zwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:17

jah, maar dan moet je dus wel geestelijk in staat zijn die schuldsanering in te schakelen en geloof mij dat dat niet echt in je opkomt als je ernstig depressief bent, enige wat je dan in je hoofd hebt is de vraag hoe je in vredesnaam weer een dag doorkomt

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:03

nee ze kiezen er echt niet zelf voor hoor..

mijn vader is zelf zwever.. al jaren..
hij is vroeger door zijn ouders toen hij 17 was de straat opgegooit samen met zijn andere broers..
het zijn allemaal zwevers..
mijn moeder is hem tegen gekomen ( weet niet eens hoe haha )
en zijn nog getrouwd geweest en alles.. maar hij ging weer om met de verkeerde vrienden.. begon drugs te gebruiken en toen heeft ze een scheiding aan gevraagd.. en toen is hij weer op straat beland.
en kan er niet meer uit komen, heeft al paar keer in afkick kliniek gezeten maar uit die wereld kom je niet zo makelijk..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:18

Ik geef zelf nooit iets aan zwervers, ik koop soms een daklozenkrant. Sommige verkopers van de daklozenkrant staan ook voor de ingang van een supermarkt en ik weet dat die ook gewoon brood/fruit endergelijke krijgen van het winkelende publiek Lachen.

Zwervers kun je niet zo makkelijk over 1 kam scheren. De 'psychisch normale die door omstandigheden op straat is gekomen' is zeldzaam. De groep die psychisch in de war is en overal tussen wal en schip valt is groter. Daar zal ook snel een verslaving bij spelen. De groep 'psychisch ok, omstandigheden en wellicht om de pijn te verzachten een verslaving' komt er nog wel bovenop.

Over schuldhulpverlening: om te kunnen voldoen aan de eisen van de schuldhulpverlening moet je al redelijk ok zijn en in staat je eigen zaken te regelen. Ook het regime kunnen volhouden. Het helpt dan niet als je nog op straat zit en dan vervolgens continue boetes krijgt wegens wildplassen bijvoorbeeld Scheve mond

Veel psychisch ok daklozen weten de weg wel te vinden naar de kamerprojecten, begeleid wonen projecten, slaaphuizen, noem maar op. Vrouwen die dakloos worden, vooral met kinderen, daar is vaak ook concrete en goede hulp voor.

Degenen die echt tussen wal en schip vallen zijn de mensen met psychische problematiek die zonder medicijnen de dag door moeten komen. Die zie je op gegeven moment slapen op straat en achter een winkelkarretje lopen.

Vergeet trouwens overigens niet dat het leven van een dakloze een stuk duurder is dan je denkt. Elke kop koffie zul je moeten afrekenen. Naar het toilet? Kost geld.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:41

rakkertjuuhh schreef:
nee ze kiezen er echt niet zelf voor hoor..

mijn vader is zelf zwever.. al jaren..
hij is vroeger door zijn ouders toen hij 17 was de straat opgegooit samen met zijn andere broers..
het zijn allemaal zwevers..
mijn moeder is hem tegen gekomen ( weet niet eens hoe haha )
en zijn nog getrouwd geweest en alles.. maar hij ging weer om met de verkeerde vrienden.. begon drugs te gebruiken en toen heeft ze een scheiding aan gevraagd.. en toen is hij weer op straat beland.
en kan er niet meer uit komen, heeft al paar keer in afkick kliniek gezeten maar uit die wereld kom je niet zo makelijk..

dus kiest hij er zelf voor...

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

Toevallig had ik het er met de kerstdagen over, aan tafel. Ik heb al een heletijd een idee in mijn hoofd om iets goeds te doen voor zwervers, en dan niet geld geven want ik weet dat er genoeg zijn die het uitgeven aan drank (maar ook genoeg die het niet aan drank uitgeven hoor! maar dat tenzijde) maar iets organiseren.

