Kerstkoken op 1 been

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

my_angel

Re: Kerstkoken op 1 been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:44

Als je hem voor je hem inpakt aanbraad niet. Anders ja dan is hij erg blanc.
Dat geld trouwens voor beide variaties.

Martina

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 09:46

Aanbraden had ik natuurlijk weer niet bedacht. Ik vind het wel erg leuk, bijzonder en "kerstig" klinken.
Welke variant vind je zelf het lekkerst?

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:01

Ik heb persoonlijk liever de "simpele" variatie, want het deeg wordt naar mijn mening te hard.
En naast de aardappeltje heb je toch geen deeg gerecht meer nodig.
Kalkoen gevuld met appeltjes, een beetje honing en tijm (zeker een eetlepel).
Heb je meteen een bijgerecht en bij mij zijn ze er gek op!

Dan voor het deeg: per kilo kalkoen ongeveer een kilo bloem, zout, tijm en iets minder dan een 0.5 liter water. Hier een deeg van maken Dit om de aangebraden kalkoen vouwen.
Leg een plak uit gerold deeg neer daar de kalkoen op. Dan een lap over de achterkant en de voorkant. Zorg dat het overal goed gesloten is!

In de voorverwarmde oven op 220°C. Na ca een half uurtje vraagje je "keukenprins" het af te dekken met een flink stuk aluminiumfolie en de oven op 190°C te zetten. De bak tijd is afhankelijk van de grote van de kalkoen. Tel bij de advies baktijd voor gevulde kalkoen een half uur à drie kwartier op.

Dit kun je trouwens met veel meer soorten vlees doen.

Groetjes Martina

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 10:14

Onwijs bedankt dit klinkt echt heel lekker en leuk en ik weet 99,9% zeker dat dit mijn hoofdgerecht gaat worden. :j

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:47

Eet smakelijk dan!!!! En bovenal een gezellige avond!

Wat ik vergeten ben te schrijven is dat je na het aanbraden wel je kalkoen van zout, peper en evt. tijm voorzien. Je kunt je kalkoen er een 15-30 min. van te voren uit (laten) halen (even een handdoekje over het aluminiumfolie en de kalkoen is nog heet als je hem gaat serveren) wel in plannen qua baktijd! En de oven dan gebruiken om iets anders af te maken of op te warmen.

Fijne kerst!

Martina

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:33

Zo zeg, dat klinkt goed!
Ik ga het ook eens proberen Ja

De rosbief is ondertussen verorberd en het smaakte wel aardig.
Op de verpakking stond dat de rosbief in de oven moest op 175 graden maar dit was echt veel te laag (of de temperatuur van mijn oven klopt niet, dat kan natuurlijk ook nog). Daarom ben ik doorgeschakeld naar 230 graden en toen kwam er wat schot in de zaak. Op het moment dat ik dacht dat die gaarmeter niet werkte en ik de rosbief uit de oven wilde halen, gaf ineens de gaarmeter een signaaltje af. Goed getimed dus *LOL*
De smaak van de rosbief was goed. Ik vond het vlees wel behoorlijk taai. Misschien komt het omdat ik de rosbief eerst op een te lage temperatuur in de oven heb gezet.
Normaal braad ik rosbief altijd eventjes aan en dan gaat ie de oven in (vroeger dan, want het is jaren geleden dat ik het klaargemaakt heb Knipoog), maar in dit geval was dat wat lastig omdat de saus al in de schaal zat.
De saus smaakte op zich wel, maar het is wel heel erg weinig bij zo'n groot stuk vlees. Even wat bijmaken doe je ook niet zo snel, want je krijgt natuurlijk nooit een zelfde soort saus gemaakt als die er al bij zit. Er zat ook behoorlijk wat vocht bij de saus waardoor het nogal waterig werd, het was meer soep dan saus Knipoog

Al met al was het geen verkeerd stuk vlees, maar om het met de kerstdagen op tafel te zetten....... hmmmm Knipoog
Ik zou het zelf niet doen, en als ik jouw kookkunsten een beetje inschat denk ik ook niet dat het iets voor jou is. Jij kunt lekker koken en dan is dit toch een beetje "mwah, gaat wel"-eten en zeker voor kerst ga je daar waarschijnlijk geen genoegen mee nemen.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:42

Katja, je kunt in plaats van kalkoen ook altijd (tamme) eend nemen. Vind ik persoonlijk lekkerder kan kalkoen en smaakt meer wildachtig én is natuurlijk kleiner dus past beter in je oven! Haha!
Kun je ongetwijfeld ook met dat deegrecept combineren en anders kun je hem ook altijd nog larderen.

