krediet postabnk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:09

ponygekje21 schreef:
Ik kom hier zo even tussendoor, Als je ooit één keer vergeten bent je rekening te betalen en dit ook echt vergeten bent na aanmaningen, sta je neem ik aan als negatieve BKR registratie. Maar dit blijft dus 5 jaar staan, en daarna? schoongeveegd?

Ligt eraan voor van wie die rekening was. Energiebedrijven, banken, woningbouwverenigingen, telecombedrijven, etc. (bedrijven waar je dus een contract mee hebt) zullen uiteindelijk een BKR notering forceren. Maar dat gebeurt pas als na de incasso nog niet betaald is, niet na 1 aanmaning al, en het wordt bijna altijd wel aangekondigd (als laatste dreigement)

" Gewone" rekeningen zullen veel minder snel in een BKR registratie eindigen volgens mij.

Nuage

Re: krediet postabnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:11

Heb trouwens nog wel wat te melden ontopic.

Blijkbaar benaderd de Postbank je na enige tijd schriftelijk met het verzoek binnen 10 dagen te betalen of te bellen en anders wordt je BKR geregistreerd.
Als je belt mag je vrijwel altijd een regeling afspreken die max. 6 maanden mag duren. Je wordt dan niet aangemeld bij het BKR.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:14

Was van een telefoonrekening.. Die kwamen nog per post op mn oude adres. Stond me ineens een deurwaarder aan de deur en ik wist van niks. Heb dus aan de deur betaald maar dat zeker geregistreerd zijn, maar als het over 5 jaar maar weg is heb dan een hypotheek nodig haha

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:14

is maar goed ook want anders stond heel nederland negatief bij bkr. Maar af en toe is het gewoon niet eerlijk bv ik heb het gehad met t-mobile hun bleven geld afschrijven maar ik was geen klant meer. Als je het dan laat terug storten en je betaalt het niet dan word je negatief geregistreed bij bkr. Nou is dat wel allemaal terug te draaien maar je hebt er een hoop werk mee.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:21

Als je wilt weten of er een registratie is dan kun je zelf, tegen betaling, je BKR overzicht opvragen op het postkantoor of het gewoon bij de instantie zelf vragen.

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:00

Je mag bij de Postbank wel langer dan 3 maanden rood staan hoor, alleen betaal je rente op het moment dat je geld 'leent' (dus rood staat).

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:13

- iedere lening wordt geregistreerd bij het BKR (behalve hypotheken)

- Als je niet (op tijd) betaalt, dan loop je de kans een A-codering te krijgen bij het BKR en dit is wel erg. DIe krijg je echter niet als je 2 weken achterloopt met betalen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:27

1 De overeenkomst kan door de Postbank met onmiddellijke
ingang worden beëindigd in de gevallen dat:
a de Girorekening gedurende een periode van drie maanden
niet tenminste één werkdag een positief saldo heeft
vertoond;

Dit staat er in de voorwaarden, of ze het ook doen is de vraag. Meestal krijg je eerst een brief thuis. (bij de rabobank heb je ook zo'n soort regeling en die stuurden paar keer een brief en daarna kon je/ook bedrijven niks meer afschrijven en moest je bellen als je er wat op gestort had)
Las ergens dat je 800-900 euro verdient, als dat op je rekening gestort word eind van de maand ben je er toch weer voor 3 maanden vanaf, ook al haal je het dezelfde dag er weer af.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:02

Lousje22 schreef:
Las ergens dat je 800-900 euro verdient, als dat op je rekening gestort word eind van de maand ben je er toch weer voor 3 maanden vanaf, ook al haal je het dezelfde dag er weer af.

Nee dat geldt dus niet!! Minimaal 24 uur moet het erop staan
Zo ben ik er dus ook ingestonken en had ik opeens een probleem met de Postbank.

@ Monty wat jij zegt is niet waar. Je betaalt rente zodra je rood staat. Maar een keer in de 3 maanden moet je minimaal 24 uur in de plus staan. Doe je dit niet, dan wordt het krediet opgeheven en moet je het terugbetalen binnen een termijn. Doe je dit niet of reageer je niet op brieven dan wordt je aangemeld bij het BKR.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:15

@ Nuage okee weet ik dat ook weer :) ik heb dus ook dat krediet bij de postbank en komt weleens voor dat ik + sta en vrijwel binnen 24 uur weer in de -. Nou heb ik elke maand me salaris dus geen probleem en gelukkig kap ik het deze maand af, heb het toch niet meer nodig.

