wat als je overlijdt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: wat als je overlijdt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:39

Je eigen begrafenis uitzoeken doe ik dus niet... Kijk het is anders als je lang ziek bent ofzo, maar ik hoop op een onverwachtte dood Clown
Verder zo goedkoop mogelijk? Waarom? Als je in boeken zit te bladeren van kisten ga ik echt niet de goedkoopste nemen, maar ik zoek wat moois uit! Hetzelfde geld voor begraven of cremeren. Dat beslis ik niet vanwege de kosten...
Mijn vader is bijv. begraven in een mooie eikenhouten kist met mooie binnenkant. Ook ligt hij op een bepaalde plek op de begraafplaats die we voor hem hebben uitgezocht. Ook de steen op zijn graf was schofterig duur, maar we wilden vooral iets moois en wat bij hem paste.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:43

pinuts schreef:
De kosten zijn enorm hoog. Ik had het er laatst met iemand over, en die zei dat het vaak zo is, dat nabestaanden maar snel besluiten nemen... dan kiezen ze vaak voor een enorm dure begravenisondernemer, een enorm dure kist etc.. Omdat ze geen zin hebben om daar nog veel energie is te steken.. logisch toch?

Maar wat als iedereen nou gewoon voor zichzelf van te voren al een plan maakt? Al gaat onderzoeken wat het goedkoopst is? Dat begraven eig veel duurder is dan cremeren etc.. Als ieder voor zich een plan zou maken, zou dat veel prettiger zijn voor de nabestaanden.. Maar niemand is er mee bezig, ''omdat het toch nog lang niet zover is''

Ik dacht laatst wel even van ja.. eig wil ik gewoon een goedkope begravenis... geen poespas, en het zo aangenaam mogelijk maken voor mijn nabestaanden..

Want als het moment daar is, is het een rib uit je lijf.. zon begravenis/crematie

Op dat punt ben ik het totaal niet met je eens. Wij zijn momenteel bezig met het regelen van de begrafenis van mijn oma en we kiezen juist dingen zoals een kist e.d. die bij haar passen. En 't interesseert ons geen zier wat t kost, of t nou super duur is of goedkoop.
T gaat toch zeker niet om de kosten, maar om voor haar en voor onszelf een mooie uitvaart te regelen. Waarom zou je het zo goedkoop mogelijk maken? Als je nou uit een rijke familie komt dan heb je nou eenmaal de middelen om een duurdere uitvaart te betalen, kan jij toch ook niks aan doen?

En k ga al helemaal niet m'n eigen uitvaart regelen, moet er niet aan denken. Een testament is logisch maar waarom zou je je eigen kist e.d. moeten uitzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:18

WillemYntJee schreef:
En k ga al helemaal niet m'n eigen uitvaart regelen, moet er niet aan denken. Een testament is logisch maar waarom zou je je eigen kist e.d. moeten uitzoeken?

Omdat nabestaanden niet zelden ruzie krijgen over de kist/muziek/vul maar in en daarnaast vaak niet eens weten wat iemand zou willen en erg onzeker worden of ze wel het goede kiezen.

Ik vind het in elk geval fijn dat ik in grote lijnen weet wat mijn naaste familie wil. Ja Ze weten dat ook van mij.

Wel vind ik het lastig om heel specifieke dingen vast te leggen, misschien denk ik er over 10 jaar wel heel anders over. Verder wil ik qua muziek absoluut dat enkele van mijn favoriete nummers worden gedraaid, maar mijn familie mag ook zeker iets kiezen. Muziek is belangrijk voor ons en aangezien het hun afscheid is mag daar ook iets dat zij gekozen hebben bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:21

Rianneke schreef:
Verder zo goedkoop mogelijk? Waarom?

Nou heel simpel, niet iedereen heeft een geldboompje hoor Knipoog

RedPassion schreef:
Omdat nabestaanden niet zelden ruzie krijgen over de kist/muziek/vul maar in en daarnaast vaak niet eens weten wat iemand zou willen en erg onzeker worden of ze wel het goede kiezen.