Ik bedoel, wij hebben altijd zoveel vlees, brood en ander soort eten en drinken over, het meeste word na 2e kerstdag weggegooit. Zonde, we kunnen het netzogoed aan zwervers geven, bbq-set ofzo in het dorp neer zetten en ook een gezellige kerst - voor zover dat kan - voor hun maken. Hier in het dorp zijn niet veel zwervers, maar genoeg om ze te kennen, en de zwervers die ik 'ken' zijn stuk voor stuk aardige mensen. Moeder zei dat het een goed idee was, en dat we het misschien wel volgend jaar zouden uitvoeren. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:53

ik ben gisteren terug gekomen van wintersport, en de eigenaar van het huisje vroeg of wijhet overgebleven eten achter wilde laten......... want dan gaf zij het aan de armen in het dorp........

helemaal goed plan!!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:01

Blondie_ schreef:
marielleaartsen schreef:
ik gaf vroeger altijd wel aan een man in de stad hier,
hoor ik achteraf dat die gewoon miljonair is en zelf voor dit leven kiest...

broodje aap lijkt mij

Zeker niet, daar hebben wij er ook een van Haha!
Voor de groningers onder ons, hij zit altijd op zaterdagnacht met een enorme smile op z'n knieën op een stuk karton voor de febo te zingen *LOL*

Sommige zwervers waarvan ik weet dat ze roken geef ik nog wel eens een sigaretje, maar verder echt niet
Heb het zelf hard nodig.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:01

Tja maar zwevers komen toch ook niet voor niks op straat?
Meestal is er een alcohol of een drugs verslaving in het spel...
Dit gebeurd niet bij mensen die altijd netjes oppassen, dus nee ik geef ábsoluut geen geld aan zwervers.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:20

Helemaal eens met Apple.
Er lopen hier genoeg zwervers die geestelijk niet in orde zijn. Hebben geen medicijnen en worden ook niet door instanties van straat geplukt om ze te helpen. En die moeten maar gewoon een baan gaan zoeken en hun weg vinden naar hulp? Erg kort door de bocht. Nee, het leven is niet altijd zo makkelijk als je geestelijk niet helemaal in orde bent.

Om de vraag van ts te beantwoorden: ik koop af en toe de daklozenkrant.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:24

Apple schreef:
Degenen die echt tussen wal en schip vallen zijn de mensen met psychische problematiek die zonder medicijnen de dag door moeten komen. Die zie je op gegeven moment slapen op straat en achter een winkelkarretje lopen.

Maarja, waar komen die problemen dan door? Waren ze er al? Door de drugs? Het leven op straat (de mishandelingen, verkrachtingen, angst)? Vaak is het een wisselwerking van dit alles.

Er worden vaak volstrekt normale jongens (alhoewel, hoe normaal ben je als je daar terrecht komt Knipoog) de crisisopvang afgeschopt omdat ze weigeren de regels te accepteren... zie je ze 2 maand later, dan zijn het lichamelijk en psychisch enorme wrakken.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:35

ja idd je weet het niet... ik koop soms ook wel is een krantje... zo proberen ze toch nog netjes geld te verdienen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:47

Sok schreef:
marielleaartsen schreef:
ik gaf vroeger altijd wel aan een man in de stad hier,
hoor ik achteraf dat die gewoon miljonair is en zelf voor dit leven kiest...

Voor de groningers onder ons, hij zit altijd op zaterdagnacht met een enorme smile op z'n knieën op een stuk karton voor de febo te zingen *LOL*

Sommige zwervers waarvan ik weet dat ze roken geef ik nog wel eens een sigaretje, maar verder echt niet
Heb het zelf hard nodig.

Ik weet wie je bedoelt maar dat had ik nog nooit gehoord Bloos
Vind dat zo'n vreselijk irritante vent.

Heb wel eens gehoord dat een man die altijd zingt in de stad en op paddepoel( grijs lang krullend haar, weet niet of je hem kent?) ook zeker meer dan genoeg centen heeft maar het gewoon leuk vind om dus muziek te maken.

