Salaris verlagen kan dat zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:33

Ik heb nooit van te voren nog een gesprek gehad over mijn salaris. Ook hebben ze me al 3 maanden uitbetaald. Lijkt me toch dat je het na de eerste keer al meteen merkt als bedrijf zijnde. En op het moment dat je het uitspreekt in je contract dat je ook merkt dat dit niet een normaal bedrag is.
Daarbij is algemeen bekent dat zulk werk in de zorg als een minderjarige veeeel beter betaald wordt dan in de c1000 bijv. Dus ik dacht nouja het zal wel goed zijn. Zij zijn hier het hoofd zij hebben vaker contracten opgesteld ik niet dus ik geloof het wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:35

aniekje schreef:
Ook hebben ze me al 3 maanden uitbetaald. Lijkt me toch dat je het na de eerste keer al meteen merkt als bedrijf zijnde.

Dat hoeft niet perse, zeker niet met grote bedrijven. Daar gaat alles automatisch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:01

Hoe het WETTELIJK geregeld is dat weet ik niet , maar als je er gewoon eerlijk en realistisch naar kijkt , dan zie je het niet als een salarisVERLAGING.

Het is helemaal geen verlaging , ze gaan je niet ineens onderbetalen :P

Je gaat niet naar een laag niveau maar gewoon naar het normale niveau.

Je hebt nu geen pech , maar je hebt juist heel veel mazzel gehad ! Tot nu toe.

En nu wordt het weer normaal. Niks verlagen , gewoon normaal maken ;)

Dat is al iets heel anders , geeft een heel ander gevoel en is een hele andere situatie :)

Als je mazzel hebt dan hou je een prima loon en mag je het teveel betaalde geld ook nog houden.

Als je pech hebt , dan ga je flink omlaag en moet het teveel betaalde geld terugbetaald worden.

Als je je als 1 of andere arrogante ijs-heks op gaat stellen dan kun je het wellicht voor elkaar krijgen dat je het geld mag houden en ook dit salaris houdt , maar ik zou het dan niet meer dan normaal vinden als ze je niet meer inroosteren of als ze een manier vinden om je eruit te krijgen.

Want op zo'n manier wil je niet samenwerken.

Er moet wel van 2 kanten begrip en soepelheid komen hoor. Het is een SAMENWERKING , zij hebben een werknemer nodig en jij hebt werk nodig , en als je het dan zo samen op een leuke manier in kunt vullen dan werkt dat prima.

Gaat 1 van de 2 partijen hooghartig lopen doen dan werkt het niet meer...

Zij kunnen een fout maken , en het is wel zo netjes als je daar gewoon begrip voor op kunt brengen.

Kun je dat niet dan heb je een groot risico dat ze voor jou ook geen begrip op kunnen brengen als je eens iets van hun nodig hebt , zoals andere uren of een avondje vrij ofzo.

Het moet wel van 2 kanten komen en als je er samen niet uit kunt komen en je achter wetten enzo moet gaan verschuilen , dan is de situatie echt verziekt....

aniekje

Re: Salaris verlagen kan dat zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:59

Kom ik over als een arrogante ijs-heks? Valt toch wel mee, ik sta niet te juichen maar ik heb absoluut niet gezegd dat ik voet bij stuk houd. Dat ik niet over oplossingen wilt praten. Het enige wat ik wilde weten over hoe ver mijn wettelijke rechten zijn. Over de andere dingen heb ik het niet gehad.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:02

pmarena: Mooi verhaal over moraal e.d. maar WETTELIJK gezien wil de werkgever contractbreuk plegen en dat kan natuurlijk ook niet zomaar ;)

Dinsdag heb je dat gesprek he, veel succes alvast +:)+

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:03

Dankje wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:48

Ben je dan telefonisch aangenomen? Was er een advertentie? Ik ben wel benieuwd hoe je dan aan je contract gekomen bent en of jij niet van te voren wilde weten wat je gaat verdienen. Je gaat toch niet op de gok zomaar zonder enkel gesprek je eerste werkdag een contract ophalen en dan maar zien wat er in staat en hoeveel je gaat verdienen? Dan nog hoe kwam je dan aan de baan? Ik mis iets. ;)

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:50

Op hun site vroegen ze naar mensen zoals ik :D, en ik heb daar toen gebeld, en toen hebben we een afspraak gemaakt. Tijdens dat gesprek ben ik aangenomen en hebben ze meteen het contract opgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:52

Toen vroeg je niet wat je ging verdienen? Zij zeiden ook niets? Als dat zo is, zeer apart... ;)

