'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: 'Met VMBO kun je toch niks worden..'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:26

Ja inderdaad, werd mij op school destijds afgereden om vanaf het VMBO door te stromen naar de Havo :s

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:28

Ach het is maar net wat je wil en hoe het loopt.

Ik heb ook alleen mijn vmbo diploma ben 23 en heb al 2 jaar een eigen bedrijf.

Na de vmbo kun je toch mbo en hbo doen?

Mijn broer zat op de mavo. Zijn leraren zeiden jongen met jou word het toch niks.
Hij is direct de zelfde dag gestopt en heeft zn diploma dus niet gehaald.

Hij had er spijt van want had misschien toch wel door willen leren.
Desondanks heeft hij best goede banen gehad en is hij goed terecht gekomen kwa werk

gewoon doorleren dus.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:34

Ik heb precies hetzelfde als jou! Merk wel dat ik niet zo goed pas bij de meeste vmbo leerlingen. Ik denk heel anders dan hen, ik denk ingewikkelder. Zij zijn gewoon hele andere types, wat simpeler of zo. Nu heb ik het natuurlijk over alle leerlingen. Knipoog Ik deed in de eerste havo/vwo, in de tweede havo en in de derde vmbo-t. De meeste mensen (die ik ken) reageren ook ongeveer zo als ik zeg dat ik vmbo doe: "Zit JIJ op het vmbo? Nee, écht? Dat pas toch helemaal niet bij jou? Bloos!" Mijn ouders hebben atheneum en gymnasium gedaan, dus ik snap dat het vreemd is. Ik kan eigenlijk veel meer dan vmbo, maar heb een beetje hetzelfde als jou. Ik weet zeker dat ik na het mbo een hbo opleiding ga doen, mbo lijkt me gewoon niks. Te simpel. Mijn vriendinnen waren ook allemaal erg verbaasd toen ze hoorde dat ik in de derde vmbo zou gaan doen. Ze hebben mij altijd gekent als iemand die goed nadenkt en best slim is. Maar ja...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:40

Ik heb vmbo basis. dus ik kan op het mbo alleen maar niveau 2 doen. en dat zijn allemaal richtingen die ik niet leuk vind. terwijl ik niveau 4 makkelijk aan zou kunnen. nu moet ik een hele omweg maken om uiteindelijk toch op niveau 4 terecht te komen..
en dat eigenlijk alleen maar omdat ik gewoon absoluut niet kan rekenen heb een soort van reken dyslectie. hierdoor had ik geen zin meer om te leren en kon ik dus niet hoger

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:10

Discalculatie ofzoiets Relien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:01

Mn moeder had eerst mavo gedaan, toen havo, toen een jaartje hbo, toen vwo, en toen universiteit.
Ja, ze was de oma van de klas, maar wél eentje met doorzettingsvermogen en die met keihard werken haar doel heeft weten te halen.
Goed zo mam! OK dan! Haha.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:06

Relien schreef:
Ik heb vmbo basis. dus ik kan op het mbo alleen maar niveau 2 doen. en dat zijn allemaal richtingen die ik niet leuk vind. terwijl ik niveau 4 makkelijk aan zou kunnen. nu moet ik een hele omweg maken om uiteindelijk toch op niveau 4 terecht te komen..
en dat eigenlijk alleen maar omdat ik gewoon absoluut niet kan rekenen heb een soort van reken dyslectie. hierdoor had ik geen zin meer om te leren en kon ik dus niet hoger

Dit heb ik ook.. inmiddels ga ik september starten op niveau 4 heb mijn opleiding in 1 jaar verkort gehaald en ze hebben besloten dat ik niveau 3 wel over kan slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:09

Iedereen heeft 't nu wel leuk over doorleren, MBO, Havo, HBO en zelfs WO, maar het lijkt me dat met de stelling in de titel meer wordt bedoeld dat je niet moet verwachten met ENKEL een VMBO-diploma écht ergens te komen. Natuurlijk kun je een vak leren op het MBO of zelfs doorleren op hoger niveau, maar met alleen een VMBO-diploma zal vrijwel iedereen alleen ongeschoold werk kunnen doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:13

xManon_ schreef:
Het lijkt me niet zo logisch dat je na je VMBO op de universiteit uitkomt.
Maar volgens mij is er genoeg wat je kan worden hoor!

