Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:56

Ik denk dat heel veel vrouwen het ook onderschatten... Ik ben 36, maar ik kan me echt niet helemaal voorstellen bij de verantwoordelijkheden die het moederschap met zich mee brengt hoor... Ik kan wel denken dat ik het me kan voorstellen, maar daadwerkelijk weten wat het ouderschap allemaal met zich mee brengt doe ik dus niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:00

vikki":ik denk dat je dat nooit van te voren weet,pas als je een ouder word

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:05

Dat denk ik dus met je mee Naadje... ik denk dat ik hooguit kan denken dat ik er een beetje een idee van heb... maar dat benadert het weten (dat je ook imo pas doet als je daadwerkelijk mama of papa bent) ongetwijfeld bij lange na nog niet... Lachen

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:15

vikki schreef:
De moeder van een van mijn vriendinnen was 12 toen mijn vriendin geboren (!!!) werd en geloof maar dat zij echt nog te jong was om zich te beseffen wat voor consequenties haar daad ("de" daad) voor haar zou kunnen hebben.

Die is dan wel vroeg vruchtbaar Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:17

intral schreef:
vikki schreef:
De moeder van een van mijn vriendinnen was 12 toen mijn vriendin geboren (!!!) werd en geloof maar dat zij echt nog te jong was om zich te beseffen wat voor consequenties haar daad ("de" daad) voor haar zou kunnen hebben.

Die is dan wel vroeg vruchtbaar Clown

Jeetje 12 en sex hebben????? Als mijn dochter dat maar niet in dr hoofd haalt...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:20

12, dat is ongeveer een groep 8 kind.. Pff..

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:29

Suzanne F. schreef:
Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Waarom zou je willen wachten, als alles goed geregeld is. Je hebt een baan, een goede relatie en je weet zeker dat je het echt wil. Waarom zou iemand van 31 jaar meer over zijn beslissing hebben nagedacht? Nee hoor ik zou zelf graag jong moeder willen worden.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:36

Ik was 17 toen ik zwanger was van de eerste en net een paar maand 18 toen ik beviel van hem, ondanks netjes pilgebruik toch zwanger geworden.
Ik was tijdens mijn 1e zwangerschap nog bezig met mijn opleiding, woonde al wel samen en had een stabiel ''zeker'' leven.
Ik ben in de zwangerschap zo lang mogelijk doorgegaan met school/werken etc, na de bevalling heb ik school weer opgepakt met als resultaat dat ik 10 weken later mijn papiertje voor verzorgende in handen kreeg. 5 Dagen na [***]'s zijn 1e verjaardag kwam zijn broertje [***] te wereld.

Vanaf het moment dat [***] geboren is ben ik huisvrouw/mama, hier hebben wij bewust voor gekozen destijds omdat wij vinden dat 1 van de ouders thuis bij de kids horen te zijn.
Van deze beslissing hebben wij nog nooit spijt gehad, mijn tijd om te werken komt wel, zodra de boys allebei naar de basisschool gaan, kan ik partime aan de slag.
Waarom ik voor partime kies...? Omdat ik thuis wil zijn als de boys vrij zijn.

Voorlopig zal ik nog niet aan het werk gaan, ten eerste omdat [***] pas in 2010 naar de basisschool zal gaan en omdat we nog een kinderwens hebben.

Daarbij heb ik niks gemist van zelf jong zijn het uitgaansleven etc, ik heb lekker geleefd voor de kids en mis het ook absoluut niet.
Als ik alles kom terugdraaien dan zal ik ook zeker weer hetzelfde doen.
In 2009 geven vriendlief en ik elkaar het ja woord, in maart gaan wij weer terugverhuizen naar Nederland, over 3 maand wonen wij achteraf ( boerderij) en komt mijn paard aan huis te staan en hebben onze boys alle ruimte om heerlijk te ravotten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:41

Omdat iedereen een beetje over mijn vraag heen lijkt te lezen, stel ik hem nog eens opnieuw. Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden Ja.