Ik geef zelf wel eens geld aan een hele vriendelijke man die de straatkrant verkoopt. Puur omdat ik het een sympathieke kerel vind Lachen
Ben laatst nog door een andere zwerver een soort van bedreigd. Ik wou geen geld geven en toen zei hij dat hij dan het glas achter me stuk zou maken (zat in een bushokje) nou succes Vork

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:35

Jemig wat zijn sommige mensen hier harteloos!
Zelf voor zwerver kiezen? Geloof me, er zijn er genoeg die daar niet voor kiezen!
Klinieken? Kosten geld.. worden ze bijna op voorhand al geweigerd.
Uitkering van 60 euro per week.. Nou, dacht het niet hoor. Meeste zwervers hebben schulden en daar gaat alles heen. Houd je dus geen euro per dag over.
Vind dat sommige mensen erg hard zijn! Ga zelf eens een week of wat op straat leven en door iedereen uitgekotst worden, kijken hoe men zich dan voelt...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:38

als er een muzikant zit die echt iets leuks laat horen, geef ik meestal wel iets.
Zwervers... tja, soms... maar meestal zijn het van die vervelende kerels die zichzelf opdringen aan je, dan pas ik Lachen .

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:42

Hmm... Ik geef nooit iets aan zwervers, kom ze dan ook bijna nooit tegen. Mij is altijd verteld dat ze van geld alleen maar drank kopen, dus als ik iets zou geven dan was het wel iets te eten. Ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:50

ik heb zelf op straat gestaan, en als je zelf niks eraan (wil) doen, is het niet makkelijk om eruit te komen
je zal zelf veel moeten regelen en doen, en werken en aan regels moeten houden.

In NL kun je wel bij instanties aankloppen, en als je schulden hebt kun je daar hulp bij zoeken.

De meeste daklozen hebben psychische problemen of drank/drugs problemen en hun kunnen of willen zich niet aanpassen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:00

Citaat:
Zelf voor zwerver kiezen? Geloof me, er zijn er genoeg die daar niet voor kiezen

Tuurlijk kiezen de meeste er niet voor...
Maar waarom ben je gelijk harteloos als je niks geeft?
Ik heb het zelf moeilijk en kan zelf al het geld gebruiken, met me 3 kinderen,
Dat betekent niet direkt dat ik harteloos ben, omdat ik hun niks geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:35

Ik heb een tijdje in Utrecht gewoond, op kruipafstand van Hoog Catharijne/het station. Op een gegeven moment was 't dik 30 graden en had ik wel zin in een ijsje. Dus naar de Appie in HC gelopen, een doos Raketjes gekocht, op de terugweg drie zwervers blij gemaakt, er zelf één gegeten en de rest in de vriezer gegooid. Die drie waren echt heel blij met hun ijsje... Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:41

Nikki__ schreef:
Zelf voor zwerver kiezen? Geloof me, er zijn er genoeg die daar niet voor kiezen!
Klinieken? Kosten geld.. worden ze bijna op voorhand al geweigerd.

Zoals ik eerder al zei... misschien kiezen ze niet persee voor het zwerven, maar ze kiezen er ook niet voor om uit het zwerverswereldje te stappen. Als je echt gemotiveerd bent en bereid bent volgens bepaalde regels te leven (en dat blijkt vaak nog het allermoeilijkste als je gewend bent zelf te bepalen wat je doet) dan zijn er zat manieren om er uit te komen. Maar ja, als je al voor de 5e keer uit een afkickkliniek bent gegooid staan ze inderdaad niet te trappelen om je voor de 6e keer binnen te laten (en terrecht!).
Als je een zwerver vraagt of hij in een huisje wil wonen, met een leuke vrouw die het eten kookt, een opel kadet voor de deur en een labrador in de hondenmand zullen de meesten ja zeggen. Maar op de weg er naar toe haken ze af omdat andere afspraken dan toch ineens belangrijker is dan het verschijnen op de eerste afspraak van her reintegratietraject Clown

Tuurlijk zijn er types tussen die teveel drugs gebruiken voor een psychiatrische inrichting, teveel psychische problemen hebben voor de afkickkliniek en te weinig psychische problemen hebben voor een gedwongen opname. Maar voor een nog groter deel is gebrek aan motivatie de reden dat ze op straat blijven leven.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:06

mistery schreef:
Sok schreef:

Heb het zelf hard nodig.