Mijn zus wel...mavo dan havo dan hbo dan uni gedaan

Ik alleen mavo en mbo daarna hbo maar afgehaakt. Merkte wel dat ik toen ouder was op het hbo en moeilijk om kon gaan met 18 jarigen die net van de havo kwamen en in de fase leraartje pesten zaten. Maar goed lag aan mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:15

Met vrijwel alles zul je door moeten leren om aan een fatsoenlijke baan te komen hoor. No way dat ik straks met mijn gymnasium een leuke, goedbetaalde fulltime-baan zal vinden. Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:17

Het is ook niet de bedoeling van VMBO dat je daarna gaat werken. Het is niet voor niets voorbereidend op het MBO. Als je normaal gesproken klaar bent met het VMBO ben je ook nog leerplichtig.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:18

xRosa: Ja ik herken het heel erg van je! Ik wil later liefst een eigen bedrijf hulp/dienstverlening. Eigen manege lijkt me ook leuk omdat ik zie hoe slecht er soms wordt lesgegeven en vóoral hoe slecht de paarden worden verzorgd.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:22

_Tessaa schreef:
Met vrijwel alles zul je door moeten leren om aan een fatsoenlijke baan te komen hoor. No way dat ik straks met mijn gymnasium een leuke, goedbetaalde fulltime-baan zal vinden. Knipoog

Alleen is het aantal uitzonderingen dat na enkel HAVO of VWO op de één of andere manier toch een leuke baan weet te vinden waarschijnlijk toch groter dan onder de VMBO'ers... Wil hiermee niemand aanvallen, maar mensen die HAVO of VWO hebben gedaan, hebben van zichzelf toch over het algemeen iets meer capaciteiten Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:24

Dat zal ook voor een groot deel bijgedragen hebben aan het vaststellen van de startkwalificatie. Ja

VMBO-diploma is dat niet, MBO-/HAVO-/VWO-diploma is dat wel.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:24

Ik herken mij wel in jou. Ik heb VBO gedaan, toen nog C/D niveau. MAVO zou namelijk te moeilijk zijn volgens mijn mentoren en leraren. Ik kon nooit leren en concentratie vasthouden ging de ene keer beter dan de andere keer. Plannen kon ik wel redelijk. Uiteindelijk ben ik geslaagd met alleen maar 7ens en 8en. Terwijl ik er niks voor geleerd had, want ik kan simpelweg niet stampen. Mijn tactiek was gewoon goed mijn huiswerk maken en opletten in de klas.

Ga met je planning probleem naar je mentor, en leg het voor. Bespreek met hem/haar het verhaal wat je op bokt typt, zij willen je echt wel helpen. Desnoods ga je naar een leraar waar je het goed mee kan vinden, als je mentor niet wilt luisteren.

Ik heb na mijn VBO een MBO 4 opleiding afgerond. Nu ben ik met andere opleiding bezig, ook MBO 4, alleen is deze iets pittiger.

Je komt echt wel ergens, als je maar wilt!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:30

Melissa schreef:
Ik herken mij wel in jou. Ik heb VBO gedaan, toen nog C/D niveau. MAVO zou namelijk te moeilijk zijn volgens mijn mentoren en leraren. Ik kon nooit leren en concentratie vasthouden ging de ene keer beter dan de andere keer. Plannen kon ik wel redelijk. Uiteindelijk ben ik geslaagd met alleen maar 7ens en 8en. Terwijl ik er niks voor geleerd had, want ik kan simpelweg niet stampen. Mijn tactiek was gewoon goed mijn huiswerk maken en opletten in de klas.