Kijk dit is dus een van de argumenten waarom ik het wel zo sociaal vind als de overledene zijn pelchtigheid op papier heeft staan....Je wil niet weten hoeveel rompslomp er die dag op je afkomt en je ook nog eens alles naar wens van de overledene maken moet.
Dan is het zéér aangenaam voor de nabestaanden dat er iets geregeld is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:22

Buh, ik wil er nieteens over nadenken.
Cremeren. De rest mogen ze zelf uitzoeken Tong uitsteken

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:23

Ja oke dat snap ik wel, maar k vind t behoorlijk luguber (schrijf je dat zo?) om dat allemaal al uit te gaan zoeken. Als je familie maar weet wat je ongeveer wilt en verder denk k dat ze toch wel kiezen waarvan ze denken dat t bij jou past.
Wij hebben bijvoorbeeld een hele simpele blank houten kist voor mijn oma genomen, omdat ze een echt natuurmens was en we dus graag willen dat ook de kist helemaal vergaat.

Die optie van een bokker op pagina 2 om enveloppen met een soort van globaal iets erin vind k wel goed. En dan elk jaar even kijken of je t er nog mee eens bent enz. Maar om nou alles precies te gaan vast leggen gaat me echt te ver.

Een collega van m'n moeder wist bijv. ook dat ze dood ging en heeft zelf de adressen op haar eigen rouwkaarten geschreven..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:26

Chiqa schreef:
Rianneke schreef:
Verder zo goedkoop mogelijk? Waarom?

Nou heel simpel, niet iedereen heeft een geldboompje hoor Knipoog

Nee dus moet je inderdaad een simpelere uitvaart maken.
Maar als je t wat breder hebt, dan heb je nou eenmaal de middelen om het duurder te maken.

dennisje

pinuts schreef:
tot een bepaald bedrag ja.. dat is het dus.. niemand is ermee bezig.. '' laat maar aan mijn nabestaanden over..''

ik ben er nu ook niet mee bezig ik begin net te leven na 18 jaar en wil er wel van genieten. voor mijn ouders zou ik zeker een mooie begravenis regelen en kist enz. boeit e niet wat het kost het zijn mijn ouders en al kost het me een ton voor hun heb ik het over. en ook voor mn oma en de andere dierbaren.

Mizoan

Na het overlijden begraven van mijn collega heb ik alles op papier gezet. Misschien luguber destijds was ik ook depressief MAAR mijn collega had zelf alles geregeld en het was een hele mooie gedachte dat het zo gegaan was, als hij zelf gewild had, dat heeft voor mij de doorslag gegeven Haha!

Verzekeringtechnisch e.d. is het allemaal op orde, alleen af en toe de boel updaten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:27

Heel gedetailleerd hoeft het ook niet, dat heb ik ook niet. Maar de -voor mij- belangrijkste zaken weet mijn familie. Ik vind het niet luguber, enkel praktisch en sociaal om dat te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:30

Ik update mijn cremeerlijstje elk jaar ongeveer. Nieuwe liedjes, nieuwe outfit, nieuwe gastenlijst en een nieuwe verboden-toegang lijst. Ook schrijf ik op wie er voor de microfoon mag staan, en wie niet. Want ik wil wel een leuke crematie, met alleen de mensen die ik leuk vind, en ik zie mijn tante er voor aan om een verhaal te gaan vertellen terwijl ik al 21 jaar allergisch ben voor dat mens. Of dat ineens allemaal vage kennissen komen waar ik nooit wat mee gehad heb.

Ik word altijd erg emotioneel tijdens het nadenken, leuk is het niet, maar het is ook niet iets waar je niet over na moet denken. Want ik kan morgen zomaar een bloedpropje in mijn hoofd krijgen en dan kan het zomaar misschien wel helemaal over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:31

miep1979 schreef:
Na het overlijden begraven van mijn collega heb ik alles op papier gezet.

Dat hoor je vaker dat mensen dat eerst mee moeten maken voordat ze zelf gaan nadenken dat het ook nog wel eens heel erg handig is voor de nabestaanden....Je neemt ze enorm veel stres en werk uti handen, je moet namelijk binnen een paar uur beslissen hoe de overledene naar zijn laatste rustpunt wordt gebracht.
En dat is moeilijk, heel moeilijk.

nikita_benno schreef:
boeit e niet wat het kost

Dat zeg je nu. Ik begrijp dat je dat weinig interesseerd of je hoofd mss niet naar staat maar je hele leven betalen aan uitvaarten omdat ze niet geregeld zijn zit niemand op et wachten en hoeft ook helemaal niet.