BraveSpots schreef:
En aan al degene die vinden dat onveilige sex= verantwoordeijkheid eventueel kind heb ik deze vraag:

Gaat de plicht om moeder te zijn (als je dus zwanger bent van onveilige sex) boven de kwaliteit van het kind zijn leven?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:43

ten eerste zou ik het niet weg laten halen waarom?.... het is je eigen schuld... als je verkracht word is ene slecht excuus want in ieder dorp is wel ene huis arts die wel wat morning afther pillen in zijn laatje heeft liggen.. als je het even goed ben geworden ook al zit je aan de pil.... ik zou het dn even goed houden je laat tog iets weg halen wat van je zelf is :S ook alk ben ik geen 14/15 meer haha maar 17 :p

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:54

HindaFree schreef:
ten eerste zou ik het niet weg laten halen waarom?.... het is je eigen schuld... als je verkracht word is ene slecht excuus want in ieder dorp is wel ene huis arts die wel wat morning afther pillen in zijn laatje heeft liggen.. als je het even goed ben geworden ook al zit je aan de pil.... ik zou het dn even goed houden je laat tog iets weg halen wat van je zelf is :S ook alk ben ik geen 14/15 meer haha maar 17 :p

Hallo? Van welke aardbol kom jij? Clown "Goh, ik ben verkracht, laat ik voor de zekerheid maar even een morning-after-pil nemen Pling "

Euh, zo werkt dat niet. Zulke meisjes?vrouwen voelen zich vernederd, zijn geestelijk en vaak ook lichamelijk helemaal kapot, zijn vaak kwaad op zichzelf, schamen zich, voelen zich vies en ga zo maar door. Vaak proberen ze te vergeten wat er gebeurd is, er niet aan willen denken (wat logisch is). Een morning-after-pil, ja, ik denk niet dat iedereen daar dan an denkt of aan wil denken...

Ik heb geen persoonlijke ervaringen hiermee gemaakt (gelukkig), maar aangezien ik als de dood ben voor ziektes als aids zou ik me denk ik daarop laten onderzoek...(maar goed, hoeft niet meteen, misschien naar een half jaar....als mensen dat doen en dan ontdekken (of iets vroeger...) dat ze zwanger zijn ben je de pineut natuurlijk)..

Ehm, goed, ontopic...14/15-jarige meiden die zwanger worden heb geen benul en proberen een bepaalde verantwoordelijkheid op zich te nemen die ze nog niet kunnen dragen. Ik snap niet hoe je zo je leven kunt/wilt vergallen. Als ik op die leeftijd zwanger zou zijn geweest denk ik dat mijn ouders mij tot abortus hadden gedwongen, wat ik in een dergelijke situatie eigenlijk ook 'normaal' en aaceptabel vind.

Helaas hoor je het veel vaker dat dit gebeurd. Er zijn alijd uitzonderingen, dat is in elke situatie zo, maar moederschap is naar mijn mening een van de zwaarste banen die je kunt hebben...Vreemd genoeg mag iedereen het zonder opleiding, maar van mij zou er wel en leeftijd aan verbonden mogen worden...Kinderen krijgen op je 15e is ABNORMAAL!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:58

Als ik nu(ben 15) zwanger zou raken zou ik als eerste een hele grote preek krijgen van mijn moeder Vork Zij zou willen dat ik het laat zitten omdat ze tegen abortus is, ik zou wel abortus laten plegen omdat ik er zelf niet aan toe ben en k heb het kind niks te bieden. Geen stabiel leven enz. Ik zou dat heel oneerlijk tegen het kind vinden om het dan te houden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:09

BraveSpots schreef:
Gaat de plicht om moeder te zijn (als je dus zwanger bent van onveilige sex) boven de kwaliteit van het kind zijn leven?

ik geloof echt in wat mijn moeder zegt : je komt er wel...zij leefde met 2 kinderen een hond en een kat op een 1 kamerwoning in amsterdam,zij geen baan en mijn vader een simpel baantje...zware armoed,sinassappelkistjes als meubels, maar wel eten, hulp van familie en goede zorg
en ik ben er groot en sterk van geworden en ben er niet minder van geworden

tegenwoordig heeft nederland zoveel zorgen voor alleenstaande moeders (uitkeringen en derg)
dat het te redden moet zijn,maar je moet wel willen
en zolang als je genoeg liefde hebt, en een familie die je steunt dan kom je er wel...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:09

