goede ideeën en kan zoveel dat het jammer zou zijn als hij dat niet benut.

Het zou dus geen bezwaar zijn denk ik, maar ergens ben ik toch blij dat het niet het geval is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:36

klomp schreef:
Maar je verwoording die ik dikgedrukt heb gezet, vallen me toch weer verkeerd. Jij bedoelt uiteraard slim als in betere opleiding, maar
zoals mijn vriend, lees; geen diploma, is ook erg slim. Zoals ik al aangaf, hij weet soms dingen beter dan ik en ik kan prima interessante
of vaak moelijke discussies met hem aangaan waarbij ik dan zelfs nog redelijk flink moet doordenken :D
Daarnaast motiveert hij mij ook om het beste uit mezelf te halen, hij houdt immers van me en wil dat als ik me ergens voor inzet, alles eruit haal wat ik kan. Dat heeft nog steeds niks met je IQ te maken, maar dat je een ander het beste gunt en wilt helpen dat te behalen, ofwel steunen. Daar hoeft mijn vriend niet net als ik ook een opleiding voor te hebben.
Maar dat is ook mijn persoonlijke mening, ervaringen van anderen zullen steeds wisselen en dat is maar goed ook. :)

Inderdaad, ik bedoelde het zoals jij het omschreef. Iets nauwkeuriger zijn in mijn verwoording dus.... :o

Slim zijn kan inderdaad op vele verschillende manieren!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:38

@Adil: ofwel; het doet er niet toe wat zijn opleidingsniveau is.
Je valt op iemand, omdat je je er goed bij voelt en je lief en leed kan delen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:38

Maethoriel schreef:

We leven nog steeds in een klassenmaatschappij, alleen is het makkelijker geworden een trapje hoger te komen op de sociale ladder en spreken we niet meer van een klassenmaatschappij omdat die volgens onze huidige normen en waarden niet meer mag bestaan. Maar toch is ze er zeker nog in een bepaalde vorm en oefent nog steeds invloed uit zonder dat we dat direct merken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:41

klomp schreef:
@Adil: ofwel; het doet er niet toe wat zijn opleidingsniveau is.
Je valt op iemand, omdat je je er goed bij voelt en je lief en leed kan delen.

Ja en nee. Je wilt namelijk meer kunnen delen dan lief en leed, je wilt ook gedachten uit kunnen wisselen. En je goed voelen bij iemand kan ook zijn omdat hij/zij precies op jouw "level" zit, wat weer afhankelijk kan zijn van intelligentie. En je kunt ook zeker (deels) op iemand vallen omdat je hem/haar om zijn intelligentie bewondert.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:45

Tja, kom ik weer hoor :D , maar ik heb liever niet iemand die ik enkel leuk vind vanwege een intelligentie. Dan blijft de relatie ook maar "koud". Dan zoek ik wel een goede vriend(in) om mee te kletsen.
Ik begrijp jou redenatie ook wel, maar je kunt ook los van opleidingen/ intelligentie een goede relatie hebben.

Edit: zoals je al zei; slim zijn kan op vele manieren!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:47

Natuurlijk kunnen relaties met grote niveauverschillen prima werken. Maar ik denk wel dat het makkelijker is als je beide hetzelfde denkniveau hebt. En dat is dan weer niet afhankelijk van de gevolgde opleiding...

Mijn ouders hadden een een groot verschil in opleidingsniveau, maar toch wel een behoorlijk gelijk denkniveau. Die hadden een prima relatie :j
Van mijn vriend kan ik gerust zeggen dat het een intelligente jongen is met een hoog opleidingsniveau (gepromoveerd aan de universiteit). Maar wat hem echt een slimme jongen maakt in mijn ogen is dat hij niet alleen goed kan leren, maar ook behoorlijk praktijkgericht is. Hij kan het ook omzetten naar de praktijk. Net als ik is hij eigenlijk behoorlijk praktijkgericht voor iemand die een universitaire opleiding achter de rug heeft. En daarom werkt het bij ons ook zo goed, wij vinden dat juist zo belangrijk.