Verder lekker qua aardappelgerecht: 'taart' van aardappelpuree met truffelolie. Gewoon aardappelpuree maken zoals je altijd doet (alleen geen room gebruiken en nootmuskaat), daar de truffelolie naar smaak doorheen doen. Dit vervolgens in een ingevette (of met bakpapier beklede) ovenschaal doen en hier een mengsel van eieren, room en zout/peper overheen gieten. Dit nog eens iets van 30 min op 180 graden in de oven en je hebt een hele mooie taart waar je perfecte stukjes van kunt snijden. Het kan natuurlijk ook als gratin, maar ik vind dat het lekkerst met hele dunne plakjes aardappel en dat vond ik te veel werk toen ik het laatst maakte. Had hier trouwens ook groenten uit de oven bij: broccoli, winterpeen, knolselderij en venkel met tijm en olijfolie. Alles even kort gekookt zodat het halfgaar was en dit vervolgens nog een tijdje in de oven gegrild. Was erg lekker en dat zoetige van deze groenten ging perfect bij het vlees (hertenbiefstuk met portsaus) en de aardappeltruffelpuree. Je kon alles perfect voorbereiden, dus niet veel werk tijdens het koken.
Veel succes met kerstkoken! Lachen

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:55

En haas dan?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:20

Doree, als je die aardappeltaart nog eens maakt, zou je dan eens een fotootje willen maken? Lachen
Het klinkt goed, en volgens mij ziet het er ook hartstikke mooi uit!

Gabrielle, haas is echt totaal anders dan eend of kalkoen. Eend en kalkoen zijn beide gevogelte en haas is daar niet mee te vergelijken. Of begrijp ik je vraag nu verkeerd? Lachen
Het nadeel aan haas vind ik de stank die er vanaf komt, dan heb ik al gegeten en gedronken Knipoog

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:17

Dorée, het is inderdaad ook goed te doen met eend. Heb dat ook weleens gedaan alleen met een andere vulling. Maar ik ging op de kalkoen door.

Die aardappeltaart klinkt inderdaad goed. Ergens heb ik een recept van Limoen aardappel cake verrassend lekker.

Martina

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:43

Oscar schreef:
Doree, als je die aardappeltaart nog eens maakt, zou je dan eens een fotootje willen maken? Lachen

Gabrielle, haas is echt totaal anders dan eend of kalkoen. Eend en kalkoen zijn beide gevogelte en haas is daar niet mee te vergelijken. Of begrijp ik je vraag nu verkeerd? Lachen
Het nadeel aan haas vind ik de stank die er vanaf komt, dan heb ik al gegeten en gedronken Knipoog

Ik snap dat haas anders is.
Maar ik doelde er meer op dat dat ook niet zo groot is, en dat dat vast wel in haar oven past. Lachen
Laatst bijgewerkt door Gabrielle_ op 21-12-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:44

Katja schreef:
Ik tegenstelling tot wat ik gehoopt had ziet het er een beetje uit dat ik met krukken in de keuken sta met de Kerst.
Normaal sta ik al twee dagen van tevoren te koken en de familie verwacht daarom ook wel een lekker diner.

Wie heeft de gouden tip voor lekker Kersteten waarbij ik niet uren achter elkaar hoef te staan? Het is voor 7 personen dus ik zat zelf aan een groot stuk vlees uit de oven te denken. (lamsbout?)

Neem een Amerikaanse Beenham, heerlijk en hoef je alleen in de over te stoppen. Als toetje een ijsbombe, kost nauwelijks tijd maar is wel een verassend toetje.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:40

Oscar schreef:

Het ziet er een beetje uit als een quiche (met een gladde bovenkant natuurlijk). Door het ei/roommengsel krijg je een mooi goudbruin laagje bovenop de taart en hij is voldoende vast om er mooie stukjes uit te snijden zonder dat hij uit elkaar valt doordat het mengsel ook door de puree naar beneden zakt. In een ronde ovenschaal (of quichevorm, springvorm, etc) kun je er puntjes van snijden en in een vierkante schaal gewoon vierkante of langwerpige stukjes. Staat ook erg leuk op je bord en erg lekker. Als ik het nog eens maak (toevallig laatst bedacht voor een jaarclubdiner, waren met 21, paste dus perfect in een grote ovenschaal en ik wilde zoveel mogelijk vooraf voorbereiden zodat ik tijdens het eten niet zoveel hoefde te doen. At zelf namelijk ook mee. Clown) zal ik zeker een fotootje maken. Knipoog

