Kosten op jezelf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Kosten op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:39

Ik zit all-in, dus kan je geen exacte kosten geven van mijn vaste lasten, maar dat blijft toch moeilijk. Zoals al eerder gezegd is, hangt dit af van de soort woning die je hebt, hoeveel je thuis bent, of je het snel koud hebt, lang douched, in welke gemeente je woning staat, etc. Eigenlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Je gaf zelf al aan goedkoop in te kunnen kopen qua boodschappen en als je daar een beejte op let scheelt dat al een hoop geld. Ik ben per maand zo'n 600 euro kwijt aan huur en boodschappen (en mn vriend lapt dus ook 600 euro). Dan heb ik mijn zorgverzekering, benzine, etc. er niet bijgeteld. Die 600 euro is puur het bedrag dat we kwijt zijn voor de kosten van de woning en de boodschappen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:42

Ik huurde een 1 kamerflatje (via de woningbouw) en kreeg geen huursubsidie. Mijn huur incl. verwarming en warm water was 285 euro, aan electriciteit betaalde ik 50 euro per maand (en kreeg elk jaar terug). Incl. internet, tv, etc. betaalde ik 402 euro per maand.

Hier komen nog wel je boodschappen etc. bij en vergis je niet in de kosten voor je auto of paard.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:58

Mijn kosten ongeveer zo uit mn hoofd:

Ik heb een tussenwoning, met ruime woonkamer en 4 slaapkamers, en zeer ruime zolderruimte (voor evenuteel 5e slaapkamer)
Huur is ongeveer 410,-
Ik betaal ongeveer 220,- (dan is dus de rest huurtoeslag Cool )
Mijn gwl betaal ik 140,- per maand voor.
Voor eten ben ik ongeveer 200,- per maand kwijt. (Ik kook idd ook zoveel mogelijk zelf, en dan bv stamppot, grote pan vol, rest in de vriezer: Ideaal!!)
Ik denk dat de autokosten gauw verschillend zijn, bij mij iets van 17,- verzekering, 45 belasting (of andersom Clown )en ben wel een 200,- per maand kwijt aan benzine. (40 per week zoiets) maar ik rij dan ook erg veel.
Verzekeringen weet ik zo ff niet, heb verschillende dingen bij elkaar ook voor mn paarden een aparte "minimanege"verzekering erbij en krijg daardoor ook korting op het totaalbedrag.
Verder heb je nog de rioolheffing en gemeentebelastingen, ook iets van 80,- hier.

Ik kom op een 900,00 aan deze dingen en dan komen mn paardenkosten er nog bij... (kan voor mij eigenlijk niet helemaal uit Clown )

Hopelijk heb je wat aan deze indicatie Knipoog Succes met je zoektocht!!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:01

maessie schreef:
Mijn kosten ongeveer zo uit mn hoofd:
Verder heb je nog de rioolheffing en gemeentebelastingen, ook iets van 80,- hier.

Das per jaar toch?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:17

Ik betaal 300,- incl (w/g/l maar ook internet!) voor mijn 1 kamer appartementje. Het is wel echt heel klein. Ik huur particulier omdat ik niet wist/weet waar ik voor langere tijd zou willen wonen. Ik heb per maand zo'n 900 euro te besteden.
300,- Huur
30,- Telefoon
50,- Paardrijden
Zorgverzekering betaald m'n vader nog maar ik heb nog wel een studie die ik in een keer betaal per jaar maar elke maand 100,- voor naar m'n spaarrekening stort.
100,- dus voor school
Ik leef verder best zuinig omdat ik ook geen auto/scooter/paard heb hou ik redelijk wat over wat ook naar m'n spaarrekening gaat! Je telefoonrekening en boodschappen heb je natuurlijk helemaal in eigen hand en die kun je zo duur maken als je zelf wilt! Ik heb alleen geen recht op huursubsidie (of hoe dat nu ook heet!) omdat het officieel een zomerhuis is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:16