Ga met je planning probleem naar je mentor, en leg het voor. Bespreek met hem/haar het verhaal wat je op bokt typt, zij willen je echt wel helpen. Desnoods ga je naar een leraar waar je het goed mee kan vinden, als je mentor niet wilt luisteren.

Ik heb na mijn VBO een MBO 4 opleiding afgerond. Nu ben ik met andere opleiding bezig, ook MBO 4, alleen is deze iets pittiger.

Je komt echt wel ergens, als je maar wilt!

Bedankt allemaal voor deze mooie en nuttige reacties ! Schrijf maar gerust door is leuk om te horen en te weten Knipoog @Melissa: Ja, ik ga dan eens vragen of ik meer alleen mag zitten vooral met het maakwerk.. Misschien wordt ik wel meer verstoten dan voor de klas maar het gaat om mij, het is mijn leven en IK moet daar zitten te leren en IK moet maar slagen en dat heeft niks met de anderen te maken Knipoog Mijn vriendinnen hou ik wel die zitten toch niet in mijn klas Tong uitsteken

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:36

Met VMBO kun je heel ver komen hoor Ja als je goed je best doet kun je wel op de universiteit belanden denk ik..
IK ben begonnen op VMBO B, toen K en nu zit ik op niveau vier, en hierna ga ik naar het HBO en als ik wil kan ik dan mijn propedeuse halen en naar de universiteit Ja

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:37

Ik heb ong. hetzelfde als jou, ik doe nu VMBO-TG(theoretisch gemengde leerweg) ik heb het hier erg makkelijk en haal goede cijfers maar ik ben erg druk, de hele klas is druk(wat wil je met 24 meiden op zorg&welzijn) en kan ik me soms moeilijk concentreren.
ik heb nu aparte plaats gekregen en zit alleen, dit helpt echt!
nu heb ik niemand meer naast me zitten om even te lachen of iets anders te gaan doen, en dit heeft meer voordelen als nadelen Knipoog ook krijg ik van mijn mentor nu soms te horen dat ik vooruit ga qua gedrag in de klas, en dat geeft een goed gevoelen een opluchting voor mijn ouders,die altijd maar dat ''haar punten zijn super maar ze is véél te druk'' verhaal kregen
ik wil hierna MBO gaan doen om vervolgens door te stromen naar HBO fysiotherapie.

edit: typfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Illusion op 10-01-09 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:37

Aline_17 schreef:
Met VMBO kun je heel ver komen hoor Ja als je goed je best doet kun je wel op de universiteit belanden denk ik..
IK ben begonnen op VMBO B, toen K en nu zit ik op niveau vier, en hierna ga ik naar het HBO en als ik wil kan ik dan mijn propedeuse halen en naar de universiteit Ja

Knap! Ik wens je alle sterkte toe en ik duim voor je! Haha!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:40

Marian_ schreef:
Ik heb precies hetzelfde als jou, ik doe nu VMBO-TG(theoretisch gemengde leerweg) ik het het hier erg makkelijk en haal goede cijvers maar ik ben erg druk, de hele klas is druk(wat wil je met 24 meiden op zorg&welzijn) en kan ik me soms moeilijk concentreren.
ik heb nu aparte plaats gekregen en zit alleen, dit helpt echt!
nu heb ik niemand meer naast me zitten om even te lachen of iets anders te gaan doen, en dit heeft meer voordelen als nadelen Knipoog ook krijg ik van mijn mentor nu soms te horen dat ik vooruit ga qua gedrag in de klas, en dat geeft een goed gevoelen een opluchting voor mijn ouders,die altijd maar dat ''haar punten zijn super maar ze is véél te druk'' verhaal kregen
ik wil hierna MBO gaan doen om vervolgens door te stromen naar HBO fysiotherapie.