Bravespots; ik vind moeder zijn / worden geen plicht, maar ten aller tijden een voorrecht dat gebaseerd zou moeten zijn op keuze. Maar dat is mijn persoonlijke mening he... Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:13

vikki schreef:
Bravespots; ik vind moeder zijn / worden geen plicht, maar ten aller tijden een voorrecht dat gebaseerd zou moeten zijn op keuze. Maar dat is mijn persoonlijke mening he... Lachen

Dat ben ik volledig met je eens Ja, de vraag is ook het meeste bedoelt naar mensen die zeggen dat je een (eventuele) baby er maar bij moet nemen als je onveilige sex hebt, ook als de moeder dat kind helemaal niet wilt en er niet goed voor kan/wilt zorgen...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:14

HindaFree schreef:

Ben jij na de oorlog nog wel buiten geweest?

Wat een instelling zeg, had van een 17 jarige wel een iets heldere kijk op het leven verwacht.
Ten eerste is een morning after pil niet het eerste waar je aan denkt na een verkrachting.
Vraag me af of jij uberhaupt wel weet wat een verkrachting is.

Ik denk dat iedereen anders in het leven staat.
De een heeft hulp en de ander moet het maar alleen zien uit te vissen.
Dat is mede bepalend voor de keuze houden of weghalen.
Ik vind iemand die kiest voor abortus minder egoistisch als iemand die kiest om een kind te houden wanneer de omstandigheden niet best zijn.

Mocht een van mijn dochters op jonge leeftijd zwanger raken zou ik niet bepaald staan te trappelen van blijdschap.
Ik heb namelijk wel een iets ander leven in gedachte voor mijn meiden.
Heb het er ooit met mijn man over gehad en wij waren het over 1 ding eens.
Je houd of het kind en maakt je school af en zorgt dat je leven op de rails komt,uiteraard met steun van ons of je laat het weghalen en vervolgd je oude leventje ( met een extra pil per dag en altijd een familiepak condooms in je handtas Clown ).
Hoor vaak van tienermoeders die een kindje hebben gekregen maar gewoon nog steeds op vrijdag en zaterdag de boemel opgaan en oma mag lekker oppassen.
Dan denk ik bij mezelf,dat geld dat je uitgeeft aan stappen kan je ook aan je kind spenderen.
Maar ken ook genoeg volwassen vrouwen die er een flink stapleven op na houden.
Ken er zelfs eentje die der baby van 4 weken oud alleen thuis liet,babyfoon bij de buurvrouw op het dressoir en stappen maar !!!!!!!!!! Hamer

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 10:16

naadje24 schreef:
BraveSpots schreef:

ik geloof echt in wat mijn moeder zegt : je komt er wel...zij leefde met 2 kinderen een hond en een kat op een 1 kamerwoning in amsterdam,zij geen baan en mijn vader een simpel baantje...zware armoed,sinassappelkistjes als meubels, maar wel eten, hulp van familie en goede zorg
en ik ben er groot en sterk van geworden en ben er niet minder van geworden

tegenwoordig heeft nederland zoveel zorgen voor alleenstaande moeders (uitkeringen en derg)
dat het te redden moet zijn,maar je moet wel willen
en zolang als je genoeg liefde hebt, en een familie die je steunt dan kom je er wel...

Ik weet dat er steun bestaat voor alleenstaande moeders enzo. En ik denk dat als je het echt wil om je kind goed op te voeden dat wel lukt.

Maar wat als de moeder dat kind eigenlijk niet wilt, en het zo half verwaarloost omdat hegt haar helemaal niks intereseert?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:18

als een moeder echt niet wilt dan is het kind idd beter af om weggehaald te worden
een moeder moet er wel 100% voor gaan

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:24

Bravespots ik snap helemaal waar je naar toe wilt gaan met je vraag!

een kind vraagt er uiteindelijk niet om geboren te worden. En als het dan bij een ander kind terecht komt die maar op de blaren moet zitten, omdat ze een keer stom is geweest.....
Daar wordt een baby ook zeker niet beter van. Die moet in een warm, liefdevol nest opgroeien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:29

Barco schreef:
Bravespots ik snap helemaal waar je naar toe wilt gaan met je vraag!

een kind vraagt er uiteindelijk niet om geboren te worden. En als het dan bij een ander kind terecht komt die maar op de blaren moet zitten, omdat ze een keer stom is geweest.....
Daar wordt een baby ook zeker niet beter van. Die moet in een warm, liefdevol nest opgroeien.