Ik heb een koophuis in het bos. Ik betaal aan aflossing hypotheek 500 euro per maand. Gas en licht zit op ongeveer 100 euro. Water is 50 euro per drie maanden en de verontreinigingsheffing is 50 euro per jaar. Aan boodschappen ben ik ongeveer 200 euro per maand kwijt. Telefoon, tv en internet is 45 euro per maand. Dus in totaal ongeveer 400 euro per maand aan vaste lasten boodschappen benzine etc. En 500 euro per maand hypotheekaflossing.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:56

ik heb slechts 30 euro per week aan boodschappen, en ik eet gewoon wat ik lekker vind. Bijvoorbeeld een biefstukje of garnalen, dat gaat allemaal van dat geld (maar ik woon ook naast de nettorama, das gewoon een hele goedkope winkel) verder 385 voor een grote kamer met eigenbadkamer en balkon voor 385 en g/w/l. Ziektekosten verzekering (en collegegeld heb ik ook nog , maar jij niet denk ik). En nog een leuk nieuwtje, de zorgtoeslag wordt 58 euro volgend jaar per maand Haha!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:03

Ik heb een koopwoning, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Ik heb een vierkamer flat en betaal 87 euro aan essent (gas en elektra) per maand en 110 euro per twee maanden aan water en gemeentelijke belastingen. Voor deze laatste heffingen kan je kwijtschelding aanvragen bij de gemeente. (ik heb daar geen recht op, verdien te veel, volgens hun dan)

Verder kun je bij de belastingdienst op basis van de kale huur huurtoeslag aanvragen en zorgtoeslag. De hoogte van de toeslagen hangt af van je inkomen en bij de huurtoeslag van de hoogte van je huur.

Ik hoop dat je snel een geschikte woning vindt.

Ik geef ongeveer 300 euro per maand uit aan boodschappen en benzine, soms iets meer, maar meestal red ik het daar mee.

Mijn GSM kost 20 euro, mijn internet en tv 35. Verder nog ongeveer 170 euro aan verzekeringen. EN dan mijn paard nog.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 19-12-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:08

Vudress schreef:
Sta je al ingeschreven bij een woningstichting?

Ik betaal E292,- huur p/m voor een grote 2-kamerwoning in een nette buurt. Dit is wel anti-kraak.

Er komen toch elke maand wel veel dingen bij zoals Eneco E50,- en rioolbelasting en dat soort ongein kost ook veel geld (weet niet precies hoeveel)

Mijn vaste lasten zijn:

E350 huur/eneco
E175 verzekeringen
E250 benzine
E400 boodschappen
E120 telefoon
E25 internet
E1300 totaal

Dan heb ik nog niets leuks gedaan..... Nu reken ik mijn boodschappen ook royaal, ik doe alleen bij Albert Heijn boodschappen en koop veel kant en klare producten (AH Excellent)
Ik denk dat als je wat bewuster boodschappen doet dat je dan heel veel minder kwijt bent.

Jij leeft op grote voet in je eentje. Maar dat weet je wel. Ik vind de telefoon wel erg duur, zeker als je internet hebt, kun je ook veel chatten en emails schrijven ipv bellen, ook je verzekeringen vind ik wel veel hoor, dat kan best goedkoper. Je boodschappen is 100 euro per week, dat haal ik nog niet eens met 2en..., maar ik ga ook naar de lidl/aldi en enkele dingen bij de AH. Ik kan voor 50 euro per week eten en normaal eten, maar ben ook handig met koken en bedenken. Wij zijn grote eters. Zoals jij leeft, kan je een riant huis betalen, althans voor 1300 euro, dan moet je wel een goede baan hebben.

overigens jammer dat de benzine zo duur is, daar kan je niet op beknibbelen...

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:14

Sinelia schreef:
Ik heb een koopwoning, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Ik heb een vierkamer flat en betaal 87 euro aan essent (gas en elektra) per maand en 110 euro per twee maanden aan water en gemeentelijke belastingen. Voor deze laatste heffingen kan je kwijtschelding aanvragen bij de gemeente. (ik heb daar geen recht op, verdien te veel, volgens hun dan)

Verder kun je bij de belastingdienst op basis van de kale huur huurtoeslag aanvragen en zorgtoeslag. De hoogte van de toeslagen hangt af van je inkomen en bij de huurtoeslag van de hoogte van je huur.

Ik hoop dat je snel een geschikte woning vindt.

Ik geef ongeveer 300 euro per maand uit aan boodschappen en benzine, soms iets meer, maar meestal red ik het daar mee.

