Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ik deed in de eerste havo/vwo, in de tweede havo en in de derde vmbo-t. De meeste mensen (die ik ken) reageren ook ongeveer zo als ik zeg dat ik vmbo doe: "Zit JIJ op het vmbo? Nee, écht? Dat pas toch helemaal niet bij jou?
" Mijn ouders hebben atheneum en gymnasium gedaan, dus ik snap dat het vreemd is. Ik kan eigenlijk veel meer dan vmbo, maar heb een beetje hetzelfde als jou. Ik weet zeker dat ik na het mbo een hbo opleiding ga doen, mbo lijkt me gewoon niks. Te simpel. Mijn vriendinnen waren ook allemaal erg verbaasd toen ze hoorde dat ik in de derde vmbo zou gaan doen. Ze hebben mij altijd gekent als iemand die goed nadenkt en best slim is. Maar ja... Relien schreef:Ik heb vmbo basis. dus ik kan op het mbo alleen maar niveau 2 doen. en dat zijn allemaal richtingen die ik niet leuk vind. terwijl ik niveau 4 makkelijk aan zou kunnen. nu moet ik een hele omweg maken om uiteindelijk toch op niveau 4 terecht te komen..
en dat eigenlijk alleen maar omdat ik gewoon absoluut niet kan rekenen heb een soort van reken dyslectie. hierdoor had ik geen zin meer om te leren en kon ik dus niet hoger
xManon_ schreef:Het lijkt me niet zo logisch dat je na je VMBO op de universiteit uitkomt.
Maar volgens mij is er genoeg wat je kan worden hoor!
_Tessaa schreef:Met vrijwel alles zul je door moeten leren om aan een fatsoenlijke baan te komen hoor. No way dat ik straks met mijn gymnasium een leuke, goedbetaalde fulltime-baan zal vinden.

Melissa schreef:Ik herken mij wel in jou. Ik heb VBO gedaan, toen nog C/D niveau. MAVO zou namelijk te moeilijk zijn volgens mijn mentoren en leraren. Ik kon nooit leren en concentratie vasthouden ging de ene keer beter dan de andere keer. Plannen kon ik wel redelijk. Uiteindelijk ben ik geslaagd met alleen maar 7ens en 8en. Terwijl ik er niks voor geleerd had, want ik kan simpelweg niet stampen. Mijn tactiek was gewoon goed mijn huiswerk maken en opletten in de klas.
Ga met je planning probleem naar je mentor, en leg het voor. Bespreek met hem/haar het verhaal wat je op bokt typt, zij willen je echt wel helpen. Desnoods ga je naar een leraar waar je het goed mee kan vinden, als je mentor niet wilt luisteren.
Ik heb na mijn VBO een MBO 4 opleiding afgerond. Nu ben ik met andere opleiding bezig, ook MBO 4, alleen is deze iets pittiger.
Je komt echt wel ergens, als je maar wilt!
@Melissa: Ja, ik ga dan eens vragen of ik meer alleen mag zitten vooral met het maakwerk.. Misschien wordt ik wel meer verstoten dan voor de klas maar het gaat om mij, het is mijn leven en IK moet daar zitten te leren en IK moet maar slagen en dat heeft niks met de anderen te maken
Mijn vriendinnen hou ik wel die zitten toch niet in mijn klas
als je goed je best doet kun je wel op de universiteit belanden denk ik..
ook krijg ik van mijn mentor nu soms te horen dat ik vooruit ga qua gedrag in de klas, en dat geeft een goed gevoelen een opluchting voor mijn ouders,die altijd maar dat ''haar punten zijn super maar ze is véél te druk'' verhaal kregen
Aline_17 schreef:Met VMBO kun je heel ver komen hoorals je goed je best doet kun je wel op de universiteit belanden denk ik..
IK ben begonnen op VMBO B, toen K en nu zit ik op niveau vier, en hierna ga ik naar het HBO en als ik wil kan ik dan mijn propedeuse halen en naar de universiteit
Marian_ schreef:Ik heb precies hetzelfde als jou, ik doe nu VMBO-TG(theoretisch gemengde leerweg) ik het het hier erg makkelijk en haal goede cijvers maar ik ben erg druk, de hele klas is druk(wat wil je met 24 meiden op zorg&welzijn) en kan ik me soms moeilijk concentreren.
ik heb nu aparte plaats gekregen en zit alleen, dit helpt echt!
nu heb ik niemand meer naast me zitten om even te lachen of iets anders te gaan doen, en dit heeft meer voordelen als nadelenook krijg ik van mijn mentor nu soms te horen dat ik vooruit ga qua gedrag in de klas, en dat geeft een goed gevoelen een opluchting voor mijn ouders,die altijd maar dat ''haar punten zijn super maar ze is véél te druk'' verhaal kregen
ik wil hierna MBO gaan doen om vervolgens door te stromen naar HBO fysiotherapie.
(en bij clusterklassen zit ik ook niet bij haar dus zit ik heel veel alleen ook aan een tafeltje dan). Al mijn vriendinnen zitten echt op HAVO helaas ik spreek ze wel altijd tijdens de pauzes enzo. In de 1ste zat ik VMBO/HAVO en toen zat ik nog bij ze in de klas was echt leuk. Ik zeg ook niet veel, ben heel rustig zeker als de klas druk is dan ben ik de rustigste
Woensdag heb ik 10 minuten gesprek met mijn wiskundeleraar en biologieleraar omdat ik daar nogal slecht voor sta.
echt een aanrader dus! Cyruss_ schreef:Ik heb zelf vmbo kader gedaan, vervolgens ben ik doorgestroomd naar het MBO niveau 4 hier heb ik ook mn diploma van gehaald en ik zit nu in het eerste jaar van het HBO. Heb er misschien ietsje langer over gedaan, maar ben super blij met alle ervaring van het MBO. Het maakt dus echt niet uit of je Havo/vwo hebt of vmbo of mbo.
Ik ben het dus totaal niet met shanty_muis eens. Een vmbo'er heeft dus echt net zo veel kans als iemand van de havo of vwo.