Ik heb zowat geen vriendinnen in de klas, nu maar 1 maar die zegt nooit veel Clown (en bij clusterklassen zit ik ook niet bij haar dus zit ik heel veel alleen ook aan een tafeltje dan). Al mijn vriendinnen zitten echt op HAVO helaas ik spreek ze wel altijd tijdens de pauzes enzo. In de 1ste zat ik VMBO/HAVO en toen zat ik nog bij ze in de klas was echt leuk. Ik zeg ook niet veel, ben heel rustig zeker als de klas druk is dan ben ik de rustigste Tong uitsteken Woensdag heb ik 10 minuten gesprek met mijn wiskundeleraar en biologieleraar omdat ik daar nogal slecht voor sta. Clown

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:41

Volgens mij weet iedereen wel dat je met een VMBO Diploma gewoon minder kans maakt dan met een Havo of Vwo diploma.. Kan je het ze kwalijk nemen? Nee. Zelfs als je niet goed kan stampen (ik dus.) en niet goed kan plannen (ik dus.) kan je het vwo halen als je de capaciteiten hebt.
Een vmbo'er die naar het WO gaat vind ik zelf een beetje onzin. Vmbo'ers maken toch altijd minder kans dan havo/vwo'ers.

Ik ken mensen die VMBO advies hadden die in de havo/vwo klas terecht kwamen. En VWO adviezen die in de VMBO terecht komen.

Verder niets aanvallends tegen de VMBO'ers zelf. Maar als mensen VWO'ers en Havo'ers aanvallen dat zij zoveel meer kansen krijgen en het zoveel makkelijker hebben met banen krijgen dan mogen ze toch echt even diep gaan nadenken. Want als ik evenveel kans had gehad op het VMBO was ik na de eerste al overgestapt.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:46

Ik heb zelf vmbo kader gedaan, vervolgens ben ik doorgestroomd naar het MBO niveau 4 hier heb ik ook mn diploma van gehaald en ik zit nu in het eerste jaar van het HBO. Heb er misschien ietsje langer over gedaan, maar ben super blij met alle ervaring van het MBO. Het maakt dus echt niet uit of je Havo/vwo hebt of vmbo of mbo.

Ik ben het dus totaal niet met shanty_muis eens. Een vmbo'er heeft dus echt net zo veel kans als iemand van de havo of vwo.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:47

StillAngel, oh oke dan verschillen we denk ik toch wel veel qua gedrag in de klas. onze klas is erg close, stuk voor stuk leuke meiden maar ik word soms er soms echt moe van, telkens weer boze leraren,drukte,giebelen enz. waardoor mijn concentratie nog slechter word. ik ben altijd al een beetje druk geweest, klets graag, altijd haar woordje klaar maar sinds in een aparte plaats heb is dit minder geworden en is mijn concentratie beter geworden Knipoog echt een aanrader dus!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:50

ik moet zeggen dat tegenwoordig iedereen maar denkt dat als je hoge diploma's hebt ( havo, gymn., univ. ) je het helemaal gaat maken.
je kan makkelijker een baan vinden enz enz.
dat makkelijker een baan vinden is idd waar, jammer genoeg
maar je moet er ook bij denken dat als je solliciteert je met de eerste indruk ook veel kan doen.
vele mensen die dus hoger zijn opgeleid hebben vaak ook een arrogante look over zich heen en weten alles beter
de meeste bedrijven willen graag harde werkers met de juiste instelling.
zorg ervoor dat je je best doet op school en met veel plezier kan terug kijken.
en blijf jezelf !

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:52

Cyruss_ schreef:
Ik heb zelf vmbo kader gedaan, vervolgens ben ik doorgestroomd naar het MBO niveau 4 hier heb ik ook mn diploma van gehaald en ik zit nu in het eerste jaar van het HBO. Heb er misschien ietsje langer over gedaan, maar ben super blij met alle ervaring van het MBO. Het maakt dus echt niet uit of je Havo/vwo hebt of vmbo of mbo.

Ik ben het dus totaal niet met shanty_muis eens. Een vmbo'er heeft dus echt net zo veel kans als iemand van de havo of vwo.

Kans om een opleiding af te ronden of kans op een goede baan?.. IK ben er van overtuigd dat 9 van de 10 keer een havo/vwo'er en met de baan vandoor gaan tegenover een vmbo'er..