Dankjewel Lachen nou, ik kan maandag op woningnet zien hoeveelste ik ben geëndigd. Ben benieuwd! Een jaar geleden toen ik aan het zoeken was, eindigde ik rond de 40 en nu heb ik een jaar langer + reageer nu alleen op jongerenwoningen (tot 25 reageren dus je kan nooit langer dan 7 jaar hebben gespaard en dan zit ik wel goed met mijn 5 jaar). Ik wil voor mijn 24ste wel uit huis, dus heb nog een jaar. Zolang ik thuis woon, kan ik nog lekker even sparen natuurlijk.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:17

russel schreef:
Mijn vaste lasten zijn:

E350 huur/eneco
E175 verzekeringen
E250 benzine
E400 boodschappen
E120 telefoon
E25 internet
E1300 totaal

Jij leeft op grote voet in je eentje. Maar dat weet je wel. Ik vind de telefoon wel erg duur, zeker als je internet hebt, kun je ook veel chatten en emails schrijven ipv bellen, ook je verzekeringen vind ik wel veel hoor, dat kan best goedkoper. Je boodschappen is 100 euro per week, dat haal ik nog niet eens met 2en..., maar ik ga ook naar de lidl/aldi en enkele dingen bij de AH. Ik kan voor 50 euro per week eten en normaal eten, maar ben ook handig met koken en bedenken. Wij zijn grote eters. Zoals jij leeft, kan je een riant huis betalen, althans voor 1300 euro, dan moet je wel een goede baan hebben.

overigens jammer dat de benzine zo duur is, daar kan je niet op beknibbelen...[/quote]

Ghehe, daarom had ik niet eens gereageerd. Diegene geeft echt súper veel uit. 400 euro voor boodschappen voor 1 persoon?? Ik moet zeggen dat ik er vandaag met wat collega's over aan het praten was en één collega van me geeft ook zoveel uit aan boodschappen. Nou zei hij ook dat hij echt van lekker uitgebreid koken houdt, altijd een lekker, duur wijntje erbij.. ja, dan kom je wel aan zoveel geld. Gelukkig drink ik veel water en thee Haha!
Telefoon en benzine zijn ook erg hoog, misschien moet de persoon in kwestie wel heel veel reizen. Ik ben zo'n 120 euro in de maand kwijt aan benzine en als ik in de buurt ga wonen waar ik op reageer zal dat minder worden want dan hoef ik 30 km minder per dag te rijden (naar en van m'n paard).

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:21

maar goed mss zit alles in die 400, ook kleren etc? de zgn 'diversen'

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:25

Dat zou wel kunnen Lachen Merkkleding en alleen maar A producten dan

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:27

tja je zit er zo op hoor,

bij ons alleen al lotto, loterij etc 50 in de maand, boodschappen zit ik nu makkelijk op 100 per week, maar nu let ik er ook niet meer op, eerst wel dan haalde ik het tussen de 50-75 per week met zn 2en Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:26

ik betaal nu
E 220 incl huur
E verzekering 104
Eeten 140 in de maand!
en voor de rest mn paardje nog

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:14

Ik denk dat je vraag een beetje onrealistisch is, ik betaal 300 ex hier in de kop van drente voor een ruime eensgezinswoning; dit bedrag zal in Amsterdam voor dezelfde oppervlakte 2x zo duur zijn.
Voorspellingen maken met het oog op gas en electrisch is ook giswerk; heb je cv,dubbel of enkel glas,blokverwarming,1 of 3 tv's etc etc etc
Een aantal vriendinnen van mij wonen in de randstad en zijn alleen voor hun kamer,lasten,verzekeringen,eten en internet al rond de 900 kwijt terwijl ze zuinig proberen te leven....komt daar een paard,auto(met parkeervergunning)en persoonlijke dingen als kleding bij dan zit je al rond de 15-1800 euro ben ik bang

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:49

Overigens, 175 euro aan verzekeringen vind ik niet absurd hoor... Voor mijn zorgverzekering betaal ik 110 euro (inc. aanvullend tandarts en aanvullend 2 of 3 sterren ivm fysiotherapie), tot voor kort betaalde ik 70 euro PER MAAND voor mijn auto verzekering ivm oude auto en jonge bestuurder, dus dan zit je al op 180 en heb ik niet eens mn inboedelverzekering en reisverzekering erbij gerekend!