Misschien ook slim voor ts om zodra je kans krijg in de + te komen het op te zeggen, als je het eenmaal gebruikt is het ook geen 'éxtra' geld meer.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:16

nou ik heb al jaren de regeling lopen bij de postbank rood staan voor jongeren dus tot max 1000 euro rood. en nu moet ik eerlijk bekennen dat in al die jaren (uit me hoofd gezegt inmiddels 4 jaar) misschien 1 of 2 keer in de plus heb gestaan. sta standaard in het rood tot het uiterste. heb afgelopen jaar 1 maal een brief gehad dat ik mijn kridietlimiet had berijkt maar zonder gevolgen. dus of ik heb geluk en letten ze niet op me of het valt allemaal reuze mee

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:33

Ik was echt een enorme ster in het handig met geld heen en weer schuiven om zo lang mogelijk van mijn kwartaalkrediet gebruik te kunnen maken, ging eigenlijk altijd goed....tenminste voor zover je continu rood staan goed kan noemen. Maar das een andere discussie.

Ik vind nog steeds dat ik op tijd was, de postbank vond van niet en trok mijn krediet in. Hierdoor kon ik én niets meer betalen én werd alles wat gestort werd gebruikt om het tekort aan te zuiveren. Ik heb een paar verrot slechte maanden gehad, heb overigens een goed betalende baan, werk er nog naast (eigenlijk meer voor hobby) maar heb simpelweg soms een gat in mijn hand en neem niet de moeite om bijvoorbeeld te zorgen dat ik een goed beeld heb van wat er op mijn rekening gebeurt.

Das altijd al zo geweest, vroeger had je betaalkaarten. Ik weet nog dat mijn vader zei: Moet je niet opschrijven waar je ze voor uitschrijft en ik zei nee waarom? Ze zijn toch gedekt dus waar zou ik me zorgen om maken, vrees dat het daar al fout gegaan is.....

Nu ben ik inmiddels een maand of 5 verder, zou zelfs opnieuw mijn krediet aan kunnen vragen maar doe dat niet. Ik heb de boel best goed op orde, hou geld over voordat het einde van de maand is en van mijn gespaarde geld krijg ik eind deze week mijn nieuwe auto!

Ik wens je veel succes met het oplossen van deze "crisis" en alle wijsheid om hier niet nog verder in te verzakken. De meest simpele oplossing is op je knieën bij je ouders om dat bedrag te lenen en af te spreken dat je dit binnen 3 maanden terugbetaalt. Je zult dan jezelf heel goed in de hand moeten houden om dat waar te kunnen maken en daar leer je weer van voor de toekomst!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:49

ponygekje21 schreef:
Ik kom hier zo even tussendoor, Als je ooit één keer vergeten bent je rekening te betalen en dit ook echt vergeten bent na aanmaningen, sta je neem ik aan als negatieve BKR registratie. Maar dit blijft dus 5 jaar staan, en daarna? schoongeveegd?

Een codering blijft nog 5 jaar staan nadat deze hersteld is. Banken kunnen echter wel tot 7 jaar terugkijken... Coderingen zijn echt heel erg vervelend als je een hypotheek af wil sluiten.
Er wordt gezegd dat je niet zomaar een codering krijgt, maar dit kan soms wel erg snel gaan, en ook de postbank kan dit doen. Als Silvaantje niet zorgt dat ze haar rood staan aangevuld krijgt, is er een grote kans op codering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:46

Nuage schreef:

Blijkbaar benaderd de Postbank je na enige tijd schriftelijk met het verzoek binnen 10 dagen te betalen of te bellen en anders wordt je BKR geregistreerd.
Als je belt mag je vrijwel altijd een regeling afspreken die max. 6 maanden mag duren. Je wordt dan niet aangemeld bij het BKR.

En zelfs daar zijn ze erg soepel in...
Ik heb bij de postbank eens (dankzij m'n ex) flinke rode cijfers gehad, die ik niet zelf zo 1,2,3 weer kon ophoesten.

Ik kreeg een prachtige betalingsregeleing, die precies zo hoog was als ik daadwerkelijk kon betalen.
Na 6 maanden moest ik dan opnieuw contact opnemen om te kijken of dat bedrag hoger kon worden of hetzelfde moest blijven.

Dus ze zijn heel erg flexibel.

Oh, en ben toen níet geregistreerd overigens.
Zo'n registratie is handig om mee te dreigen, maar in de praktijk doen ze dat niet zo snel.
Alleen telecom providers zijn heel snel met dat soort registraties.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:55

Hypofocus schreef:
Nuage schreef:

En zelfs daar zijn ze erg soepel in...
Ik heb bij de postbank eens (dankzij m'n ex) flinke rode cijfers gehad, die ik niet zelf zo 1,2,3 weer kon ophoesten.

Ik kreeg een prachtige betalingsregeleing, die precies zo hoog was als ik daadwerkelijk kon betalen.
Na 6 maanden moest ik dan opnieuw contact opnemen om te kijken of dat bedrag hoger kon worden of hetzelfde moest blijven.

