e mail van een ander lezen ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:42

pinuts schreef:
ik vind dat als je ergens vast werkt, je mag verwachten dat je mail prive is.

Ik vind dat dit er helemaal van afhangt hoe dit is afgesproken met de werkgever.

pinuts

Re: e mail van een ander lezen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:43

ja das ook wel zo idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:46

KiWiKo: ik kan me voorstellen dat je graag weet wat je duurbetaalde personeel allemaal uitspookt, maar dat moet mijns inziens niet ten koste gaan van het vertrouwen dat je hebt in je personeel. Als je het vermoeden hebt dat Jantje geen zak uitspookt onder werktijd, kan ik me goed voorstellen dat je daar dan wat aan doet. Maar zonder gegronde vermoedens je personeel in alle communicatie in de gaten houden, zou ik persoonlijk not-done vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:46

pinuts schreef:
ik vind dat als je ergens vast werkt, je mag verwachten dat je mail prive is. Tegenwoordig word gewoon veel via mail besproken.. dus ik vind mail net zoiets als gewoon gesprekken. Heeft een baas niets mee nodig, hoeveel deze betaald heeft hier voor mij niets mee te maken. Als personeel gewoon werk levert, is er niets aan de hand. Prive is niet voor niets prive.

en baas tijd is baas tijd Lachen Lachen

en je hebt gewoon geen prive dingen te doen in baas tijd..............

Is trouwens een gegronde reden tot ontslag bij de rechter........... en dat is niet voor niks Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:49

Nouks schreef:
KiWiKo: ik kan me voorstellen dat je graag weet wat je duurbetaalde personeel allemaal uitspookt, maar dat moet mijns inziens niet ten koste gaan van het vertrouwen dat je hebt in je personeel. Als je het vermoeden hebt dat Jantje geen zak uitspookt onder werktijd, kan ik me goed voorstellen dat je daar dan wat aan doet. Maar zonder gegronde vermoedens je personeel in alle communicatie in de gaten houden, zou ik persoonlijk not-done vinden.

Tja Lachen ik ben een hele makkelijke werkgever........ het kan allemaal......... IN OVERLEG Lachen

en ik zit dus ook wel eens te werken achter pC's van mijn personeel........ en dan zie ik inderdaad dingen........

hun werken ook wel eens achter mijn pc.......... en dan zien hun ook dingen....

het enige verschil is dat ik hun (zou ik dat nodig moeten vinden) daarop aan kan spreken en hun mij niet......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:50

weetergeen schreef:
Als baas mag je nooit zomaar in de e-mail van je werknemers kijken. Het moet van te voren aangegeven worden en wordt meestal alleen gedaan wanneer daar aanleiding toe is.

dat is wat ik ook altijd te horen heb gekregen Ja

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:01

En toch vind ik dat je baas jouw zakelijke e-mail mag checken.
Prive is prive ja, maar doe dat dan ook in je prive en niet op je werk Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:03

eigenlijk is dat gek............... toch?

ik bedoel als baas zijnde zijn er binnen het bedrijf geen geheimen voor je, dus het is geen classified information.......

en het lijkt me heel normaal dat je in de baas zijn tijd doet waar je voor betaald word...........

eigenlijk is het te gek voor woorden dat personeel beschermd wordt omdat het eigenlijk oneigelijke dingen doen (prive dingen in de baas zijn tijd) en daar nog in beschermd worden ook......

of ben ik nou gek?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:17

Ik zou zeggen dat ik een fout heb begaan en dat het me spijt, maar dat ik wel geschrokken was van wat ik had gelezen en of de persoon in kwestie dat even zou kunnen toelichten.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:19

Ik ben het helemaal met je eens KiWiKo. Maar misschien is dat omdat jij zelf een eigen bedrijf hebt, en mijn ouders ook een eigen bedrijf hebben. Personeel komt om te werken, niet om te lanterfanten (schrijf je dat zo?)