Ik weet wie je bedoelt maar dat had ik nog nooit gehoord Bloos
Vind dat zo'n vreselijk irritante vent.

Heb wel eens gehoord dat een man die altijd zingt in de stad en op paddepoel( grijs lang krullend haar, weet niet of je hem kent?) ook zeker meer dan genoeg centen heeft maar het gewoon leuk vind om dus muziek te maken.

Ik geef zelf wel eens geld aan een hele vriendelijke man die de straatkrant verkoopt. Puur omdat ik het een sympathieke kerel vind Lachen
Ben laatst nog door een andere zwerver een soort van bedreigd. Ik wou geen geld geven en toen zei hij dat hij dan het glas achter me stuk zou maken (zat in een bushokje) nou succes Vork

Hahaha hij is idd vreselijk irritant! Ik geef 'm ook nooit wat Vork

Ik woon zo'n beetje in Paddepoel, maar heb daar nog nooit een zwerver gezien eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Ja da's wel een goeie gozer, die altijd voor de museumbrug staat bedoel je?
Die je bedreigt heeft, had ie lang grijs haar en was ie mank?
Dan is t nl dezelfde die mij altijd uitscheldt als ik 'm niks wil geven *LOL*

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:58

Ik geef altijd iets. Ik heb het goed en ik kan wat missen. Wat ze er mee doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik heb echt niet het idee dat ik ze door niets te geven van hun drank/drugs of andere problemen af kan helpen. Dan kopen ze er maar een borrel/biertje/shotje van. Het is al triest genoeg dat ze dakloos/thuisloos zijn en als een eurootje het leven voor een klein beetje beter maakt dan geef dat graag.
Ik heb er ooit eens een gevonden die in de kou totaal lazarus op een bankje zat. Ik dacht echt dat ie dood was. Alle mensen reden/liepen/fietsten gewoon door. Uiteraard zijn wij omgekeerd en heb ik hem eens goed door elkaar geschud zodat ie wakker werd en naar de nachtopvang gebracht.

Ik heb echt intens medelijden met mensen die zo leven omdat ik oprecht geloof dat iemand die zijn volle verstand erbij heeft nooit voor zo'n leven zou kiezen. Dan heb je een of meerdere problemen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:24

Veirl schreef:
Hmm... Ik geef nooit iets aan zwervers, kom ze dan ook bijna nooit tegen. Mij is altijd verteld dat ze van geld alleen maar drank kopen, dus als ik iets zou geven dan was het wel iets te eten. Ja

Hetzelfde, ik geef ook nooit iets, maar kom ze ook zelden tegen.
Meestal ben ik ook een beetje bang voor ze, bij ons liep eerst een hele grote man
met maar één oog. Die vond ik echt eng en liep ook mooi een straatje om als ik die zag Bloos

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:27

Geef zelf nooit wat aan zwervers en bedelaars maar vindt het soms wel triest dat mensen zo moeten leven.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:36

Hier in het dorp is maar 1 zwerver, en die kent ook iedereen.
Het is echt een super aardige man, en doordat hij meestal gezellig en vriendelijk praat, geven heel veel mensen uit zichzelf hem iets te eten. Lachen

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe ze dat volhouden. Zo in de kou, zonder de zekerheid van eten of een warme douche...Dat zou ik niet kunnen.

Zelf geef ik ze trouwens niets. Ten eerste omdat ik eigenlijk bijna nooit een zwerver tegen kom, en ook omdat ik niet veel weg te geven heb. Loop bijna nooit met geld of iets over straat, dus dan gaat eten geven ook moeilijk..

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:07

Ik stond laatst snachts op een vriendin te wachten, en toen werd er een zwerver toch echt heel vervelend! Ik was echt bang dat ie me iets aan ging doen Ik kom deze man vaker tegen, maar hij krijgt niets meer van me! Eten ofzo kan ik altijd missen, en geef ik zo, maar op deze manier...