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:57

Nee, ze zeiden 8 euro per uur, maar omdat ik een 0 uren contract hebt enz dus mijn vakantie dagen krijg ik hierin ook betaald ofzo. weet ook niet precies kwamen ze uiteindelijk op 10 euro p.u uit. Ik weet ook niet precies hoe en wat. Maar ik dacht 8 euro bruto wist ik veel dat ik geen belasting hoeft te betalen. Dus ik dacht nou dat kom ongeveer op een euro of 6 uit. Maar al bij al blijkt het dus 10 euro te zijn. En dat wisten ze zelf natuurlijk wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:58

wat reageren mensen hier hard zeg
alsof zij maar nu moet zeggen , ow er is een fout gemaakt, ach ja, geef me elke maand maar minder loon

Hun maken dat contract en ondertekenen het, en HUn betalen al 3 maanden dat loon uit
of het nu meer of minder is dan bij een c1000, dat boeit niet

Ik zou even het gesprek afwachten en als ze idd willen korten op je loon even naar rechtswinkel gaan

zover ik zo weet kunnen ze nu niet zomaar contractbreuk plegen

of je contract verlengt word na dat jaar is dan wel maar de vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:12

aniekje schreef:
Nee, ze zeiden 8 euro per uur, maar omdat ik een 0 uren contract hebt enz dus mijn vakantie dagen krijg ik hierin ook betaald ofzo. weet ook niet precies kwamen ze uiteindelijk op 10 euro p.u uit. Ik weet ook niet precies hoe en wat. Maar ik dacht 8 euro bruto wist ik veel dat ik geen belasting hoeft te betalen. Dus ik dacht nou dat kom ongeveer op een euro of 6 uit. Maar al bij al blijkt het dus 10 euro te zijn. En dat wisten ze zelf natuurlijk wel.

Dus de fout is eigenlijk 10 euro per uur exclusief 8% vakantietoeslag ipv 10 euro inclusief 8%, dan is het verschil ook niet zo heel groot. Idd ga je geen belasting betalen omdat je zo weinig uren maakt, dus bruto is praktisch netto. Kan dus zijn dat je maar een heel klein beetje minder gaat verdienen. Het enige wat ze dan gaan aanpassen is het inclusief verhaal. Dus wordt je uurloon weer gesplitst en dan idd heb je netto een beetje minder. Volgens mij kunnen ze ook niet anders omdat volgens jouw leeftijd en het 0urencontract wat belastingtechnisch al anders is dan een contract voor een vast aantal uren per week, anders in elkaar zit.

Zo een salarisadministratie betaald gewoon wat is op gedragen, daar worden juist veel fouten gemaakt. Salarisstroken nakijken is ook iets wat je elke maand moet doen.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:34

Ach misschien passen ze wel niks aan dit jaar maar wordt mijn contract gewoon niet verlengt met dit salaris. We zullen zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:39

Dat hoeft toch niet? Als je wilt blijven werken, moet je gewoon vragen hoe het gaat opgelost worden omdat je wel je baan wilt blijven behouden, zullen ze toch niet zomaar weer intrekken, ze hebben immers mensen nodig.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:54

Volgend jaar ga ik in een andere stad studeren en dan denk ik niet dat ik het baantje nog kan houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:09

Wat staan hier rare reacties :?

Natuurlijk kan het bejaardentehuis niet zomaar je loon omlaag draaien. Er is geen enkele wet die een bedrijf verbiedt om iemand een hoger loon uit te betalen. Er zijn wel wetten die een bedrijf verbiedt om zomaar het loon te verlagen. In dit geval heb jij een contract waar zij voor getekend hebben en waar zij zich aan moeten houden.

Het op de economische crisis gooien kunnen ze niet, dan zouden ze over de hele breedte het loon voor het personeel moeten verlagen. De kans dat een rechter er in mee gaat dat ze een besparing van pak hem beet acht euro per week nodig hebben om niet failliet te gaan is niet zo groot. Maar ook als ze het loon willen gaan verlagen in het kader van een herwaardering van je functie, dan hebben ze zich aan allerlei wettelijke verplichtingen en CAO-afspraken te houden. Je kan namelijk niet zomaar iemands loon verlagen, omdat mensen op basis van dat loon financiële verplichtingen aan kunnen gaan en de kans moeten krijgen om hun financiële situatie aan de gewijzigde situatie aan te passen. Maar in dat geval zullen ze weer moeten bewijzen dat je een andere functie of functieschaal krijgt dan in je contract staat.

Wat jouw 0-uren contract betreft, het klopt dat er naar je arbeidsverleden over de afgelopen drie maanden gekeken wordt en dat dit als je werkelijke aantal contractsuren wordt gezien. Een 0-uren contract wordt namelijk als onredelijk belastend voor de werknemer gezien.