Dus, ik vind je niet gek Knipoog

Maargoed, wij hebben het bedrijf te koop staan, vanwege al die nieuwe rare regels. Wij gaan emigreren, adios Nederland..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:28

ligt er ook aan via welke mail het is. Is het via werkmail, dan is dit zakelijk. Maar moet je bijv dingen doormailen, net als bellen.. dan kan dit in de pauze, en vind ik niet dat de baas er dan iets mee nodig heeft

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:28

KiWiKo schreef:
eigenlijk is dat gek............... toch?

ik bedoel als baas zijnde zijn er binnen het bedrijf geen geheimen voor je, dus het is geen classified information.......

en het lijkt me heel normaal dat je in de baas zijn tijd doet waar je voor betaald word...........

eigenlijk is het te gek voor woorden dat personeel beschermd wordt omdat het eigenlijk oneigelijke dingen doen (prive dingen in de baas zijn tijd) en daar nog in beschermd worden ook......

of ben ik nou gek?

Privacy weegt ontzettend zwaar, een werknemer kan zelfs een rechtzaak tegen zijn baas aanspannen wanneer de baas onaangekondigd in zijn e-mail zit te neuzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:30

maar waarom kan een werkgever dan niet een rechtzaak aanspannen wegens diefstal?

want de werkgever koopt het personeel voor die uren...........

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:42

Kiwiko, tot op zekere hoogte kan ik jouw denkwijze best volgen, maar het argument dat zij jouw salaris niet betalen, maar jij hen wel duur moet betalen vind ik een non-argument en eigenlijk vind ik dat ook best denigrerend ten opzichte van je personeel. Het is namelijk wel degelijk o.a. jouw personeel dat jouw inkomsten bij elkaar verdient, een bestuurder van een bedrijf wordt namelijk betaald uit de opbrengsten van een bedrijf grofweg gezegd, opbrengsten die o.a. door jouw personeel in sámenwerking met jou bij elkaar gewerkt wordenn. Dat jij hen zo duur moet betalen is logisch, daar werken ze ook voor, dat is de ruil voor de inspanningen die zij verrichten. Indirect personeel (zoals ik op de administratie, maar ook zoals de directeur) heeft geen enkel bestaansrecht zonder goed uitvoerend personeel en een goed product/dienstenpakket. Ben het uiteraard wel met je eens dat mag verwachten dat je personeel zich naar beste kunnen inzet, maar dan wordt de discussie nog breder, we dwalen nu al erg af.

Als er op het bedrijf duidelijke afspraken zijn gemaakt dat er op het werk niet geïnternet mag worden en niet privé gemaild mag worden, of zelfs als daar niet zulke duidelijke afspraken over zijn gemaakt, en je hebt het sterke vermoeden dat internet wel excessief gebruikt wordt voor privédoeleinden dan kun je de werknemer daar op aanspreken en als je dan nog steeds het idee hebt dat dat gebeurt vind ik het persoonlijk legitiem dat je als werkgever bekijkt met wie je personeel precies mailt of welke websites hij bezoekt, waarna je hem of haar daarmee kunt confronteren. Het is imo helemaal niet nodig om dan ook nog eens precies tot in detail te bekijken wát je werknemer allemaal mailt, tenzij dat is in overleg met het personeelslid.

Hier is een boeiend artikel daarover, via Google is er nog veel meer over te vinden:
Internetrecht door Engelbert Fried
Loggen van prive gebruik van e-mail en internet op het werk mag niet zomaar

Als ik per ongeluk toch op privécorrespondentie over mij zou stuiten (thuis of waar dan ook) die vervelende roddels zou bevatten dan zou ik het heel lastig vinden om net de doen of mijn neus bloedt, máár, als het inderdaad echt per ongeluk is gebeurd zie ik ook geen reden dat te verzwijgen en het gesprek er niet over aan te gaan. Echt bewust e-mail of post van een ander lezen? Nee, dat zou ik echt niet doen, net zo min als het checken van sms-jes e.d. Nou heb ik ook geen enkele reden om mijn parneter of mijn vrienden te wantrouwen, dat scheelt misschien, ik kan me enigszins voorstellen dat het moeilijk wordt als je eenmaal weet of heel ernstig vermoed dat je parner er echt vreemde praktijken op nahoudt. Maar zelfs dan is privé privé Lachen .