Edit: niet al te zuinig zijn met de truffelolie als je de puree proeft, door het room/eimengsel neemt die smaak ook nog wel iets af, dus je kunt beter iets extra doen wil je het goed kunnen proeven. Natuurlijk wel opletten dat het niet té erg overheerst, er moet gewoon een subtiele truffelsmaak aan de puree zitten. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 22:59

Klinkt wel erg aantrekkelijk en lekker vooraf te maken. Past ook prima bij de kalkoen volgens mij.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:21

Lijkt me idd ook erg lekker bij de kalkoen, helemaal als je hem vult.
Dat kertskoken op 1 been gaat helemaal goed komen volgens mij! Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:09

Ik denk ook dat het er prima bij past Ja
Doree, bedankt voor je uitleg Lachen
Ik ga het binnenkort eens proberen. Niet meer voor deze kerst (ben nl. al rond met m'n plannen) maar wellicht voor volgend jaar. Ik ga ook eens proberen of de taart stevig genoeg is om er vormpjes uit te steken. Een paar weken geleden heb ik een set kerstvormpjes gekocht (sterren, boompjes etc.) en daar zit ook een grote boom bij. Als dat zou lukken dan wordt het natuurlijk dubbel zo feestelijk *LOL*

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:07

You're welcome. Lachen
Ik denk dat je prima vormpjes eruit kunt steken, al zal dat wel beter gaan als je het doet als hij afgekoeld is (en daarna dus de vormpjes weer opwarmen, bijv in de oven) of als je de puree gewoon iets 'dikker' houdt dan normaal. Succes en daar willen we natuurlijk al helemaaaal foto's van! Knipoog (Zien we ze vervolgens volgend jaar terug in het assortiment van AH Excellent... Clown)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:52

Ik kan nu wel een foto maken van m'n lege vormpjes, maar da's ook weinig interessant Haha!
Volgend jaar ga ik een poging doen en dan maak ik foto's Ja
Laat de AH er maar even buiten, ik heb vandaag m'n portie AH al wel gehad (drukkkkkkkk Haha!).

Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat Katja een kalkoen gescoord heeft Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 10:55

:):)

De andere boodschappen komen zaterdag aangezien we zondag pas aan het kerstdiner hoeven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:07

Ik ga morgen de boodschappen doen dus heb net de knoop doorgehakt over wat het precies gaat worden allemaal.

Voorgerecht:
salade met pompoen, prosciutto en pecerino

Hoofdgerecht:
spruitjes
kalkoen in deeg uit de oven
vulling
cranberry compote
gecarameliseerde uien
aardappelen uit de oven
zoete aardappel met marshmellows
jus

Dessert:
toffee appeltaart met ijs

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:48

Nogmaals heel erg bedankt voor het recept Martina. Het was echt geweldig lekker en de kalkoen was super mals en sappig.
Het bleek onverwacht nog een heel avontuur te zijn met de kalkoen. We hebben een combimagnetron in de keuken en dan nog een grote oven in de schuur. De laatste gebruiken we niet zo vaak maar hij doet het altijd prima.
Nou vandaag dus niet bij het aanzetten vloog de aardlek er direct uit en dat bleef zo.
Dus uiteindelijk is de kalkoen bij mijn vader in de oven gegaan (die woont gelukkig op 1 km afstand) en hebben we de webcam op bij de oven gezet zodat we via Skype konden kijken hoe warm hij van binnen was. :+
Maar ik kan niet anders zeggen dan dat hij perfect gelukt was.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:49

Graag gedaan!!! Ik ben blij dat het een succes was!
En wat moeten we zonder computer? Geen recepten, en geen controle over de kalkoen Haha!
Gelukkig dat er nog een oven in de buurt was! En jullie hebben in elk geval wat om over te praten bij de volgende familie gelegenheid Lachen .

Warme groeten uit een koud Zuid-Frankrijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:00

Jeetje zeg, da's wel heel inventief Haha!
Gaaf dat het allemaal zo goed gelukt is!

Dat met die apparatuur zul je altijd zien. Ik heb het hier ook al meegemaakt dat apparatuur die het altijd prima doet ineens op cruciale momenten de geest geeft. Zo heeft de koelkast het eens begeven op de dag voor kerst (bah, wat baalde ik daarvan....) en de vaatwasser heeft ook al eens dienst geweigerd op een cruciaal moment. Senseo is trouwens ook een keer overleden op een belangrijk moment Haha!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:07

Haha fantastisch, de webcam op de kalkoen gericht *LOL*
Klinkt wel erg goed, fijn dat alles is gelukt!! Die apparaten geven altijd op de meest onmogelijke momenten de geest, ook altijd met auto's Clown