Ik vraag me trouwens af hoe hard de mensen in dit topic die het normaal vinden van de werkgever zouden roepen als hun werkgever opeens besluit om eenzijdig hun loon te verlagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:14

Niemand weet precies wat de fout is, daar is TS niet duidelijk in geweest. Ik denk dat er wel degelijk salarisschalen voor de baan zoals TS heeft en dat er kennelijk een fout in het spel is geweest om dit uurloon zo neer te zetten in het contract.

Overigens kan geen bedrijf dat cao gebonden is zomaar zelf bepalen wat ze voor een functie betalen, dat is wel degelijk in salarisschalen vast gelegd. We kennen toch allemaal wel dat we op een gegeven moment zijn uitgegroeid in onze loonschaal?? Dat je werkgever er niet boven mag gaan zitten zonder je een promotie in funktie aan te bieden?

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:18

Ik weet ook niet precies wat de fout is. Aangezien ik nog niet op gesprek ben geweest. En het bejaardentehuis zelf ook niet al te helder doet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:23

Natuurlijk kan je een loon krijgen dat hoger is dan je schaal. Dan heb je een relatieve salarispositie van boven de honderd procent. Het enige gevolg is dat je de komende jaren minder loonsverhoging krijgt.

Wat er gebeurd is, is dat het bedrijf getekend heeft voor een te hoog loon. Hun verantwoording en dus hun probleem. Dat kunnen ze niet zomaar op TS afwentelen. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar als mijn salaris zomaar even spontaan met 20% verlaagd zou worden, dan zou ik toch echt wel even hard moeten slikken en wijzigingen in ons uitgavenpatroon aan moeten brengen. De bedragen zijn misschien wel kleiner en de verplichtingen ook. Maar dat geldt net zo goed voor TS. Ze heeft dan opeens wel 20% minder te besteden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:27

en je kan ts niks verwijten
als de werkgever een loon in je contract zet, dan ga je daar mee accoord bij het ondertekenen
als je dan je loonstrooken ontvangt, klopt dit toch ook met hetgeen wat in het contract stond??

zou ander verhaal zijn als in contract bv 5- per uur stond en het geld verkeerd overgemaakt was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:37

Karl, je maakt wel simplistische vergelijkingen hoor, het baantje van TS kan je niet vergelijken met funkties waarbij een werkgever via een creatieve manier je boven de 100% kan en gaat belonen.

En over je 20% verminderde inkomen is ook relatief, kennelijk hebben ze het uurloon zo berekend dat je vakantietoeslag er in is verwerkt. Dat is ook zo bij alfa hulpen, die hebben ook een 0 uren contract met een minimum van 4 uur en ik geloof een maximum van 10 uur per week. Ook zij hebben een uurloon waar alles al in is verwerkt, dus ook 10 euro wat fictief gezien dus ongeveer 8 euro is omdat je vakantietoeslag er al in zit. Overigens kan het loon van TS niet vergeleken worden met jouw loon.

Wellicht staan er fouten in het contract die helemaal niet waterdicht zijn, als artikelen zich tegenspreken, dan klopt er al iets niet. Wel voorbarig om nu te gaan roepen dat TS 100% sterk staat, dan moet je toch eerst alle ins en outs weten van het contract. ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:40

Volgens mij mogen ze nooit je salaris verlagen, ook niet als je een lagere functie krijgt. Het enigste wat ze kunnen doen is je minder uren laten draaien, maargoed.. dat schiet ook niet op aangezien je maar 4 uurtjes werkt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:40

Als je een lagere funktie krijgt gaat wel degelijk je salaris ook achteruit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:44

Russel, waarom is het voor haar anders? Het bedrijf heeft haar 10 euro geboden en dat heeft zij geaccepteerd. Dan hadden ze dat niet moeten bieden. Dat heeft weinig met het soort baan wat je hebt te maken.

Ook bij een demotie kunnen ze je loon niet zomaar verlagen. Afhankelijk van je CAO gaat daar ook een periode overheen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:46

Hmm, volgens mij niet hoor.. geen idee. Als je eerst manager was van een schoonmaakbedrijf en ze zetten je terug naar schoonmaker mogen ze jou in principe niet terugzetten in loon. Althans, zo heb ik dat gehoord, en dat lijkt mij ook wel logisch.

Maar zowiezo. Op haar contract staan 10 euro per uur en het is ondertekend. Ze word niet in uren of in functie verlaagd dus dan zou haar loon er zowiezo niet achteruit op gaan.