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:45

sdi schreef:
Wij lezen soms elkaars mail. Hebben we ook geen problemen mee, want in een goed huwelijk is er ook niets te verbergen!.
Zou ik het van een vriend/ vriendin zien, dan zou ik uitloggen.

Voor mij hetzelfde.. Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:49

een goed huwelijk heeft niets te maken met het lezen van de mail van elkaar.. Een goed huwelijk respecteert privacy:) En laat elkaar daarin gaan, omdat je elkaar vertrouwd

TivoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:51

Il0na schreef:
sdi schreef:
Wij lezen soms elkaars mail. Hebben we ook geen problemen mee, want in een goed huwelijk is er ook niets te verbergen!.
Zou ik het van een vriend/ vriendin zien, dan zou ik uitloggen.

Voor mij hetzelfde.. Lachen

Oh,ik mág de email van mijn partner rustig lezen,maar ik voel die behoefte simpelweg niet Lachen
Zo mag hij de mijne ook lezen,ik heb niks te verbergen,heb regelmatig nog een mail openstaan,en hij ook,maar ik voel niet de behoefte om zijn mail te lezen omdat het mag.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:05

KiWiKo schreef:
Nouks schreef:

Tja Lachen ik ben een hele makkelijke werkgever........ het kan allemaal......... IN OVERLEG Lachen

en ik zit dus ook wel eens te werken achter pC's van mijn personeel........ en dan zie ik inderdaad dingen........

het enige verschil is dat ik hun (zou ik dat nodig moeten vinden) daarop aan kan spreken en hun mij niet......

Hier ga je enigszins de fout in. Personeel mag wel degelijk kritiek hebben op (het funcioneren van) de baas. Veel mensen doen het echter niet aangezien ze bang zijn voor hun eigen hachje. Als een baas niet wil dat de werknemers niet privé internetten/mailen, moet de baas dat zelf ook niet doen. Het gaat anders te kostte van je eigen geloofwaardigheid.

Ik zit zelf verder regelmatig in de mailbox van m'n vriend. Het gebeurd nogal eens dat er een mail met een datum+tijd in zijn mailbox staat mar dat hij steeds vergeet te kijken wanneer iets ook alweer was. Dus dan doe ik 't zelf maar... Hij heeft me zelf zijn password gegeven dus hij weet ook dat ik dat doe en ik maak er ook geen geheim van. Mijn mailbox kan hij ook in, zit geen password ofzo op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:36

Gwen schreef:
Kiwiko, tot op zekere hoogte kan ik jouw denkwijze best volgen, maar het argument dat zij jouw salaris niet betalen, maar jij hen wel duur moet betalen vind ik een non-argument en eigenlijk vind ik dat ook best denigrerend ten opzichte van je personeel. Het is namelijk wel degelijk o.a. jouw personeel dat jouw inkomsten bij elkaar verdient, een bestuurder van een bedrijf wordt namelijk betaald uit de opbrengsten van een bedrijf grofweg gezegd, opbrengsten die o.a. door jouw personeel in sámenwerking met jou bij elkaar gewerkt wordenn. Dat jij hen zo duur moet betalen is logisch, daar werken ze ook voor, dat is de ruil voor de inspanningen die zij verrichten. Indirect personeel (zoals ik op de administratie, maar ook zoals de directeur) heeft geen enkel bestaansrecht zonder goed uitvoerend personeel en een goed product/dienstenpakket. Ben het uiteraard wel met je eens dat mag verwachten dat je personeel zich naar beste kunnen inzet, maar dan wordt de discussie nog breder, we dwalen nu al erg af.

Als er op het bedrijf duidelijke afspraken zijn gemaakt dat er op het werk niet geïnternet mag worden en niet privé gemaild mag worden, of zelfs als daar niet zulke duidelijke afspraken over zijn gemaakt, en je hebt het sterke vermoeden dat internet wel excessief gebruikt wordt voor privédoeleinden dan kun je de werknemer daar op aanspreken en als je dan nog steeds het idee hebt dat dat gebeurt vind ik het persoonlijk legitiem dat je als werkgever bekijkt met wie je personeel precies mailt of welke websites hij bezoekt, waarna je hem of haar daarmee kunt confronteren. Het is imo helemaal niet nodig om dan ook nog eens precies tot in detail te bekijken wát je werknemer allemaal mailt, tenzij dat is in overleg met het personeelslid.