Dus ze zijn heel erg flexibel.

Oh, en ben toen níet geregistreerd overigens.
Zo'n registratie is handig om mee te dreigen, maar in de praktijk doen ze dat niet zo snel.
Alleen telecom providers zijn heel snel met dat soort registraties.

Ik ken iemand die heeft meegemaakt dat er ondanks een betalingsregeling wel werd geregistreerd, en hier de klant niet van op de hoogte stelde, dus ik ben minder positief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:00

Niet alle ervaringen zullen hetzelfde zijn natuurlijk ;)

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:51

Ik heb in mijn studententijd 4 jaar rood gestaan en heb nooit een brief gekregen o.i.d. Heb nu ook een huis gekocht, dus dat BKR zal dan wel meevallen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:05

Studentenkrediet werkt iets anders dan een normaal krediet. Tijdens mijn studententijd stond ik ook altijd rood zonder problemen.

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:19

Vandaar. Ik heb een accountant die al mijn financiële zaken waarneemt, ik heb het gevoel dat ik mij toch meer moet verdiepen in mijn eigen financiële situatie en die van mijn praktijk :+

Ik las trouwens op de site van de bkr, dat iedereen die een kredietlimiet heeft op een rekening (ik kan op mijn huidige rekening 2000 euro rood staan), een creditcard heeft of een andere financiële overeenkomst (gsm) automatisch geregistreerd wordt bij bkr. Aangezien bijna alle bekende banken, providers etc. deelnemers zijn van bkr, betekent dat dus dat je naam daar bekend wordt gemaakt. Goed om te weten ;)

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:22

ja klopt maar dat wil niet zeggen dat je geen hypotheek ofzo meer kan afsluiten. Pas wanneer jij je betalingen niet meer na komt dan krijg je een negatiefe bkr code achter je naam. Maar dat krijg je ook niet zo snel hoor pas als je echt niet betaalt en maanden achter loopt dan moet je maar oppassen. Je kan het ook opvragen bij bkr als je het zeker wil weten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:37

Er is een verschil tussen een registratie en notering inderdaad.
Al het krediet dat je afsluit wordt geregistreerd. Dit word gebruikt door financiele instellingen om te zien hoeveel krediet jou al verstrekt is en of het dus slim is voor hen om jou nog meer krediet te verstrekken. Misschien vraag jij wel 5 creditcards aan en kan je die niet betalen ;)

Een notering is negatief en betekent dat je een wanbetaler bent. Afhankelijk van hoe erg de wanbetaling is wordt er een code aan gehangen: bijvoorbeeld A, B of C.

Trouwens kan ook een BKR registratie ervoor zorgen dat je geen hypotheek krijgt. Als jij heel veel krediet hebt bij andere instellingen kan een bank bang zijn dat je de betalingsverplichtingen voor de hypotheek niet kunt voldoen. Soms vereisen ze dat je eerst de andere kredietfaciliteiten opzegd voordat ze een hypotheek verstrekken.

En met een BKR notering kan je soms wel een hypotheek krijgen. Ook dat ligt aan de persoonlijke situatie, de reden van de notering en het financiele klimaat. Momenteel zullen banken vele malen huiveriger zijn om dit te doen uiteraard.

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:47

Precies, een notitie is not good :P Maar ik had geen idee dat zoveel burgers daar automatisch worden geregistreerd. Vind het ergens bizar, want het bkr is niet de enige instantie die dit doet..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:50

Met een A registratie kon (kan nu een stuk minder makkelijk ivm kredietcrisis) je ook een hypotheek krijgen. Alleen wel een speciale, waar je een rentebedrag voor kwijt bent waar je spontaan misselijk van wordt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:11

Mijn vriend heeft een BKR notering A en C, dus behoorlijk heftig, en wij hebben een gewone, normale ING hypotheek kunnen krijgen met normaal rente percentage.

Maar dit was voor de crisis, begin 2008

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:18

Nuage schreef:
ponygekje21 schreef:

Ligt eraan voor van wie die rekening was. Energiebedrijven, banken, woningbouwverenigingen, telecombedrijven, etc. (bedrijven waar je dus een contract mee hebt) zullen uiteindelijk een BKR notering forceren. Maar dat gebeurt pas als na de incasso nog niet betaald is, niet na 1 aanmaning al, en het wordt bijna altijd wel aangekondigd (als laatste dreigement)

" Gewone" rekeningen zullen veel minder snel in een BKR registratie eindigen volgens mij.

Alleen leningen bij financieringsmaatschappijen (en creditcards enzo) en telecombedrijven kunnen op je BKR komen.

Energiebedrijven en woningbouwverenigingen staan nooit op je BKR. CJIB staat ook nooit op je BKR. Zo kun je toch enorme schulden hebben, maar een schoon BKR.