Vind het net als Redpassion helemaal niet luguber, zie het gewoon als mn plicht want je weet maar nooit morgen kan het wel gebeurd zijn.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:34

Ik wil een mooie begrafenis.
1 ding hoop ik wel, en dat is dat ik later geen spijt krijg van mijn begrafenis Clown
Dus ze moeten er wel wat moois van maken

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:58

@Chiqa, niet binnen een paar uur hoor. En als iemand ziek is en je weet eigenlijk al dat t een 'aflopende zaak' is, dan kan je daar vast mee beginnen. Natuurlijk kan dat bij bijv een ongeluk niet, maar dan nog hoeft t niet binnen een paar uur.
@Moon, denk je dat je daar nog wat van mee krijgt dan? Ik vind juist dat 't voor mijn nabestaanden een mooi gebeuren moet worden, zij moeten er mee kunnen leven, ik heb er toch niks meer aan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:04

iets waar tegenwoordig amper iemand bij stil staat.
iedereen praat van 'ik ga deze opleiding afronden, dit beroep uitoefenen, daar wonen, met die trouwen, zoveel kinderen nemen, naar die landen afreizen...owja en als ik oud ben...' Dat hopen we maar.

wij hebben de macht niet over leven en dood. als de tijd op is, dan is die op. dat kan bij 1 jaar zijn, dat kan na 91 jaar zijn. wanneer je het wel verwacht of wanneer je het niet verwacht, pijnlijk of niet, we weten het niet.

en ik wil niet voor verassingen komen te staan of wat dan ook. ik ben ervan overtuigd dat na dit leven het eeuwige leven begint. dus ik ga nu vast investeren Tong uitsteken

mocht ik nu overlijden,... dan hoop ik dat iemand mij een correcte begravenis kan geven. geen toeters en bellen. gewoon volgens het geloof. dat is het enige wat ik belangrijk vind. ik wil geen bepaalde dresscode of muziek, ik wil dat mensen stil staan bij leven en dood en dat ze dan bidden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:08

WillemYntJee schreef:
Chiqa, niet binnen een paar uur hoor. En als iemand ziek is en je weet eigenlijk al dat t een 'aflopende zaak' is, dan kan je daar vast mee beginnen. Natuurlijk kan dat bij bijv een ongeluk niet, maar dan nog hoeft t niet binnen een paar uur.

nou daar ben ik het dan niet mee eens, je heb geen dagen de tijd. De overledene moet toch binnen een paar dagen begraven of gecremeerd worden, en dan is het wel fijn dat de begravenisondernemer wat gegevens heeft om zijn werk in dat korte tijdsbestek te doen.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:33

Ik snap je punt, maar zou me mrzelf niet kunnen zetten het te doen.
Even op internet googlelen naar een grafkist, of een mooie steen lijkt me echt niets...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:36

Mijn oma heeft een spaarpotje met enkele duizend euro's opzij gezet voor het geval ze dood gaat, dan kunnen mijn ouders en andere zonen/dochters daar de begrafenis van regelen...Daar zijn mijn ouders maar wat blij om.... Bloos

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:36

Je hoeft natuurlijk niet precies op te schrijven wat je wilt maar bv een witte kist en welke muziek je mooi vind en wat voor kleur bloemen, dat scheelt een hoop gepuzzel voor je familie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:48

_Noah_ schreef:
Je hoeft natuurlijk niet precies op te schrijven wat je wilt maar bv een witte kist en welke muziek je mooi vind en wat voor kleur bloemen, dat scheelt een hoop gepuzzel voor je familie

Presies.....en dat is niet zoveel werk lijkt me, gewoon even een paar urtjes d'r voor gaan zitten Lachen
Muziekje, blommetjes, cakejes...Lijkt allemaal zo simpel, voor sommige mss luguber..Maar voor de nabestaanden erg prettig om met alle respect een keus te kunnen maken zonder dat er ook nog eens bij et krijgen....Echt daar staat je hoofd als nabestaande ook n iet na hoor.
Weet nog wel dat we de muziek van mn moeder moesten uitzoeken, weet je hoeveel er dan op je afkomt?
Bij nader inziens had ik dat graag heel anders gezien, maar omdat we zo kort tijd hadden moesten we snel beslissen.
Ja heb van sommige keuzes enorm spijt, maar is onherstelbaar.
Zo had ik haar liever begraven gehad, of een urn....Omdat ik toen niet kiezen kon, en alles mij teveel werd en mn moeder niets op papier had staan heb ik het verkeerde gekozen toen.
Je laten lijden door emotie's is nooit goed maar kan wel funest zijn voor later.