Hier is een boeiend artikel daarover, via Google is er nog veel meer over te vinden:
Internetrecht door Engelbert Fried
Loggen van prive gebruik van e-mail en internet op het werk mag niet zomaar

Als ik per ongeluk toch op privécorrespondentie over mij zou stuiten (thuis of waar dan ook) die vervelende roddels zou bevatten dan zou ik het heel lastig vinden om net de doen of mijn neus bloedt, máár, als het inderdaad echt per ongeluk is gebeurd zie ik ook geen reden dat te verzwijgen en het gesprek er niet over aan te gaan. Echt bewust e-mail of post van een ander lezen? Nee, dat zou ik echt niet doen, net zo min als het checken van sms-jes e.d. Nou heb ik ook geen enkele reden om mijn parneter of mijn vrienden te wantrouwen, dat scheelt misschien, ik kan me enigszins voorstellen dat het moeilijk wordt als je eenmaal weet of heel ernstig vermoed dat je parner er echt vreemde praktijken op nahoudt. Maar zelfs dan is privé privé Lachen .

hoezo Gwen Haha! Haha!

ik vraag toch ook niet of mijn personeel mij uit wil betalen uit hun inkomsten????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:39

Cathelijne schreef:
KiWiKo schreef:

Hier ga je enigszins de fout in. Personeel mag wel degelijk kritiek hebben op (het funcioneren van) de baas. Veel mensen doen het echter niet aangezien ze bang zijn voor hun eigen hachje. Als een baas niet wil dat de werknemers niet privé internetten/mailen, moet de baas dat zelf ook niet doen. Het gaat anders te kostte van je eigen geloofwaardigheid.

.

kritiek op mij mag...... het onderling spuien mag.............. geen probleem........... echter het oplossen van privedingen doe je in privetijd............. en niet in de mijne Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:41

KiWiKo schreef:
kritiek op mij mag...... het onderling spuien mag.............. geen probleem........... echter het oplossen van privedingen doe je in privetijd............. en niet in de mijne Lachen

Maar je kunt er ook op andere manieren achter komen dat mensen veel privédingen doen in jouw tijd dan door mails en telefoongesprekken van al je werknemers te volgen.... Die tijd kun je wel beter besteden lijkt me.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:42

ik weet het niet, 70 man die per dag een half uur pikken......... gaat het maar uitrekenen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:45

Kiwiko, ik denk dat je wat zaken uit hun verband trekt Lachen , maar de discussie die hier gevoerd wordt is wat je zou doen als je zou stuiten op persoonlijke info over jou die niet voor jouw ogen bestemd was.

Zoals je via de links die ik geplaatst heb kunt lezen is het een misverstand dat een werkgever ongelimiteerd de mails verzonden vanaf een werkadres mag checken, hoe vervelend dat soms ook is. Wat jij daar persoonlijk als werkgever van vindt is één ding, maar ook jij hebt je als diezelfde werkgever te houden aan de wetgeving omtrent dit onderwerp, net als ik als werknemer Lachen . Personeel is niet jouw eigendom, maar is in dienst van jouw bedrijf, dat is een subtiel maar wel belangrijk verschil in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:46

KiWiKo schreef:
ik weet het niet, 70 man die per dag een half uur pikken......... gaat het maar uitrekenen

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die 8 uur achtereengesloten gefocust kan blijven op één ding.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:48

pinuts schreef:
pff.. lekker is dat. Maar personeel mag natuurlijk nooit lezen wat jullie mailen? Ookal zal dat ook wel altijd heel zakelijk zijn, want jullie zouden ook nooit privezaken als bokken/mailen etc doen?

Pinuts...Al zou een baas een privé-mail sturen onder werktijd: Hij is de baas en mag zijn eigen tijd indelen...

Heel veel mensen vergeten dat voor bazen het werk na 17.00 uur nog lang niet ophoud...