Maar nu mijn vriend een andere werkgever heeft, krijg ik veel korting, dus zit ik straks op de 40 euro p/m voor mijn autoverzekering. Dan zit je al op 150 euro en dan ook nog inboedel en reisverzekering. Ik krijg trouwens ook al korting op mijn zorgverzekering ivm dat mijn moeder in de zorg werkt en via stichting de opbouw krijg ik dan ook korting op mijn verzekering. Denk dus dat het voor mij niet goedkoper kan, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom, haha. Knipoog

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:21

Iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng.

Gelukkig kom ik niet op 1500-1800 euro in de maand uit maar wel op 1100 euro incl paard (redelijk goedkope stalling voor omgeving A'dam) en auto (zuinige auto). Dit betekent dat ik het net red maar niks overhoud en dat kan natuurlijk niet. Probleem is dat dan ook weer betekent dat ik niet op mezelf kan gaan wonen Huilen Frusty Ik snap dat een paard hebben erg duur is maar andere mensen gaan elk weekend uit of kopen alleen maar merkkleding en dat lukt dan ook. Ik heb net een nieuwe baan en ben meteen ingeschaald in schaal 2 (ipv 0) maar in vergelijking met mijn oude baan verdien ik een stuk minder (ivm ander CAO) en hier baal ik erg van. Helaas is er érg weinig werk in het speciaal onderwijs ivm alle bezuinigingen. Als ik er iets naast doe, zoals schoonmaakwerk 4 uur in de week, dan zou ik wel 160 euro in de maand extra hebben (bij 10 euro per uur) maar dit is natuurlijk niet zeker en daarom niet 'safe'.
Misschien volgend jaar (na de kerstvakantie) eens kijken/informeren wat voor opties/mogelijkheden zijn mbt mijn contract/werk/uren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:31

Weet jij heel zeker dat je binnen nu en een jaar een huis hebt? Ik stond namelijk vanaf mijn 18e ingeschreven in zaandam en had op mijn 24 zeker geen huis,nu ben ik 26 en al 5 jaar moeder maar nog steeds geen huis.
Mijn vriend woont al 9 jaar(hij is nu 31 dus reken maar uit wanneer hij zijn 1e eigen huisje kreeg) in een ini mini huisje in amsterdam en is al 4 jaar bezig om iets anders te krijgen,ook hij heeft tot op hede nog steeds niets anders.De wachttijden voor een huis in amsterdam liggen tussen de 8 en 12 jaar. Mijn vriend woont ook in een soort studenten complexje wil daar weg maar krijgt gewoon niets anders.Zelfs als ik me bij hem in zou schrijven en wij dus een gezin zouden vormen(mijn dochter is niet van hem) en dus grooter moeten wonen krijgen we niks anders aangeboden.Geloof mij ik heb al genoeg bij woningnet op kantoor gezeten voor een gesprek maar zoals het er nu uitziet word er voorlopig nog geen actie ondernomen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 23:33

Ik weet dat de wachttijden tussen de 8 en 12 jaar liggen maar met jongerenwoningen niet (dat kan ook niet, want je moet voor je 25ste reageren en daarom kan je nooit langer dan 6.5/7 jaar hebben Knipoog)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:37

Geen idee misschien is dat dan veranderd, maar vind het toch raar dat ik nooit iets heb gekregen terwijl ik zelfs op kleine zolderkamertjes reageerde.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:44

ladyjoy schreef:
Ik weet dat de wachttijden tussen de 8 en 12 jaar liggen maar met jongerenwoningen niet (dat kan ook niet, want je moet voor je 25ste reageren en daarom kan je nooit langer dan 6.5/7 jaar hebben Knipoog)

Hier is de wachttijd gelukkig niet zo lang...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:50

Ik lees ff mee, wil ook op mezelf en heb een paard

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:15

Moosje schreef:
ladyjoy schreef:

Hier is de wachttijd gelukkig niet zo lang...

Nou ik heb net de uitslag gekregen en ben 5e en 6e bij 2 woningen. Wel leuk om te weten Lachen In 2009 op zoek naar een andere baan of iets voor erbij en dan is het mogelijk.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:15

Ik sta nu 3 maanden ingeschreven, was vorige week 2de bij een huis Lachen. Lang leve Friesland!