Ik wou dat mijn moeder wél iets op papier had gezet.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:51

Chikiboy schreef:
tante_trien schreef:
Mijn oma is gecremeert, en we hebben echt geen hele mooie ontzettend dure kist gekocht, ik vond de kist zelfs afschuwelijk lelijk, maarja, hij werd toch verbrand..

Ik weet dat het moet, maar ik wil zelf niet in een kist.. leg mij maar op een matras neer, ik vind een kist zo mens-onterend.. Helaas moet het.

Naar wat ik heb vernomen wordt de kist niet meeverbrand maar opnieuw gebruikt....eigenlijk een groot schandaal dat wordt stilgehouden Bloos

Wat?? WTF?
Hoe kom jij aan deze informatie als ik vragen mag?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:14

@ Chiqa, ik zei ook niet dat je dagen de tijd hebt Knipoog Ik zit er zelf nu middenin dus weet precies hoe en wat.
Wij wisten al wel dat t onvermijdelijke op korte termijn zou gebeuren, dus adressen en dat soort dingen hadden wij voor een deel al klaar. We wisten een paar dingen die m'n oma graag wilde en dat gebeurt dus ook. Maar verder hebben we alles zelf met elkaar overlegd en beslist en zoveel mogelijk naar hoe wij denken dat mijn oma het gewild zou hebben.

Je moet binnen 5 dagen begraven/gecremeerd worden dus het moet inderdaad wel snel, maar je moet je beslissingen wel goed overdenken. Het is jammer dat jij nu spijt daarvan hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat t altijd zo gaat he Lachen
Moest je t alleen regelen of niet? Omdat je zegt dat je niet kiezen kon..

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:27

nou me ouders weten wel dat ik gecremeert wil worden maar als ik nu al muziek gaa uitzoeken dan schrikt me moeder zich rot Tong uitsteken
die denkt minstens dat ik zelfmoordneigingen heb..

maar me ouders zouden wel weten wat ze zouden kunnen draaien bij mij... kijk ik wil zeg maar feesten ten onder gaan,,, ik ben een druk persoon en heb hekel aan langzame muziek, zou dus beetje stom als ze klassieke muziek zouden aan zetten...

vroeger wilde ik altijd dat er bij mijn dood "er is leven na de dood" van paul de leeuw volgens mij gedraait werd Bloos

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:41

Ik heb sinds mijn jeugd al een begraveninsverzekering en sinds mijn 16e betaal ik het zelf.
Ik heb ook op papier staan wat ik wil van crematie en hoe de dienst ongeveer moet verlopen, wie erbij mogen en willen zijn en hoe het aangepakt moet worden voor de Monuta.
Muzieknummers heb ik ook opgeschreven maar het verandert soms nog wel eens en dat wijzig ik dan ook.
Ik ben op dit moment meer dan genoeg verzekert, mijn moeder, zus en vriend ook.
Ook krijgen we elk jaar ook extra geld bij de verzekering voor de winst dat dat jaar is gemaakt bij de uitvaartbedrijf.
Door het overlijden van mijn broer onverwacht zijn we erachter gekomen wat een werk een begravenis kan zijn. Hij had wel verteld wat hij ongeveer wou maar de rest hebben we ingevuld naar wat wij dachten dat hij ongeveer wou.
Het kan ontzettend fijn zijn voor de nabestaanden om de dingen klaar te hebben liggen aangezien de dood van een geliefde al moeilijk en verschrikkelijk is zonder ook dingen uit te moeten zoeken.
Ik vind het zelf heel erg vervelend als mensen geen uitvaartverzekeringen hebben en jij de begravenis moet regelen. Vaak komt een dood onverwacht en dan sta je niet te wachten op problemen die bij leven verholpen/voorkomen hadden kunnen worden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 08:32

willemYntje: weetje wat IK een mooie uitvaart zou vinden? dat ik mijn nabestaanden niet hoef te laten denken dat ze veel geld aan mij hoeven uit te geven, omdat ik dat had gewild. Nee, ik wil dat ze gewoon tijd voor zichzelf nemen, en een goedkope kist regelen omdat ik toch gecremeerd wil worden, vind ik t gewoon zonde.. een enorm dure kist. Ik kijk naar hoe zei afscheid van mij willen nemen.. Daar kijk ik naar, en ik stel daarbij echt niet nog een hoge en dure eisen.. Ze mogen wel een mooi nummer draaien enz.. maar echt niet teveel poespas. Als zei dat weten, hoeven ze zich iniedergeval niet schuldig te voelen dat ik geen enorm dure prachtige mooie uitvaart heb.. nee want dat wil ik niet