Amen!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:32

Tjonge, even nadenken.

Mijn ouders zouden niet achter me staan denk ik.
En ik denk dat ik het weg laat halen, maar dat vind ik niet iets waar je nu even snel over kan oordelen. Knipoog

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:39

Ik ben 17 en als ik zwanger thuis zou komen is er oorlog in huis! Mijn ouders zouden mijn beslissing accepteren. Of ik het nu houd of dat ik het weg laat halen. Zelf zou ik er voor kiezen om het kindje weg te laten halen omdat ik er gewoon nog niet aan toe ben om moeder te worden en ik nog op school zit en dit graag af wil maken.

Nu even antwoord op deze vraag:

Ik zou het gewoon niet aankunnen om nu moeder te worden, ik zit nog op school en ik ben gewoon nog neit volwassen genoeg om het te houden, voor het kindje is het dan eerlijker om het weg te laten halen. (is dat een antwoord op je vraag, of wil je ´m uitgebreider?)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:40

Mijn dochter is nog maar een jaar oud, en ik heb sowiewo vorig jaar al met haar afgesproken dat ze pas met 20 jaar aan vriendjes begint...

maar...mocht er op een leeftijd van 14/15 jaar toch iets voorkomen dan zou ik haar sowieso in alles steunen.
adoptie lijkt mij vreselijk, niet alleen voor haar maar voor de hele familie en ik durf niet te zeggen hoe ik daar op zou reageren. veel praten iig en er achter komen wat ze nou echt wil.

verder is het natuurlijk per persoon enorm verschillend. Zo lees ik hier dat meisjes erg goed voor hun kindje zorgen terwijl ik hier in mijn eigen woonplaats een paar ken die hun kind veel te veel afsnauwen omdat ik denk dat ze zelf gewoon nog te weinig inlevingsvermogen hebben in zo'n klein kindje.
Dan ga ik ook voornamelijk van mn eigen gevoel uit en ik kijk nu toch heel anders tegen ze aan dan toen ik 18 was, laat staan toen ik 15 was.

Ook vind ik dat je niet over plichten kunt spreken, aangezien dit wel om kinderen gaat en die er absoluut niet de dupe van morgen worden. Dus de zin als je oud genoeg bent voor seks, ben je ook oud genoeg voor een kind vind ik totaal nergens op slaan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:01

Suzanne F. schreef:
Ik denk sowieso dat heel veel meiden het krijgen van een baby onderschatten. Ik lees ook wel berichten van 20-21 jarigen die nu bezig zijn met zwanger worden en dan denk ik ook; Waar begin je aan? Je weet niet half waar je aan begint, wat je te wachten staat en wat het met je leven doet. Wacht alsjeblieft nog 10 jaar ofzo.

Sorry, maar dit is geen verstandige opmerking. De beste leeftijd om een kind te krijgen MEDISCH gezien, is tussen de 18 en 24 jaar. Vanaf 30 loop je al gevoelig meer risico op aangeboren afwijkingen, en dat stijgt exponentieel met de jaren. De trend om steeds maar op latere leeftijd kinderen te krijgen, is echt geen gezonde trend.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:41

Suzanne F. schreef:

Ik ben nu 21 ( vrijdag wordt ik 22) ik ben moeder van 2 kids van ruim 3 en half en ruim 2 en half.
Wij hebben alles goed voor elkaar onze jongens komen niks tekort.
Het wil niet per definitie zeggen dat de 20-21 jarigen of jonger zelfs nog, niet weten waar ze aan beginnen en het niet aan zouden kunnen.
Er zijn ook zat ''oudere'' ouders die een voorbeeld kunnen nemen aan de ''jongere'' moeders.

Ik val je niet aan ofzo, maar het komt nogal neerbuigend over zoals jij het getypt hebt.